Dienstregeling december 2013

Alles over reizigerstreinen in België.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Retard »

kika schreef:
Stijn91 schreef:Waarom moet de dienstregeling eigenlijk elk jaar veranderen, niet dat er veel veranderingen zijn maar ik blijf dat toch raar vinden. Vaak gaat de dienstregeling bij kleine aanpassingen toch achteruit.
Daarop inhakend: waarom jaarlijks en niet met 'lopende' dienstregelingsaanpassingen werken? Als er een stuk extra infra in september wordt opgeleverd, duurt het vaak 3 maanden voor er serieus gebruik van gemaakt wordt omdat er tijdens het jaar slechts zeer kleine wijzigingen zijn.
Omdat je dan waarschijnlijk gans de materieel- en personeelsomloop moet omsmijten.
Ook zouden er dan veel reizigers klagen: "Waarom veranderen ze dat de hele tijd? Ze zouden dat beter maar één moment op 't jaar doen."
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door LHOON »

kika schreef:
Stijn91 schreef:Waarom moet de dienstregeling eigenlijk elk jaar veranderen, niet dat er veel veranderingen zijn maar ik blijf dat toch raar vinden. Vaak gaat de dienstregeling bij kleine aanpassingen toch achteruit.
Daarop inhakend: waarom jaarlijks en niet met 'lopende' dienstregelingsaanpassingen werken? Als er een stuk extra infra in september wordt opgeleverd, duurt het vaak 3 maanden voor er serieus gebruik van gemaakt wordt omdat er tijdens het jaar slechts zeer kleine wijzigingen zijn.
Lopende aanpassingen zijm zeer moeilijk gezien de onderlinge invloed van reiswegen en rijpaden. Zeker als men langs Brussel NZV passeert!
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Mechanik »

kika schreef:
Stijn91 schreef:Waarom moet de dienstregeling eigenlijk elk jaar veranderen, niet dat er veel veranderingen zijn maar ik blijf dat toch raar vinden. Vaak gaat de dienstregeling bij kleine aanpassingen toch achteruit.
Daarop inhakend: waarom jaarlijks en niet met 'lopende' dienstregelingsaanpassingen werken? Als er een stuk extra infra in september wordt opgeleverd, duurt het vaak 3 maanden voor er serieus gebruik van gemaakt wordt omdat er tijdens het jaar slechts zeer kleine wijzigingen zijn.

hmhm, de L25N zal tussen Schaarbeek en de luchthaven ook niet veel gebruikt worden ... de treinreeks 42.. die Brussel-Zuid via de Luchthaven naar Leuven doet, zal nog steeds via de 36 rijden , waardoor er nog telkens in de luchthaven de treinbestuurder van front zal moeten veranderen...
maw de mensen betalen een DIABOLO-toeslag voor infrastructuur die NIET gebruikt wordt ... tenzij voor 1 thalystrein per dag ...
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door rdv »

Stijn91 schreef: Het voordeel van die afgeschafte treinen is dat hierdoor meer mensen meer comfort gaan hebben of materieel gaat makkelijker voor onderhoud binnen kunnen. Wat het nut is voor een extra trein tussen Antwerpen en de luchthaven dat snap ik toch ook niet zo goed, dat is toch niet nodig of zijn er zoveel mensen die van Antwerpen naar de luchthaven willen.
Eén uur moeten wachten in Dendermonde, of 2 u onderweg zijn tussen Zele en Dendermonde (overstap in Lokeren, Antwerpen en Mechelen) voor een afstand van 6 km vind ik toch niet zo comfortabel hoor.

Weet er iemand of de afgeschafte avondtreinen tussen Sint-Niklaas en Dendermonde leeg gaan terugrijden naar Dendermonde, of wordt een deel van de IC-L vanaf december vanuit depot Sint-Niklaas gereden (eerste ochtendtreinen en laatste avondtreinen)? Lijkt me logisch gezien de afschaffing van ICL2302 (Dendermonde V. 4:54), ICL 2303 (Dendermonde V. 5:38) en ICL2345 (Sint-Niklaas V. 22:36) & ICL2346 (Sint-Niklaas V. 23:36)

De communicatie rond deze afschaffing is gewoonweg een ramp. In het NB stelt de woordvoerder van B-mobility dat de trein van 20u36 ook wordt afgeschaft, klopt niet met de dienstregeling. Hij verwijst ook naar een vervangbus om 21u30, maar die komt niet in de dienstregeling voor. Omdat ik deze verbinding een aantal keer per maand gebruik, vraag ik al sinds augustus naar de - door de RvB verplichte - alternatieven bij de Klantendienst en krijg steeds maar nietszeggende antwoorden (bvb. "ICL2320 kan niet afgeschaft worden tussen Dendermonde en Sint-Niklaas want hij vertrekt om 21u15 in Kortrijk").

