Pagina 1 van 26

Dienstregeling december 2013

Geplaatst: 15 jun 2012, 20:42
door trainspotterstef
Is er al iets bekends wat er in december zo al ga veranderen

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 15 jun 2012, 21:56
door Tram44
Jazeker,

De besparingen waar eind vorig jaar veel om te doen was, worden in december ingevoerd. Op heel wat lijnen zullen dus vroege en "late" treinen wegvallen.

Late zet ik hier tussen haakjes omdat in sommige gevallen de dienst al om 20.00 uur zal ophouden.

De vorig jaar gepubliceerde lijst staat hier:
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1. ... reinen.pdf

In hoeverre die intussen nog helemaal klopt, weet ik niet maar de grootteorde zal wel dezelfde blijven.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 19 jun 2012, 00:39
door eagleheart
Het zou beter zijn om bepaalde diensten wat verder door te trekken ipv zoveel treinen af te schaffen..

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 09 jul 2012, 17:47
door Retard
In december 2013 zou volgens Mark Descheemakeaeker er een rechtstreekse trein moeten rijden van Poperinge naar Gent en Antwerpen. Volgens hem heeft onderzoek van de treinreizigers aangetoond dat er vanuit Ieper en Poperinge een veel grotere groep naar Gent reist dan naar Brussel. Volgens Descheemaeker betekend dit voor de laatstgenoemde reizigers een tijdswinst van 7 minuten.
Hij werd daar uitgenodigd door Yves Leterme.
Hij benadrukte ook dat het station van Poperinge blijft bestaan, in tegenstelling tot wat de geruchten eind januari begonnen aan te tonen.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 10 jul 2012, 13:09
door calabria
Retard schreef:In december 2013 ...
Dan gaat het dus over de dienstregeling voor 2014, en dat vraagt eigenlijk een nieuw topic, IC/IR 2014.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 10 jul 2012, 17:37
door Retard
calabria schreef:
Retard schreef:In december 2013 ...
Dan gaat het dus over de dienstregeling voor 2014, en dat vraagt eigenlijk een nieuw topic, IC/IR 2014.
Dat zou inderdaad interessant zijn. Descheemaeker heeft trouwens gezegd dat het de dienstregeling dan grondig zou gewijzigd worden.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 10 jul 2012, 17:39
door Retard
Ik heb het nu eens opgezocht. Voor alle duidelijkheid: Het is Marc Descheemaecker

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 11 jul 2012, 07:16
door groentje
Al gemeld dat de treinen naar Jeumont al verdwijnen in september? Voor de liefhebbers die nog eens klassiek naar Parijs willen via Maubeuge, ze zullen zich moeten haasten...

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 11 jul 2012, 10:19
door neigezug
Ja, de trein van A'pen naar Kortrijk laten rijden naar Poperinge ipv Rijsel.Door in Kortrijk over te stappen op een boemeltreintje naar Rijsel gaan sommige reizigers dan misschien toch voor de TGV kiezen.Tussen Luik en Aachen gebeurde hetzelfde en tussen A'pen en Roosendaal gaat hetzelfde gebeuren.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 11 jul 2012, 14:16
door FireSea
Ja, dus als ik nog eens een dagje wil treinen in België, rijd ik fijn met de auto naar de gratis parkings in Noorderkempen, Essen, of Turnhout! ;)

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 11 jul 2012, 14:22
door BlubBlub
FireSea schreef:Ja, dus als ik nog eens een dagje wil treinen in België, rijd ik fijn met de auto naar de gratis parkings in Noorderkempen, Essen, of Turnhout! ;)
Ik wens je succes als je in Turnhout wil parkeren - de parking staat zo goed als 24/24 vol en het ziet er niet naar uit dat het nog lang gratis zal blijven (http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=KL3LFCJG).

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 20 jul 2012, 20:56
door ronny
De trein De Panne - luchthaven - Mechelen zou verder rijden naar Antwerpen-C met stop in Mortsel Oude-God.
(bye bye verbinding Antwerpen-Charleroi reeks 20xx ?? :?: )

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 21 jul 2012, 01:35
door Steven
Dat is eerder bye bye ir Brussel Antwerpen die nu hoofdzakelijk met M5 of sprinters te zien is. Reeks 33xx

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 21 jul 2012, 08:35
door Tram44
Reeks 33xx is heel vertragingsgevoelig, maar deze schrappen heeft toch een paar grote nadelen:
- er ontstaat een gat van 40' tussen Brussel en Vilvoorde, waar de drie treinen van en naar Brussel op een kwartier tijd passeren;
- Mechelen-Nekkerspoel verliest zijn tweede snelle verbinding per uur met Brussel en Antwerpen en zou daardoor terugvallen op een bedieningsniveau dat zelfs slechter is dan in de jaren '1980 (toen 2x IR + 2x L op lijn 25 + IR Turnhout-Poperinge).
- de aansluiting in Vilvoorde van lijn 26 naar Antwerpen valt weg.
- tussen Mechelen en Brussel ontstaat een gat van 30' (omdat ook de stop van de Fyra wegvalt) en komen er capaciteitsproblemen. Lijn 25 heeft immers geen enkele spitsversterking (behalve één Fyra die onder het label P-trein rijdt, maar die in december wellicht ook wegvalt).

Ik gok dus eerder op een beperking van de amplitude of op de systematische toepassing van de zomerregeling (alleen brede spits).

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 21 jul 2012, 08:54
door overweg13
Het zal wel geen enkele zin hebben om te speculeren op wat er gebeurt met de treindienst in 2013, als je maar een klein detail (Antwerpen - Mechelen - FBNL - De Panne) kent, want ongeveer alles zal veranderen. Spreken van gaten van 40 minuten, en van weggevallen aansluitingen in Vilvoorde is dus niet erg relevant, want al die andere diensten zullen dus ook gewijzigd worden.
Je kunt in het beste geval speculeren op het verder bestaan van 2 IC's Antwerpen - Charleroi (omdat dat een erg interessante koppeling is voor de NZV, meer bepaald de derde koker), maar hoe de stoptreinen en de IR's daar tussen zullen zitten kun je onmogelijk afleiden uit het bericht dat er een nieuwe IR Antwerpen - De Panne komt.
Afwachten is dus de boodschap.