Grote revisie Sprinter

Alles over reizigerstreinen in België.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Bordensteker »

Teach2 schreef:
Bordensteker schreef:Revisie: ja, technisch is het om te beginnen een grote revisie.
Maar dan meteen gecombineerd met het volledig nieuw inrichten van met name de binnenkant aan het gebruik als Intercity. De kassen in de oude uitvoering waren juist voor agglomeratie- en regionaal vervoer ontworpen, wat goed zichtbaar blijft aan de zeer brede buitendeuren.
HijDieHetWeet heeft het over de Sprinters (AM86), niet over de Nederlandse DD-AR :wink:
Dat klopt, maar ik vertelde iets meer over die ombouw in Nederland om mede te verklaren waarom die daar zo veelomvattend uitpakt: het is de bedoeling er meteen een heel ander soort trein van te maken.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door MaartendeJ »

Terwijl bij DDAR/DDZ/NID men juist spreekt over een modernisering omdat er niets is aangepast aan de tractieinstallatie of andere installaties. Alleen het informatiesysteem (OBIS), wifi en airco wordt ingebouwd en worden de onconfortabele banken vervangen door betere stoelen. Ook wordt de buitenkant aangepakt.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door nahoj »

Teach2 schreef:
Ga dan in Nederland wonen.
Het met veel voorsprong meest ridicule antwoord dat bijna als standaard wordt gegeven door mensen zonder argumenten wanneer wordt getoond dat iets in het buitenland beter gedaan wordt dan in België: "ga daar dan wonen". Tja, met DIE attitude verander je dus NIKS.
Mijn excuses voor mijn ridicule antwoord. Maar het is soms ook bijna taboe om de retoriek dat het 'in Nederland beter gebeurt' tegen te spreken. Het gebeurt er anders, met een andere culturele en sociologische inslag, en andere terminologie. Ik wou er gewoon op wijzen dat niet iedereen de modernisering van die DDAR/DDZ's beter (in de betekenis van 'mooier', want technisch kan ik het niet beoordelen, gezien ik van de moderniseringsprojecten in Nederland technisch niets afweet) vindt.
Teach2 schreef:
Toch even vermelden dat het gaat over een grote revisie, en niet over een modernisatie.
Het grote probleem is juist dat bij de NMBS je amper het verschil ziet tussen de twee. Want als ik me niet vergis krijgen ook deze stelletjes het beruchte M6-stofje over de banken, en zal ook hier de pot grijze verf royaal worden bovengehaald voor het interieur. Wat is dan nog het grote verschil met pakweg de break, wat wel als een modernisering aanzien wordt?
Er is wel degelijk een verschil, en hoewel misschien niet wereldschokkend heeft het toch een invloed op studie en budget.
Bij de MR80-83 (Breaks) zit er bv. een nieuwe laagspanningsomvormer, een reizigersinformatiesysteem, een gesloten-systeem-WC-module geschikt voor PMR, enz., i.t.t. de MR86-89.
wbrm
Berichten: 413
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door wbrm »

nahoj schreef:Bij de MR80-83 (Breaks) zit er bv. een nieuwe laagspanningsomvormer, een reizigersinformatiesysteem, een gesloten-systeem-WC-module geschikt voor PMR, enz., i.t.t. de MR86-89.
Zal er geen informatiesysteem en gesloten-systeem-WC-module ingebouwd worden? Zwaar gemiste kans als dat zo is...
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Teach2 »

Dat klopt, maar ik vertelde iets meer over die ombouw in Nederland om mede te verklaren waarom die daar zo veelomvattend uitpakt: het is de bedoeling er meteen een heel ander soort trein van te maken.
Dat klopt, maar verklaart lang niet volledig het grote verschil: ook bij moderniseringen waarbij de rol van de trein niet veranderd is (zoals de ICM-stellen en de SGM) is de renovatie een pak grondiger gebeurd.
HijDieHetWeet

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door HijDieHetWeet »

Sommige hebben al wat verschillen aangehaald, hier een fundamenteel verschil:

De toestand van de elektrische kabels!

Indien de isolatie van de elektrische kabels niet meer in orde is (maw de doorslagspanning kritisch wordt), dan is het noodzakelijk om deze te vervangen. Bij de Break en MRQ was dit zo (toch op lange termijn), bij de Sprinter niet.

Moderniseren wil ook zeggen: moderne technologiën gebruiken:
- SIV
- gesloten WC's
- multifunctionele ruimten
- stopcontacten 1e klas

Allemaal zaken die de Sprinters niet krijgen (maw aan de fiabiliteit wordt niet geraakt).
Ze krijgen wel een open WC systeem.
wbrm
Berichten: 413
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door wbrm »

Wat een zwaar gefaal is dat? De Varkens rijden nog onveranderd rond, elke Break staat 5 maand binnen en men denkt dat men dan maar de (aanvaardbare) duikbrillen maar eens moet aanpakken? Als ze het grondig doen (lees SIV binnen en buiten, gesloten WC, rolgordijnen, airco, elektrische binnendeuren, nieuw interieur, enz...) dan is er geen probleem. Nu is het onaanvaardbaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Shrek »

HijDieHetWeet schreef:Sommige hebben al wat verschillen aangehaald, hier een fundamenteel verschil:

De toestand van de elektrische kabels!

Indien de isolatie van de elektrische kabels niet meer in orde is (maw de doorslagspanning kritisch wordt), dan is het noodzakelijk om deze te vervangen. Bij de Break en MRQ was dit zo (toch op lange termijn), bij de Sprinter niet.

Moderniseren wil ook zeggen: moderne technologiën gebruiken:
- SIV
- gesloten WC's
- multifunctionele ruimten
- stopcontacten 1e klas

Allemaal zaken die de Sprinters niet krijgen (maw aan de fiabiliteit wordt niet geraakt).
Ze krijgen wel een open WC systeem.
Ze krijgen dus eigelijk enkel een likje verf, meer niet ...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
HijDieHetWeet schreef:Sommige hebben al wat verschillen aangehaald, hier een fundamenteel verschil:

De toestand van de elektrische kabels!

Indien de isolatie van de elektrische kabels niet meer in orde is (maw de doorslagspanning kritisch wordt), dan is het noodzakelijk om deze te vervangen. Bij de Break en MRQ was dit zo (toch op lange termijn), bij de Sprinter niet.

Moderniseren wil ook zeggen: moderne technologiën gebruiken:
- SIV
- gesloten WC's
- multifunctionele ruimten
- stopcontacten 1e klas

Allemaal zaken die de Sprinters niet krijgen (maw aan de fiabiliteit wordt niet geraakt).
Ze krijgen wel een open WC systeem.
Ze krijgen dus eigelijk enkel een likje verf, meer niet ...
Verlijming van de kast wordt eveneens aangepakt, alsook de binneninrichting.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Stijn91 »

Is die Sprinter met de nieuwe huiskleuren al in dienst?
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door TrainzDr3ver »

Zal waarschijnlijk nog een tijdje duren, ze zullen eerst nog een paar testritten moeten ondergaan.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Asterix »

Hoe staat het hiermee?

Wat gaat er nu precies allemaal veranderen binnenin? Waarom geen gesloten WC-systeem? Dat is toch niet meer van deze tijd? Zeker niet in overdekte stations?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:Hoe staat het hiermee?

Wat gaat er nu precies allemaal veranderen binnenin? Waarom geen gesloten WC-systeem? Dat is toch niet meer van deze tijd? Zeker niet in overdekte stations?
Afgaande op de reuk in het belendende coupé (ex eerste klas) is het nu al een gesloten systeem...
Met vriendelijke groet

overweg13
Klassiekje
Berichten: 561
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Klassiekje »

Afbeelding Ik vind het minder erg dan de breaks :mrgreen:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:
Jeroen schreef:Hoe staat het hiermee?

Wat gaat er nu precies allemaal veranderen binnenin? Waarom geen gesloten WC-systeem? Dat is toch niet meer van deze tijd? Zeker niet in overdekte stations?
Afgaande op de reuk in het belendende coupé (ex eerste klas) is het nu al een gesloten systeem...
Ja maar ik lees hier dat men het terug gaat open maken?
Plaats reactie