Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door pietje »

Steven schreef:Beste pietje, de uurlonen zijn te kostelijk in het weekend om dan die werkplaatsen open te houden voor dergelijke zaken (bazen denken nu eenmaal ook aan dat soort cijfers). Er zijn maar een aantal werkplaatsen die open zijn tijdens de weekends, dat is deze van de HST's in Vorst onder andere.
Dan moeten ze niet komen zeggen van: "het gaat niet of we moeten treinen schrappen".
Ik ben er trouwens niet van overtuigd dat een aannemer inschakelen in het weekend, veel duurder is dan eigen NMBS personeel tijdens de week.

Ik heb meer dan genoeg ervaring met dit soort grootschalige projecten, en bij mij komen dat soort uitspraken van de NMBS-top nogal zielig over.

Dat ze gewoon toegeven dat er niet genoeg financiële middelen zijn om dit op korte termijn in orde te brengen, maar kan kan er misschien een financiële doorlichting gevraagd worden, waarbij er vergeleken wordt met andere maatschappijen.
Ik vermoed dat men daar nogal veel bang van heeft.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

Ik vrees dat men niet anders zal kunnen dan in het weekend of 's nachts werken.
In het onderhoud met OVS heeft Gayetot beloofd dat er dit jaar nog 328 tractievoertuigen zouden uitgerust worden, 594 tegen eind 2011, 1158 tegen eind 2012, en 1465 tegen eind 2013.
Er zijn in 2010 nog 42 weken, dat betekent dus dat men elke week ongeveer 8 tractievoertuigen moet doen als men nu begint.
pietje

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door pietje »

Ik vermoed dat het qua locs nogal doenbaar moet zijn om er elke week uit roulatie te halen.
Er was toch een crisis als ik mij niet vergis, waardoor B-cargo wel wat tractie op overschot heeft.

qua stellen zal het wel een beetje moeilijker zijn en denk ik echt dat men in het weekend of 's nachts moet gaan werken.
Wimpie

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Wimpie »

Er zitten mensen bezig over de lonen dat geld kosten, materieel weghalen kost geld, maar op veiligheid kan men toch geen prijskaartje hangen vind ik
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door HLE 2302 »

1187 bezit al TBL1+ heb ik gezien vanochtend.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
pietje

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door pietje »

Wimpie schreef:Er zitten mensen bezig over de lonen dat geld kosten, materieel weghalen kost geld, maar op veiligheid kan men toch geen prijskaartje hangen vind ik
Tuurlijk wel, als alles zo veilig mogelijk gedaan moet worden staat alles stil.
Neem bv. chauffeurs die beroepsmatig onderweg zijn.
Hoe trager zij rijden, hoe veiliger, want tegen 10km/h heb je minder kans op een ongeval dan tegen 100 km/h. :)
Een rit van 100 km gaat er wel direct 10 maal zoveel door kosten. :(

Dus als jij zegt dat veiligheid geen prijs heeft, gaan alle vrachtwagens aan 10 km/h rijden. :shock:
Of helemaal niet rijden, want dat is nog veiliger.

Om maar een voorbeeld te geven :lol:
seppl

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door seppl »

pietje schreef:
Wimpie schreef:Er zitten mensen bezig over de lonen dat geld kosten, materieel weghalen kost geld, maar op veiligheid kan men toch geen prijskaartje hangen vind ik
Tuurlijk wel, als alles zo veilig mogelijk gedaan moet worden staat alles stil.
Dat klopt, pietje.

Maar tussen "zo veilig mogelijk" en "zo veilig als de meeste andere Europese landen" is er wel een groot verschil. Als je bijvoorbeeld inzake treinbeveiligingen (TBL1+) al zoveel achterstand hebt als de NMBS, dan zouden ze daar eindelijk wel eens hun mouwen mogen opstropen. En als ze daar te lui voor zijn: er bestaan winkels met hemden voor overheidsbeamten. De mouwen van die hemden zijn al opgestroopt als je ze koopt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

pietje schreef:
Ik heb meer dan genoeg ervaring met dit soort grootschalige projecten, en bij mij komen dat soort uitspraken van de NMBS-top nogal zielig over.
Dat is al grotendeels zo, het is Alstom die grotendeels instaat voor de montage van de TBL1+ kits, het zijn zij die bepalen hoe en waar deze toestellen geplaatst worden in de verschillende types treinen. Zo is de montage bij de klassieke stellen voorzien in een vrije ruimte van de stuurtafel tussen de verschillende meters en de bedieningsknoppen. Daar waar deze bij de M5m in een afzonderlijk bakje bovenop de stuurtafel geplaatst zijn.
banaan

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door banaan »

pietje schreef:Ik vermoed dat het qua locs nogal doenbaar moet zijn om er elke week uit roulatie te halen.
Er was toch een crisis als ik mij niet vergis, waardoor B-cargo wel wat tractie op overschot heeft.
Er worden zelfs diensten afgeschaft omdat er geen machines zijn, zoveel overschot hebben ze daar!
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Stef »

Tot 21.000 euro voorschot voor slachtoffers treinramp Halle


De familie van de slachtoffers van de treinramp in Buizingen krijgen een voorschot dat kan gaan tot 21.000 euro. Dat schrijven de kranten van de groep Sud Presse.

