Pagina 6 van 145

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 05 sep 2008, 08:26
door tt44ta46
Leuk is trouwens stel 228, dat heeft vanbinnen nog bordjes met de oudere nummering dus: 228.228 :-)

Maar je begint bij niet geïnteresseerde reizigers wel meer en meer gefronste wenkbrauwen te zien als ze dergelijk stel onder de ont geschoven krijgen...

Wees gerust, we gaan er wel ene bewaren

Greetz

Sven

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 05 sep 2008, 11:19
door AM'er
Die bordjes met de oude nummering zijn nog in veel stellen aanwezig.
Eveneens de bordjes aan de instaptrede met het bouwjaar.

Ik hoop dat ze hun 50ste verjaardag nog kunnen vieren :!:

PS: Op 03 september, 18u07 bestond de L-trein naar Kortrijk uit 4 oude gekoppelde stellen (265-232-212-198).
Een steeds zeldzamer beeld :(

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 05 sep 2008, 18:27
door HLE 2302
ik zit nog iedere ochtend op zo'n goedde oude knorrepot, van & naar school, en kzou ze voor geen enkel ander matireel willen wisselen

greetz 2302

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 05 sep 2008, 19:06
door AM'er
Jepseké,

Vandaag weeral een vruchtbare dag voor onze oude klassiekjes :)

Te Brugge signaleerde ik:
-177
-182
-191
-197
-198
-205
-210
-213
-232
-714 (= nog niet gemoderniseerde AM73)

en de stelletjes, die schokten en puften lustig door... :lol:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 10 sep 2008, 19:40
door AM'er
Hoi,

Vandaag weeral een dag vol met oude boemeltjes in Brugge.

De IC-trein van Kortrijk naar Oostende bestond vanmiddag uit de stellen 187 en 206.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 sep 2008, 22:29
door Joris
Hallo,
Het valt me op dat vele oude AM blijkbaar wel al nieuwe tafeltjes hebben gekregen...
Hoedanook zijn het zeer fijne stellen...
Liever die dan een break :twisted:
Groeten,
Joris De Mol

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 sep 2008, 22:56
door Rob
AM'er schreef:Hoi,

Vandaag weeral een dag vol met oude boemeltjes in Brugge.

De IC-trein van Kortrijk naar Oostende bestond vanmiddag uit de stellen 187 en 206.
Ach, als IC-trein tussen Leuven en Antwerpen-Centraal rijdt sinds enkele weken regelmatig een combinatie van niet-gemoderniseerde en gemoderniseerde klassiekjes ipv breaks.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 sep 2008, 12:52
door AM'er
Nog een voordeel van een klassiek motorstel is de verdeling in zowel grotere als kleinere coupé's.
Rustig de krant of een tijdschrift lezen zit er dus nog in. Terwijl M6-rijtuigen grote gemeenschappelijke ruimtes hebben.
Als er daar 1 persoon in kwettert, hoort heel de coupé het :?

Ook een gezellige verlichting die tenminste nog te verdragen is.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 nov 2008, 19:11
door Wimpie
Als ik (persoonlijk) de trein neem en het is een samenstelling klassiekjes zal ik toch meer geneigd zijn om de goeie ouwe bordauxtjes te nemen dan de gemoderniseerde sommige hebben zo echt de specifieke geur als de verwarming opstaat,mmmm... echt om weg te dromen :p maar ja iedereen zo zen smaak he. Trouwens ik heb gehoord dat het hevig over en weer schokken van samenstellingen van klassiekjes zou kunnen liggen aan de basis van de aandrijvingen. Bijvoorbeeld als er een samenstelling is van 2 klassieke stellen en het 1 werkt met thyristoren en de andere met een JH zou dit enorme schokken geven aangezien beide niet gelijk tractioneren. Klopt deze theorie.?


