Dienstregeling december 2013

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steven »

Dat de IC K in Vertrijk, Ezemaal en Neerwinden stopt is niet de eerste maal, voor de boog van Leuven klaar was aan de luchthaven was dit elk uur zelfs de gewoonte.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steve »

Stijn91 schreef: Het was al geen echte IC en nu gaan ze er helemaal een IR van maken.
Misschien kunnen ze de IR De Panne - Antwerpen vanaf december ook een stop geven in Denderleeuw indien dit in de planning kan, maar zal wel niet gebeuren waarschijnlijk.
Ja zeg, Denderleeuw heeft nu al een fenomenale bediening (uitgedrukt in aantal treinen per inwoner wellicht het hoogste van het land!), laten we de IR-i nu ook niet nog meer vertragen door hem ook die omweg te laten maken...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

MIVB-reiziger schreef:
Stijn91 schreef: Het was al geen echte IC en nu gaan ze er helemaal een IR van maken.
Misschien kunnen ze de IR De Panne - Antwerpen vanaf december ook een stop geven in Denderleeuw indien dit in de planning kan, maar zal wel niet gebeuren waarschijnlijk.
Ja zeg, Denderleeuw heeft nu al een fenomenale bediening (uitgedrukt in aantal treinen per inwoner wellicht het hoogste van het land!), laten we de IR-i nu ook niet nog meer vertragen door hem ook die omweg te laten maken...
Dat komt omdat er in Denderleeuw heel veel ruimte was voor een groot station, anders had dat in Ninove gestaan. Een extra stop in Denderleeuw voor de IR-i is geen grote moeite, wetende dat Kortrijk - Dendermonde via Denderleeuw waarschijnlijk zal verdwijnen volgend jaar.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steve »

Stijn91 schreef:
MIVB-reiziger schreef:
Stijn91 schreef: Het was al geen echte IC en nu gaan ze er helemaal een IR van maken.
Misschien kunnen ze de IR De Panne - Antwerpen vanaf december ook een stop geven in Denderleeuw indien dit in de planning kan, maar zal wel niet gebeuren waarschijnlijk.
Ja zeg, Denderleeuw heeft nu al een fenomenale bediening (uitgedrukt in aantal treinen per inwoner wellicht het hoogste van het land!), laten we de IR-i nu ook niet nog meer vertragen door hem ook die omweg te laten maken...
Dat komt omdat er in Denderleeuw heel veel ruimte was voor een groot station, anders had dat in Ninove gestaan. Een extra stop in Denderleeuw voor de IR-i is geen grote moeite, wetende dat Kortrijk - Dendermonde via Denderleeuw waarschijnlijk zal verdwijnen volgend jaar.
Ruimte is er misschien genoeg, maar waarom heeft Denderleeuw in vredesnaam nood aan nóg een extra verbinding, die de IR-i - die normaal heel de 50A volgt van Gent tot Brussel - vrij veel tijd zal doen verliezen (afremmen, aftakking nemen, station bedienen, optrekken, opnieuw naar de hoofdlijn, ...)? De verbinding Poperinge - Brussel zal als dusdanig misschien wel verdwijnen, maar er zal heus wel een trein tussen Kortrijk en Brussel (via Denderleeuw) overblijven... ik zie de "nieuwe" verbinding bijvoorbeeld wel vanuit Roeselare vertrekken, maar dat geheel terzijde.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

MIVB-reiziger schreef: Ruimte is er misschien genoeg, maar waarom heeft Denderleeuw in vredesnaam nood aan nóg een extra verbinding, die de IR-i - die normaal heel de 50A volgt van Gent tot Brussel - vrij veel tijd zal doen verliezen (afremmen, aftakking nemen, station bedienen, optrekken, opnieuw naar de hoofdlijn, ...)? De verbinding Poperinge - Brussel zal als dusdanig misschien wel verdwijnen, maar er zal heus wel een trein tussen Kortrijk en Brussel (via Denderleeuw) overblijven... ik zie de "nieuwe" verbinding bijvoorbeeld wel vanuit Roeselare vertrekken, maar dat geheel terzijde.
De IC A's doen over Brussel-Zuid - Gent in totaal 31 min., de IC 1544 Genk - Oostende doet in het weekend enkel dan is deze met stop in Denderleeuw 36 min. tussen Brussel-Zuid - Denderleeuw - Gent, wat toch niet zo heel veel extra tijd is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steve »

