Dienstregeling december 2013

Alles over reizigerstreinen in België.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Voor wat lijn Neerpelt/Hasselt-Mol-Antwerpen betreft houdt die wijziging in, dat de trein naar Antwerpen vanaf dan vijf minuten later vertrekt. Vanuit Antwerpen vertrekken de treinen richting Neerpelt vanaf 9 december drie minuten vroeger dan nu. Een en ander heeft te maken met het feit dat er voortaan op de lijn Hasselt-Mol twee nieuwe stopplaatsen worden heropend: Beringen en Zonhoven. betekend wel dat de overstap op de trein naar Oostende in Berchem vervalt , de aansluiting naar Brussel in Lier blijft wel behouden
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Nicholas »

ijzeren rijn 82 schreef:Voor wat lijn Neerpelt/Hasselt-Mol-Antwerpen betreft houdt die wijziging in, dat de trein naar Antwerpen vanaf dan vijf minuten later vertrekt. Vanuit Antwerpen vertrekken de treinen richting Neerpelt vanaf 9 december drie minuten vroeger dan nu. Een en ander heeft te maken met het feit dat er voortaan op de lijn Hasselt-Mol twee nieuwe stopplaatsen worden heropend: Beringen en Zonhoven. betekend wel dat de overstap op de trein naar Oostende in Berchem vervalt , de aansluiting naar Brussel in Lier blijft wel behouden
Ik vind het jammer dat de L-trein Lier-Herentals niet mee opschuift, niet alleen wordt deze trein minder interessant door de afschaffing van de ritten om 11, 12 en 13u, ook de reistijd wordt langer door de langere overstaptijd (die niet nodig is). De reistijd tussen pakweg Kessel en Antwerpen wordt zo met de rechtstreekse 22min en 28 min met overstap. Ach ja, de reizigers zullen zo wel meer de rechtstreekse nemen, waardoor de NMBS in haar opzet slaagt.

Wat de IR-e betreft, overstappen van de IR-e op de IC-R blijft interessanter in Herentals; deze komen in Herentals toe op hetzelfde spoor (in tegenstelling tot Lier stopt de IR-e naar A'pen op spoor 2, en de IC-R komt op spoor 1). Ook in de terugweg moet je in Lier langs van perron veranderen via de tunnel, waar in Herentals deze op hetzelfde spoor aankomen.
Maar zoals je aangeeft, deze aansluitingen blijven behouden.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Retard »

Weet iemand of de spoorboekjes al te koop zijn :?:
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door ferry »

Vandaag lijnfolder lijn 25 ontvangen
de trein Antwerpen C uur '09 naar Mechelen, Nat. Luchthaven en De Panne is inderdaad NIET vermeld!
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door LHOON »

ferry schreef:Vandaag lijnfolder lijn 25 ontvangen
de trein Antwerpen C uur '09 naar Mechelen, Nat. Luchthaven en De Panne is inderdaad NIET vermeld!
Kijk eens in tabel 36C misschien?

In de vorige versie was dit zeer verwarrend: de trein Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven stond bij de ene rijrichting vermeld, de trein Mechelen-Luchthaven-De Panne bij de andere rijrichting! Eens benieuwd wat dit nu zal geven.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door ferry »

Inderdaad in folder 36c
Maar Antwerpen-Nat Luchthaven - Leuven staat wel in folder lijn 25!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Retard »

Ik heb mijn sporenboek kunnen kopen, gisteren in het station van Oostende. In tegenstelling tot wat ik vooraf vermeldde, rijdt E971/E991 wel nog, maar dat enkel nog in de zomertijd.
Ook valt het mij op de L50A nu VOOR de L50 staat.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door overweg13 »

Retard schreef: Ook valt het mij op de L50A nu VOOR de L50 staat.
Dat was de vorige keer ook al zo.
Niemand heeft het blijkbaar al gemerkt, maar vanaf morgen 9 december rijden er geen CR's meer: die worden voortaan - gelukkig - opnieuw als L-treinen aangeduid, als ik het vandaag nog net op de valreep gekochte spoorboekje mag geloven.
Met vriendelijke groet

overweg13
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

overweg13 schreef:
Retard schreef: Ook valt het mij op de L50A nu VOOR de L50 staat.
Dat was de vorige keer ook al zo.
Niemand heeft het blijkbaar al gemerkt, maar vanaf morgen 9 december rijden er geen CR's meer: die worden voortaan - gelukkig - opnieuw als L-treinen aangeduid, als ik het vandaag nog net op de valreep gekochte spoorboekje mag geloven.
Inderdaad, staat ook zo op Railtime.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Molenbruch Y. »

Niemand heeft het blijkbaar al gemerkt, maar vanaf morgen 9 december rijden er geen CR's meer: die worden voortaan - gelukkig - opnieuw als L-treinen aangeduid, als ik het vandaag nog net op de valreep gekochte spoorboekje mag geloven
De reden schuilt naar verluidt in het feit dat Infrabel goedkopere rijpaden aanbiedt voor L-treinen dan voor CR-treinen. Kijk maar eens naar de tariefcoëfficiënten in de netverklaring. Uiteraard stemt hiermee wel een lagere prioriteit overeen.

Groeten,
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door dentheo »

Toch heb ik mij altijd afgevraagd, wat krijg ik bij een CR wat ik bij een L niet krijg ?
Lijkt mij best dat dat project "in stilte" afgevoerd wordt...
Theo
Groeten vanop de Heide
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door LHOON »

Nooit begrepen waarom sommige verbindingen naar Brussel CR waren (bv lijn 50 of 161) en andere L (lijn 25)
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Toch heb ik mij altijd afgevraagd, wat krijg ik bij een CR wat ik bij een L niet krijg ?
In theorie: gerenoveerde tweetjes en dezelfde prioriteit als een IC. In de praktijk: dezelfde materieelmix als in de "gewone" stoptreinen (waarbij de Cityrail-tweetjes ook overal elders terug te vinden zijn). Qua prioriteit heb ik geen idee.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Merijn »

De bedenking die ik me dan maak...daar zitten ze dan met die treinen waarop "CityRail" staat...Misschien kunnen ze dit er nu afhalen en "L-trein" over plakken, om ze daarna ergens als IC-trein in te zetten :mrgreen:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:
dentheo schreef:Toch heb ik mij altijd afgevraagd, wat krijg ik bij een CR wat ik bij een L niet krijg ?
In theorie: gerenoveerde tweetjes en dezelfde prioriteit als een IC.
Dom van mij ik kom te weinig in Brussel.
Ik dacht altijd een stoptrein in een "stadse" omgeving...RER achtig..... inclusief gekke letters op het front
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie