Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bordensteker »

MIVB-reiziger schreef:
Pendelaar schreef:
Afbeelding je ziet hier duidelijk de tafel :P
Euh, zie ik daar een keukenstoel/schoolstoel staan ?
Model Ikea 2000 ofzo. Je gaat me toch niet vertellen dat de bestuurder hierop moet zitten ;)
Nee, dat is gewoon een extra stoel voor een gast in de stuurpost.

Neemt overigens niet weg dat er materieel is waar de stoel voor de TB amper meer comfort biedt... ik denk bijvoorbeeld aan de reeksen 15, 16 (stoel met ietsje dikkere bekleding en minimum aan vering) of 59 (ocharme een klapstoel).
In een reeks 23 is in het verleden eens een iets deftiger zetel geplaatst voor de TB. Maar doordat die een dikkere en niet strak rechtop staande rugleuning heeft, zit je noodgedwongen een stuk verder van de achterwand van de erg kleine stuurpost af, en veel bestuurders zitten dan klem met hun knieën tegen de stuurtafel.
Als gevolg daarvan staat in een 23 in de praktijk de oncomfortabele ‘keukenstoel’ vaak tóch achter de stuurtafel opgesteld en wordt de veel zwaardere eveneens los staande eigenlijke bestuurderszetel die dus naar de linkerkant van de stuurpost geschoven is dan alleen door een eventuele monitor of lijnstudiegast bezet.
Welnu, als je in je achterhoofd houdt dat een keukenstoel op de lange duur al niet erg comfortabel is, kun je je wellicht voorstellen dat de gedwongen verkrampte zithouding daarop met één been op een pedaal van de waakinrichting echt mensonwaardig is!
LML
Berichten: 1404
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door LML »

Euhm... klein maar niet onbelangrijk detail: de hierboven getoonde foto is de stuurpost van een 'break' (AM80)...
Op blz 3 van dit topic staat een foto van een stuurpost van een AM75 (varkenssnuit)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

die fameuze bijzitstoel was tot voor enkele jaren de standaard bestuurdersstoel voor

alle klassiekjes
alle oude elektrische locomotieven die gebouwd zijn voor 1975, (15/16/22/23/25/25.5)


vanaf de reeks 20 en ms800 heeft men dus beter stoelen gaan gebruiken.
Delanopro

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Delanopro »

In spoorwegjournaal 190 staat dat "de 4delige stellen gerenoveerd gaan worden".
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eimai »

Delanopro schreef:In spoorwegjournaal 190 staat dat "de 4delige stellen gerenoveerd gaan worden".
En hoe up to date is die info? Bijna niemand gelooft er echt in dat dat effectief ook gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door overweg13 »

Eimai schreef:
Delanopro schreef:In spoorwegjournaal 190 staat dat "de 4delige stellen gerenoveerd gaan worden".
En hoe up to date is die info? Bijna niemand gelooft er echt in dat dat effectief ook gaat gebeuren.
Uit een gesprek dat ik kon opvangen - al luistervinkend, ik geef het toe - kon ik opmaken dat een tweetal maand geleden de plannen voor een nieuwe stuurpost klaar waren. Als je het mij vraagt, gaat die renovatie dus nog altijd door.
Het zou trouwens een unieke kans zijn om een stel te maken dat qua capaciteit net iets meer biedt dan de ms 96 en de ms 80. Zulke stellen zijn op veel verbindingen meer dan wenselijk. En dat zelfs als men de 3+2 in 2de klasse vervangt door een 2+2. En als ik even mag dromen: laat de zitjes van de eerste klasse a.u.b. zoals ze zijn, met hoogstens een stofje dat wat meer van deze tijd is. En liefst met een grote 1 op de rugleuning, wat tot de standaarduitrusting in eerste klas zou moeten behoren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Delanopro

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Delanopro »

