Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

rdv
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

rdv schreef:Overigens is dit de zoveelste kaakslag aan de pendelaar, die men later blijkbaar wel wil treffen en die men duidelijk met minder egards behandeld dan de studenten. Maar ja, die hebben natuurlijk al meer ervaring met het zich uit de slag trekken.
Daarom dat ik niet begrijp dat men niet in het weekend staakt. OK, je zal steeds (werkende) mensen treffen, maar toch minder dan tijdens de week.
rdv
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

@HLE 2302, je hebt in het M7-topic een mooie affiche geplaatst over de impact van het Plan-Galant voor de reiziger, maar kan je ons ook de impact neerschrijven?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door HLE 2302 »

rdv schreef:@HLE 2302, je hebt in het M7-topic een mooie affiche geplaatst over de impact van het Plan-Galant voor de reiziger, maar kan je ons ook de impact neerschrijven?
http://redonzetrein.be/

Deze site geeft je de nodige informatie. Dit is echter nog niet (alleen) de reden van de aangekondigde stakingen.
Je bent treinbestuurder?
Dit pakt men je af!
Wat zijn de concrete gevolgen voor jou?
De directie heeft deze eenzijdig doorgedrukt !

Verlies van 1 Kredietdag per 18 gecumuleerde (samengetelde) dagen afwezigheid (ziekte, KD, Verlof, etc.) andere dan Rust of Compensatie. Zonder zelfs maar ziek te zijn verlies je zo zeker 2 KD’s (24 dagen Verlof + 13 KD’s = 37 dagen afwezig)/jaar.
Telkens een feestdag in een weekend viel, dan werd deze gecompenseerd en kreeg je een vrije dag. In 2016 zal je zo twee dagen verliezen.
Als je in 2016 je pensioen zou vragen, dan krijg je uitsluitend nog de verlofdagen waarvoor je effectief gewerkt hebt. Voorbeeld (pensioen op 1 mei ’16 = slechts de verlofdagen voor de 4 maanden dat je werkt in 2016)
Dit vertegenwoordigt een productiviteitsverhoging van 3%. De minister eist een verhoging van 20%!
Wij zijn niet van plan dit zomaar te laten passeren! Zeker als je weet welke andere maatregelen men nog in petto heeft.
Dit komt er nog aan en gaat jou ook aan:
De schrapping van 15 november als officiële feestdag zal ook een impact hebben op jou, want je zal maar 64 Rustdagen hebben i.p.v. 65! (52 zondagen + 12 feestdagen i.p.v. 13).
Als je nu een dag Compensatie hebt, dan moet je dienst de dag voordien ten laatste op 23u00 eindigen. Men wil dit wijzigen naar 01u00 ‘s nachts. Na een dag Compensatie mag je dienst pas om 05u00 ten vroegste aanvangen. Men wil dit wijzigen naar 03u00 ‘s morgens.
De maximumduur van de prestaties wil men op 10u brengen i.p.v. 9u. Herziening van bundel 541 (deze is zogezegd « niet meer van deze tijd »)
Herzien van de reserveperiodes in de reeksen.
Men wil de productiviteitspremies, toelagen en tweetaligheidspremies « herzien »,
Afschaffing van compensatie in tijd bij laattijdige overplaatsing.
Na een overplaatsing om persoonlijke redenen zal je 5 jaar ter plaatste moeten blijven alvorens een nieuwe overplaatsing kan uitgevoerd worden.
Invoering van "One Man Car" = 20% van de treinen zonder treinbegeleider!
Plan Galant: De afbraak van de Belgische spoorwegen is ingezet


Minister Galant wil met haar plan 3 miljard euro besparen tussen 2016 en 2019 ten koste van het spoorwegpersoneel en de reizigers. Het plan heeft als enige doel de spoorwegen onwerkbaar te maken en klaar te stomen voor de privatisering! Maak iets onwerkbaar en de mensen vragen om privatisering. Thatcher heeft het haar voorgedaan. De Britse treinreizigers smeken na 20 jaar liberalisering en privatisering om een hernationalisering van de Britse spoorwegen.







Antisociale cocktail!

Waarom verwerpen we het ontwerp sociaal akkoord?

