Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door KB »

Stijn91 schreef: Reizigersgroei krijg je inderdaad door extra treinen, maar in de tijd van de afgeschafte treinen (nieuwe dienstregeling) is het niet nodig om in de volgende dienstregeling, die van 2014 stations een extra trein te geven of gaan we dan elke lijn waar een X aantal opstappers opstapt een 2e trein geven.
In een klein en over het algemeen dicht bevolkt land als België zou er op de meeste lijnen toch om het half uur een trein moeten rijden, tenzij misschien in de echt dunbevolkte gebieden (bijvoorbeeld waar er nu maar om de twee uur een trein rijdt), daar volstaat een trein per uur misschien nog wel. Ik weet ook wel dat zoiets niet van vandaag op morgen kan gerealiseerd worden, maar men zou daar toch op niet al te lange termijn naar toe moeten gaan.
L'union fait la force.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door deadlock »

Ieder half uur. Om het half uur betekent het ene half uur niet en het andere wel.

Daarnaast is het zo dat sinds dat in Nederland private spoorwegmaatschappijen op sommige lijnen het vervoer over hebben genomen er een groei van meer dan 100% is gerealiseerd en dit gaat stuk voor stuk over kleine lijntjes. Op een gedeelte van Zutphen-Oldenzaal rijdt nu een kwartierdienst in de spits en halfuursdienst daarbuiten terwijl die lijn 10 jaar geleden op sterven na dood was en er slechts een keer per uur een trein reed.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Retard »

Steven schreef:IC treinen
33 Schaarbeek - Namur - Dinant
Is er iets bekend over het rijpad van deze? Is dat van Schaarbeek naar de Schuman? En zou men die dan niet beter doortrekken zodat ook andere mensen van ten noorden van Brussel treinen hebben naar het OOsten van Brussel.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Nicholas »

Ik lees dat er enerzijds IC-treinen zijn en anderzijds omnirail-treinen (L). Het statuut IR verdwijnt dus.
Wat niet echt duidelijk is, is of dat er P-treinen behouden/voorzien worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Shrek »

Nicholas schreef:Ik lees dat er enerzijds IC-treinen zijn en anderzijds omnirail-treinen (L). Het statuut IR verdwijnt dus.
Wat niet echt duidelijk is, is of dat er P-treinen behouden/voorzien worden?
Er zullen er wel een heel deel verdwijnen, vermits er nieuwe uurdiensten bijkomen (ik denk bijvoorbeeld aan Genk, Luik en Welkenraedt)
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Kristofke »

Het zou de regelmaat goed doen als men het materiaal van P treinen gebruikt in de mate van het mogelijke om de vaste uurdienst in capaciteit uit te breiden. Maar er zullen nog altijd P treinen nodig zijn. Als je ziet wat er tijdens de spits in de namiddag allemaal weg moet uit Brussel, dat valt met gewone uurdiensten en zelfs met verdubbeling van de zitplaatsen nog niet op te lossen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steve »

En daar komt nog bij dat P-treinen voor een zeer groot deel een kwestie zijn van M4-rijtuigen, en een kleiner deel I6 en I10. Die kun je echt niet zomaar integreren in vaste diensten bij gebrek aan keermogelijkheden. Daar komt nog bij dat de M4 het qua comfort ook enigszins moet afleggen tegen veel ander materieel dat vaste (IC-/IR-)diensten rijdt.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Kristofke »

Daarom dat het misschien veel slimmer was om ipv M6'en en Desiro's, 300 3-ledige dubbeldekmotorstellen te kopen. Die kan je snel inkorten of aankoppelen.

Het is misschien wat utopisch, maar verbindingen die bijvoorbeeld langs station Schaarbeek rijden zouden er net voor de spits kunnen aankoppelen en er van capaciteit verdubbelen in 5 minuten tijd alvorens Brussel in te rijden, al is dat natuurlijk moeilijk te integreren in een vaste uurdienst.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Stijn91 »

Steve schreef:En daar komt nog bij dat P-treinen voor een zeer groot deel een kwestie zijn van M4-rijtuigen, en een kleiner deel I6 en I10. Die kun je echt niet zomaar integreren in vaste diensten bij gebrek aan keermogelijkheden. Daar komt nog bij dat de M4 het qua comfort ook enigszins moet afleggen tegen veel ander materieel dat vaste (IC-/IR-)diensten rijdt.
Maar je kunt toch treinen sturen via verschillende stations die bijna constant kunnen rijden over verschillende lijnen, zonder te keren.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door KB »

Wat mij nog is opgevallen. Luik heeft in de huidige dienstregeling vier "klassieke" grensoverschrijdende treinen: IC-D naar Lille Flandres, IR-m naar Luxemburg, IR-q naar Aken en de L-trein naar Maastricht.
Als de plannen doorgaan, blijven daar nog maar twee treinen van over, nl. de IC24 Hasselt - Luik - Maastricht (vervangt dus de huidige L-trein naar Maastricht en de IR naar Hasselt en Antwerpen, hoewel ik vermoed dat er qua haltes niks zal veranderen en het dus in feite net zo goed een L-trein genoemd had kunnen worden) en de IC29 Luik - Gouvy - Luxemburg (vervangt de IR-m). De IR-q wordt blijkbaar vervangen door de L28 Spa - Verviers - Aken. En de IC-D wordt zo te zien vervangen door twee treinen, de IC28 Luik - Namen - Bergen en de IC30 Namen - Doornik - Rijsel.
Als ik in complottheorieën zou geloven, zou ik zeggen dat men geen concurrentie voor de hogesnelheidstreinen wil, want net op die twee gesneuvelde rechtstreekse verbindingen, rijdt er ook een hogesnelheidstrein.
L'union fait la force.
pietmol

