Pagina 5 van 35

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 10 mei 2017, 14:18
door Eimai
TommyG schreef:Bedankt voor de verduidelijking!
Wat me wel direct opvalt is dat er meer van die dice dingen zijn dan de AVG''s... In het station van Muizen bijvoorbeeld hangt aan elke verlichtingspaal zo'n dice ding...
Zo'n passief RFID tagje kost natuurlijk geen geld en installatie is niet meer dan dat aan een paal hangen, geen aansluitingen met kabels zoals met AVG's, dus kunnen ze een beetje kwistiger zijn met het aantal dat ze hangen...

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 16 mei 2017, 20:28
door jan_olieslagers
Grappig om te zien hoe die gele knopen overal opgehangen worden: soms aan de hoogspanningspalen, soms aan de verlichting, soms zelfs aan de AVG-paaltjes... Maar wel altijd hetzelfde in elk station/halteplaats.

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 17 mei 2017, 11:38
door dentheo
En die "34mm" is de diameter ervan veronderstel ik ? :) :)

Re: Wat is dit?

Geplaatst: 29 mei 2017, 01:04
door Brivera
CursorX schreef:Het heeft te maken met de nieuwe vertrekprocedure, de treinbegeleider zal zijn bakje (hoe heet dat klein ding eigenlijk officieel?) er moeten tegenhouden, en zal dan op dat bakje een toelating (of een verbod) tot vertrek ontvangen.
Als ik mij niet vergis noemt het apparaat voor de vertrekprocedure "Suzy".

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 30 mei 2017, 22:54
door K V B
Waarom eigenlijk zo ingewikkeld? Ik zie bij andere spoorwegbedrijven dat men het daar toch veel eenvoudiger doet, vaak zelfs geheel zonder treinbegeleider...

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 31 mei 2017, 08:00
door Eimai
K V B schreef:Waarom eigenlijk zo ingewikkeld?
Dat is een vraag die iedereen die op het terrein werkt zich afvraagt.

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 31 mei 2017, 18:20
door HLE18
K V B schreef:Waarom eigenlijk zo ingewikkeld? Ik zie bij andere spoorwegbedrijven dat men het daar toch veel eenvoudiger doet, vaak zelfs geheel zonder treinbegeleider...
Afgekeken van Zwitserse SBB en het zou de goedkoopste oplossing moeten zijn (of dat dachten ze toch).

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 31 mei 2017, 20:31
door K V B
HLE18 schreef:
K V B schreef:Waarom eigenlijk zo ingewikkeld? Ik zie bij andere spoorwegbedrijven dat men het daar toch veel eenvoudiger doet, vaak zelfs geheel zonder treinbegeleider...
Afgekeken van Zwitserse SBB en het zou de goedkoopste oplossing moeten zijn (of dat dachten ze toch).
Ik heb dergelijke dingen in Zwitserland nog nooit gezien. Bij de SBB ziet de machinist gewoon op een display in de stuurcabine dat alle deuren gesloten zijn, en als het sein open staat vertrekt hij gewoon.

Vrijwel alles wat niet IC/IR is rijdt overigens al jaren zonder treinbegeleider...

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 01 jun 2017, 01:09
door Steven
Ik heb zoiets complex bij de sbb ook nog nooit gezien.

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 02 jun 2017, 09:15
door traxie
Ik ben benieuwd hoe de praktijktesten zullen verlopen. Volgens wat ik in de 'wandelgangen' hoor vrees ik er voor. Al zou ik als bestuurder blij zijn dat de deuren eens allemaal dicht mogen/moeten vóór het vertrek.

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 02 jun 2017, 21:16
door HLE18
Steven schreef:Ik heb zoiets complex bij de sbb ook nog nooit gezien.
Ik weet het, ik heb ook maar collega's horen zeggen dat er mensen naar Zwitserland geweest zijn om te kijken hoe het daar werkte. Het is in ieder geval zeker niet 100% dezelfde procedure. Zwitserland zou SMS'en gebruiken die toekomen op de GSM-R of deze door een tag te scannen verstuurd worden weet ik niet. NMBS gebruikt gelukkig geen SMS'en vanwege veiligheid en betrouwbaarheid.

Enige dat ik er on-line over kan vinden is deze risco analyse:

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=26204813

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 02 jun 2017, 22:02
door K V B
HLE18 schreef:
Steven schreef:Ik heb zoiets complex bij de sbb ook nog nooit gezien.
Ik weet het, ik heb ook maar collega's horen zeggen dat er mensen naar Zwitserland geweest zijn om te kijken hoe het daar werkte. Het is in ieder geval zeker niet 100% dezelfde procedure. Zwitserland zou SMS'en gebruiken die toekomen op de GSM-R of deze door een tag te scannen verstuurd worden weet ik niet. NMBS gebruikt gelukkig geen SMS'en vanwege veiligheid en betrouwbaarheid.

Enige dat ik er on-line over kan vinden is deze risco analyse:

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=26204813
In Zwitserland heeft een minderheit van de treinen nog een treinbegeleider. En alle treinen heben tegenwoordig automatische deuten. De machinist kan in zijn stuurcabine ziem dat alle deuten dicht zijn.

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 22 aug 2017, 11:27
door traxie
Het lijkt er op dat er vandaag in Dendermonde tests bezig zijn met twee mw41's. Ik veronderstel ivm de nieuwe vertrekprocedure.

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 22 aug 2017, 18:37
door HLE18
ja dat klopt o.a. testen van koppelen en ontkoppelen,...
Curieus wat het resultaat zal zijn.

Re: Dice vertrekprocedure

Geplaatst: 13 sep 2017, 01:31
door Blue Bird
Nieuwe info:
De NMBS heeft het Dice project stopgezet omdat uit de testfase blijkt dat het niet voldoet aan de verwachtingen van beschikbaarheid, betrouwbaarheid en impact op de stiptheid.