Pagina 49 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 01 feb 2018, 19:47
door dentheo
Burgemeester van Brugge ?....tafelgenoot bij het hapje ? :D

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 02 feb 2018, 09:32
door Bart3049
Vindt de nieuwe zetelbekleding maar niks! :(

Op de concepttekeningen zag het er veel beter uit, in de realiteit nu een beetje (veel te) saai.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 02 feb 2018, 13:07
door Portbou
dentheo schreef: 01 feb 2018, 19:47 Burgemeester van Brugge ?....tafelgenoot bij het hapje ? :D
Ah juist..., ik had er even niet aan gedacht dat deze rijtuigen in Brugge gemaakt worden.

Wel triestig dat Bellot de rondleiding blijkbaar niet zonder tolk kon volgen.
Hopelijk werd die tolk door Bombardier betaald en niet door de staatskas...

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 02 feb 2018, 13:23
door Davy
Het blijft jammer dat de NMBS voor dat saaie grijs blijft kiezen. Daarom alleen al vind ik reizen in bijvoorbeeld I11/MS96, M4 of I10 een verademing.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 feb 2018, 17:23
door Larch
De M7 mag blijkbaar toegevoegd worden aan het lijstje van treinen met koele verlichting (M6, desiro).

Het heeft mij geen welkom gevoel.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 apr 2018, 11:51
door BlackEagle
Heeft de M7 eigenlijk hetzelfde vrije ruimteprofiel als de M6? Dus dezelfde lengte/hoogte/breedte/doorsnede?

Want aangezien met het verdwijnen van de Benelux op lijn 12 de IC Essen-Charleroi best zou worden doorgetrokken naar Roosendaal, moet hier ook materiaal (met hoge capaciteit) voor aanwezig zijn. En aangezien de M6 hier te hoog voor is in functie van de brug van de A58, vroeg ik me af of de M7 dan wel onder die brug zou kunnen?

Wikipedia geeft namelijk voor de M6 een hoogte van 4,775m, terwijl het artikel van de M7 een hoogte geeft van 4,632m.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 apr 2018, 12:10
door Shrek
De kast is identiek, dus de hoogte zal ook wel dezelfde zijn.
Maar dat is hoe dan ook niet genoeg om naar Roosendaal te kunnen rijden, de M6 kan bij mijn weten helemaal niet werken op 1500v= (wel op 1500v~), bij de M7 zal dat ongetwijfeld hetzelfde zijn.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 apr 2018, 12:13
door dentheo
Ik heb altijd begrepen dat M7 "identiek" moest zijn aan M6, voor de uitwisselbaarheid.
Dan zou het mij verwonderen dat de afmetingen anders zijn zodat ze na korte tijd toch een eigen reeks gaan vormen, met toelatingen op andere lijnen enz. enz.
Was het dan toch maar een truukje om de leverancier vast te leggen en nadien afwijkingen toe te staan. ?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 apr 2018, 12:37
door Shrek
dentheo schreef: 14 apr 2018, 12:13 Ik heb altijd begrepen dat M7 "identiek" moest zijn aan M6, voor de uitwisselbaarheid.
Dan zou het mij verwonderen dat de afmetingen anders zijn zodat ze na korte tijd toch een eigen reeks gaan vormen, met toelatingen op andere lijnen enz. enz.
Was het dan toch maar een truukje om de leverancier vast te leggen en nadien afwijkingen toe te staan. ?
Er is nergens bevestiging dat de afmetingen anders zijn. Er wordt enkel een wikipedia-artikel geciteerd, dat telt niet als bron...

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 apr 2018, 12:54
door rdv
Shrek schreef:
dentheo schreef: 14 apr 2018, 12:13 Ik heb altijd begrepen dat M7 "identiek" moest zijn aan M6, voor de uitwisselbaarheid.
Dan zou het mij verwonderen dat de afmetingen anders zijn zodat ze na korte tijd toch een eigen reeks gaan vormen, met toelatingen op andere lijnen enz. enz.
Was het dan toch maar een truukje om de leverancier vast te leggen en nadien afwijkingen toe te staan. ?
Er is nergens bevestiging dat de afmetingen anders zijn. Er wordt enkel een wikipedia-artikel geciteerd, dat telt niet als bron...
Maar in de persaankondigingen stond toch ook - als ik me het goed herinner - dat de M7 ook op aangrenzende netten moest kunnen rijden? Roosendaal is natuurlijk een uitzondering omwille vd profielbeperking.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 apr 2018, 13:03
door Steven
Op vreemde inzetbaar zijn zal vooral van belang zijn naar de stuurrijtuigen denk ik. Zeker die met een tractie eenheid aan boord. Geschikt om te rijden onder x spanningen en bijhorend veiligheidssystemen. Gewone rijtuigen moeten enkel voldoen aan het vrijruimteprofiel en in mindere mate op technisch vlak.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 apr 2018, 13:16
door Davy
Enig idee wanneer we de eerste testritten mogen verwachten met M7-rijtuigen?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 apr 2018, 13:25
door Eimai
dentheo schreef: 14 apr 2018, 12:13 Dan zou het mij verwonderen dat de afmetingen anders zijn zodat ze na korte tijd toch een eigen reeks gaan vormen, met toelatingen op andere lijnen enz. enz.
In elk geval is bij de betekenis van het bord dat M6'en verbiedt verder te rijden (borden met HKV-M6 doorstreept), al voorzien in de reglementering uitgebreid naar M7's.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 apr 2018, 14:01
door dentheo
Shrek schreef: 14 apr 2018, 12:37 Er is nergens bevestiging dat de afmetingen anders zijn. Er wordt enkel een wikipedia-artikel geciteerd, dat telt niet als bron...

Correctie: Wikipedia is ook een bron....
Zelfs met correctiemogelijkheden door iedereen, dus theoretisch zelfreinigend.
Zeker doen.
Is een stuk makkelijker dan "correctiebrieven" naar magazines te sturen en boeken worden nooit gecorrigeerd.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 apr 2018, 17:38
door kika
rdv schreef: 14 apr 2018, 12:54Maar in de persaankondigingen stond toch ook - als ik me het goed herinner - dat de M7 ook op aangrenzende netten moest kunnen rijden? Roosendaal is natuurlijk een uitzondering omwille vd profielbeperking.
Dat stond er inderdaad. En in 2013 stond er in de NMBS-communicatie dat het onder 25 en 3kv moest werken. De NMBS stuurt af en toe persberichten de wereld in, maar als er van zo'n technisch detail wordt afgeweken, krijgen enkel de mensen dat te horen die er op de werkvloer mee te maken hebben.