"Die 21.000 euro komt overeen met het voorschot dat moet gaan naar slachtoffers van treinongevallen. Het gaat om Europese regelgeving. Verschillende families hebben het geld al ontvangen. De andere gezinnen moeten het bedrag nog krijgen", legt NMBS-woordvoerder Louis Maraite, uit in de kranten.



BRON
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Stef »

Treinbestuurders krijgen bijles over rode lichten


Na het dramatische ongeval in Buizingen heeft de NMBS beslist de opleiding van treinbestuurders te verstrengen. Dat schrijven de Corelio-kranten. In het opleidingscentrum van Mechelen staat een simulator voor treinbestuurders in wording. Voor een levensgroot computerscherm staat een perfecte kopie van een locomotief die schudt en trilt als een echt exemplaar op de sporen

Meer dan in buurlanden
De treinsimulator is voor elke machinist in opleiding een tweede thuis, maar als gevolg van een koninklijk besluit heeft de NMBS vorig jaar de opleiding gevoelig ingekort: van 250 naar 200 werkdagen. "Dat is nog altijd meer dan in de buurlanden", is de uitleg daarbij. Maar die beslissing draait de spoorwegmaatschappij nu gedeeltelijk terug. Bestuurders met weinig ervaring krijgen voortaan in de eerste twee jaar telkens drie extra dagen met een ervaren instructeur als begeleider in de trein.

Extra dag
Tegelijk komt er voor alle treinbestuurders een extra opleidingsdag 'voorkomingsbeleid seinvoorbijrijdingen'. Op die manier hoopt de NMBS te voorkomen dat er nog meer rode seinen genegeerd worden.


BRON
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
RIDCO

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door RIDCO »

Volgens De Lloyd van vandaag (19 maart) moeten de Minister en de 3 NMBS-topmannen op 29 maart opnieuw naar de bijzondere Commissie Spoorveiligheid. Zij moeten daar duiding geven bij hun plannen om de veiligheid op het spoor te verbeteren.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door kika »

Stef schreef: De treinsimulator is voor elke machinist in opleiding een tweede thuis, maar als gevolg van een koninklijk besluit heeft de NMBS vorig jaar de opleiding gevoelig ingekort: van 250 naar 200 werkdagen. "Dat is nog altijd meer dan in de buurlanden", is de uitleg daarbij.
Kan iemand daar meer achtergrond bij geven? Wat voor kb, waarom kwam dat er etc.?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

kika schreef:
Stef schreef: De treinsimulator is voor elke machinist in opleiding een tweede thuis, maar als gevolg van een koninklijk besluit heeft de NMBS vorig jaar de opleiding gevoelig ingekort: van 250 naar 200 werkdagen. "Dat is nog altijd meer dan in de buurlanden", is de uitleg daarbij.
Kan iemand daar meer achtergrond bij geven? Wat voor kb, waarom kwam dat er etc.?
In juni 2008 stelde de Europese Commissie België in gebreke omdat de wettelijk voorziene minimumduur van de opleiding van 250 dagen voor treinbestuurders te lang was in vergelijking met de buurlanden.
Als gevolg hiervan werd in een KB van 26 april 2009 de minimumopleidingsduur teruggebracht tot 190 dagen.
Enkel op basis van een gemotiveerd en uitvoerig dossier kan de duur van de opleiding door de Minister verminderd worden, zonder minder te mogen bedragen dan 80% van die 190 dagen.
Na de wijziging van de wettelijke minimumduur van de opleiding werd bij de NMBS de opleidingsduur voor treinbestuurders teruggebracht van 250 tot 200 dagen. Deze is nu vergelijkbaar met de opleidingsduur van de buurlanden.
Ook de verplichting om over een simulator te beschikken voor de opleiding werd door dit KB opgeheven.
seppl

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door seppl »

Adler schreef:In juni 2008 stelde de Europese Commissie België in gebreke omdat de wettelijk voorziene minimumduur van de opleiding van 250 dagen voor treinbestuurders te lang was in vergelijking met de buurlanden.
[...]
Na de wijziging van de wettelijke minimumduur van de opleiding werd bij de NMBS de opleidingsduur voor treinbestuurders teruggebracht van 250 tot 200 dagen. Deze is nu vergelijkbaar met de opleidingsduur van de buurlanden.
Hoe komt het dan dat een opleiding tot TB in Duitsland 3 jaar duurt?

Traumberuf Lokführer
Plaats reactie