Railtime

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Railtime

Bericht door Adler »

treinbruno schreef:
Kristofke schreef:Dat overzicht is héél handig voor de "compensatie-sjoemelaar"

die kan nu dagelijks de vertraagde treinen op zijn lijn nakijken en "toevallig" die met vertraging gepakt hebben
Op die manier kun je een netabonnement 1e klasse zeer snel terugbetaald krijgen :mrgreen:
Vergeet dat maar.
Op de eerste plaats moeten de frekwente vertragingen zich voordoen op hetzelfde traject.
En op de tweede plaats is het bedrag van die compensaties zo belachelijk laag dat je er nog geen broodje mee kan kopen.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Railtime

Bericht door Kalimero »

Kristofke schreef:Daarom zou een contactloos abonnement geen slecht idee zijn.

Dat de treinbegeleider gewoon de kaart een fractie van seconde tegen zijn ibis houdt, en de rit geregistreerd wordt.

Anders gaat dit systeem ooit ontsporen of gaan er zoveel regeltjes komen dat het niet meer doenbaar is voor de eerlijke mensen om compensatie aan te vragen
En wat als de treinbegeleider niet langskomt ?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Railtime

Bericht door Kristofke »

misschien iets te ver gezocht:

contactpunten in de trein, een beetje zoals "tikken opt werk"

instappen en tikken, genoeg punten in de trein om dit mogelijk te maken, niet allemaal aan de deur hé

indien je bezwaar hebt tegen de privacy dan heb je simpelweg geen vergoeding

"tik" je wel bij het op en afstappen, dan berekent de NMBS automatisch je vergoeding voor al de treinen die je neemt en trekt dit automatisch af van je volgende abonnementsbetaling
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Railtime

Bericht door AlexNL »

Ofwel: een OV-chipkaartsysteem zoals dat nu in Nederland wordt ingevoerd. Het verschil is wel dat NS de paaltjes en poortjes op de perrons zet i.p.v. in de treinen, waardoor een dergelijk systeem niet kan worden ingevoerd. Je kunt tenslotte eerder inchecken dan dat je reist, dan zou je ineens wel vergoeding krijgen waar je geen recht op hebt :?:
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Railtime

Bericht door Kristofke »

alle nieuwe stations zoals in Antwerpen-Centraal en Luik (al ben ik er niet geweest) zijn volgens mij niet voorzien om in de toekomst toegangscontrole te kunnen invoeren op de perrons
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Railtime

Bericht door AlexNL »

Volgens mij kun je dat op Antwerpen-Centraal juist prima doen. Voor alle trappen en roltrappen moet je dan een reeks poortjes wegzetten. :)
Trammist

Re: Railtime

Bericht door Trammist »

Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van validering op het perron tegenover valideren bij het instappen?
Met een moderne chipkaart kan het in- en uitchecken zeer vlug gaan.

Ik ben alvast géén voorstander om Antwerpen-Centraal vol met paaltjes, deurtjes en poortjes te zetten...
Presario

Re: Railtime

Bericht door Presario »

Steven schreef:
Presario schreef:Ze hebben blijkbaar weer wat veranderingen gedaan aan railtime.
De banner bovenaan met de storingen ziet er echt niet uit in Firefox en op klikken lukt ook niet. In IE natuurlijk weer wel :roll:, bende prutsers zeg!
Wat wel goed is dat je nu onmiddellijk kan omwisselen van aankomt naar vertrek of omgekeerd, per station.
Er is blijkbaar ook iets misgelopen bij de stationsnamen :/.
Met safari en firefox (beide mac-versies) momenteel geen enkele lay-out fout te merken, je kan overal op klikken zoals het moet zijn.
Waar zie jij een fout bij de stationsnamen?
zoals ik het hier zie merk ik geen enkele fout op.
Was blijkbaar wat te voorbarig :oops:. Als ik nu kijk is het allemaal in orde...
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Railtime

Bericht door Hogersluys »

