Pagina 5 van 8

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 12:32
door thejay
byter schreef:
thejay schreef:Tussen Sint-Niklaas en Antwerpen heeft nog geen enkele trein gereden. Lekker rustig, dat wel (kan de trein horen vanuit de slaapkamer).
Als ze blok 12 bezetten... dan rijdt er niet veel meer natuurlijk. Een nadelig gevolg van de concentratie van de seinhuizen...
Het probleem is dat ze in Berchem de sporen bezetten. Dit staat dus compleet los van de concentratie.
Blok 12 is maw bemand en er rijden treinen die ze kunnen laten rijden. Vanuit Antwerpen-Centraal kan men dus naar Noorderkempen en Essen en dit doet men ook. Ook uit Turnhout zijn er al treinen vertrokken (de 34xx richting Schaarbeek/Brussel).
Als het dat is: Hoe hoog is die boete voor spoorlopen? Er is daar immers net een uitgebreide campagne over.
Oppakken en weg ermee... Dat ze anders bij die barbecue gaan staan voor Berchem station (zie ATV-fragment).

staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 12:48
door dekooiker
Ik wacht op het ogenblik dat een tros woedende reizigers een paar stakers een muilpeer verkopen.
Dan hebben ze in elk geval gekregen wat ze verdienden.
Ook nog, vraag de stakers eens wat het hen opbrengt?
Wat de vakbond al voor hen persoonlijk gedaan heeft, wat het dus opbrengt elke maand te betalen?
Zal niet veel zijn.

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 12:51
door benoit
Ook tussen Poperinge en Kortrijk rijden de treinen zo goed als normaal.
Tussen Kortrijk en Denderleeuw rijdt er ieder uur een navettetrein.
Tussen Kortrijk en Lille rijden er ook redelijk wat treinen.

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 13:17
door Dieselfreak
Ik hoorde net op het journaal dat tot nu toe 1 op de 5 treinen is uitgereden.

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 13:17
door Shrek
Er is blijkbaar een opruimactie aan de gang: treinen die perrons in stations blokkeren worden systematisch naar Schaarbeek afgevoerd. Als de blokkeringen van de sporen er niet zouden zijn zouden zeker de helft van alle treinen kunnen rijden.

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 13:26
door Tim
Ook in Montzen zijn de sporen sinds afgelopen nacht geblokkeerd wat maakt dat het goederenverkeer van en naar Duitsland volledig stil ligt.

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 13:26
door Eimai
Paul schreef:De staking zorgt ook voor verrassende nieuwigheden, zoals de heropening van sinds decennia gesloten stations...
Volgens railtime zou IC3009 Antwerpen - Blankenberge een extra halte gekregen hebben in Oostakker.
Zie http://www.railtime.be/website/ShowTrai ... 0&pid=ssid
Oostakker is wel nog zo'n naam die altijd voorkomt in de dienstregeling van treinen die daar passeren, omdat er nog wel steeds wissels liggen en je dus eigenlijk wel door het station van Oostakker rijdt, ook al zijn er geen perrons meer. Op dagen als vandaag kan railtime het ook niet allemaal meer volgen en krijg je wel meer van die vreemde dingen te zien.

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 13:38
door K V B
Meesterpeter schreef:Een staking bij de spoorwegen...... In Nederland al zo'n 30 jaren geleden.
In Zwitserland zelfs van 1918 geleden.
Maar in Zwitserland zijn stakers niet beschermd. Als daar gestaakt wordt is vliegt iedereen er gewoon per direct er uit. Vandaar dat het spoorwegpersoneel het er zo bar slecht heeft...

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 14:00
door K V B
Is het binnen de NMBS overigens mogelijk/bespreekbaar om voor bepaalde klelpunt beroepen, en voor depots die blijkbaar minder in trek zijn gewoon een hoger loon te bieden?

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 14:09
door Shrek
K V B schreef:Is het binnen de NMBS overigens mogelijk/bespreekbaar om voor bepaalde klelpunt beroepen, en voor depots die blijkbaar minder in trek zijn gewoon een hoger loon te bieden?
Onderscheid maken tussen mensen die hetzelfde werk doen? Dat lijkt mij ondenkbaar voor onze rode kameraden :wink:

Ik zie dat intussen ook Schaarbeek-Mechelen op gang gekomen is. Wie dus in Schaarbeek geraakt heeft een goede kans om per trein uit Brussel weg te geraken.

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 14:10
door Catenist
Shrek schreef:
Steven schreef:Het ACOD/CGSP heeft meer dan 50% van de NMBS als lid.
Dat is wat ze beweren ja, maar de laatste sociale verkiezingen zijn al meer dan 40 jaar geleden.
Is dat zo? Is dat volgens de huidige wetgeving dan in orde?

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 14:19
door Shrek
Catenist schreef:Is dat zo? Is dat volgens de huidige wetgeving dan in orde?
Het zou mij verbazen moest dat niet in orde zijn. De mensen met syndicale banden zitten overal, als ze niet meegeschreven hebben aan de wetgeving zullen ze in ieder geval de pen wel aangeleverd hebben :wink:

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 14:37
door deadlock
Meesterpeter schreef:Een staking bij de spoorwegen...... In Nederland al zo'n 30 jaren geleden.
Volgens een vriend van me is er dit jaar nog gestaakt bij de CAO-onderhandelingen met als resultaat de baangarantie. En dat gaat dan niet over de schoonmakers ;)

En hier heb ik nog last van gehad: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... lies.dhtml

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 14:57
door Kris G
deze morgen extra vroeg opgestaan om een paar treinopties te hebben ("1 op 2 ging rijden"...) maar heel veel rode kruisjes op Railtime, dan maar voor de file gekozen om op het werk te geraken :( dus 200 km H/T met de wagen voor een traject waar ik een treinabonnement voor heb, en de compensatieregeling telt niet zeker bij een aangekondigde staking? die volstaat trouwens langs geen kanten om mijn nafte te betalen, mijn laatste sorrypas bij een staking is ook al heeeeeeeel lang geleden

Re: staking

Geplaatst: 30 jun 2014, 16:58
door Dieselfreak
Ondertussen ben ik toch in Gent geraakt met de trein. 8) Om 15:17 de IR naar Leuven. Ik had veel geluk, want buiten die trein en die naar Denderleeuw, was het aankondigingsbord te Kortrijk volledig zwart. Toen ik om 16 uur in Gent-Sint-Pieters aankwam, stonden er welgeteld vier treinen op het bord: die naar Leuven, naar Ronse, Geraardsbergen en die naar Denderleeuw.