Pagina 5 van 132

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 14 dec 2012, 16:47
door Steven
Natuurlijk staan hier tussen al die treinen gekoppelde relaties. Dat is heden niet anders hoor.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 14 dec 2012, 18:39
door Retard
Stijn91 schreef:2 IC's naar Genk voor wat is dat nodig?
Allé. Dat is toch goed dat het aanbod uitgebereid wordt? Waarom zou dat niet nodig zijn, Stijn?

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 14 dec 2012, 18:52
door Stijn91
Retard schreef:
Stijn91 schreef:2 IC's naar Genk voor wat is dat nodig?
Allé. Dat is toch goed dat het aanbod uitgebereid wordt? Waarom zou dat niet nodig zijn, Stijn?
Het is al lang geleden dat er nog tellingen zijn geweest of dat er cijfers zijn, maar uit de cijfers van 2009 blijkt dat er in Genk 821 opstappers zijn, beetje weinig voor 2 treinen per uur waaronder 2 IC's.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 14 dec 2012, 18:55
door Steven
Waarom weinig? Er zijn stopplaatsen met een iets lager cijfer die ook twee treinen per uur hebben hoor Stijn.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 14 dec 2012, 18:55
door Stijn91
Steven schreef:Waarom weinig? Er zijn stopplaatsen met een iets lager cijfer die ook twee treinen per uur hebben hoor Stijn.
En er zijn er ook met meer die er geen 2 hebben.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 14 dec 2012, 19:45
door Steve
Als de ontwikkelingen voor station Tongeren bevestigd worden (enkel een trein Hasselt-Luik-Maastricht die wellicht vooral een stoptrein zal zijn), dan lijkt het nogal ironisch dat Genk met amper iets meer opstappers (op weekdagen althans) twee IC's krijgt en Tongeren en Diepenbeek enkel een stoppertje.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 14 dec 2012, 20:06
door Stijn91
Hoe maakt men eigenlijk de beslissing van hoeveel treinen er stoppen in een station, niet qua aantal opstappers alleszins.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 14 dec 2012, 20:12
door Molenbruch Y.
Als de ontwikkelingen voor station Tongeren bevestigd worden (enkel een trein Hasselt-Luik-Maastricht die wellicht vooral een stoptrein zal zijn), dan lijkt het nogal ironisch dat Genk met amper iets meer opstappers (op week dagen althans) twee IC's krijgt en Tongeren en Diepenbeek enkel een stoppertje.
Dag,

Andere bronnen, waaronder het kaartje dat recent nog getoond werd op de ledendag van TreinTrambus, hebben het over enerzijds een IC-relatie Knokke/Blankenberge - Genk, maar anderzijds een IC-verbinding Gent - Tongeren (via Aalst en via de bocht bij Leuven), die in de spits ook een treindeel van/naar Genk mee heeft. Wellicht betreft het dus gewoon een typfout in het Spoorwegjournaal.

Groeten,

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 15 dec 2012, 01:50
door Retard
Stijn91 schreef:
Retard schreef:
Stijn91 schreef:2 IC's naar Genk voor wat is dat nodig?
Allé. Dat is toch goed dat het aanbod uitgebereid wordt? Waarom zou dat niet nodig zijn, Stijn?
Het is al lang geleden dat er nog tellingen zijn geweest of dat er cijfers zijn, maar uit de cijfers van 2009 blijkt dat er in Genk 821 opstappers zijn, beetje weinig voor 2 treinen per uur waaronder 2 IC's.
Kan het zijn dat die reizigerstellingen op Wikipedia (Waar Stijn het waarschijnlijk haalt) omgewisseld zijn? Waarom zijn er anders op zondag meer dan dubbel zoveel reizigers dan in de week:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Genk

Enkel bij Bokrijk, Knokke of Blankenberge lijkt mij dat realistisch.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 15 dec 2012, 02:24
door KB
Retard schreef: Het is al lang geleden dat er nog tellingen zijn geweest of dat er cijfers zijn, maar uit de cijfers van 2009 blijkt dat er in Genk 821 opstappers zijn, beetje weinig voor 2 treinen per uur waaronder 2 IC's. Kan het zijn dat die reizigerstellingen op Wikipedia (Waar Stijn het waarschijnlijk haalt) omgewisseld zijn? Waarom zijn er anders op zondag meer dan dubbel zoveel reizigers dan in de week:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Genk

Enkel bij Bokrijk, Knokke of Blankenberge lijkt mij dat realistisch.
Hou er wel rekening mee dat de trein die in het weekend in Genk komt de IC-E is en die rijdt van/naar de Kust en die heeft in Hasselt een goede aansluiting naar Antwerpen. Dat trekt mogelijk meer reizigers dan door de week met IC-K, in feite een IR, zonder goede aansluiting naar Antwerpen. Ik kan me goed voorstellen dat wie doordeweeks vanuit de regio Genk of vanuit het Maasland met de trein naar Antwerpen wil reizen, dat vanuit stations als Hasselt, Bilzen of Diepenbeek zal doen. Tel daar dan nog de zondagse studentenexodus bij op ...