Kristofke schreef:misschien iets te ver gezocht:

contactpunten in de trein, een beetje zoals "tikken opt werk"

instappen en tikken, genoeg punten in de trein om dit mogelijk te maken, niet allemaal aan de deur hé

indien je bezwaar hebt tegen de privacy dan heb je simpelweg geen vergoeding

"tik" je wel bij het op en afstappen, dan berekent de NMBS automatisch je vergoeding voor al de treinen die je neemt en trekt dit automatisch af van je volgende abonnementsbetaling
Al bij al een hele hoop veranderingen en bijkomende last waar de reiziger betrekkelijk weinig voor in de plaats krijgt. Om nog maar van de kosten voor de NMBS te zwijgen. Laat ons eerst afwachten of het werkelijk problemen geeft, zoals Dehaene ooit zei: "een probleem moet je pas oplossen als het zich stelt". :wink:

Ook straf dat mensen die opkomen voor hun burgerrechten "gestraft worden" in jouw scenario.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 28 jan 2010, 00:14, 2 keer totaal gewijzigd.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Railtime

Bericht door treinbruno »

Met een moderne chipkaart kan het in- en uitchecken zeer vlug gaan.
Moet het allesinds niet hetzelfde systeem zijn als de MOBIB van de MIVB, en de NMBS had toch gekozen ook dat systeem te gebruiken als ze een chipkaart zouden invoeren... :evil:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Railtime

Bericht door Steven »

ja logisch dat ze hetzelfde systeem als de mobib van de mivb kiezen. Het is wel de bedoeling binnen een aantal jaar met een zelfde kaart op alle openbaar vervoer te kunnen reizen he.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Railtime

Bericht door Kalimero »

Trammist schreef:Met een moderne chipkaart kan het in- en uitchecken zeer vlug gaan.
Op zich geen slecht idee, maar geen prioriteit. Dat ze eerst maar eens investeren in beter materieel en betere dienstverlening. Minder vertragingen, minder compensatie.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Railtime

Bericht door Stef »

Ik vind het niet gebruiksvriendelijk dat je zelf geen uren kunt kiezen. Je moet telkens mee "per kwartier" bv. van 11u15 tot 12u15. Je kan dan niet kiezen voor 11u tot 12u, ik vind dit persoonlijk handiger.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rvdborgt
Berichten: 4348
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Railtime

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
treinbruno schreef:
Kristofke schreef:Dat overzicht is héél handig voor de "compensatie-sjoemelaar"

die kan nu dagelijks de vertraagde treinen op zijn lijn nakijken en "toevallig" die met vertraging gepakt hebben
Op die manier kun je een netabonnement 1e klasse zeer snel terugbetaald krijgen :mrgreen:
Vergeet dat maar.
Op de eerste plaats moeten de frekwente vertragingen zich voordoen op hetzelfde traject.
Met een trajectabonnement ben je wel aan een bepaald traject gebonden, maar in de Algemene Voorwaarden staat verder geen beperking tot een traject.

Groetjes,
Rian
Rob

Re: Railtime

Bericht door Rob »

Als men een Brussels station wil selecteren, krijgt men in de NL versie dit te zien in het uitklapbare venstertje:

BRUSSEL (BRUXELLES)-CENTRAL
BRUSSEL (BRUXELLES)-CONGRES
...
BRUSSEL (BRUXELLES)-MIDI
...
BRUSSEL-CENTRAAL
BRUSSEL-CONGRES
...
BRUSSEL-ZUID
...
BRUSSELS (BRUXELLES)-CENTRAL
BRUSSELS (BRUXELLES)-CONGRES
...
BRUSSELS (BRUXELLES)-MIDI
...

Een draak, met andere woorden. 't Is net alsof voor zowel Nederlandstaligen als Engelstaligen de Franstalige naam van ieder Brussels station primeert. De echte benaming in't Nederlands (met koppelteken, zoals het hoort) staat er totaal verloren ergens tussenin.
Plaats reactie