Dienstregeling december 2013

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steven »

260689 schreef:
Steven schreef:Ik denk dat ze er op die momenten gebruik willen van maken om de vernieuwde wisselstraten daar verder af te werken. Er zitten daar al een aantal nieuwe wissels maar die zijn verre van volledig. Verder gaan er ook nog een paar bruggen daar onder handen genomen worden. Ik heb al een aantal weken langs beide kanten van de spoorwegberm enorme balken zien klaarliggen (van het type die je beter niet op je voet krijgt).
Dat niet alleen, de nieuwe bovenleidingspalen staan er ook al. Dus ze gaan de bovenkant ook doen neem ik aan.
Die pakken ze pas aan als de onderbouw voldoende is afgewerkt.
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door 260689 »

.....
Laatst gewijzigd door 260689 op 30 aug 2012, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steven »

en te zeggen dat wij te fbmz in de nieuwe diensten een wijziging hebben zitten waarbij E545 op R6 in vorst gaat overnachten.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door brouckie »

Overnachten in Vorst? Hebben ze dan de zondagmorgen geen ram te weinig in Oostende?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steven »

brouckie schreef:Overnachten in Vorst? Hebben ze dan de zondagmorgen geen ram te weinig in Oostende?
Het zou me niet verbazen dat een aanpassing in de ene of andere richting nog "last minut" zal worden doorgevoerd in de diensten. Het zou niet de eerste keer en evenmin de laatste keer zijn dat dergelijk cosmetische ingrepen gebeuren.
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door 260689 »

Steven schreef:
brouckie schreef:Overnachten in Vorst? Hebben ze dan de zondagmorgen geen ram te weinig in Oostende?
Het zou me niet verbazen dat een aanpassing in de ene of andere richting nog "last minut" zal worden doorgevoerd in de diensten. Het zou niet de eerste keer en evenmin de laatste keer zijn dat dergelijk cosmetische ingrepen gebeuren.
Ik heb dit nagevraagd aan een collega op ROR kortrijk. Dit was het eerste plan maar bestuurders van FSD kennen de L89 Denderleeuw - kortrijk niet. Deze wordt dus inderdaad leeg van FBMZ naar FOVR gebracht en zal op R7 leeg overgebracht worden naar FSD.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door jens123 »

Omwille van het agressieprobleem op de lijn Mons- Quiévrain wordt de IC F Quiévrain­ Mons- Brussel- Liège vanaf september 2012 tijdens de daluren beperkt tot Saint-Ghislain en wordt er tussen Saint-Ghislain en Quiévrain een navette ingezet, met voorziene overstap
tussen beiden. Door deze navette te rijden met een tweeledig motorstel kan het agressieprobleem beter beheerst worden.
Een 'navette'. Weer een prachtige woordkeuze precies. Nog nooit van gehoord (althans niet in het Nederlands).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door overweg13 »

jens123 schreef:
Omwille van het agressieprobleem op de lijn Mons- Quiévrain wordt de IC F Quiévrain­ Mons- Brussel- Liège vanaf september 2012 tijdens de daluren beperkt tot Saint-Ghislain en wordt er tussen Saint-Ghislain en Quiévrain een navette ingezet, met voorziene overstap
tussen beiden. Door deze navette te rijden met een tweeledig motorstel kan het agressieprobleem beter beheerst worden.
Een 'navette'. Weer een prachtige woordkeuze precies. Nog nooit van gehoord (althans niet in het Nederlands).
Je kunt het inderdaad moeilijk als Standaardnederlands beschouwen, maar het staat toch in Van Dale: de navet doen, navetteren, navetteur. Die woorden verwijzen gewoon allemaal naar pendelen, m.a.w. heen en weer bewegen, zoals een pendelaar, een forens doet.
Het mag dan wel geen AN zijn, het is een woord dat in het spoorwegjargon waarschijnlijk al meer dan honderd jaar meegaat.
Er bestaan zelfs navetterijtuigen. Die had je vroeger bijvoorbeeld in de treinen Oostende - Keulen. Meer bepaald waren het dan rijtuigen voor het binnenverkeer, die in Liège afgekoppeld werden en dan opnieuw aangekoppeld aan de trein Keulen - Oostende. Maar er waren ook minder spectaculaire voorbeelden. Door de veralgemening van motorrijtuigen, waarmee men de samenstelling van de treinen vlotter kon aanpassen, ging het gebruik om rijtuigen aan- en af te koppelen grotendeels verloren, al wordt het hier en daar nog toegepast. Een voorbeeldje: bepaalde treinen in hun maximumsamenstelling van de verbinding IC F worden in Mons gesplitst.
Met vriendelijke groet