Beste collega's,
Net als jij lazen wij de brieven van de CEO's van Infrabel, NMBS en de Algemeen Directeur van HR-Rail. In die brieven verzwijgen zij heel wat. Ook stelden we vast dat het overgrote deel van de media het spoorwegpersoneel in een kwaad daglicht stelt! Totaal onterecht!
Wij vinden het als ACOD Spoor belangrijk te reageren en u alle nuttige inlichtingen te geven ivm. het ontwerp sociaal akkoord.
Op 8 december hebben de beide Erkende Organisaties hun hoogste instanties bijeengeroepen. Voordien werden in alle regio's militantenvergaderingen georganiseerd waar het ontwerp besproken werd. Het ontwerp sociaal akkoord werd unaniem verworpen.









Afbouw dienstverlening!


De directie beweert dat ze de enorme mobiliteitsuitdagingen ("België: één van de landen met het grootste fileleed") wil aangaan, en anderzijds dat de Belgische Spoorwegen een belangrijke rol te spelen hebben in de strijd tegen de klimaatverandering.

Maar hoe gaat men dit doen als de regering met het Plan Galant 3 miljard euro wil besparen tussen nu en 2019? Dat is 1/5 van het budget dat weggesneden wordt!

Hoe kan je nu de dienstverlening verbeteren als je:

6000 à 7000 jobs wil schrappen bij Infrabel, NMBS als HR-Rail?
treinbegeleiders wil schrappen op 20% van de treinen?
de prijzen van de tickets drastisch wil verhogen?
loketten sluit en vervangt door automaten die vaak in panne staan? (wou men niet tegen 2020 ongeveer 365 jobs schrappen in kader van het distributieproject 2020)
er een plan is om 800 a 900 km landelijke lijnen te schrappen wegens zogenaamd niet rendabel?
de trajectduur van de treinen verhoogt om kunstmatig te stiptheidscijfers te verhogen?










Verhoging productiviteit en verlenging arbeidsduur

De regering (Plan Galant) wil de productiviteit verhogen met 20%!

Prestaties van 9u verhogen naar 10u voor bepaalde uitvoerende diensten en zelfs 12u. voor de seinhuizen (veiligheidsfuncties!)
Per gecumuleerd aantal van 18 dagen ziekte en afwezigheid andere dan compensatie of
rust, werd er beslist om één kredietdag te schrappen.
Vermindering van het recht op verlofdagen in functie van de datum van oppensioenstelling.
Schrappen van dubbele compensatie van feestdagen die op zaterdag of zondag vallen = 2 Rusten minder/jaar.
Schrappen van één feestdag (15/11).
Vermindering van het aantal dagen afwezigheid wegens ziekte. Dit terwijl het absenteïsme bij de spoorwegen al lager ligt dan in de privé!
Nog meer flexibiliteit in de ateliers en LCI’s (ploegenwerk)
Verplichte op pensioenstelling van het personeel dat medisch afgekeurd werd
Dit alles zal leiden tot 6 dagen méér werken/personeelslid. De 36-urenwerkweek wordt zo in de praktijk een 37 urenweek, zonder énige vorm van compensatie. (indertijd werd 1,65% loon ingeleverd voor de 36-urenweek).

Verder nog:

veralgemening van «posten met profiel» voor de rangen 3 (bvb: bureauchef) en sommige rangen 4 (bvb: administratief secretaris)
koopkracht: nieuwe regels voor het bepalen van de productiviteitspremies van een hele reeks beroepen waaronder de treinbestuurders (harmonisering = meestal naar beneden, nooit naar boven!)
Aanpassen bundel 541. Deze bundel, zegt men, is niet meer van deze tijd. "Maximale arbeidstijd van 9u is achterhaald!"
Aanpassen van Compensatie: beginuur na CX is nu 05.00u, men wil 03.00u! Einduur CX is nu 23u, men wil 01u00! Overgangen na of voor Verlof vervangen door Rx/Cx.
Afschaffing van 600 jobs bij de loketten (project distributie 2020)
Concentratie van de seinhuizen (zonder baremaverhoging)
Groepering van de personeelsdiensten en samensmelting van het beheer van de diensttabellen bij B-TR
Afschaffing van operationeel personeel in de stations.
Vermindering van het budget bij infrastructuur
Niet-vervanging van administratief personeel
Centralisatie HR-diensten
In totaal min 6 vrije dagen/bediende/jaar. Dit komt overeen met 1000 werkplaatsen en een verhoging van de productiviteit met 3%. Nog meer maatregelen volgen om de productiviteit tot 20% (!) te verhogen tegen 2019.

