Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
ronny
Berichten: 546
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ronny »

calabria schreef:Ik vrees wel nog heel hard voor de weekendregeling (al ziet het er daar naar uit dat de stoptrein Hasselt-Leuven(-Luchthaven) eindelijk ieder uur gaat rijden).
De verlenging van Leuven naar Hasselt blijft om de 2 uur.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

ronny schreef: Dat was dan zo in uw regio, hier waren ze tijdens de week vrij goed op elkaar afgestemd. Ik bestudeer maandag de dienstregeling nog verder. Ik heb de snelle P-treinen tussen Hasselt en Antwerpen nog niet gevonden.
Ik heb het zelden of nooit over mijn regio alleen; ik probeer altijd het hele plaatje te bekijken, precies omdat ik ALTIJD en OVERAL voor het OV kies, en de meeste verbindingen me dus op een of andere manier aanbelangen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Maar je bent wel graag 's avonds voor het donker thuis, toch? Late treinen zijn nochtans handig voor een vrij grote groep van mensen, zoals je wel met me eens zal zijn. Als ik mijn familie ga bezoeken, dan blijf ik slapen, of ik moet al voor 22u op het station staan, en dat op een voorstadslijn naar Brussel, mijn woonplaats, maar dan mag ik geen vroege dienst hebben de dag erop in het weekend, want dan ben ik veel te laat. En dan ben ik nog iemand met bij de beste verbindingen van het land...
Heel wat collega's hebben geen trein om te komen werken, 's ochtends. Zelfs vanuit Antwerpen is er in het weekend geen trein die Brussel-Zuid bereikt voor 6u, of Bergen, of Charleroi... Vanuit het Waasland mag je het al helemaal vergeten, daar rijdt ook tijdens de week geen trein zo vroeg.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

Ik denk dat er praktisch niemand die om 06:00 op zijn werkplek iemand moet aflossen, nog met de trein kan gaan werken.
Maar dat is volgens mij al jaren zo, niet vanaf deze dienstregeling.
Ik ken ook weinig zulke bedrijven die op wandelafstand van een station liggen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Maar je bent wel graag 's avonds voor het donker thuis, toch? Late treinen zijn nochtans handig voor een vrij grote groep van mensen, zoals je wel met me eens zal zijn. Als ik mijn familie ga bezoeken, dan blijf ik slapen, of ik moet al voor 22u op het station staan, en dat op een voorstadslijn naar Brussel, mijn woonplaats, maar dan mag ik geen vroege dienst hebben de dag erop in het weekend, want dan ben ik veel te laat. En dan ben ik nog iemand met bij de beste verbindingen van het land...
Heel wat collega's hebben geen trein om te komen werken, 's ochtends. Zelfs vanuit Antwerpen is er in het weekend geen trein die Brussel-Zuid bereikt voor 6u, of Bergen, of Charleroi... Vanuit het Waasland mag je het al helemaal vergeten, daar rijdt ook tijdens de week geen trein zo vroeg.
Ik ben inderdaad een dagdier, zelfs een dageraadsdier, maar dat betekent niet dat ik nooit 's avonds buiten kom. De ervaring leert me dat bepaalde treinen tot tegen middernacht vrij veel reizigers mee hebben, maar diezelfde ervaring leert me ook dat bepaalde verbindingen na 19:00 nog nauwelijks klanten vervoeren. Let wel, ik vind ook dat men nu wel erg ver gaat met het schrappen van (sommige) vroege en late treinen, en je hoort er me niet voor pleiten, maar ergens is het wel te begrijpen, zeker als de geldkraan dicht blijft. Bovendien lijkt het erop dat bepaalde erg late treinen nu geschrapt worden omdat ze tot nu toe leefden bij de gratie van de beurtregelingen van het materieel en de prestaties van het personeel; m.a.w. bepaalde ritten bleven overeind omdat men ze even goed beladen als leeg kon laten rijden. Ik kan me voorstellen dat dergelijke ritten vrij makkelijk sneuvelen bij een reorganisatie.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:Ik denk dat er praktisch niemand die om 06:00 op zijn werkplek iemand moet aflossen, nog met de trein kan gaan werken.
Maar dat is volgens mij al jaren zo, niet vanaf deze dienstregeling.
Ik ken ook weinig zulke bedrijven die op wandelafstand van een station liggen.
In 1984 gebeurde inderdaad precies hetzelfde. En ik herinner me uit die tijd het verhaal van R., een wat simpele ziel die woonde in Bellingen en werkte in Buizingen en die aangewezen was op de trein, die zowel voor de ochtendploeg als voor de avondploeg goed uitkwam. Toen meteen de hele treindienst sneuvelde in Beert-Bellingen zat er niets anders op dan ander werk te zoeken, want autorijden zat er voor hem niet in. Dat was zeker geen alleenstaand geval, en ik denk dat sinds 1984 nog nauwelijks rekening gehouden werd met ploegendienst.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Dat klopt, maar tot op heden lukt het voor heel wat mensen toch nog, zij het met wat kunst- en vliegwerk. Het zou spijtig zijn om die mensen bijkomend in de auto de duwen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Het zou spijtig zijn om die mensen bijkomend in de auto de duwen.
Als er tegelijk meer mensen uit de auto gehaald worden heb ik daar geen probleem mee.
De bedoeling is overdag en in de spits op de verbindingen tussen de grote steden volk uit de auto te krijgen.
Of dat ook lukt lijkt mij moeilijk zo in te schatten.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