Eimai schreef:
Delanopro schreef:In spoorwegjournaal 190 staat dat "de 4delige stellen gerenoveerd gaan worden".
En hoe up to date is die info? Bijna niemand gelooft er echt in dat dat effectief ook gaat gebeuren.
Die info is uit het magzine van deze maand ;)
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eimai »

Ja, laatste nieuw gerucht is dat ze de 800'en toch gaan vernieuwen, en alle klassiekjes (ook de vernieuwde) weg gaan doen. Maar er zijn elke maand wel nieuwe geruchten die het weer anders stellen, dus ik zal het wel zien als het zover ook effectief komt :)
Delanopro

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Delanopro »

Ik citeer uit spoorwegjournaal 190.
De klassieke 2 ledige motorstellen 62-65 gaan zo snel mogenlijk buiten dienst naar gelang de levering van de desiro's reeks 08.

Alle "sprinters" en alle vierledige motorstellen worden gerenoveerd.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Retard »

Misschien enkel de JH-gemoderniseerde klassiekskes wegens hun verbruik. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de CR-klassiekskes (waarvan sommige dit jaar nog maar gerenoveerd zijn) buiten dienst gaan. Ze kunnen misschien interieur van eerstgenoemde hergebruiken :D
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door nahoj »

De modernisering van de vierledige is nooit stopgezet.
De rode klassiekjes gaan buiten dienst tegen ten laatste einde 2013.
De gemoderniseerde klassiekjes blijven vooralsnog in dienst. Ze zullen echter nooit ETCS krijgen, wat, als het ETCS-plan wordt uitgevoerd zoals het voorligt, hun inzet tot ten laatste 2023 limiteert.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door msts.be »

overweg13 schreef:Uit een gesprek dat ik kon opvangen - al luistervinkend, ik geef het toe - kon ik opmaken dat een tweetal maand geleden de plannen voor een nieuwe stuurpost klaar waren. Als je het mij vraagt, gaat die renovatie dus nog altijd door.
Maar wat bedoelt men met een "nieuwe stuurpost" ? Is dat enkel de nieuwe stuurtafel die toen in de CW al is voorgesteld ? Of gaat men echt heel de snuit vervangen door een nieuwe crashkop, genre "botsneus" of "vlottende neus" :?:

Foto van die stuurtafel is er in deze topic (ongeveer scrollen naar het midden):
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=13&t=9392
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door nahoj »

msts.be schreef:
overweg13 schreef:Uit een gesprek dat ik kon opvangen - al luistervinkend, ik geef het toe - kon ik opmaken dat een tweetal maand geleden de plannen voor een nieuwe stuurpost klaar waren. Als je het mij vraagt, gaat die renovatie dus nog altijd door.
Maar wat bedoelt men met een "nieuwe stuurpost" ? Is dat enkel de nieuwe stuurtafel die toen in de CW al is voorgesteld ? Of gaat men echt heel de snuit vervangen door een nieuwe crashkop, genre "botsneus" of "vlottende neus" :?:

Foto van die stuurtafel is er in deze topic (ongeveer scrollen naar het midden):
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=13&t=9392
Er komt geen volledig nieuwe kop.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bart »

msts.be schreef: Maar wat bedoelt men met een "nieuwe stuurpost" ?
Ik heb "de nieuwe stuurpost" gezien, (weliswaar op schets) maar de stuurpost gaat grondig wijzigen.
Het zou er een beetje gaan uitzien zoals de stuurpost van een break of sprinter.
Er komt dus een stuurposttafel (wat nu dus ontbreekt), de faively doos gaat verplaatst worden naar de linkerkant (ipv op kniehoogte zoals nu het geval), de zekeringen en schakelaars worden nu volledig in de 2 stuurposten geplaatst. Wat een groot voordeel voor de bestuurder is. (Want een vierledig stel heeft nu in elk rijtuig kasten zitten, en ik ieder van die kasten zitten zekeringen en schakelaars.)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Asterix »

Wanneer begint men eraan?
Plaats reactie