Greetz Wim

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 nov 2008, 19:21
door Steven
die theorie klopt perfect wim.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 nov 2008, 20:59
door Dietrich
Dat van thyristor en JH klopt zeker, als een klassiekje met JH gekoppeld is met een 800 is dat ook altijd leuk.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 nov 2008, 21:17
door HLE 2302
dat klopt volledig, ik heb al verschillende van die samenstellingen gezien,
een newlookje vanvoor en een oud klasieke van achter, die newlook trok zowat de koppeling kapot, en dan ook es een keer met een newlook achteraan een een oud klasiekje vooraan, die new look duwde gewoon zohard tegen de JH versie dat de wielen van de newlook begonnen te slippen, en daar ben je als tb natuurlijk niet veel mee ...

greetz 2302

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 nov 2008, 21:34
door KurtDS
Wimpie schreef:Als ik (persoonlijk) de trein neem en het is een samenstelling klassiekjes zal ik toch meer geneigd zijn om de goeie ouwe bordauxtjes te nemen dan de gemoderniseerde sommige hebben zo echt de specifieke geur als de verwarming opstaat,mmmm... echt om weg te dromen :p maar ja iedereen zo zen smaak he. Trouwens ik heb gehoord dat het hevig over en weer schokken van samenstellingen van klassiekjes zou kunnen liggen aan de basis van de aandrijvingen. Bijvoorbeeld als er een samenstelling is van 2 klassieke stellen en het 1 werkt met thyristoren en de andere met een JH zou dit enorme schokken geven aangezien beide niet gelijk tractioneren. Klopt deze theorie.?


Greetz Wim
Deze theorie klopt volledig.
het is zo dat een klassiekje met JH onmiddelijk tractioneert bij het in een tractiestand brengen van de manipulator. Een ms met thyristoren (800/klassiek vanaf 665) zal pas tractioneren 2 sec na het in een tractiestand brengen van de manipulator wegens het laden van de ingangsfilter van de hakker. Hierdoor zal een JH vroeger vertrekke in tegenstelling tot zijn broertje met thyristoren en deze meeslepen/opduwen = schokken. Als het ms met thyristoren dan ook in tractie komt, krijg je terug een schok;)

Grtjs
KurtDS

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 nov 2008, 11:15
door Dietrich
HLE 2302 schreef:dat klopt volledig, ik heb al verschillende van die samenstellingen gezien,
een newlookje vanvoor en een oud klasieke van achter, die newlook trok zowat de koppeling kapot, en dan ook es een keer met een newlook achteraan een een oud klasiekje vooraan, die new look duwde gewoon zohard tegen de JH versie dat de wielen van de newlook begonnen te slippen, en daar ben je als tb natuurlijk niet veel mee ...

greetz 2302
Afgaande op KurtDS zijn uitleg is dat dus fout. Trouwens de livrei heeft niets te maken met de tractie-electronica. Er zijn veel meer gemoderniseerde met JH dan thyristor.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 nov 2008, 12:37
door HLE 2302
Dietrich schreef:
HLE 2302 schreef:dat klopt volledig, ik heb al verschillende van die samenstellingen gezien,
een newlookje vanvoor en een oud klasieke van achter, die newlook trok zowat de koppeling kapot, en dan ook es een keer met een newlook achteraan een een oud klasiekje vooraan, die new look duwde gewoon zohard tegen de JH versie dat de wielen van de newlook begonnen te slippen, en daar ben je als tb natuurlijk niet veel mee ...

greetz 2302
Afgaande op KurtDS zijn uitleg is dat dus fout. Trouwens de livrei heeft niets te maken met de tractie-electronica. Er zijn veel meer gemoderniseerde met JH dan thyristor.
en toch is het waar, en het was weldegelijk een met thyrustor, en ik typ gwn new look omdat dat makkelijker typt ...
en dat er meer new looks zijn met JH dan met Thyristoren is zever
er zijn er maar een stuk of 20 geloof ik met JH, de 600 tot 630 ?

en al de rest is met thyristoren

greetz 2302