Pagina 6 van 10

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 20 okt 2015, 19:16
door Portbou
kika schreef:Is dat 'commerciële' dan zo gewenst? Zaken als een vlotte dienstverlening, goede omgang met klanten, beperkte bureaucratie, aantrekkelijk aanbod, hoeven niet per sé onder de noemer 'commerciële logica' geschaard te worden. Noem het fatsoenlijke mobiliteit voor het volk ofzo.
Terminologie maakt mij niet uit. Als het maar duidelijk is dat de opgenoemde kenmerken van de dienstverlening nodig zijn om de dienst aantrekkelijk/verkoopbaar te maken.
En ik weet niet of tussen 05 en middernacht om het half uur te verantwoorden is.
De eerste vluchten vertrekken om 06u, de laatste landen om 23u30. Als je alle klanten wil bereiken moet de eerste trein dus op de Luchthaven aankomen om 05u en moet de laatste trein er vertrekken om 00u. Dit soort amplitude bestaat ook op andere hoofdlijnen, ik begrijp niet waarom het voor de Luchthaven niet zou kunnen.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 20 okt 2015, 19:24
door Portbou
kika schreef:100%? Realistische streefdoelen lijken me fijner werken. Hoeveel meer reizigers, hoeveel % van de verplaatsingen naar de luchthaven wil je op het spoor?
In de gegeven omstandigheden (gezien de enorme voordelen van een goed uitgebate treinverbinding tegenover de weg met zijn problemen) vind ik 100% niet eens zo onrealistisch. Met de ticketprijzen die gehanteerd worden zou dat ook winstgevend moeten zijn.

Maar soit, NMBS kan nog zo'n prachtige betrouwbare dienstregeling uitwerken... zolang er iedere week gestaakt wordt zal dat aanbod nooit geloofwaardig zijn.

Denk dat enkel een echt privé-bedrijf kans maakt om deze verbinding echt succesvol uit te bouwen. Maar dat kan dan ook weer niet want de liberalisering is weer vertraagd tot sint-juttemis :(

Kortom, leve de bedrijfswagen en de terugbetaalde parkeerkosten.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 20 okt 2015, 19:27
door Portbou
Eimai schreef:
Portbou schreef:Ah ? En wat doet L2676 uit Lokeren A. 06h42 dan ?
Leeg naar Sint-Niklaas om van daar piekuurtrein naar Leuven te doen.
Heel efficiënt allemaal... :roll:

Een lege trein laten rijden is toch ook niet bepaald gratis ?
Maar dat ene treintje naar de luchthaven inleggen op een top-uur als 07u20, dat is onbetaalbaar.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 20 okt 2015, 19:57
door Steven
Een lege trein is soms echt wel het goedkoopste. Want je betaald geen stops onderweg. Evenmin moet er een treinbegeleider mee. Eveneens moet je een programma uitwerken waarbij elk krachtvoertuig een cirkel maakt zodat hij op de voorziene tijden langs de werkplaats kan. Dus ledige ritten zijn soms een noodzakelijk kwaad. Je kan ook onmogelijk achter elk groot station een werkplaats zetten. Soms moet je verder kijken dan die lege rit op zich. Inzicht in het geheel verkrijgen.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 20 okt 2015, 20:40
door dentheo
Bestaat er voor die jongens van "het materieel" een soort intern vergelijkingsrapport van de inzet van hun materieel ?
%km leeg en %km voor reizigers ten opzichte van totaal ofzo ?
Ik weet dat benchmarking bij de NMBS bijna een scheldwoord is, maar je hebt toch "iets" nodig om te beoordelen.

Het zal wel erg efficiënt zijn, maar hoe beoordeel je de efficiëntie?

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 20 okt 2015, 21:00
door Eimai
Portbou schreef:Heel efficiënt allemaal... :roll:

Een lege trein laten rijden is toch ook niet bepaald gratis ?
Maar dat ene treintje naar de luchthaven inleggen op een top-uur als 07u20, dat is onbetaalbaar.
Lege trein is om te beginnen veel goedkoper dan één met reizigers, gewoon al qua vergoeding aan Infrabel. In die mate dat als ze het hebben over geen extra treinkilometers dat de lege ritten daar niet worden bijgeteld.

Daarnaast moet die piekuurtrein vanuit Sint-Niklaas naar Leuven ook ergens vandaan komen. Een extra stel parkeren in Sint-Niklaas voor een piekuurtrein (op dat uur is quasi alles dat kan rijden ook effectief onderweg) is ook geen goedkope optie. En stel dat je daar dan een trein van maakt naar de luchthaven vanuit Antwerpen, dan zijn er ook al geen sporen meer vrij in Antwerpen-Centraal op dat uur als die niet onmiddellijk (binnen 10 minuten en niet drie kwartier later) weer kan vertrekken.

Al die omlopen van het materieel (en gebruik van infrastructuur) zitten al erg efficiënt in mekaar, dagen als vandaag met een halve staking zijn daar moordend voor, want als je het achter de schermen eens zou kunnen meezien kan je het ervaren hoe een wijziging van één trein opeens enkele uren later problemen geeft met afgeschafte treinen tot gevolg. Die lege trein op zo'n uur die heeft zijn reden.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 20 okt 2015, 22:28
door Steven
Dagen zoals vandaag en gisteren geven de beheerders van het tractiematerieel (verdelers genaamd in België) een dienst vol hoofdpijn, 1 doordat hun telefoon amper wil zwijgen en 2 omdat ze alles mogen oplossen om tegen morgenvroeg alles terug wat op zijn plaats te krijgen. Zodat alles terug wat op zijn normaal schema zit.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 21 okt 2015, 17:58
door Portbou
Steven schreef:Dus ledige ritten zijn soms een noodzakelijk kwaad.
Ok Steven.