Aanvaarden we dit, dan volgt er nog een reeks maatregelen die nog veel zwaarder zullen zijn.
Wat info van wat de spoorwegbedienden boven het hoofd hangt in deze kerstperiode ... :?
Verder is het ook niet waar dat men zegt dat men alleen maar wenst te staken. Er zijn flyers uitgedeeld als infocampagne, er zijn acties geweest waarbij men zijn kniptang inleverde en bij deze laatste zijn deze bediendes zelfs gestraft met een vermaning. Men wil bewust dat de enige manier en mogelijkheid om druk te zetten op regering en directie staken is, omdat men weet dat we op deze manier de reiziger nooit aan onze kant kunnen krijgen. Helemaal niets doen ? Ik vind niet dat we met een bulldozer over ons heen moeten laten rijden.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Matthias »

HLE 2302 schreef:Men wil bewust dat de enige manier en mogelijkheid om druk te zetten op regering en directie staken is, omdat men weet dat we op deze manier de reiziger nooit aan onze kant kunnen krijgen. Helemaal niets doen ? Ik vind niet dat we met een bulldozer over ons heen moeten laten rijden.
Wat niet wegneemt dat de vakbonden nog altijd kunnen bepalen hoelang en op welke dagen ze staken, dus het is misschien eens tijd om te stoppen met zeggen dat het niet de bedoeling is de reiziger te treffen. Als dat niet de bedoeling zou zijn, kan er altijd nog op zaterdag of zondag gestaakt worden, 24 uur lang of minder i.p.v. 48 of 72 uur.
Op zich kan ik nog begrijpen dat men wil staken, maar het wordt eens hoog tijd om toe te geven dat de vakbondslui dat dan doen uit eigenbelang in plaats van altijd dat 'wij willen de reiziger niet treffen, maar we kunnen niet anders' te zeggen, dat begint stilaan heel hypocriet te worden, en maakt mij zo mogelijk nog het meest kwaad van al.

Daarnaast vind ik het ook bijzonder onverantwoordelijk tegenover de mensen op het terrein die nu al wekenlang, en de komende weken ook nog, niets dan verwijten naar hun hoofd geslingerd krijgen. Soms vraag ik mij af of daar wel voldoende over nagedacht wordt wanneer er nog maar eens een staking wordt aangekondigd die de vorige moet overtreffen. En ik blijf erbij, er is nooit echt geprobeerd om de reiziger aan de kant van de vakbonden te krijgen, omdat er altijd voor het minste overgereageerd werd.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Asterix schreef:
nighttrain schreef:Waar is de heer JP Goosens?
Volgens de media is deze persoon op ziektverlof (voor pensioen) vertrokken en opgevolgd door Sempels.
De grote roerganger verlaat in stilte het zinkend schip als rangeermachinist maar met een pensioen van ingenieur op de kap van vele kleintjes en zeer veel zinloze stakingen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door HLE 2302 »

Matthias schreef:
HLE 2302 schreef:Men wil bewust dat de enige manier en mogelijkheid om druk te zetten op regering en directie staken is, omdat men weet dat we op deze manier de reiziger nooit aan onze kant kunnen krijgen. Helemaal niets doen ? Ik vind niet dat we met een bulldozer over ons heen moeten laten rijden.
Wat niet wegneemt dat de vakbonden nog altijd kunnen bepalen hoelang en op welke dagen ze staken, dus het is misschien eens tijd om te stoppen met zeggen dat het niet de bedoeling is de reiziger te treffen. Als dat niet de bedoeling zou zijn, kan er altijd nog op zaterdag of zondag gestaakt worden, 24 uur lang of minder i.p.v. 48 of 72 uur.
Op zich kan ik nog begrijpen dat men wil staken, maar het wordt eens hoog tijd om toe te geven dat de vakbondslui dat dan doen uit eigenbelang in plaats van altijd dat 'wij willen de reiziger niet treffen, maar we kunnen niet anders' te zeggen, dat begint stilaan heel hypocriet te worden, en maakt mij zo mogelijk nog het meest kwaad van al.