Stijn91 schreef:
MIVB-reiziger schreef: Ruimte is er misschien genoeg, maar waarom heeft Denderleeuw in vredesnaam nood aan nóg een extra verbinding, die de IR-i - die normaal heel de 50A volgt van Gent tot Brussel - vrij veel tijd zal doen verliezen (afremmen, aftakking nemen, station bedienen, optrekken, opnieuw naar de hoofdlijn, ...)? De verbinding Poperinge - Brussel zal als dusdanig misschien wel verdwijnen, maar er zal heus wel een trein tussen Kortrijk en Brussel (via Denderleeuw) overblijven... ik zie de "nieuwe" verbinding bijvoorbeeld wel vanuit Roeselare vertrekken, maar dat geheel terzijde.
De IC A's doen over Brussel-Zuid - Gent in totaal 31 min., de IC 1544 Genk - Oostende doet in het weekend enkel dan is deze met stop in Denderleeuw 36 min. tussen Brussel-Zuid - Denderleeuw - Gent, wat toch niet zo heel veel extra tijd is.
Vijf minuten links en rechts tellen al snel op (en bovendien storingsgevoelig met het verlaten en opnieuw berijden van de hoofdlijn)... en vooral: het risico is reëel dat de trein daarmee z'n rijpad kwijt is. Tijdens de week zijn ze al zo schaars op lijn 50A...

De hamvraag blijft echter "waarom". Tussen grofweg 7.30 en 8.30 u heb je 8 à 9 snelle treinen tussen Denderleeuw en Brussel, dat is een riant aanbod. Zelfs overdag (zonder P-treinen) zijn er nog steeds 4 à 5 treinen per uur. Velen zullen daar (terecht) jaloers op zijn.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

MIVB-reiziger schreef:
Vijf minuten links en rechts tellen al snel op (en bovendien storingsgevoelig met het verlaten en opnieuw berijden van de hoofdlijn)... en vooral: het risico is reëel dat de trein daarmee z'n rijpad kwijt is. Tijdens de week zijn ze al zo schaars op lijn 50A...

De hamvraag blijft echter "waarom". Tussen grofweg 7.30 en 8.30 u heb je 8 à 9 snelle treinen tussen Denderleeuw en Brussel, dat is een riant aanbod. Zelfs overdag (zonder P-treinen) zijn er nog steeds 4 à 5 treinen per uur. Velen zullen daar (terecht) jaloers op zijn.
Denderleeuw is dan ook een vrij goed station qua ligging en met aftakkingen naar verschillende lijnen maar Brussel is niet het einde van de wereld.

Hoe zit het eigenlijk met de stiptheid van De Panne - Mechelen?
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,
Enkele ritten Antwerpen Luchthaven - Landen vv worden ingekort tot Leuven, IC-K Gent - Genk neemt dan de bediening van Neerwinden en Ezemaal over.

Bron: TTB, stond ook nog bij bediening Diabolo.

Het was al geen echte IC en nu gaan ze er helemaal een IR van maken.
Het zou slechts enkele zeer vroege/late ritten betreffen, met name 2226, 2227 en 2221. Hoewel deze ingreep principieel uiteraard niet goed te keuren is, blijft het aantal getroffen reizigers dus beperkt. Gegeven het feit dat er hoe dan ook bespaard moet worden, wegen de baten die voortvloeien uit deze maatregel dus wellicht wel op tegen de nadelen.
Misschien kunnen ze de IR De Panne - Antwerpen vanaf december ook een stop geven in Denderleeuw indien dit in de planning kan, maar zal wel niet gebeuren waarschijnlijk.
Dit is geen goed idee. Niettegenstaande Denderleeuw zeker recht zou moeten hebben op een snellere verbinding met Gent (heden is er tijdens de dag slechts 1 P-trein per richting via lijn 50A), mag dat niet ten koste gaan van de bediening van West-Vlaanderen.

Groeten,
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

Molenbruch Y. schreef:
Misschien kunnen ze de IR De Panne - Antwerpen vanaf december ook een stop geven in Denderleeuw indien dit in de planning kan, maar zal wel niet gebeuren waarschijnlijk.
Dit is geen goed idee. Niettegenstaande Denderleeuw zeker recht zou moeten hebben op een snellere verbinding met Gent (heden is er tijdens de dag slechts 1 P-trein per richting via lijn 50A), mag dat niet ten koste gaan van de bediening van West-Vlaanderen.

