Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

De loopbaan van een Duitser als treinbestuurder is compleet anders als de Belgische. Om te starten moet een Duitser zeker een bepaalde periode x op de rangeerdienst hebben doorgebracht alvorens hij met andere treinen mag rijden. Zo leer je gevoel krijgen om met treinen te rijden. Deze ritten zijn aan lage snelheden. Hier in België kan je als jonge gast bijna letterlijk vrij snel aan 200 km/u rijden wat in vele mensen hun ogen een beetje raar is.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Bibke »

Wij hebben een jonge piloot op F16 gehad.
Had geen rijbewijs voor een auto, hij reed rond met een brommertje.

Hij vloog wel met een F16 tegen 1000 km/h met een toestel van 1.000.000.000 BEF, € 25.000.000. :roll:
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door overweg13 »

Bibke schreef:Wij hebben een jonge piloot op F16 gehad.
Had geen rijbewijs voor een auto, hij reed rond met een brommertje.

Hij vloog wel met een F16 tegen 1000 km/h met een toestel van 1.000.000.000 BEF, € 25.000.000. :roll:
Ik zou me eerlijk gezegd ook veiliger voelen bij die piloot die een volledige opleiding gekregen heeft, dan in het wegverkeer. Ten slotte is alles daar geregeld. Dat zou ook in het wegverkeer zo moeten zijn, maar de realiteit is anders: het is geen enkel probleem op binnen het half uur 10 stommiteiten vast te stellen. Dat is ook de reden waarom ik nog altijd geloof in de veiligheid van het treinverkeer. Tenslotte wordt zo goed als elke fout daar cash betaald, al moet het niet meteen zo dramatisch eindigen als in Buizingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door kika »

Adler schreef:(een hele uitleg)
Bedankt!
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door HLE 2302 »

overweg13 schreef:
Bibke schreef:Wij hebben een jonge piloot op F16 gehad.
Had geen rijbewijs voor een auto, hij reed rond met een brommertje.

Hij vloog wel met een F16 tegen 1000 km/h met een toestel van 1.000.000.000 BEF, € 25.000.000. :roll:
Ik zou me eerlijk gezegd ook veiliger voelen bij die piloot die een volledige opleiding gekregen heeft, dan in het wegverkeer.
Wat is dan een volledige opleiding ?
Vergeet niet dat een bestuurder ook anderhalf jaar opleiding heeft ... en zowat alle bestuurders vinden dit enorm lang ...

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Stef »

Is er nog geen nieuws ivm het rapport?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Glodenox »

Het begint inderdaad wel lang te duren nu...

Greetings,
Glodenox
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Beesty »

Men is nog steeds bezig met het onderzoek (ontmantelen van wrakken e.d.) dus moet je dit nog niet de eerste week verwachten :)
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rvdborgt »

Stef schreef:Is er nog geen nieuws ivm het rapport?
Ik hoorde onlangs dat dit het eerste onderzoek is van het onderzoeksorgaan voor ongevallen en incidenten op het spoor, dat al wel 3 jaar bestaat. Ik vrees dat het dus nog wel even kan duren.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:
Stef schreef:Is er nog geen nieuws ivm het rapport?
Ik hoorde onlangs dat dit het eerste onderzoek is van het onderzoeksorgaan voor ongevallen en incidenten op het spoor, dat al wel 3 jaar bestaat. Ik vrees dat het dus nog wel even kan duren.
Het is zeker niet het eerste onderzoek van het onderzoeksorgaan FOD Mobiliteit.
Zie de link naar het pdf document over het ongeval in Izegem onderaan deze pagina.
En hier nog 8 andere rapporten.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door wimpiespoor »