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 15 dec 2012, 08:44
door LRDArdo
Wat de tellingen betreft, ook ik vraag mij af of de cijfers wel kloppen. Perceptie t.o.v. feiten is natuurlijk gevaarlijk, maar ook ik heb mijn vragen bij de cijfers die bepaalde stations krijgen. Hoe wordt studententrafiek in deze telling opgenomen bv.?

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 15 dec 2012, 10:37
door Molenbruch Y.
Het is al lang geleden dat er nog tellingen zijn geweest of dat er cijfers zijn, maar uit de cijfers van 2009 blijkt dat er in Genk 821 opstappers zijn, beetje weinig voor 2 treinen per uur waaronder 2 IC's. Kan het zijn dat die reizigerstellingen op Wikipedia (Waar Stijn het waarschijnlijk haalt) omgewisseld zijn? Waarom zijn er anders op zondag meer dan dubbel zoveel reizigers dan in de week
Dag,

De gegevens op Wikipedia zijn gebaseerd op de tellingen van 2009. Uit oudere tellingen (periode 2005 - 2007) blijkt ook steevast dat Genk op zondag merkelijk meer reizigers scoort dan op weekdagen. Waarschijnlijk gaat het dus niet om een fout, maar anderzijds heb ik er ook niet meteen een verklaring voor.

Groeten,

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 15 dec 2012, 13:59
door deadlock
Stijn91 schreef:
Steven schreef:Waarom weinig? Er zijn stopplaatsen met een iets lager cijfer die ook twee treinen per uur hebben hoor Stijn.
En er zijn er ook met meer die er geen 2 hebben.
Reizigersgroei realiseer je door meer treinen te laten stoppen. Als ik 55 minuten zou moeten wachten op de volgende trein als ik om wat voor reden dan ook de vorige gemist heb zou ik veel sneller de auto pakken dan bijvoorbeeld bij 25 minuten wachten. Het modaliteitsaandeel van de trein in Nederland is op sommige trajecten meer dan 50% en dat komt simpelweg omdat je nooit langer dan 15 minuten hoeft te wachten op de volgende.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 15 dec 2012, 14:20
door Stijn91
Retard schreef:
Stijn91 schreef:
Retard schreef:Allé. Dat is toch goed dat het aanbod uitgebereid wordt? Waarom zou dat niet nodig zijn, Stijn?
Het is al lang geleden dat er nog tellingen zijn geweest of dat er cijfers zijn, maar uit de cijfers van 2009 blijkt dat er in Genk 821 opstappers zijn, beetje weinig voor 2 treinen per uur waaronder 2 IC's.
Kan het zijn dat die reizigerstellingen op Wikipedia (Waar Stijn het waarschijnlijk haalt) omgewisseld zijn? Waarom zijn er anders op zondag meer dan dubbel zoveel reizigers dan in de week:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Genk

Enkel bij Bokrijk, Knokke of Blankenberge lijkt mij dat realistisch.
Ik heb die tellingen eens van TTB gehaald denk ik en die staan in een Excel bestand en komen overeen met die op Wikipedia.
deadlock schreef:
Stijn91 schreef:
Steven schreef:Waarom weinig? Er zijn stopplaatsen met een iets lager cijfer die ook twee treinen per uur hebben hoor Stijn.
En er zijn er ook met meer die er geen 2 hebben.
Reizigersgroei realiseer je door meer treinen te laten stoppen. Als ik 55 minuten zou moeten wachten op de volgende trein als ik om wat voor reden dan ook de vorige gemist heb zou ik veel sneller de auto pakken dan bijvoorbeeld bij 25 minuten wachten. Het modaliteitsaandeel van de trein in Nederland is op sommige trajecten meer dan 50% en dat komt simpelweg omdat je nooit langer dan 15 minuten hoeft te wachten op de volgende.
Reizigersgroei krijg je inderdaad door extra treinen, maar in de tijd van de afgeschafte treinen (nieuwe dienstregeling) is het niet nodig om in de volgende dienstregeling, die van 2014 stations een extra trein te geven of gaan we dan elke lijn waar een X aantal opstappers opstapt een 2e trein geven.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 15 dec 2012, 14:51
door Steven
Limburg heeft het zo al lastig genoeg. Nu men er iets aan wil doen gaan er andere klagen.