De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Nils schreef:
Steven schreef:de HLE 13, I11 en M6 hebben allemaal dezelfde software zitten om met mux te werken, de HLE 27 heeft een lightversie. De verschillen zijn dan ook opvallend.

Met de reeks 13 kan er vanuit de stuurrijtuigen wel elektrische geremd worden, met een reeks 27 achter de M6 gaat dit niet. De I11 kan enkel met de reeks 13 rijden aangezien deze de reeks 27 niet zal herkennen.
Klein missertje Steven, de dynamische rem werkt wel vanop de M6 met een T27, hij is al dikwijls genoeg uitgeschakeld bij mij ;).
Ah goed zo, dan ga ik iemand aan zijn oren moeten trekken die mij opleiding gegeven heeft. Men had mij steeds vermeld dat het een van de beperkingen was aan de die mux op de 27.
5941

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 5941 »

Ik heb zondag de 1818 +1822 gezien naar Munchengladbach waarna ze verder gingen naar Test centrum van siemens
Presario

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Presario »

Op een ander forum heb ik gelezen dat er nieuwe homologatie ritten zijn gepland voor de 18. De week van 22/08 tot 28/08 samen met de Euro 4000 van Vossloh op het traject tussen Ath en Silly.
melle

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door melle »

Waarom laten ze de eerste al niet in dienst treden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

alles moet getest zijn, er moet dus een homologatiepapier komen. Pas als dat papier er is kan je beginnen met bestuurders les te geven, die lessen gaan pas door in de loop van dit najaar, dus eerder moet je ze niet verwachten. Het heeft geen zin een lok te gebruiken als de betrokken depots die er mee moeten rijden niet alle bestuurders hebben kunnen opleiden. Voor de IC A wil dat zeggen dat je Oostende, Brussel Zuid en Welkenraedt.
rail s

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door rail s »

Presario schreef:Op een ander forum heb ik gelezen dat er nieuwe homologatie ritten zijn gepland voor de 18. De week van 22/08 tot 28/08 samen met de Euro 4000 van Vossloh op het traject tussen Ath en Silly.
De Vossloh 4000 is op 13 augustus in Belgie aangekomen,
zie: http://www.wallorail.be/actu/actu0809.htm
Knipex
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Knipex »

1825 +1819 staan geparkeerd in Weil am Rhein (in de buurt van Basel)
Link
melle

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door melle »

De locomotieven zijn gebaseerd op het Siemens Taurus-IV platform en krijgen een nieuw design t.o.v. de oude Taurus-locomotieven (Taurus I/II/III) wegens nieuwe Europese crashnormen die van toepassing worden in 2008. Ze zullen driespannig zijn en kunnen in België en Luxemburg (3kV=), Nederland (1,5 kV=) en Frankrijk (25 kV~) rijden. Om in die landen te rijden, zullen ze met alle respectievelijke veiligheidssystemen uitgerust worden.
Ze worden eveneens uitgerust met MUX waardoor ze in trek-duw met de I11- en M6-rijtuigen kunnen rijden. Hierdoor zullen de reeksen HLE 13 en HLE 27 voor het goederenverkeer gebruikt worden en kunnen de reeksen HLE 22, HLE 23 en HLE 26 buiten dienst gesteld worden.

Komaan; wie past er altijd wikipedia aan?
En dan nog met info die niet klopt..
Gaat de HLE13 er ook helemaal uit voor personenverkeer??


Komt er nog een versie die ook voor 15kv geschikt is?
13'erke

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 13'erke »

melle schreef:
De locomotieven zijn gebaseerd op het Siemens Taurus-IV platform en krijgen een nieuw design t.o.v. de oude Taurus-locomotieven (Taurus I/II/III) wegens nieuwe Europese crashnormen die van toepassing worden in 2008. Ze zullen driespannig zijn en kunnen in België en Luxemburg (3kV=), Nederland (1,5 kV=) en Frankrijk (25 kV~) rijden. Om in die landen te rijden, zullen ze met alle respectievelijke veiligheidssystemen uitgerust worden.
Ze worden eveneens uitgerust met MUX waardoor ze in trek-duw met de I11- en M6-rijtuigen kunnen rijden. Hierdoor zullen de reeksen HLE 13 en HLE 27 voor het goederenverkeer gebruikt worden en kunnen de reeksen HLE 22, HLE 23 en HLE 26 buiten dienst gesteld worden.