De absolute focus op pendelverkeer tijdens de spits, en de verwaarlozing van de rustigere uren, zorgt er wel voor dat veel mensen nog altijd niet zonder (eigen) auto kunnen, de trein is onvoldoende een alternatief. En iemand met een auto is altijd moeilijker te overtuigen van de zegeningen van de trein, dan iemand zonder eigen gemotoriseerd vervoer.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Iemand uit een wagen krijgen met goede en stipte verbindingen zal nog wel lukken !
Iemand uit een bedrijfswagen krijgen met goede en stipte verbindingen dat is iets anders ! en er rijden er veel in Belgie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

ijzeren rijn 82 schreef:Iemand uit een wagen krijgen met goede en stipte verbindingen zal nog wel lukken !
Iemand uit een bedrijfswagen krijgen met goede en stipte verbindingen dat is iets anders ! en er rijden er veel in Belgie
Dat wordt bovendien nog versterkt doordat men al jaren verkondigt dat al de vervoerswijzen complementair zijn. Maar dat is gewoon een goedkope smoes om geen openbaar vervoer te moeten inrichten op slappere momenten én om de autoverkoop (en het gebruik!) in stand te houden. Alleen ziet men niet in dat wie een auto heeft, die ook wil/zal gebruiken, enkele uitzonderingen niet te na gesproken. Eigenlijk zou het net omgekeerd moeten zijn: een (bijna) altijd beschikbaar en bruikbaar openbaar vervoer en in zeldzame gevallen nog even een (bestel)wagen, die dan niet privé meer hoeft te zijn.
Als men die stap nooit zet, zal men het OV blijven beperken in de vroege en late uren, tijdens het WE, tijdens vakantieperiodes. (Overigens lijkt het wegverkeer tijdens het WE de voorbije jaren zo te zijn toegenomen, dat het verwonderlijk is dat het aangeboden OV tijdens weekends nog altijd maar een fractie bedraagt van wat men tijdens de week aanbiedt.)
Met vriendelijke groet

overweg13
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Ik begrijp van enkele pagina's terug dat de M5'n planmatig op Essen gaan rijden? Ik neem aan met een 18 of een 27? De 'IC'(mag die dag wel genoemd blijven worden?) Hasselt - Maastricht blijft - neem ik aan - Breaks?
BVG1988
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door BVG1988 »

Ik heb daarnet de kaart van het weekend nog eens bekeken. Ik heb willen zien dat er in het weekend nu vanaf december ook een verbinding komen vanuit Aalst met Leuven via de IC Brugge - Gent - Aalst - Brussel - Leuven (- Landen precies maar 2 uur), of heb ik mij miskeken (de linkse lijn op de NZ-as)?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Eimai »

BVG1988 schreef:Ik heb daarnet de kaart van het weekend nog eens bekeken. Ik heb willen zien dat er in het weekend nu vanaf december ook een verbinding komen vanuit Aalst met Leuven via de IC Brugge - Gent - Aalst - Brussel - Leuven (- Landen precies maar 2 uur), of heb ik mij miskeken (de linkse lijn op de NZ-as)?
Waar vind je die dienstregeling in het weekend?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

BVG1988 schreef:Ik heb daarnet de kaart van het weekend nog eens bekeken. Ik heb willen zien dat er in het weekend nu vanaf december ook een verbinding komen vanuit Aalst met Leuven via de IC Brugge - Gent - Aalst - Brussel - Leuven (- Landen precies maar 2 uur), of heb ik mij miskeken (de linkse lijn op de NZ-as)?
Over welke kaart heb je het precies? Tot nu toe is er geen tot weinig betrouwbare info over de weekenddienstregeling verschenen...
Plaats reactie