De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
13'erke

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 13'erke »

Presario schreef:Wat ik mij afvraag, wat gebeurt er met de HLE 13 die vrijkomen als ze worden vervangen op de verschillende IC relaties? Naar de goederen zie ik ze voorlopig niet echt gaan. Zullen zij gebruikt worden voor P-treinen of schuiven de 21 en 27 door? Kan een 13 in TD met M4 rijden?
Ze zijn voorzien om allemaal naar de goederen te gaan en daar de eerste loks van de serie 23 te gaan vervangen :(
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

de oude loks gaan met de komst van de reeks 18 echt wel sneller afgeschreven worden nu de crisis bij goederen zich goed laat voelen. reeks 23 als eerst nu normaal nadien gevolgd door de reeks 26 en dan komt de reeks 20 in het vizier met ruim 34 jaar dienst voor de oudste nr's.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn D.C. »

Zonde :cry: maarja, da blijft allemaal niet duren.
en ze kunnen moeilijk alles bewaren uiteraard.
Maar toch worden er heel wat kilometerkes en een tijdperk afgesloten.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn82 »

Gaan reeks 21/27 dan ook niet (gedeeltelijk) naar goedereren gaan? Want als er 120 nieuwe locs bijkomen in de reizigersdienst, en momenteel toch wel een heel groot gedeelte van die treinen door 21/27 worden getrokken, zullen er daar toch ook wel veel van vrij komen.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn D.C. »

reeks 12 gaat ook naar HKV gaan volgens bepaalde bronnen (weet wel niet of ze ditmaal betrouwbaar zijn).
volgens mij gaan ze de reekse 21 niet snel naar HKM doen, waarom, omdat ze dan met de M4 en M5 trek en duws niet veel kunnen aanvangen. En omdat de reeksen 12 ook nog met M4 kunnen rijden mss dat het wel kan kloppen, ik weet niet.
zijn er geen mensen die het "fijne" er van weten?
Want met speculatie's passen we best op :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

idd ook de reeksen 21 en 27 zullen verschuiven maar dat is nog niet voor volgend jaar, afwachten hoe in 2011 alles verloopt als de laatste 18 klaar is.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Steven, ik neem aan dat die reeks 18 allemaal kan muxen ?

Kunnen de traxxen dat ook ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

mux is gewoon het nieuwe communicatiesysteem tussen locs die in treinschakeling kunnen rijden. Het vroegere systeem met meerdere draden is echt naar de geschiedenis verdwenen en men gebruikt dus niets anders meer. Zowel de reeks 18 als 28 kunnen in treinschakeling rijden (bij de reeks 28 moet wel de juiste software er opstaan om alles onder controle te krijgen)..
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Steven schreef:mux is gewoon het nieuwe communicatiesysteem tussen locs die in treinschakeling kunnen rijden. Het vroegere systeem met meerdere draden is echt naar de geschiedenis verdwenen en men gebruikt dus niets anders meer. Zowel de reeks 18 als 28 kunnen in treinschakeling rijden (bij de reeks 28 moet wel de juiste software er opstaan om alles onder controle te krijgen)..
En kunnen al die muxers onderling in treinschakeling of alleen met "eigen" familie ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Mux werkt met software, in principe kunnen al die loks met elkaar praten als ze beschikken over dezelfde software zodoende kunnen ze dezelfde taal spreken. Wie van welk pakket voorzien is weet ik niet.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Mux werkt met software, in principe kunnen al die loks met elkaar praten als ze beschikken over dezelfde software zodoende kunnen ze dezelfde taal spreken. Wie van welk pakket voorzien is weet ik niet.
De 13 heeft nog geen muxs (?), dus het stuurrijtuig van de M6 (bv. Brecht) spreekt nog geen muxs met de 13-lok ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

de HLE 13, I11 en M6 hebben allemaal dezelfde software zitten om met mux te werken, de HLE 27 heeft een lightversie. De verschillen zijn dan ook opvallend.

Met de reeks 13 kan er vanuit de stuurrijtuigen wel elektrische geremd worden, met een reeks 27 achter de M6 gaat dit niet. De I11 kan enkel met de reeks 13 rijden aangezien deze de reeks 27 niet zal herkennen.
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door FLV-FGSP »

1818 en 1822 zijn inmiddels onderweg naar België, zie http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... ?4,4382508
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Nils »

Steven schreef:de HLE 13, I11 en M6 hebben allemaal dezelfde software zitten om met mux te werken, de HLE 27 heeft een lightversie. De verschillen zijn dan ook opvallend.

Met de reeks 13 kan er vanuit de stuurrijtuigen wel elektrische geremd worden, met een reeks 27 achter de M6 gaat dit niet. De I11 kan enkel met de reeks 13 rijden aangezien deze de reeks 27 niet zal herkennen.
Klein missertje Steven, de dynamische rem werkt wel vanop de M6 met een T27, hij is al dikwijls genoeg uitgeschakeld bij mij ;).
davyickx
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2009, 14:03
Locatie: Meensel-Kiezegem

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door davyickx »

Een tiental minuten geleden passeerde hier in Wilsele een 23 met daarachter twee locs reeks 18. Gezien het nogal goed vooruit ging :wink: heb ik enkel het nummer van de 2e loc gezien en dat was de 1814.

Overbrenging van de twee locs (1812 en 1814) vanuit Mechelen veronderstel ik? Naar Kinkempois?

In elk geval leuk om zo'n loc de eerste keer "live" gezien te hebben :D en dan nog eens twee tegelijk, mijn dag kan niet meer stuk! :lol:
Spoorse groeten,

Davy Ickx
Plaats reactie