Pagina 5 van 5

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 31 dec 2013, 22:31
door Kristofke
Nu is men nog aan het bekijken wie baas wordt van de verkeersinfobediende in zake welke info ze mogen verspreiden. Men spreekt over "normale toestand", "verstoorde toestand" en "chaotische toestand".

Sommige slimmeriken zijn zich hierover nu het hoofd over aan het breken wie in welke situatie iets mag beslissen....

U ziet, die vereenvoudiging gaat nog uitdraaien op een chaotische toestand...

De verkeersinfobediendes in zone Brussel zitten sinds enkele weken elke nacht bezig van 23u tot 5u om al die verkeerde info uit die foute automatische gegenereerde bestanden te halen. We zitten bijna aan het einde van ons Latijn, en het ziet er naar uit dat ze nog niet gedaan zijn om nog met onze voeten te spelen.

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 01 jan 2014, 08:32
door speakervoice
Kristofke schreef:Nu is men nog aan het bekijken wie baas wordt van de verkeersinfobediende in zake welke info ze mogen verspreiden. Men spreekt over "normale toestand", "verstoorde toestand" en "chaotische toestand".

Sommige slimmeriken zijn zich hierover nu het hoofd over aan het breken wie in welke situatie iets mag beslissen....

U ziet, die vereenvoudiging gaat nog uitdraaien op een chaotische toestand...
[...]
Tot einde maart 2014 zullen de verkeersinfobedienden nog organisatorisch onder Infrabel-Netwerk vallen. Daarna komen ze onder B-MO.2...

Het wordt inderdaad de vraag welke overgecompliceerde constructies worden opgezet voor de verdeling op het terrein ook te maken. Met de ondoordachte politieke beslissing die gemaakt is om de vibs naar NMBS te sluizen, is op geen enkel moment geïnformeerd of gepraat over hoe informatieverstrekking door elk kanaal wordt aangepakt. De verhuis naar NMBS zal geen meerwaarde bieden: niet voor NMBS en niet voor de reiziger... integendeel!

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 14 jan 2014, 10:52
door rdv
In Gent St Pieters wordt bij de stoptrein via L50 op de overzichtsborden en de aanwijzers op het perron niet meer aangegeven dat deze rijdt via Aalst. In concreto staat er nu
8:20 Brussel - Brussel-Nat. Luchthaven (dus de stoptrein)
8:25 Brussel - Eupen (dus de IC).

Dit is zeer verwarrend en nog steeds zijn er op iedere stoptrein mensen mee die denken dat ze op de directe trein zitten. Zeker nu de stoptrein en de sneltrein vaak op vlakbijliggende perrons stoppen door de werken in GSP.
Ik heb dat gemeld aan het Infopunt Gent St Pieters en dit was hun antwoord
Infopunt Gent-Sint-Pieters schreef:Een overzicht van de situatie:
- Vandaag is dit de verantwoordelijkheid van NMBS, met een nieuw computersysteem dat automatisch de plaatsen kiest. Vaak begin- en eindstation. Als er daarbij nog een station geplaatst wordt als 2de, is dat vaak het grootste op het traject, maar dat is niet noodzakelijk hetgeen wat Infrabel vroeger plaatste.
Bijvoorbeeld de stoptrein naar Gent vanuit Brussel, over Aalst:
- Vroeger Brussel – Aalst – Gent St Pieters
- Nu Brussel (vertrek) – Denderleeuw (grootste station op de lijn) – Gent St Pieters (eind)

Er zijn sinds de lancering begin december enkele zaken aangepast. Het gaat dus om een andere manier van aankondigen die nog wat ingeburgerd moet raken. Daar is weinig aan te doen.
Vooral de zin in het vet jaagt me op stang. De (occasionele) reiziger moet zijn plan maar trekken.

Ik heb in mijn antwoord de vergelijking gemaakt met de oprit Gent-Centrum, waar je dus 2 aanwijzers zou hebben, allebei naar Brussel. De ene leidt je via de E40 naar Brussel, de andere via de E17 & E19, maar nergens staat de reisweg aangeduid/wordt E40 of E17 vermeldt. Beide reiswegen brengen je in Brussel, maar via de E17 doe je er natuurlijk dubbel zo lang over. Niemand zou dat aanvaarden, maar op het spoor moet "de andere manier van aankondigen nog wat ingeburgerd geraken". :shock:

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 14 jan 2014, 11:34
door Steve
Ik heb van de gelegenheid gebruikgemaakt om hier een mailtje over te sturen naar de NMBS, want ik begin die totaal omgegooide (en in 90% van de gevallen verslechterde) bestemmingen ook beu te worden. Hetzelfde trouwens met het niet-aankondigen van gekoppelde treinen in de Desiro, wat nota bene op de L Aalst - Jette - Brussel - Denderleeuw - Zottegem/Geraardsbergen tot absurde toestanden leidt.

