Dienstregeling december 2013

Alles over reizigerstreinen in België.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Retard »

Had men die CR's indertijd niet ingevoerd om een onderscheid te maken voor het gewestelijk expressnet?
Tram44
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Tram44 »

Vanmorgen zag ik in Leuven een type 800 klaarstaan richting Ottignies, wellicht een nieuwigheid in het kader van de treindienst 2013 door de instroom van desiro's op de lijnen 25 en 124. Zijn er nog andere materieelverschuivingen?
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Merijn »

Tussen Brussel en Leuven is er precies niet veel veranderd qua materieel. Zelfs de IR uit Brussel, via de luchthaven, naar Leuven was nog een bordeaux klassiekje...ik dacht dat men zeker op die verbinding Desiro's zou gebruiken (nu doet men dat, maar slechts voor 2 ritten).

Wel heb ik zaterdag 2 gekoppelde MS75 zien passeren in Herent, wat toch een rariteit is. Misschien was het overbrenging? (ik dacht eerst aan een gewijzigde samenstelling omdat die op het uur reed van een andere trein)
Laatst gewijzigd door Merijn op 10 dec 2012, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steve »

De L 1592 (Dendermonde - Brussel-Zuid) werd gisteravond wel door een Desiro gedaan. Eerste inzet van/naar Dendermonde bij mijn weten (vanuit Aalst reed er in het weekend eerder al een Desiro).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steven »

MIVB-reiziger schreef:De L 1592 (Dendermonde - Brussel-Zuid) werd gisteravond wel door een Desiro gedaan. Eerste inzet van/naar Dendermonde bij mijn weten (vanuit Aalst reed er in het weekend eerder al een Desiro).
Eerste inzet tijdens het weekend klopt, tijdens de week kon je al wel is meer een desiro zien hier op de lijn maar dan tijdens de daluren meestal dus juist voor of na de middag.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

Is het mogelijk dat er een verbinding Dendermonde - Geraardsbergen - Aalst is omdat de trein naar Geraardsbergen een grote vertraging had en de trein naar Aalst nog een hele grote vertraging daarvan overnam.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steven »

Dat materieel schuift inderdaad al is door bij die verbindingen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:Dat materieel schuift inderdaad al is door bij die verbindingen.
Dat wist ik niet, is nog niet zolang denk ik, nog maar sinds vorige week denk ik en maar 1 verbinding ook normaal alhoewel er ook een rit mogelijk is in de andere volgorde.
mmd

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door mmd »

Stijn91 schreef:
Steven schreef:Dat materieel schuift inderdaad al is door bij die verbindingen.
Dat wist ik niet, is nog niet zolang denk ik, nog maar sinds vorige week denk ik en maar 1 verbinding ook normaal alhoewel er ook een rit mogelijk is in de andere volgorde.
Het is niet het materiaal dat doorschuift bij Aalst- Geraardsbergen en Geraardsbergen - Dendermonde maar het personeel.
Zo hebben zowel de treinbestuurders als de treinbegeleiders verschillende diensten waarbij ze 1 keer naar Dendermonde rijden en 2 keer Aalst. Dus als een trein serieuze vertragingen heeft, en er is op dat moment geen reservepersoneel beschikbaar, zal het meteen gevolgen hebben voor de andere verbinding ook.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steven »

Het materieel ook. Ik heb aan de hand van de Posts van de Desiro al gemerkt dat deze op een bepaald uur van de dag tussen Aalst en Geraardsbergen rijden en nadien ook tussen Geraardsbergen en Dendermonde te vinden zijn.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

Misschien is het toch maar beter dat men stopt met een verbinding Dendermonde - Geraardsbergen - Aalst te maken want daardoor heeft de trein naar Aalst bijna altijd al vertraging gehad, vandaag vertrok de trein in Geraardsbergen met bijna 40 minuten, in Denderleeuw waren het er een uur, dat betekent dat de stoptrein van Geraardsbergen naar Aalst van een uur later al binnenstaat in Denderleeuw en de andere moet nog vertrekken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steve »

Stijn91 schreef:Misschien is het toch maar beter dat men stopt met een verbinding Dendermonde - Geraardsbergen - Aalst te maken want daardoor heeft de trein naar Aalst bijna altijd al vertraging gehad, vandaag vertrok de trein in Geraardsbergen met bijna 40 minuten, in Denderleeuw waren het er een uur, dat betekent dat de stoptrein van Geraardsbergen naar Aalst van een uur later al binnenstaat in Denderleeuw en de andere moet nog vertrekken.
Sla je geen twee dingen door elkaar?