overweg13
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door jens123 »

overweg13 schreef:
jens123 schreef:
Omwille van het agressieprobleem op de lijn Mons- Quiévrain wordt de IC F Quiévrain­ Mons- Brussel- Liège vanaf september 2012 tijdens de daluren beperkt tot Saint-Ghislain en wordt er tussen Saint-Ghislain en Quiévrain een navette ingezet, met voorziene overstap
tussen beiden. Door deze navette te rijden met een tweeledig motorstel kan het agressieprobleem beter beheerst worden.
Een 'navette'. Weer een prachtige woordkeuze precies. Nog nooit van gehoord (althans niet in het Nederlands).
Je kunt het inderdaad moeilijk als Standaardnederlands beschouwen, maar het staat toch in Van Dale: de navet doen, navetteren, navetteur. Die woorden verwijzen gewoon allemaal naar pendelen, m.a.w. heen en weer bewegen, zoals een pendelaar, een forens doet.
Het mag dan wel geen AN zijn, het is een woord dat in het spoorwegjargon waarschijnlijk al meer dan honderd jaar meegaat.
Er bestaan zelfs navetterijtuigen. Die had je vroeger bijvoorbeeld in de treinen Oostende - Keulen. Meer bepaald waren het dan rijtuigen voor het binnenverkeer, die in Liège afgekoppeld werden en dan opnieuw aangekoppeld aan de trein Keulen - Oostende. Maar er waren ook minder spectaculaire voorbeelden. Door de veralgemening van motorrijtuigen, waarmee men de samenstelling van de treinen vlotter kon aanpassen, ging het gebruik om rijtuigen aan- en af te koppelen grotendeels verloren, al wordt het hier en daar nog toegepast. Een voorbeeldje: bepaalde treinen in hun maximumsamenstelling van de verbinding IC F worden in Mons gesplitst.
Bedankt voor deze uitgebreide aanvulling!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door overweg13 »

jens123 schreef:
Bedankt voor deze uitgebreide aanvulling!
Rond deze tijd van het jaar voel ik plots weer de drang opkomen om nog eens leraartje te spelen...
Met vriendelijke groet

overweg13
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door TrainzDr3ver »

Agressieproblemen op Saint-Ghislain - Quiévrain, is het daar zo erg gesteld dan?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door overweg13 »

TrainzDr3ver schreef:Agressieproblemen op Saint-Ghislain - Quiévrain, is het daar zo erg gesteld dan?
Tja, je moet het je voorstellen: treinen van 12 rijtuigen, met soms niet meer dan een tiental reizigers, die voor de helft instappen in onbewaakte stopplaatsen. Als die dan toevallig eens een biljet moeten kopen... Ik vraag me trouwens af of vandalisme daar geen groter probleem is dan agressie.
Met vriendelijke groet

overweg13
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Nicholas »

TreinTramBus schrijft op de website het volgende: "Door deze heropeningen zal de dienstregeling van de IR e Antwerpen - Mol­ Neerpelt/ Hasselt op de lijn Mol-Hasselt aangepast worden. De IR e Antwerpen- Mol- Neerpelt/Hasselt krijgt een vroeger vertrek in Antwerpen (vertrek u10) en een latere aankomst (u50). Ook de L-trein Herentals - Mol schuift op, zodat er een 10/50-verdeling ontstaat."

Ik ben benieuwd wat dat laatste precies zal inhouden... Betekent dit ook een verschuiving van de IR-g of de L-trein Antwerpen-Herentals?
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door am62 »

overweg13 schreef:Rond deze tijd van het jaar voel ik plots weer de drang opkomen om nog eens leraartje te spelen...
Leraartje spelen ? Noem het maar een ambacht dat je nooit zal verleren...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

Enkele ritten Antwerpen Luchthaven - Landen vv worden ingekort tot Leuven, IC-K Gent - Genk neemt dan de bediening van Neerwinden en Ezemaal over.

Bron: TTB, stond ook nog bij bediening Diabolo.

Het was al geen echte IC en nu gaan ze er helemaal een IR van maken.
Misschien kunnen ze de IR De Panne - Antwerpen vanaf december ook een stop geven in Denderleeuw indien dit in de planning kan, maar zal wel niet gebeuren waarschijnlijk.
Plaats reactie