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 14 jan 2014, 18:15
door am62
Mooie initiatieven, maar ik kan mij niet ontdoen van het idee dat de NMBS zelf niet merkt dat het niet goed gaat met die soms absurde bestemmingsborden. Op het gebied van informatie aan de reiziger is dit een achteruitgang. Ook de saga rond de aankondigingen van treindelen blijft voortduren zoals hierboven al gemeld. Vandaag nog in Antwerpen-Centraal gemerkt dat de IR3336 P8572 Antwerpen-Centraal - Brussel - Halle - Edingen - Geraardsbergen wordt gesplitst ... de eerste zes rijtuigen naar Geraardsbergen. Gelukkig zijn ze allemaal naar FGRA gereden, want het is een trein bestaande uit M5m-rijtuigen.

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 14 jan 2014, 18:38
door groentje
Dat laatste probleem heeft weinig te maken met nieuwe bestemmingsborden, maar alles met een gebrekkige interne communicatie. Ook in tijden van van de omroeper ging het vaak mis als die niet op de hoogte was van een afwijkende samenstelling. Hetgeen nogal vaak gebeurde, de NMBS is immers niet verplicht Infrabel in te lichten als ze iets anders inzetten...

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 14 jan 2014, 19:07
door am62
groentje schreef:Dat laatste probleem heeft weinig te maken met nieuwe bestemmingsborden, maar alles met een gebrekkige interne communicatie. Ook in tijden van van de omroeper ging het vaak mis als die niet op de hoogte was van een afwijkende samenstelling. Hetgeen nogal vaak gebeurde, de NMBS is immers niet verplicht Infrabel in te lichten als ze iets anders inzetten...
Inderdaad, dat het toen al vaak mis ging weten we nog glashelder (vooral CR-treinen via FDD naar Zottegem/Geraardsbergen) en ook nu nog dus. Voor de reiziger maakt het ondertussen niets uit wie schuldig is. De informatie is gewoon fout en niemand trekt er zich wat van aan (we zijn bijna een maand bezig met de "nieuwe stijl").

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 15 jan 2014, 20:42
door ronny
In Hasselt staat er zelfs voor de IR trein Mol - Hasselt, "Antwerpen - Lier" vermeld. Onderaan het scherm heeft men er wel bij gezet dat de trein naar Mol gaat. :cry:

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 15 jan 2014, 21:34
door Ruben
rdv schreef:In Gent St Pieters wordt bij de stoptrein via L50 op de overzichtsborden en de aanwijzers op het perron niet meer aangegeven dat deze rijdt via Aalst. In concreto staat er nu
8:20 Brussel - Brussel-Nat. Luchthaven (dus de stoptrein)
8:25 Brussel - Eupen (dus de IC).

Dit is zeer verwarrend en nog steeds zijn er op iedere stoptrein mensen mee die denken dat ze op de directe trein zitten.
Die trein wordt sinds december ook in Brugge op die manier aangekondigd ("Brussel Bru-Luchth"), terwijl dit voor de meeste reizigers vanuit Brugge "de stoptrein naar Gent" is. Doordat er nu bovendien een luchthavensymbool staat i.p.v. "L", wijst niets er nog op dat het hier om die stoptrein gaat. Dat zie je pas als je aan de juiste roltrap passeert en daar naar de haltes kijkt.

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 17 jan 2014, 07:39
door speakervoice
In de week van 20-26 januari 2014 (één maand + één week na de gebrekkige lancering) zou er een update moeten plaatsvinden van de Infrabel-software die voor de automatisch gegenereerde dagbestanden zorgt. Bij mijn weten is deze nergens lokaal getest, dus wordt het onmiddellijk een nationale uitrol van deze release... :cry:

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 17 jan 2014, 13:54
door Glodenox
Ze zullen dan toch wel eens een testbestand gemaakt hebben en dat nagekeken hebben, mag ik hopen? Ik kan me wel inbeelden dat het niet makkelijk is om zo iets lokaal te gaan testen.
En anders zullen we het volgende week wel zien he :)

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 17 jan 2014, 16:59
door franksken
speakervoice schreef:In de week van 20-26 januari 2014 (één maand + één week na de gebrekkige lancering) zou er een update moeten plaatsvinden van de Infrabel-software die voor de automatisch gegenereerde dagbestanden zorgt. Bij mijn weten is deze nergens lokaal getest, dus wordt het onmiddellijk een nationale uitrol van deze release... :cry:
Dat hebben ze medio december ook gedaan.
Met de gekende gevolgen. :roll: :roll:

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 24 jan 2014, 11:03
door speakervoice
franksken schreef:Dat hebben ze medio december ook gedaan.
Met de gekende gevolgen. :roll: :roll:
Midden december 2013 was de lancering van het systeem met de triestige gevolgen. Tijdens de nacht van 23-24 januari 2014 eindelijk een update... Geen idee van het resultaat = nog niet moeten werken :) Ze verwachten hoe dan ook nog kleinere (niet-aangekondigde) updates te doen om elk probleem op te lossen!