Treinramp in Buizingen (Halle)
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
De loopbaan van een Duitser als treinbestuurder is compleet anders als de Belgische. Om te starten moet een Duitser zeker een bepaalde periode x op de rangeerdienst hebben doorgebracht alvorens hij met andere treinen mag rijden. Zo leer je gevoel krijgen om met treinen te rijden. Deze ritten zijn aan lage snelheden. Hier in België kan je als jonge gast bijna letterlijk vrij snel aan 200 km/u rijden wat in vele mensen hun ogen een beetje raar is.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Wij hebben een jonge piloot op F16 gehad.
Had geen rijbewijs voor een auto, hij reed rond met een brommertje.
Hij vloog wel met een F16 tegen 1000 km/h met een toestel van 1.000.000.000 BEF, € 25.000.000.![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Had geen rijbewijs voor een auto, hij reed rond met een brommertje.
Hij vloog wel met een F16 tegen 1000 km/h met een toestel van 1.000.000.000 BEF, € 25.000.000.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Ik zou me eerlijk gezegd ook veiliger voelen bij die piloot die een volledige opleiding gekregen heeft, dan in het wegverkeer. Ten slotte is alles daar geregeld. Dat zou ook in het wegverkeer zo moeten zijn, maar de realiteit is anders: het is geen enkel probleem op binnen het half uur 10 stommiteiten vast te stellen. Dat is ook de reden waarom ik nog altijd geloof in de veiligheid van het treinverkeer. Tenslotte wordt zo goed als elke fout daar cash betaald, al moet het niet meteen zo dramatisch eindigen als in Buizingen.Bibke schreef:Wij hebben een jonge piloot op F16 gehad.
Had geen rijbewijs voor een auto, hij reed rond met een brommertje.
Hij vloog wel met een F16 tegen 1000 km/h met een toestel van 1.000.000.000 BEF, € 25.000.000.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Wat is dan een volledige opleiding ?overweg13 schreef:Ik zou me eerlijk gezegd ook veiliger voelen bij die piloot die een volledige opleiding gekregen heeft, dan in het wegverkeer.Bibke schreef:Wij hebben een jonge piloot op F16 gehad.
Had geen rijbewijs voor een auto, hij reed rond met een brommertje.
Hij vloog wel met een F16 tegen 1000 km/h met een toestel van 1.000.000.000 BEF, € 25.000.000.
Vergeet niet dat een bestuurder ook anderhalf jaar opleiding heeft ... en zowat alle bestuurders vinden dit enorm lang ...
Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Men is nog steeds bezig met het onderzoek (ontmantelen van wrakken e.d.) dus moet je dit nog niet de eerste week verwachten ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Ik hoorde onlangs dat dit het eerste onderzoek is van het onderzoeksorgaan voor ongevallen en incidenten op het spoor, dat al wel 3 jaar bestaat. Ik vrees dat het dus nog wel even kan duren.Stef schreef:Is er nog geen nieuws ivm het rapport?
Groetjes,
Rian
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Het is zeker niet het eerste onderzoek van het onderzoeksorgaan FOD Mobiliteit.rvdborgt schreef:Ik hoorde onlangs dat dit het eerste onderzoek is van het onderzoeksorgaan voor ongevallen en incidenten op het spoor, dat al wel 3 jaar bestaat. Ik vrees dat het dus nog wel even kan duren.Stef schreef:Is er nog geen nieuws ivm het rapport?
Zie de link naar het pdf document over het ongeval in Izegem onderaan deze pagina.
En hier nog 8 andere rapporten.
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Ik heb een paar weken geleden aan de directie van FOD Mobiliteit gevraagd waarom het meest recente incident waarover publiekelijk was gerapporteerd een incident van december 2007 betrof. Ik kreeg per kerende e-mail als antwoord dat het Onderzoeksorgaan van "Mobiliteit" wettelijk weliswaar binnen een jaar moet rapporteren, maar dan aan de bij het incident betrokken partijen en een aantal wettelijk verplichte instanties. Daarna kost het tijd om het rapport te drukken en op internet te zetten.
