De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Dietrich

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dietrich »

Mmm inderdaad, blijkbaar fout geïnformeerd vroeger.

JH is trouwens 601-664.
KurtDS

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door KurtDS »

Stellen met JH:

153-270 vermogen 735 kw
595-600 (Sabena) 770kw
601-664 770kw

Grtz
KurtDS
Dietrich

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dietrich »

Maar die eerste reeksen worden niet meer gemoderniseerd.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Die stelletjes zijn echt oerdegelijk gebouwd, zeker in vergelijking met de nieuwste dieselstellen.
Dat ze stilaan uit dienst gaan vind ik daarom zeer spijtig :(
Nuja, ik denk dat er zeker nog een hondertal uit de serie AM62-65 rondbollen, vooral in West-Vlaanderen zijn ze nog dikbezaaid.

Met een beetje geluk bereiken ze de leeftijd van 50 jaar.

Ben benieuwd of andere rijtuigen het zonder modernisatie zolang gaan uithouden.





Leve het gezellige klassiekje :D
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Joris »

Hallo,
AM'er schreef:...een hondertal uit de serie AM62-65 rondbollen, ...

Met een beetje geluk bereiken ze de leeftijd van 50 jaar.
De leeftijd van 50 hebben ze al, die van 55 gaan ze waarschijnlijk ook nog allen halen. En wie weet 60 voor de reeks AM62?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door rvdborgt »

Joris schreef:De leeftijd van 50 hebben ze al, die van 55 gaan ze waarschijnlijk ook nog allen halen. En wie weet 60 voor de reeks AM62?
De serie die naar Aken rijdt, zal nog wel een paar jaar blijven.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

de serie die naar Aachen mag rijden kan je binnenkort vlekkeloos vervangen door de reeks 601 tot 664, de enige reden waarom ze nu die lagere nummers gebruiken naar Aachen is omdat ze een GSM-r hebben. Aangezien men volop bezig is motorstellen aan te passen zal dat snel opgelost zijn. De andere voorwaarde voor die stellen is dat het geen thyristor sturing heeft, aangezien de klassiekjes tot met 664 voorzien zijn van een JH sturing is dat dus geen probleem.

wat de GSM-r betreft kan ik het volgende zeggen, geregeld duikt er materieel op dat reeds aangepast is. Dit gaan van breaks (MS80), MS96, sprinters (MS86), Klassiekjes (MS66 tot MS78), stuurrijtuigen M5 en M4.

De enige waar ik het dus heden nog niet op gezien heb is de MS800 (MS75 of ook wel varkensneus).
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:de serie die naar Aachen mag rijden kan je binnenkort vlekkeloos vervangen door de reeks 601 tot 664, de enige reden waarom ze nu die lagere nummers gebruiken naar Aachen is omdat ze een GSM-r hebben. Aangezien men volop bezig is motorstellen aan te passen zal dat snel opgelost zijn. De andere voorwaarde voor die stellen is dat het geen thyristor sturing heeft, aangezien de klassiekjes tot met 664 voorzien zijn van een JH sturing is dat dus geen probleem.
Komt er dan eindelijk ook gerenoveerd materieel op Luik - Aken? Ik had de hoop daarop eigenlijk al opgegeven.

Groetjes,
Rian
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door treinbruno »

waarom mogen er geen treinen met thyristoren in duitsland?
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:waarom mogen er geen treinen met thyristoren in duitsland?
Die hebben geen toelating :-)
De toelating voor de klassiekjes is gegeven toen er nog geen thyristorstellen waren. Misschien kunnen die ook wel zonder problemen naar Aken, maar dat moet dan eerst getest worden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:Komt er dan eindelijk ook gerenoveerd materieel op Luik - Aken? Ik had de hoop daarop eigenlijk al opgegeven.

Groetjes,
Rian
Zover ik weet tot nu toe niet, ik dacht zelfs dat het zes stellen zijn die speciaal voorzien zijn en toelating hebben bij het EBA om Aachen binnen te rijden. Dus de nummers zijn ook voorzien, in hoever hier een aanpassing aan gekomen is sinds men ook andere klassiekjes van gsm-r is aan het voorzien weet ik niet.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door treinbruno »

waarom gebruiken ze trouwens geen mobiele telefoon met GSM-R :)

k'had er zo eens eentje gezien bij een bestuurder die met een varken tussen brussel en roosendaal de benelux vervangde...
zo'n toestel kost wel meer als 1000€ zei hij :mrgreen: :roll:
Afbeelding
Bartjedj

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bartjedj »

Op -2 in Antwerpen is een speciale ruimte voorzien voor de uitwisseling van GSM-R's.
Dit zou komen doordat dit in de tunnel noodzakelijk is.

BDJ
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Terminus »

De NMBS spreekt overigens in de laatste presentaties over 187 City Rail-stellen. Dit zou betekenen dat de ex-Sabenastellen ook nog een nieuw leven krijgen.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Nils »

Terminus schreef:De NMBS spreekt overigens in de laatste presentaties over 187 City Rail-stellen. Dit zou betekenen dat de ex-Sabenastellen ook nog een nieuw leven krijgen.
Lijkt mij raar, tot hier toe werd aan de structuur van de buitenkant niet echt iets gewijzigd.
Bij de sabena stellen zou er dan toch al wat zaagwerk aan te pas komen...
Plaats reactie