Dienstregeling december 2013

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door dentheo »

Dan zou men inderdaad 3 treinstelletjes nodig hebben voor Rsd - Antw.
Want dan rijden ze maar 50% van hun werktijd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Lukas »

Hoi,

Gisteren heb ik in Gent Sint Pieters de nieuwe dienstregelingen al kunnen bekijken.Deze dienstregelingen zijn op blauw papier afgedrukt.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Molenbruch Y. »

De doorkoppeling naar Puurs dient om de perrons in Antwerpen niet zo lang bezet te houden en om 1 compositie te besparen
Vind ik wel een goede zaak om de zuid of westrand van antwerpen een rechtstreekse verbinding te geven met de noordrand.
Wie de spoorconfiguratie in Antwerpen enigszins kent, heeft voor het overige nochtans geen reden om tevreden te zijn met deze doorkoppeling. Een beweging van niveau -2 in Antwerpen-Centraal naar lijn 59 vergt reeds vóór Berchem twee onwenselijke wisselbewegingen (te Y. Arendstraat en te Y. Noord-Berchem), waarbij het treinverkeer van/naar de drie niveaus (!) bij de minste onregelmatigheid gehinderd wordt. Omgekeerd zullen vertragingen op andere relaties bovendien ook de stiptheid van de stoptrein ongetwijfeld verslechteren. Kortom: het verbaast me dat de aanvraag voor deze doorkoppeling überhaupt werd toegestaan, ook al levert ze een besparing van materieel/personeel op.

Zelfs met de beperkte spoorcapaciteit op niveau -2 moeten toch andere scenario's werkbaar zijn. Stel dat je de stoptrein uit Roosendaal één minuut later laat binnenrijden te Antwerpen-Centraal, dan moet onderstaand spoorgebruik (louter bedoeld ter illustratie) of een variant daarop toch haalbaar zijn:
- spoor 21: gebruikt door IR i (xx.51-xx.09), door L-trein van/naar Roosendaal (xx.11-xx.49) en door IR s (xx.25-xx.35, past momenteel immers ook op hetzelfde spoor als L-trein)
- doorgaande sporen 22 en 23: ongewijzigd gebruik door THA, IC N en FYRA (i.p.v. Benelux)
- spoor 24: gebruikt door IC I (xx.43-xx.17) en door IR d (xx.24-xx.36).
De overige relaties staan sowieso op hogere verdiepingen (vanaf december ook de IR n!) en de L-trein naar Puurs hou je in dit geval gewoon op niveau +1, waar hij vanuit technisch oogpunt ontegensprekelijk thuishoort.

Groeten,
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door ostbahnhof »

straf,
was op nmbs.be (belgianrail) aan het kijken wanneer de fyra's rijden tussen antwerpen c en brussel c en kreeg de 2 uur dienst alsoo de thalys dienstregeling te zien.
na wat ander opzoekwerk kreeg ik nog maar enkel de ir en ic's?

zou het kunnen dat er dus om de 2 uur 3 treinen vertrekken rond tussen ..:05 en ..:09 met bestemming bru:

een fyra
een ir via vilvoorde
en de ir via de luchthaven?

in berchem rijdt fyra dan via spoor 9
een ir via spoor 5 en de andere ir die dan via de luchthaven rijdt terug op spoor 9.

of is het de bedoeling dat je om de 2 uur de fyra hebt en om de 2 uur de ir?
(hoop dat dit duidelijk is) ;-)

o
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Al het binnenlands aanbod op lijn 25 (IC-, IR- en L-treinen) zal weldegelijk ieder uur rijden, dus ook de IR n (vertrek in Antwerpen-Centraal om xx.05).