Ik heb een alternatief uitgewerkt voor de afschaffing van ICL2344, 2345 en 2346 waarbij er echte besparingen worden gerealiseerd, en geen nepbesparingen met spooktreinen die leeg vanuit Sint-Niklaas naar Dendermonde rijden. Door het beperken van deze treinen tot Lokeren, en het licht aanpassen van de IC's tussen Antwerpen en Gent, kan men perfect een aantrekkelijk aanbod tussen Dendermonde en Sint-Niklaas garanderen, met goede verbindingen en echte besparingen op treinkilometers en personeel.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Kalimero »

Stijn91 schreef:Waarom moet de dienstregeling eigenlijk elk jaar veranderen, niet dat er veel veranderingen zijn maar ik blijf dat toch raar vinden. Vaak gaat de dienstregeling bij kleine aanpassingen toch achteruit.
Ik heb vooral problemen met de timing. In september ben ik gestart met avondschool. Om thuis te geraken kan ik nog nipt de laatste trein van Puurs naar Antwerpen halen. Door de nieuwe dienstregeling wordt die trein een uur vervroegd. Kan dit soort ingrepen niet wachten tot het eind van het schooljaar ? Dan hebben de reizigers tenminste tijd om hun plannen aan te passen of alternatieven te zoeken. Nu sta ik voor een voldongen feit: de helft van de les missen, of er maar mee stoppen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door rvdborgt »

Kalimero schreef:Ik heb vooral problemen met de timing. In september ben ik gestart met avondschool. Om thuis te geraken kan ik nog nipt de laatste trein van Puurs naar Antwerpen halen. Door de nieuwe dienstregeling wordt die trein een uur vervroegd. Kan dit soort ingrepen niet wachten tot het eind van het schooljaar ? Dan hebben de reizigers tenminste tijd om hun plannen aan te passen of alternatieven te zoeken. Nu sta ik voor een voldongen feit: de helft van de les missen, of er maar mee stoppen.
Vroeger (tot een jaar of 10 geleden) was de jaarlijkse grote wijziging altijd de tweede zondag in juni. Dat werd steeds meer als bezwaar ondervonden omdat dat vaak betekende dat lang va tevoren geplande vakantiereizen in de zomer dan pas in de loop van mei geboekt konden worden. Dat zie ik niet meer terugkomen. De huidige datum is de tweede zondag van december. Dat is een compromis en is is zeker ook niet ideaal, want nu ontstaat er eigenlijk hetzelfde probleem met reizen rond de drukke kerstvakantie. Ik meen dat de reden was om het toch nog in december te doen was dat sommige spoorwegen het gelijk wilden laten lopen met de start van het wintersportseizoen. Zelf zou ik liever januari zien, na de kerstvakantie, wat in allerlei opzichten een dalperiode is.

Groetjes,
Rian
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Kristofke »

Iemand al opgemerkt dat het stoptreintje Antwerpen Luchthaven in het weekend voortaan zal doorrijden naar Roosendaal.

Bovendien zie ik nu dat de eerste trein van Brussel naar Antwerpen 's ochtends in het weekend afgeschaft is!! Weeral een vermindering van de dienstverlenging tussen de twee grootste steden van het land. Het is al lang niet meer mogelijk om 6u aan te komen in Antwerpen vanuit Brussel in het weekend.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door deadlock »

6km? Hallo fiets?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Kristofke »

deadlock schreef:6km? Hallo fiets?
6 km wat?
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door groentje »

Je fiets meenemen kost geld, en tenzij je vanuit Roosendaal of Essen zelf vertrekt (ik ben ervan overtuigd dat de meesten in dat geval sowieso zelf de grens oversteken, met de fiets of de auto), ben je daartoe wel verplicht met een combine trein-fiets-trein.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door kika »

rdv schreef:Eén uur moeten wachten in Dendermonde, of 2 u onderweg zijn tussen Zele en Dendermonde (overstap in Lokeren, Antwerpen en Mechelen) voor een afstand van 6 km vind ik toch niet zo comfortabel hoor.
Groentje: Essen-Roosendaal met de fiets via Nispen of Wouwse plantage zit je eerder aan 8km. Misschien is de vouwfiets in Puurs voor Kalimero wel een oplossing om meer van z'n les mee te pikken?

Zo dat was 1 antwoord op 3 draadjes :lol:
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Mechanik »

niet alleen in het week-end geraak je niet meer VOOR 6 uur in Antwerpen vanuit Brussel .... ik heb dit meermaals aangekaard zelfs de tip gegeven aan BTTB maar ja als zij er al niets mee doen ....
tiens niemand van hun werkende medewerkers woont in Brussel (?) ...
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Henk »

Mechanik schreef:niet alleen in het week-end geraak je niet meer VOOR 6 uur in Antwerpen vanuit Brussel .... ik heb dit meermaals aangekaard zelfs de tip gegeven aan BTTB maar ja als zij er al niets mee doen ....
tiens niemand van hun werkende medewerkers woont in Brussel (?) ...
In de week momenteel:

IR 2803 Brussel-Zuid 4.14 - Antwerpen-C 5.35
IC 2004 Brussel-Zuid 4.54 - Antwerpen-C 5.43

Vanaf 10 december wordt dat:

IR 3602 Brussel-Zuid 4.48 - Antwerpen-C 5.51

Dat is toch voor 6u.?
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Mechanik »

ah ... :-) daar had ik geen rekening mee gehouden , de doorgetrokken verbinding De Panne - Antwerpen ...
ok niets gezegd ... dan zijn enkel de reizigers vanuit Schaarbeek, Buda, Vilvoorde, Eppegem en Weerde de pineut ;-)
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Retard »

In Op De Baan stond er dat dat er een 'project' bestaat om 28's te gebruiken voor de sleping van de treinen van de relatie IR q tussen Liège-Guillemins en Aachen HBF. Het lijkt er effectief op dat de Rode Tweeledige Motorstellen, die nu ingezet worden naar Aachen HBF, hun homologatie verliezen. De NMBS voorziet de eventuele inzet van rijtuigen die ingesloten worden door twee 28's.

Twee olifanten die een luciferdoosje gaan verplaatsen. Dat deze olifanten in de savanne blijven, dan kunnen jullie daar naar toe op hier al genoemde safari!
Plaats reactie