Daarnaast vind ik het ook bijzonder onverantwoordelijk tegenover de mensen op het terrein die nu al wekenlang, en de komende weken ook nog, niets dan verwijten naar hun hoofd geslingerd krijgen. Soms vraag ik mij af of daar wel voldoende over nagedacht wordt wanneer er nog maar eens een staking wordt aangekondigd die de vorige moet overtreffen. En ik blijf erbij, er is nooit echt geprobeerd om de reiziger aan de kant van de vakbonden te krijgen, omdat er altijd voor het minste overgereageerd werd.
Maar dit kan je niet meer het minste noemen. Elk ziet zijn eigen belang, een reiziger zal een staking nooit 'leuk' vinden en dat is dan gelijk op welke dag. Als piet maandag niet naar zijn werk moet zal hij het niet erg vinden, als Korneel wel naar zijn werk moet is het een ramp zijn het spoorwegpersoneel klootzakken en weet ik veel wat allemaal. Als de vuilnisophalers een week staken is er geen haan die er naar kraait, de mensen steunen ze, ja je moet opkomen voor je verworven rechten ! In plaats van altijd met de vinger richting de vakbonden te wijzen (dat is ook hoe regering, rechtse media en directie alles uitspeelt) zou men beter eens kijken naar de veroorzaker van de problemen. Als men 4 miljard euro (!!) (dat is meer dan de dotatie van De Lijn, de MIVB en de NMBS samen !) kan uitgeven aan bedrijfswagens en nu nog eens 6 miljard euro (!!!) aan gevechtsvliegtuigen, dan is het niet dat er op andere gebieden zo drastisch bespaard moet worden. Openbare mobiliteit en zeker al zeker de trein vormt het vervoersmiddel van de toekomst, niet de wagen die ze subsidiëren die elke dag in de file staat naar Brussel en nog eens veel meer vervuild ook. Men zou dus eerder kunnen zeggen, hypocriete vakbonden, niet meer van deze tijd. Nee wijs met de vinger naar de regering die deze blinde besparingen doorvoert om de rijke met hun mooie gesubsidieerde wagen in de file te kunnen laten staan in de richting van Brussel.

Men kan perfect een betere mobiliteit bieden in dit land, maar dan moet men volop investeren en niet terug opnieuw alles op de lange baan beginnen schuiven als in de tijd van De Croo.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Matthias »

Goh, ik ben het niet oneens met wat je zegt, zeker op vlak van uitgaven voor bedrijfswagens, maar mijn punt is vooral dat de spoorbonden de laatste drie jaar veel te vroeg naar het stakingswapen hebben gegrepen, zodat wanneer het echt nodig was (en ik geloof graag dat dat nu is), het lang niet de impact heeft dat het zou moeten hebben.
En dat is het probleem dat ik vooral heb, omdat ze vroeger zo vlug naar het stakingswapen grepen, dat ze nu een nog straffere staking moeten verzinnen om dat duidelijk te maken. En dan mag het niet verbazen vind ik dat het draagvlak zowel bij de bevolking als bij de regering is verdwenen om enig begrip te tonen. Ik maak mij er redelijk sterk in dat moesten de voorbije jaren er verantwoordelijker omgegaan was met het stakingswapen, het zo ver als nu nooit gekomen is. En in mijn ogen zijn daar eerder de overenthousiaste vakbondslui de schuldigen aan, dan de regering.

Dus samengevat: Ik denk dat dit één van de meest terechte keren is dat de NMBS gaat staken, maar jammer genoeg is mijn begrip volledig op daardoor, dankzij het onverantwoordelijk gebruik van het stakingswapen de voorbije jaren. Wat de topmannen van de vakbond nu over zich krijgen, is volledig hun eigen schuld en het is bijzonder jammer dat daar het personeel dat ze beweren te vertegenwoordigen daar nu nog als grootste de dupe van is.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

HLE 2302 schreef:
Matthias schreef:
HLE 2302 schreef:Men wil bewust dat de enige manier en mogelijkheid om druk te zetten op regering en directie staken is, omdat men weet dat we op deze manier de reiziger nooit aan onze kant kunnen krijgen. Helemaal niets doen ? Ik vind niet dat we met een bulldozer over ons heen moeten laten rijden.
Wat niet wegneemt dat de vakbonden nog altijd kunnen bepalen hoelang en op welke dagen ze staken, dus het is misschien eens tijd om te stoppen met zeggen dat het niet de bedoeling is de reiziger te treffen. Als dat niet de bedoeling zou zijn, kan er altijd nog op zaterdag of zondag gestaakt worden, 24 uur lang of minder i.p.v. 48 of 72 uur.
Op zich kan ik nog begrijpen dat men wil staken, maar het wordt eens hoog tijd om toe te geven dat de vakbondslui dat dan doen uit eigenbelang in plaats van altijd dat 'wij willen de reiziger niet treffen, maar we kunnen niet anders' te zeggen, dat begint stilaan heel hypocriet te worden, en maakt mij zo mogelijk nog het meest kwaad van al.