Ik heb een paar weken geleden aan de directie van FOD Mobiliteit gevraagd waarom het meest recente incident waarover publiekelijk was gerapporteerd een incident van december 2007 betrof. Ik kreeg per kerende e-mail als antwoord dat het Onderzoeksorgaan van "Mobiliteit" wettelijk weliswaar binnen een jaar moet rapporteren, maar dan aan de bij het incident betrokken partijen en een aantal wettelijk verplichte instanties. Daarna kost het tijd om het rapport te drukken en op internet te zetten.
Ik zie nu, dat de "achterstand" is teruggebracht tot december 2008; dat is 16 maanden geleden. Ik vind dat niet onredelijk lang, zeker als het om ingewikkelde onderzoeken gaat. Ik vind het ook juist, dat partijen en instanties de gelegenheid krijgen om commentaar te geven, alvorens het rapport (in definitieve versie) wordt gepubliceerd.
Wim
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
rvdborgt schreef:
Stef schreef:Is er nog geen nieuws ivm het rapport?
Ik hoorde onlangs dat dit het eerste onderzoek is van het onderzoeksorgaan voor ongevallen en incidenten op het spoor, dat al wel 3 jaar bestaat. Ik vrees dat het dus nog wel even kan duren.
Het is zeker niet het eerste onderzoek van het onderzoeksorgaan FOD Mobiliteit.
Zie de link naar het pdf document over het ongeval in Izegem onderaan deze pagina.
En hier nog 8 andere rapporten.
Die onderzoeken zijn alleen in naam van het onderzoeksorgaan. In de praktijk zijn ze door de NMBS uitgevoerd. Dat noem ik geen onafhankelijke onderzoeken. Ik vraag me dan ook af, of daarmee wel aan de EU-richtlijn over de veiligheid op het spoor (2004/49/EG) voldaan wordt, met name aan artikel 21.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:Die onderzoeken zijn alleen in naam van het onderzoeksorgaan. In de praktijk zijn ze door de NMBS uitgevoerd. Dat noem ik geen onafhankelijke onderzoeken. Ik vraag me dan ook af, of daarmee wel aan de EU-richtlijn over de veiligheid op het spoor (2004/49/EG) voldaan wordt, met name aan artikel 21.
Dus u beweert nu dat het onderzoeksorgaan van de FOD Mobiliteit zijn naam zet op rapporten van onderzoeken die eigenlijk door de NMBS zijn gebeurd.
Als dat waar is, dan is dat zonder meer valsheid in geschrifte.
Maar het zou me eigenlijk ook niet verwonderen want in dit land is alles mogelijk.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
rvdborgt schreef:Die onderzoeken zijn alleen in naam van het onderzoeksorgaan. In de praktijk zijn ze door de NMBS uitgevoerd. Dat noem ik geen onafhankelijke onderzoeken. Ik vraag me dan ook af, of daarmee wel aan de EU-richtlijn over de veiligheid op het spoor (2004/49/EG) voldaan wordt, met name aan artikel 21.
Dus u beweert nu dat het onderzoeksorgaan van de FOD Mobiliteit zijn naam zet op rapporten van onderzoeken die eigenlijk door de NMBS zijn gebeurd.
Als dat waar is, dan is dat zonder meer valsheid in geschrifte.
Geen valsheid in geschrifte, het gebeurt enigszins transparant: er staat op de rapporten gewoon dat de NMBS als externe expert is ingehuurd. Maar daarmee is het dus geen onafhankelijk onderzoek meer.
Maar de ERA gaat de praktische implementatie van de genoemde richtlijn onderzoeken:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... eert.dhtml
In juni horen we wat de ERA ervan denkt.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:Geen valsheid in geschrifte, het gebeurt enigszins transparant: er staat op de rapporten gewoon dat de NMBS als externe expert is ingehuurd. Maar daarmee is het dus geen onafhankelijk onderzoek meer.
Een dergelijke manier van werken is toch op geen enkele wijze te verantwoorden.
Men richt eerst een onafhankelijk onderzoeksorgaan op, dat vervolgens de onderzoeken laat gebeuren door de betrokken partij en er daarna gewoon zijn naam nog even opzet.
Dan stel ik voor dat iedereen die betrokken is in een ongeval met doden of gekwetsten in het vervolg zelf een ongevalsrapport schrijft en daarna nog even langs gaat bij de politie om er een handtekening te laten onderzetten.
Plaats reactie