Maar waarom is het inleggen van een lege trein wel aanvaardbaar om een piekuurtrein van Sint-Niklaas naar Leuven te organiseren en niet om een "vul-de-leemte-in-het-klokvast-patroon"-trein tussen Antwerpen en de Luchthaven te doen ? (Vertrek Antwerpen Centraal 07u17)

Ik denk dat de tweede qua ticketverkoop meer geld in het laatje brengt dan de eerste.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 21 okt 2015, 18:06
door Portbou
Eimai schreef:Daarnaast moet die piekuurtrein vanuit Sint-Niklaas naar Leuven ook ergens vandaan komen. Een extra stel parkeren in Sint-Niklaas voor een piekuurtrein (op dat uur is quasi alles dat kan rijden ook effectief onderweg) is ook geen goedkope optie. En stel dat je daar dan een trein van maakt naar de luchthaven vanuit Antwerpen, dan zijn er ook al geen sporen meer vrij in Antwerpen-Centraal op dat uur als die niet onmiddellijk (binnen 10 minuten en niet drie kwartier later) weer kan vertrekken.
OK Eimai, dan doen we het met een andere trein of met een andere lege rit.

Dit hele topic verzandt in opsommingen van redenen waarom iets niet kan. Als dat de enige manier van denken is dan zou de eerste trein tussen Brussel en Mechelen nog niet eens gereden hebben. Een beetje meer "can-do"-mentaliteit zou me veel plezier doen.
Eimai schreef:Die lege trein op zo'n uur die heeft zijn reden.
Voor mij ok. Maar aanvaard dan ook die ene lege trein meer om die rit van 07u17 te kunnen doen.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 21 okt 2015, 22:13
door ostbahnhof
en, heeft er al iemand zicht op wanneer de 7u17 er komt? vanaf de december al? zou me heel goed van pas komen, alsook alle reizigers die om 9u30 een vlucht moeten nemen. thanks voor de info, grts, o

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 21 okt 2015, 22:21
door Shrek
ostbahnhof schreef:en, heeft er al iemand zicht op wanneer de 7u17 er komt? vanaf de december al? zou me heel goed van pas komen, alsook alle reizigers die om 9u30 een vlucht moeten nemen. thanks voor de info, grts, o
Als den hollander de Benelux niet vroeger wilt laten rijden denk ik dat die extra trein er rond Sint Juttemis zal komen :wink:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 21 okt 2015, 22:24
door dentheo
Makkelijk excuus : In Nederland zegt men dat van de Belgen..
En beide hopen ze dat wij de fora daar niet lezen...

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 21 okt 2015, 22:37
door Steven
Lol jij denkt dat voor die ene rit het volstaat om ergens een treintje te toveren. Maak de puzzel zelf en hou u vast voor een hoop ontgoocheling. Want naast de trein zelf moet je ook nog rekening houden met het nodige personeel.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 22 okt 2015, 00:27
door Shrek
Portbou schreef: Maar waarom is het inleggen van een lege trein wel aanvaardbaar om een piekuurtrein van Sint-Niklaas naar Leuven te organiseren en niet om een "vul-de-leemte-in-het-klokvast-patroon"-trein tussen Antwerpen en de Luchthaven te doen ? (Vertrek Antwerpen Centraal 07u17)

Ik denk dat de tweede qua ticketverkoop meer geld in het laatje brengt dan de eerste.
Sowieso niet. Reizigers naar de luchthaven zijn veel minder tijdskritisch, en vinden het veel minder erg een half uurtje eerder te moeten rijden. Een extra trein zal daar gewoon zorgen dat de trein ervoor en erna minder reizigers hebben. De P-trein uit Sint-Niklaas is voor pendelaars die veel minder reservetijd hebben en deze trein vangt een echte capaciteitsvraag op, zonder hem zouden de trein ervoor en erna stampvol zitten.
Portbou schreef:Dit hele topic verzandt in opsommingen van redenen waarom iets niet kan. Als dat de enige manier van denken is dan zou de eerste trein tussen Brussel en Mechelen nog niet eens gereden hebben. Een beetje meer "can-do"-mentaliteit zou me veel plezier doen.
Can-Do mentaliteit is er zeker, maar niet op de details die volgens jou belangrijk zijn. Mensen die wel kennis terzake hebben proberen om met het schaarse belastingsgeld zoveel mogelijk reizigers zo goed mogelijk te vervoeren.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 22 okt 2015, 07:34
door K V B
Shrek schreef: Sowieso niet. Reizigers naar de luchthaven zijn veel minder tijdskritisch, en vinden het veel minder erg een half uurtje eerder te moeten rijden.
Je vergeet hier een ding: De luchthaven is ook een belangrijke tewerkstellingspool. Je wil niet alleen de vliegreizigers aanmoedigen met de trein te komen, maar ook het personeel.