Groeten,
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door groentje »

En tot welk uur? Ook een klein detail dat niet uit het oog mag worden verloren...
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door trainspotterstef »

De boekjes met de uren vanaf 09.12.2012 staan online op nmbs.be
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door ferry »

Hoi

"Volgens VRT vanaf 09/12/2012 twee treinen per uur tussen Antwerpen en Nat. Luchthaven.
In nieuwe folder is geen spoor te vinden van de trein die op het uur '09 zal vertrekken en via Nat. Luchthaven naar De Panne zal rijden
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

Waarom moet de dienstregeling eigenlijk elk jaar veranderen, niet dat er veel veranderingen zijn maar ik blijf dat toch raar vinden. Vaak gaat de dienstregeling bij kleine aanpassingen toch achteruit.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door rvdborgt »

Stijn91 schreef:Vaak gaat de dienstregeling bij kleine aanpassingen toch achteruit.
Dat is helaas een NMBS-specialiteit. Dat is lang niet overal zo.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Waarom moet de dienstregeling eigenlijk elk jaar veranderen, niet dat er veel veranderingen zijn maar ik blijf dat toch raar vinden. Vaak gaat de dienstregeling bij kleine aanpassingen toch achteruit.
Omdat de reizigersbewegingen veranderen.
En vooral: de infrastructuur verandert ook !
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Waarom moet de dienstregeling eigenlijk elk jaar veranderen, niet dat er veel veranderingen zijn maar ik blijf dat toch raar vinden. Vaak gaat de dienstregeling bij kleine aanpassingen toch achteruit.
Omdat de reizigersbewegingen veranderen.
En vooral: de infrastructuur verandert ook !
Het voordeel van die afgeschafte treinen is dat hierdoor meer mensen meer comfort gaan hebben of materieel gaat makkelijker voor onderhoud binnen kunnen. Wat het nut is voor een extra trein tussen Antwerpen en de luchthaven dat snap ik toch ook niet zo goed, dat is toch niet nodig of zijn er zoveel mensen die van Antwerpen naar de luchthaven willen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Het voordeel van die afgeschafte treinen is dat hierdoor meer mensen meer comfort gaan hebben of materieel gaat makkelijker voor onderhoud binnen kunnen. Wat het nut is voor een extra trein tussen Antwerpen en de luchthaven dat snap ik toch ook niet zo goed, dat is toch niet nodig of zijn er zoveel mensen die van Antwerpen naar de luchthaven willen.
Ja net wel, de luchthaven is een heel belangrijke trekpleister hoor. Ook als IR Mechelen-Antwerpen zal die trein het helemaal niet slecht doen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Het voordeel van die afgeschafte treinen is dat hierdoor meer mensen meer comfort gaan hebben of materieel gaat makkelijker voor onderhoud binnen kunnen. Wat het nut is voor een extra trein tussen Antwerpen en de luchthaven dat snap ik toch ook niet zo goed, dat is toch niet nodig of zijn er zoveel mensen die van Antwerpen naar de luchthaven willen.
Ja net wel, de luchthaven is een heel belangrijke trekpleister hoor. Ook als IR Mechelen-Antwerpen zal die trein het helemaal niet slecht doen.
Nog zoiets, ik heb is gekeken naar de uurregeling tussen Mechelen en Antwerpen-Centraal vanaf 9 december:

Kortrijk/Geraardsbergen - Mechelen (11:00) - Antwerpen (11:24)
Charleroi-Zuid - Mechelen (11:23) - Antwerpen (11:43)
Brussel-Zuid - Mechelen (11:26) - Antwerpen (12:04)
De Panne - Mechelen (11:27) - Antwerpen (11:51)
Brussel-Zuid - Mechelen (11:31) - Antwerpen (11:55)
Charleroi-Zuid - Mechelen (11:53) - Antwerpen (12:13) - Essen
Landen - Mechelen (11:57) - Antwerpen (12:18)
Nijvel - Mechelen (11:57) - Antwerpen (12:35)

Hoe slecht is die spreiding niet indien er maar een klein beetje vertraging is.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door kika »

Stijn91 schreef:Waarom moet de dienstregeling eigenlijk elk jaar veranderen, niet dat er veel veranderingen zijn maar ik blijf dat toch raar vinden. Vaak gaat de dienstregeling bij kleine aanpassingen toch achteruit.
Daarop inhakend: waarom jaarlijks en niet met 'lopende' dienstregelingsaanpassingen werken? Als er een stuk extra infra in september wordt opgeleverd, duurt het vaak 3 maanden voor er serieus gebruik van gemaakt wordt omdat er tijdens het jaar slechts zeer kleine wijzigingen zijn.
Plaats reactie