Daarnaast vind ik het ook bijzonder onverantwoordelijk tegenover de mensen op het terrein die nu al wekenlang, en de komende weken ook nog, niets dan verwijten naar hun hoofd geslingerd krijgen. Soms vraag ik mij af of daar wel voldoende over nagedacht wordt wanneer er nog maar eens een staking wordt aangekondigd die de vorige moet overtreffen. En ik blijf erbij, er is nooit echt geprobeerd om de reiziger aan de kant van de vakbonden te krijgen, omdat er altijd voor het minste overgereageerd werd.
Maar dit kan je niet meer het minste noemen. Elk ziet zijn eigen belang, een reiziger zal een staking nooit 'leuk' vinden en dat is dan gelijk op welke dag. Als piet maandag niet naar zijn werk moet zal hij het niet erg vinden, als Korneel wel naar zijn werk moet is het een ramp zijn het spoorwegpersoneel klootzakken en weet ik veel wat allemaal. Als de vuilnisophalers een week staken is er geen haan die er naar kraait, de mensen steunen ze, ja je moet opkomen voor je verworven rechten ! In plaats van altijd met de vinger richting de vakbonden te wijzen (dat is ook hoe regering, rechtse media en directie alles uitspeelt) zou men beter eens kijken naar de veroorzaker van de problemen. Als men 4 miljard euro (!!) (dat is meer dan de dotatie van De Lijn, de MIVB en de NMBS samen !) kan uitgeven aan bedrijfswagens en nu nog eens 6 miljard euro (!!!) aan gevechtsvliegtuigen, dan is het niet dat er op andere gebieden zo drastisch bespaard moet worden. Openbare mobiliteit en zeker al zeker de trein vormt het vervoersmiddel van de toekomst, niet de wagen die ze subsidiëren die elke dag in de file staat naar Brussel en nog eens veel meer vervuild ook. Men zou dus eerder kunnen zeggen, hypocriete vakbonden, niet meer van deze tijd. Nee wijs met de vinger naar de regering die deze blinde besparingen doorvoert om de rijke met hun mooie gesubsidieerde wagen in de file te kunnen laten staan in de richting van Brussel.

Men kan perfect een betere mobiliteit bieden in dit land, maar dan moet men volop investeren en niet terug opnieuw alles op de lange baan beginnen schuiven als in de tijd van De Croo.
Dat van Decroo hebt u dat zelf meegemaakt Die periode of is dit ingelepeld ? Ik vermoed het tweede. De dag dat de spoorman gaat emanciperen is de dag dat ze al die vakbond en de deur gaan wijzen, Die de oorzaak zijn van lage lonen en middeleeuwse werkomstandigheden.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door HLE 2302 »

Matthias schreef:Goh, ik ben het niet oneens met wat je zegt, zeker op vlak van uitgaven voor bedrijfswagens, maar mijn punt is vooral dat de spoorbonden de laatste drie jaar veel te vroeg naar het stakingswapen hebben gegrepen, zodat wanneer het echt nodig was (en ik geloof graag dat dat nu is), het lang niet de impact heeft dat het zou moeten hebben.
Daar kan ik u alleen maar gelijk in geven.
Matthias schreef: het draagvlak zowel bij de bevolking als bij de regering is verdwenen om enig begrip te tonen.
Draagvlak bij de regering is er nooit geweest, men maakt graag de vergelijking naar de landen waar het openbaar vervoer beter draait dan hier. Men wijst vervolgens direct naar het personeel, maar over het financieel plaatje zwijgen ze. Als je ziet over welke infrastructuur de OBB bijvoorbeeld beschikt, ik denk niet dat deze het moeten doen met een dotatie zoals hier.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dentheo »

Ergens is de ganse NMBS een beetje "bedorven", logisch als je al honderd jaar niet door de concurrentie verplicht wordt om efficiënt te werken, ontstaan er massa's extra legale voordelen en verworven rechten.