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door pietmol »

Paul schreef:
carlos schreef:In die tijd was er een super-IC Antwerpen(centraal &Berchem)-Hasselt-Luik (dit waren de enige haltes!), en deze was meestal quasi leeg...
Dat klopt toch niet helemaal hoor.
.
Die non-stop-IC Antwerpen - Hasselt was best wel een performante verbinding: in 45 minuten van Berchem naar Hasselt, daar kan je nu nog alleen maar van dromen. En zeker concurrentieel met de auto. Het probleem was dat die IC slechts eens in de twee uur reed, daardoor niet het succes kende dat hij verdiende en in 1988 werd afgeschaft.
Tussen Hasselt en Luik heeft er nooit een IC gereden.
Bij de ontwerpen van het IC-IR-plan die men in de jaren '70 maakte, zat er wel een IC Antwerpen-Hasselt-Maastricht-Aken, maar dat mooie plan is jammer genoeg nooit werkelijkheid geworden.
Die IC van Antwerpen - Hasselt - Luik heeft weldegelijk bestaan van juni 84 tot december 84; daarna is deze dienst beperkt geworden tot Antwerpen - Hasselt.

vwb die stoptrein van Hasselt naar Luik: dit was zo'n typisch "niet gegarandeerde aansluiting" met die IC trein (dus veelvuldig stapten de mensen uit de IC en zagen zij de L-trein het station uitrijden.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Paul »

pietmol schreef:Die IC van Antwerpen - Hasselt - Luik heeft weldegelijk bestaan van juni 84 tot december 84; daarna is deze dienst beperkt geworden tot Antwerpen - Hasselt
Ach zo? Mag ik weten waar u die informatie vandaan haalt?
Het spoorboekje van 3 juni 1984 ligt hier voor mij.
En ik heb de invoering van het IC-IR-plan zeer bewust beleefd en reisde in die tijd veel met de trein, o.m. tussen Antwerpen en Hasselt.
Een 'direct' Antwerpen - Hasselt - Luik (tweemaal daags) heeft inderdaad bestaan in de jaren '50 van vorige eeuw.
Maar een IC Antwerpen - Hasselt - Luik is er sinds juni 1984 (invoering IC-IR-plan) nooit geweest.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door overweg13 »

deadlock schreef:Ieder half uur. Om het half uur betekent het ene half uur niet en het andere wel.
Ik vrees dat de Vlamingen je dan toch verkeerd zullen begrijpen: ieder half uur betekent voor ons telkens opnieuw om :30; dus 14:30, 15:30 enz.
Als wij om het half uur zeggen dan bedoelen we wel degelijk met tussenpozen van een half uur; dus 14:14, 14:44, 15:14 enz. Om Van Dale te citeren: ter uitdrukking dat een handeling zich telkens herhaalt wanneer de tijdkring is afgelopen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steve »

overweg13 schreef:
deadlock schreef:Ieder half uur. Om het half uur betekent het ene half uur niet en het andere wel.
Ik vrees dat de Vlamingen je dan toch verkeerd zullen begrijpen: ieder half uur betekent voor ons telkens opnieuw om :30; dus 14:30, 15:30 enz.
Als wij om het half uur zeggen dan bedoelen we wel degelijk met tussenpozen van een half uur; dus 14:14, 14:44, 15:14 enz. Om Van Dale te citeren: ter uitdrukking dat een handeling zich telkens herhaalt wanneer de tijdkring is afgelopen.
Dat geldt overigens niet alleen voor Vlamingen: als je in Nederland iets zegt als de bel ging om de 10 minuten, dan zal ook daar geen hond dat interpreteren alsof er steeds steeds 20 minuten tussen zaten.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Retard »

Steve schreef:En daar komt nog bij dat P-treinen voor een zeer groot deel een kwestie zijn van M4-rijtuigen, en een kleiner deel I6 en I10. Die kun je echt niet zomaar integreren in vaste diensten bij gebrek aan keermogelijkheden. Daar komt nog bij dat de M4 het qua comfort ook enigszins moet afleggen tegen veel ander materieel dat vaste (IC-/IR-)diensten rijdt.
Met het locomotievenoverschot lijkt mij dit nu ook weer niet zo moeilijk. Men kan ook in bv. Oostende telkens een nieuwe loc aankoppelen, deze die van de trein ervoor werd afgekoppeld. Of motorstellen die buiten de spits elk één trein verzekeren, in de spits samen een trein laten verzekeren, en dat die locs en rijtuigen de andere treinen laten verzekeren, zodat je toch nog altijd een soort van spitsenmaterieel heeft. Mogelijkheden te over.
Plaats reactie