Ik zie drie aparte treinen, die bij mijn weten verder ook niet (structureel) gekoppeld zijn:

- Dendermonde - Brussel - Halle - Geraardsbergen
- Aalst - Denderleeuw - Brussel - Denderleeuw - Zottegem (tijdens de spits ook met een deel van/naar Geraardsbergen
- Aalst - Denderleeuw - Geraardsbergen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steven »

Neen. De Desiro op Aalst Geraardsbergen wisselt men al is uit met de relatie Geraardsbergen Brussel Dendermonde. Het enige wat ik niet weet is of de uitwisseling van materieel met korte of lange tussentijd is voorzien.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:Neen. De Desiro op Aalst Geraardsbergen wisselt men al is uit met de relatie Geraardsbergen Brussel Dendermonde. Het enige wat ik niet weet is of de uitwisseling van materieel met korte of lange tussentijd is voorzien.
Op dit moment is er maar 1 trein denk ik waarmee een uitwisseling is dat is L1579 (Dendermonde - Geraardsbergen) en dan L1780 (Geraardsbergen - Aalst), tussen de aankomst in Geraardsbergen en het vertrek naar Aalst is er een gat van 25 minuten maar zelf dat volstaat bijna nooit niet.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Gisteren nog eens een sterk staaltje interne communicatieproblemen meegemaakt m.b.t. de tussentijdse dienstregelingwijziging van 04/02. Na enig aandringen heeft P 7330 (Genk - Hasselt) sinds maandag opnieuw zijn oude rijpad, zoals dat tot december gold, teruggekregen. Dit betekent dat het vertrek in Genk weer gepland staat om 08:45 in plaats van 08:31, waardoor de aansluitingen in Hasselt verbeteren. We waren er gisteren dan ook als de pinken bij om hiervan te profiteren. Maar dat bleek iets te optimistisch...

Om 08:32 komt het stel dat deze rit verzekert binnengereden als P 7311 (in vertraging). Geen vuiltje aan de lucht, zou je denken, want 13 minuten keertijd volstaan ruimschoots. We begeven ons dan ook rustig naar het loket. De monitor vermeldt inderdaad een vertrek om 08:45, zonder problemen. Als we enkele minuten later buitenkomen uit de lokettenzaal, wacht ons echter een onaangename verrassing: we zien P 7330 nog juist in de verte verdwijnen, tot verstomming van zowel de reizigers als het stationspersoneel. (Overigens meldt Railtime een perfect uitgevoerde rit, want een te vroeg vertrek wordt blijkbaar niet weergegeven.)

Dit voorval doet toch enkele bedenkingen rijzen. Kennelijk werd het boordpersoneel dus niet uitdrukkelijk op de hoogte gesteld van de wijziging, terwijl de loketbediende wel geïnformeerd was. Maar pas echt verontrustend: hoe is het mogelijk dat noch de TBG, noch de TB blijkbaar hun dienstfiche gecheckt hebben? Deze was correct, want naar verluidt heeft de trein daags voordien wél gereden zoals voorzien. Een dergelijke nonchalance valt toch echt niet te rijmen met de aandachtigheid die je van het treinpersoneel, in het bijzonder van de TB, mag verwachten tijdens het uitvoeren van de dienst?

Een niet onbelangrijk detail is bovendien het feit dat de volgende trein, IC 2231 met vertrek om 09:15, toevallig was afgeschaft tussen Genk en Hasselt omwille van een te grote vertraging op de heenrit naar Genk. Gevolg: het eerstvolgende vertrek pas om 10:15. Onnodig te zeggen dat het merendeel van de reizigers, waaronder wij, uiteindelijk per bus naar Hasselt gereden is.

Groeten,
Plaats reactie