Komaan; wie past er altijd wikipedia aan?
En dan nog met info die niet klopt..
Gaat de HLE13 er ook helemaal uit voor personenverkeer??
Komt er nog een versie die ook voor 15kv geschikt is?
Die info klopt toch, ze zullen worden ingezet op de ic J tot Luxemburg, dus het stuk dat nu nog steeds met 3kV is uitgerust.
En ja, de 13en gaan er allemaal uit.
En neen, geen 15kV, hebben we ook helemaal niet nodig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Die info is tot op heden vrij correct. Het is te zeggen dat tussen Arlon en Luxemburg nog 3 kV te vinden is maar niet meer voor heel lang naar alle waarschijnlijkheid. De werken die men daar nu doet is om die bovenleiding van aan de grens naar 25 kV te kunnen omschakelen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Joris »

Hallo,
Knipex schreef:1825 +1819 staan geparkeerd in Weil am Rhein (in de buurt van Basel)
Link
Het gaat vooruit! Ze zitten al aan 28!
Kunnen ze daar in Basel eens geen loc z'n panto tegen den draad zetten? :mrgreen:
Liefst op stand 1.5 kV...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Hobbes »

Als ze nog lang talmen met de indienstneming is de eerste schijf al volledig af zonder dat er 1 loc rijdt...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

De eerste testen in België zijn gestart in februari zowat. We zijn eind augustus en dat is dus een goede zes maand later. Nog niks abnormaal aan de hand zou ik zeggen, in tegendeel. Je kan nu stellen dat de meeste zaken al vlotter verlopen dan bij de levering van de reeks 13, zover ik weet van collega's kan je zelfs stellen dat de reeks 20 en 27 meer problemen verkochten in die aanloopfases. Dus nog geen paniek zaken waar dat niet nodig is. We zullen de vruchten van de testen pas echt kunnen beoordelen eens de eerste treinen er echt commercieel mee gaan rijden.
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Hobbes »

@Steven, ik ben volledig akkoord dat men best eerst de kinderziekten eruit haalt eer ze de loc in commerciële dienst gaan inzetten.
Ik heb de beginperiode van de 13 ook meegemaakt, hopelijk blijven we daar nu van gespaard.

Wat ik wel niet snap, de 18 is een bestaande loc, die in het buitenland al jaren rijdt. Blijkbaar slaagt onze werkgever er dan toch weer in om de boel min of meer in de soep te laten draaien, zoals gewoonlijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

De loc is een bestaand concept maar in elk land zijn er proeven, ook de Portugezen hebben proeven moeten doen met hun nieuwe loc (die de kast deelt met onze 18). Doch hoe groter het eisenpakket van de koper (aantal spanningen en veiligheden) hoe groter de kans op storingen bij de start (de Portugezen hebben maar 1 spanningsversies), hoe meer elektronica he.

Ondanks de lok reeds vele voorgangers heeft wil dat niet zeggen dat hij in elk land zomaar zonder boe of bah zijn certificaat zal krijgen.

Voorbeeldje in detail verschillen. Het is niet omdat er al eurosprinters in Italië onder 3 kV rijden dat ze op slag hier ook kunnen rijden. Invloed op signalisatie en overwegen is nu eenmaal niet in elk land het zelfs. Spanning kan verschillen (voor die seinen en overwegen), al dan niet gebruikte frequentie, dat zorgt er voor dat je voor dergelijke zaken voor elke lok dus unieke oplossingen blijft zoeken.
Plaats reactie