Het is "menselijk" dat ze die verdedigen, maar of ze veel begrip zullen krijgen van dezelfde belastingbetaler die zelf langer moet werken..ik betwijfel het.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

De regering en directie hebben anders ook wel een zekere verantwoordelijkheid. Ik bedoel, de vakbonden zijn zo onhandig geweest om meteen het zware geschut boven te halen tegen de plannen, maar je gelooft toch ook niet dat Galant en Cornu wél inzitten met de reizigers? Ze zijn maar al te bereid om de stakingen te laten doorgaan, in de hoop dat dat de vakbonden helemaal isoleert. Het is een heel cynisch spel dat gespeeld wordt, op kap van zowel personeel als reizigers, waarbij de regering niet liever heeft dan dat de vakbonden hun hand overspelen en finaal op hun bek gaan, bijna nog liever dan dat de vakbonden zouden toegeven.
Dit gaat om macht, en zowel vakbonden als regering zijn voluit voor de confrontatie gegaan. Nu blijkt dat dat zeker voor de vakbonden niet de juiste strategie is geweest, hier komen ze niet onbeschadigd uit. De regering had nooit de intentie om sociale vrede te bewaren, maar dat had je op voorhand kunnen weten. Voeg er nog de rampzalige communicatie van de bonden aan te, en je komt uit waar zijn. Verliezers overal, behalve op de regeringsbanken.
rdv
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

Ik ben het ook oneens met de opgelegde besparingen, maar anderzijds zijn er toch een aantal verworvenheden waar ik mijn vragen bij heb (zoals kredieturen krijgen als je niet werkt, max. 9 u per dag werken, op 1 februari op pensioen gaan en toch nog al je vakantie krijgen, premie voor lijnkennis, etc.). Ik denk dat er maar weinig sectoren zijn waar dat nog kan. Maar ja, het is natuurlijk nooit leuk om verworvenheden af te moeten geven, maar ik zou toch liever de maatregelen aanvaarden dan binnen 5 jaar geen job meer te hebben.

Er zijn zeker besparings- en efficiëntiewinsten te vinden bij het spoor, overal en op alle niveaus. Men heeft nu de unieke kans van een aantal zaken te gaan bekijken ("never waste a good crisis"), ook door de pensioengolf die bezig is. Maar dan moet iedereen geven en nemen natuurlijk. Maar ik heb de indruk dat het langs vakbondszijde voornamelijk een njet is (lees ook
Aanvaarden we dit, dan volgt er nog een reeks maatregelen die nog veel zwaarder zullen zijn.
). Ik denk eerder dat het zal evolueren in de richting van "Aanvaarden we dit niet, dan volgt er nog een reeks maatregelen die nog veel zwaarder zullen zijn", want iedere euro die niet op 01/01/2016 wordt bespaard, zal dubbel en dik terugverdiend moeten worden later (tiens, dat is zo een beetje hetzelfde mechanisme als bij die 15e november -; ).

Wat ik me afvraag, er wordt altijd gefocust op de operationele diensten, maar hoe is de verhouding tussen de operationelen en de administratie? Want van die kant hoor je weinig reactie op de voorstellen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

Qua administratie zie ik alvast één heel snelle winst: HR-rail en infrabel/nmbs doen heel wat dubbel werk. Schaf die overbodige hr-rail af, die makkelijke besparing zal geen enkele impact hebben op de reiziger/goederenvervoerder.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Het enige spoorpersoneel dat vroeger op pensioen kan is rijdend personeel. Alle andere diensten kennen het gewoon systeem voor op pensioen te gaan hoor. Maar dat werd in de pers niet vermeld en zo denkt iedereen dat die regel voor al het personeel is.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Het enige spoorpersoneel dat vroeger op pensioen kan is rijdend personeel. Alle andere diensten kennen het gewoon systeem voor op pensioen te gaan hoor. Maar dat werd in de pers niet vermeld en zo denkt iedereen dat die regel voor al het personeel is.
Je moet wel volledig zijn hé!
rijdend personneel met 30, thirty, trente, jaren van effectieve rijdende dienst. Dus max vanaf uw 21 ste jaar , want alles ervoor , ondanks rijdende dienst is verloren! Hoeveel gaan er nu beginnen op het 21 ste of vroeger zoals vroeger?
En als je op je 45 ste , 50ste of 54 ongeschikt blijkt , wat erna? Dus die 10 jaar regeleing en 55 is een beetje mistig. Tuurlijk zijn er gelukkig nog veel die ervan kunnen genieten, maar enig percentage bekend? Dus dit zal niet de reuze kost zijn!

Hoeveel kost het aan de NMBS een 30 tal syndicale zetels (3 sydicaten) en bemand met afgevaardigden / vrijgestelden/sub vrijgestelden , aan huren betaald aan de overkoepelende syndicaten die eigenaar /huurder zijn van die gebouwen?
Plaats reactie