Pagina 52 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2018, 21:56
door AGE-411
Ik zag op facebook een foto van een M7 in een stam M6'en. Het eerste dat op dienst verschijnt? :shock:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2018, 21:57
door Steve
Waar? Een linkje?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 18 mei 2018, 00:24
door Steven
Zal eerder op proefrit zijn. Er vallen dingen te testen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 mei 2018, 10:37
door b-loc
Foto van het M7 rijtuig te Brugge (14 april).
voerder_jv op instagram: https://www.instagram.com/p/BhjnsYoFPFN/ Afbeelding

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 mei 2018, 11:14
door Steve
Kan het zijn dat het bovenste gedeelte iets breder is dan de M6? Ik heb de indruk dat de M6 iets spitser afloopt naar boven toe.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 mei 2018, 13:28
door Freken
Als je de vergelijking maakt met de M6 lijkt de M7 mij toch net iets lager te zijn, op deze foto is het verschil vrij duidelijk te zien al kan schijn bedriegen.. Afbeelding

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 mei 2018, 14:10
door Beesty
De M7 rijtuigen zijn toch ineens 200km/u mag ik hopen?
Kwestie van geen 2de M6 verhaal te krijgen waarbij ze nadien terug aanpassingen moeten doen?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 mei 2018, 14:23
door jan_olieslagers
Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig) alvast wel...

Begrijp ik uit dat artikel goed dat men treinen zal kunnen samenstellen met
* loc (13? 21? 27?) of aangedreven stuurrijtuig M7
* nul of een of meerdere "tussen"rijtuigen M6 of M7 (of zelfs M5?)
* stuurrijtuig M7, aangedreven of niet, of stuurrijtuig M6 (of zelfs M5?)
Het lijkt erg veelzijdig, en dat zal ook wel de bedoeling geweest zijn.
Is er reeds enige indicatie van de typische inzet van de M7?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 mei 2018, 15:55
door Shrek
Beesty schreef: 19 mei 2018, 14:10 De M7 rijtuigen zijn toch ineens 200km/u mag ik hopen?
Kwestie van geen 2de M6 verhaal te krijgen waarbij ze nadien terug aanpassingen moeten doen?
uiteraard worden ze vanaf fabriek al voorzien voor 200 km/h. Da stond in het lastenboek.

jan_olieslagers schreef: 19 mei 2018, 14:23 Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig) alvast wel...

Begrijp ik uit dat artikel goed dat men treinen zal kunnen samenstellen met
* loc (13? 21? 27?) of aangedreven stuurrijtuig M7
* nul of een of meerdere "tussen"rijtuigen M6 of M7 (of zelfs M5?)
* stuurrijtuig M7, aangedreven of niet, of stuurrijtuig M6 (of zelfs M5?)
Het lijkt erg veelzijdig, en dat zal ook wel de bedoeling geweest zijn.
Is er reeds enige indicatie van de typische inzet van de M7?
Het is inderdaad de bedoeling om veelzijdig ingezet te kunnen worden. Zo kan men voor elke trein exact de maximale lengte van de perrons benutten (soms 7,8 of 9 rijtuigen). Dat kan je met vaste treinstellen niet doen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 mei 2018, 21:07
door Steven
Met M5 weinig waarschijnlijk. Deze hebben geen eigen omvormer want die zit in het stuurrijtuig. Deze hebben dan ook specifieke kabels die alvast niet op een M6 zitten. Het zou ook betekenen dat de omvormer van een M7 minimum 1 extra rijtuig M5 volwaardig kan voeden. Zotte kosten om je daar mee bezig te houden.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 mei 2018, 23:47
door Wouterh12
Steven schreef: 19 mei 2018, 21:07 Met M5 weinig waarschijnlijk. Deze hebben geen eigen omvormer want die zit in het stuurrijtuig. Deze hebben dan ook specifieke kabels die alvast niet op een M6 zitten. Het zou ook betekenen dat de omvormer van een M7 minimum 1 extra rijtuig M5 volwaardig kan voeden. Zotte kosten om je daar mee bezig te houden.
Misschien is de bedoeling van de compatibiliteits-eis met M5 eerder om een M5 trein van M7 tractie (gemotoriseerd stuurrijtuig) te kunnen voorzien? Dan kunnen ze altijd het M5-stuurrijtuig (compleet met omvormer) aan de andere kant van de trein zetten voor trek/duw-tractie. De 21 en 27 reeks zullen allicht niet heel lang meer rijden, en er worden in verhouding veel gemotoriseerde M7's gekocht.

Is realistisch te verwachten dat de NMBS in de komende jaren ook de resterende opties op M7 rijtuigen zal lichten, of zou de uiteindelijke bestelling weleens bescheidener kunnen uitvallen?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 20 mei 2018, 08:05
door Steven
Laat de M7 maar voornamelijkmet met zichzelf gecombineerd worden, ze bevatten nu al opties die ander matetieel niet heeft. Een volwaardige trein bestaande uit M7 heeft als voordeel dat de remproef door de treinbestuurder alleen kan worden uitgevoerd. Zet er een rijtuig bij van een ander type en dat lukt al niet meer (voor het binnenlands materieels dit heden enkel mogelijk met een Desiro). Vermoedelijk hebben zeinwendig ook de grotere displays voor reizigers info. Ook dat zou wel eens wat extra storingen kunnen verwerken indien je te veel gaat mixen met rijtuigen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 27 mei 2018, 16:48
door Lukas
Hoi,

Gisterenavond zag ik in Leuven een testtrein met het eerste M7 rijtuig. De trein bestond uit HLE 1817 en vervolgens een mengeling van M6 en I11 rijtuigen. Het M7 rijtuig bevond zich in voorlaatste positie en een I 11 stuurstandrijtuig maakte de trein compleet. Ik heb ook een glimp kunnen opvangen van het interieur en dat zag er veelbelovend uit. Het rijtuig had nog geen klasse aanduiding gekregen en er was alleen personeel van Bombardier en de NMBS aan boord.

Lukas

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 28 mei 2018, 16:00
door GregTrainz
Geplaatst op Facebook door TreinFoto België:
"NMBS M7 (50 88 26-96001-7 B ) Bakenbos

Op zaterdag 5 mei reed er een testrit met het allereerste M7-rijtuig (met nummer 50 88 26-96001-7 B). De trein kwam van Schaarbeek en reed naar de 'Athus-Meuselijn', waar de effectieve testen doorgingen. Er is weinig verschil met een M6-rijtuig, maar toch namen we een kijkje voor deze primeur.

Toch zijn er verschillen met een M6-rijtuig, onder andere deze:
- Geen bestemmingsbord in het midden
- Kiepbare ramen (onderste verdieping)
- Geen NMBS-logo

Hier passeert de testrit ter hoogte van Bakenbos, gelegen tussen Hoeilaart en Terhulpen."
FB_IMG_1527515798068.jpg

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 28 mei 2018, 16:02
door Shrek
En op de foto is te zien dat hij inderdaad enkele centimeter lager is dan de M6 :)