Ik zie nu, dat de "achterstand" is teruggebracht tot december 2008; dat is 16 maanden geleden. Ik vind dat niet onredelijk lang, zeker als het om ingewikkelde onderzoeken gaat. Ik vind het ook juist, dat partijen en instanties de gelegenheid krijgen om commentaar te geven, alvorens het rapport (in definitieve versie) wordt gepubliceerd.
Wim
Ik zie nu, dat de "achterstand" is teruggebracht tot december 2008; dat is 16 maanden geleden. Ik vind dat niet onredelijk lang, zeker als het om ingewikkelde onderzoeken gaat. Ik vind het ook juist, dat partijen en instanties de gelegenheid krijgen om commentaar te geven, alvorens het rapport (in definitieve versie) wordt gepubliceerd.
Wim
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Die onderzoeken zijn alleen in naam van het onderzoeksorgaan. In de praktijk zijn ze door de NMBS uitgevoerd. Dat noem ik geen onafhankelijke onderzoeken. Ik vraag me dan ook af, of daarmee wel aan de EU-richtlijn over de veiligheid op het spoor (2004/49/EG) voldaan wordt, met name aan artikel 21.Adler schreef:Het is zeker niet het eerste onderzoek van het onderzoeksorgaan FOD Mobiliteit.rvdborgt schreef:Ik hoorde onlangs dat dit het eerste onderzoek is van het onderzoeksorgaan voor ongevallen en incidenten op het spoor, dat al wel 3 jaar bestaat. Ik vrees dat het dus nog wel even kan duren.Stef schreef:Is er nog geen nieuws ivm het rapport?
Zie de link naar het pdf document over het ongeval in Izegem onderaan deze pagina.
En hier nog 8 andere rapporten.
Groetjes,
Rian
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Dus u beweert nu dat het onderzoeksorgaan van de FOD Mobiliteit zijn naam zet op rapporten van onderzoeken die eigenlijk door de NMBS zijn gebeurd.rvdborgt schreef:Die onderzoeken zijn alleen in naam van het onderzoeksorgaan. In de praktijk zijn ze door de NMBS uitgevoerd. Dat noem ik geen onafhankelijke onderzoeken. Ik vraag me dan ook af, of daarmee wel aan de EU-richtlijn over de veiligheid op het spoor (2004/49/EG) voldaan wordt, met name aan artikel 21.
Als dat waar is, dan is dat zonder meer valsheid in geschrifte.
Maar het zou me eigenlijk ook niet verwonderen want in dit land is alles mogelijk.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geen valsheid in geschrifte, het gebeurt enigszins transparant: er staat op de rapporten gewoon dat de NMBS als externe expert is ingehuurd. Maar daarmee is het dus geen onafhankelijk onderzoek meer.Adler schreef:Dus u beweert nu dat het onderzoeksorgaan van de FOD Mobiliteit zijn naam zet op rapporten van onderzoeken die eigenlijk door de NMBS zijn gebeurd.rvdborgt schreef:Die onderzoeken zijn alleen in naam van het onderzoeksorgaan. In de praktijk zijn ze door de NMBS uitgevoerd. Dat noem ik geen onafhankelijke onderzoeken. Ik vraag me dan ook af, of daarmee wel aan de EU-richtlijn over de veiligheid op het spoor (2004/49/EG) voldaan wordt, met name aan artikel 21.
Als dat waar is, dan is dat zonder meer valsheid in geschrifte.
Maar de ERA gaat de praktische implementatie van de genoemde richtlijn onderzoeken:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... eert.dhtml
In juni horen we wat de ERA ervan denkt.
Groetjes,
Rian
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Een dergelijke manier van werken is toch op geen enkele wijze te verantwoorden.rvdborgt schreef:Geen valsheid in geschrifte, het gebeurt enigszins transparant: er staat op de rapporten gewoon dat de NMBS als externe expert is ingehuurd. Maar daarmee is het dus geen onafhankelijk onderzoek meer.
Men richt eerst een onafhankelijk onderzoeksorgaan op, dat vervolgens de onderzoeken laat gebeuren door de betrokken partij en er daarna gewoon zijn naam nog even opzet.
Dan stel ik voor dat iedereen die betrokken is in een ongeval met doden of gekwetsten in het vervolg zelf een ongevalsrapport schrijft en daarna nog even langs gaat bij de politie om er een handtekening te laten onderzetten.