Groeten,

Naar/van Brussel is er inderdaad maar 1 in elke richting, vanuit Denderleeuw zijn er nog is 1 langs elke richting van/naar Geraardsbergen via Denderleeuw naar/van Gent. Ik vind dat toch Denderleeuw een verbinding met het noorden van het land (Antwerpen) of het westen (kust) mag krijgen, als je zelf ziet dat je vanuit Eupen/Tongeren al aan de kust geraakt zonder overstap.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door loic1811 »

waarom zou dat nodig zijn je kan vanuit denderleeuw heel gemakkelijk naar antwerpen gaan .1u13 min in de week met 9 minuten overstap tijd in brussel-zuid perfect toch 8) .in het weekend is de snelste verbinding 1u14 met slechts 5 minuten overstap tijd in brussel-zuid anders is het 1u41 .uiteindelijk in de week ben je rapper met de trein dan met je auto .
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door kika »

Niet prima: 1u13 min in de week met Prima: 9 minuten overstap tijd in brussel-zuid . In het weekend is het duidelijk een stuk slechter, maar een goede en snelle verbinding met Brussel Zuid is toch het handigste. Lijkt me fijner als andere gelijkaardige woonkernen zo'n goede verbindingen krijgen dan daar 1 extra trein richting Antwerpen of Kust te hebben. Met snelheidsverhogingen tussen de grotere kernen is Denderleeuw heel wat meer geholpen.

On topic: tel ik juist als de nieuwe regeling ten laatste maandag raadpleegbaar moet zijn?
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

Molenbruch Y. schreef: Dit is geen goed idee. Niettegenstaande Denderleeuw zeker recht zou moeten hebben op een snellere verbinding met Gent (heden is er tijdens de dag slechts 1 P-trein per richting via lijn 50A), mag dat niet ten koste gaan van de bediening van West-Vlaanderen.
Vandaag en morgen extra treinen naar de kust en geen enkele met een stop in Denderleeuw, allemaal rechtstreeks naar Gent vanuit Brussel, dit is een geschikt moment om ook in Denderleeuw een trein te laten stoppen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steve »

Stijn91 schreef:
Molenbruch Y. schreef: Dit is geen goed idee. Niettegenstaande Denderleeuw zeker recht zou moeten hebben op een snellere verbinding met Gent (heden is er tijdens de dag slechts 1 P-trein per richting via lijn 50A), mag dat niet ten koste gaan van de bediening van West-Vlaanderen.
Vandaag en morgen extra treinen naar de kust en geen enkele met een stop in Denderleeuw, allemaal rechtstreeks naar Gent vanuit Brussel, dit is een geschikt moment om ook in Denderleeuw een trein te laten stoppen.
Krijgen we dat weer... die extratreinen hebben grotendeels de bedoeling om de reguliere IC's te ontlasten. Het is zo al moeilijk genoeg om toeristen in die extratrein te stoppen ("ja maar meneer, op de dienstregelingen staat zus en zo, ..."). Als zo'n extratrein dan ook nog eens een stop gaat maken in Denderleeuw met al het tijdverlies tot gevolg, dan zal dat niet bepaald helpen.

En zo slecht is dat handvol van de 19.000 Denderleeuwenaars dat vandaag naar de kust zou willen gaan, er toch ook niet van af? Rechtstreekse trein naar De Panne, vrij goede verbinding naar Oostende (drie keer per uur waarvan twee met gunstige overstaptijden) en ook een goede verbinding naar Blankenberge en Knokke (11 minuten overstaptijd in Gent).
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Retard »

Stijn91 schreef:Hoe zit het eigenlijk met de stiptheid van De Panne - Mechelen?
Redelijk slecht. Hij komt veelal met vertraging toe en heeft dan nog veel last van gestoorde overwegen of gestoorde seininrichting. Ook heb enkelspoor tussen Diksmuide en De Panne (met uitwijkmogelijkheid te Veurne) helpt niet. En hij doet er dan nog acht minuten langer over dan 15 jaar geleden!
In Lichtervelde moet de L-treinen Brugge-Kortrijk veel meer wachten op de IR dan omgekeerd.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door e49memling »

overweg13 schreef:
jens123 schreef:
Bedankt voor deze uitgebreide aanvulling!
Rond deze tijd van het jaar voel ik plots weer de drang opkomen om nog eens leraartje te spelen...
Besmettelijk?
Plaats reactie