Dienstregeling december 2013

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door groentje »

Een paar dingen die al in de pers verschenen zijn: de Poperinges zouden over Gent naar Brussel gaan rijden, De Panne zou zijn mogelijk zijn snelle verbinding met Brussel verliezen ter compensatie. Maar niets is nog zeker, en daarom weigert men te communiceren. Alsof men bang is van zijn eigen schaduw...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

groentje schreef:Een paar dingen die al in de pers verschenen zijn: de Poperinges zouden over Gent naar Brussel gaan rijden, De Panne zou zijn mogelijk zijn snelle verbinding met Brussel verliezen ter compensatie. Maar niets is nog zeker, en daarom weigert men te communiceren. Alsof men bang is van zijn eigen schaduw...
Was er geen sprake om de Poperinges via Gent naar Antwerpen te laten rijden en niet naar Brussel.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door groentje »

Mogelijk, ik heb het niet zo goed bijgehouden.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door am62 »

groentje schreef:Een paar dingen die al in de pers verschenen zijn: de Poperinges zouden over Gent naar Brussel gaan rijden, De Panne zou zijn mogelijk zijn snelle verbinding met Brussel verliezen ter compensatie. Maar niets is nog zeker, en daarom weigert men te communiceren. Alsof men bang is van zijn eigen schaduw...
Ik denk dat men vooral bang is van de schaduw van meeloerende (streek)politici.
LRDArdo

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door LRDArdo »

Een paar dingen die al in de pers verschenen zijn: de Poperinges zouden over Gent naar Brussel gaan rijden, De Panne zou zijn mogelijk zijn snelle verbinding met Brussel verliezen ter compensatie. Maar niets is nog zeker, en daarom weigert men te communiceren. Alsof men bang is van zijn eigen schaduw...
Zolang de lijn naar De Panne met dezelfde capaciteit blijft werken, geen probleem. Het is er sedert enkele jaren opvallend druk gans het jaar door. Een uitbreiding is altijd mooi, maar ik denk dat dat geldt voor alle lijnen. Iedereen wil wel die extra treinen ^^
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steve »

LRDArdo schreef:
Een paar dingen die al in de pers verschenen zijn: de Poperinges zouden over Gent naar Brussel gaan rijden, De Panne zou zijn mogelijk zijn snelle verbinding met Brussel verliezen ter compensatie. Maar niets is nog zeker, en daarom weigert men te communiceren. Alsof men bang is van zijn eigen schaduw...
Zolang de lijn naar De Panne met dezelfde capaciteit blijft werken, geen probleem. Het is er sedert enkele jaren opvallend druk gans het jaar door. Een uitbreiding is altijd mooi, maar ik denk dat dat geldt voor alle lijnen. Iedereen wil wel die extra treinen ^^
Als de IC-K zou worden doorgetrokken naar De Panne (=> weg snelle verbinding met Brussel want omweg via Aalst), dan is dat uiteindelijk nog niet zo slecht, als de M6-stammen tenminste blijven... :wink:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

MIVB-reiziger schreef: Als de IC-K zou worden doorgetrokken naar De Panne (=> weg snelle verbinding met Brussel want omweg via Aalst), dan is dat uiteindelijk nog niet zo slecht, als de M6-stammen tenminste blijven... :wink:
Genk - De Panne dan, dat is een heel lang traject dat voor veel vertraging zal zorgen wetende dat er vrij vaak problemen zijn op L73.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door KB »

groentje schreef:Vanaf wanneer is het ook alweer dat de NMBS naar buiten komt met de nieuwe dienstregeling?
Soms lijkt het wel of ze die liever niet bekend willen maken...
L'union fait la force.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door stefanic »

groentje schreef:Een paar dingen die al in de pers verschenen zijn: de Poperinges zouden over Gent naar Brussel gaan rijden, De Panne zou zijn mogelijk zijn snelle verbinding met Brussel verliezen ter compensatie. Maar niets is nog zeker, en daarom weigert men te communiceren. Alsof men bang is van zijn eigen schaduw...
In dit topic 'dienstregeling 2013' gaat het toch over wat veranderd vanaf december 2012? Jij spreekt hier over aanpassingen die voor dec 2013 zouden voorzien zijn. In dec 2012 zijn geen grootse aanpassingen voorzien.
spoorwegrealist
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door calabria »

stefanic schreef:
groentje schreef:Een paar dingen die al in de pers verschenen zijn: de Poperinges zouden over Gent naar Brussel gaan rijden, De Panne zou zijn mogelijk zijn snelle verbinding met Brussel verliezen ter compensatie. Maar niets is nog zeker, en daarom weigert men te communiceren. Alsof men bang is van zijn eigen schaduw...
In dit topic 'dienstregeling 2013' gaat het toch over wat veranderd vanaf december 2012? Jij spreekt hier over aanpassingen die voor dec 2013 zouden voorzien zijn. In dec 2012 zijn geen grootse aanpassingen voorzien.
Inderdaad ja, kan er misschien eens een moderator een 'dienstregeling 2014' aanmaken en de berichten uit dit topic afsplitsen?
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door groentje »

Oeps, een kleine misser :oops: .
Maar desalniettemin, er zijn toch een paar wijzigingen die behoorlijk ingrijpend zijn in december 2012? Vooral grensoverschrijdend, dan. Een beetje sneller communiceren zou toch echt geen kwaad kunnen, ook al duid ik dat niet jullie afdeling ten kwade...
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door rdv »

In December 2012 vallen (o.a.) de 2 eerste IC-L (2302 en 2303) tussen Dendermonde en Sint-Niklaas en de 2 laatste ICL (2345 en 2346) in de tegenrichting weg. Is er enige kans dat ICL (deels) door depot Sint-Niklaas gereden zal worden, of worden de geschrapte ritten omgezet in lege ritten?
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Bart »

MIVB-reiziger schreef: Qua keertijden zie ik 43 minuten in Roosendaal en 20 in Antwerpen-Centraal.
43 minuten keertijd in Roosendaal voor een stel 800? Daar geloof ik geen snars van.
Dat wil zeggen dat dit stel ongeveer 1 uur onder het 1.5KV net "gevoed" wordt....
De batterijlading op het NS net is voor ons 800's nu al alles behalve optimaal. Trouwens ze gaan aan den Hollander veel te veel moeten betalen om in Roosendaal een Belgische lokale trein, 43 minuten een spoor te laten bezetten.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door stefanic »

Bart schreef:
MIVB-reiziger schreef: Qua keertijden zie ik 43 minuten in Roosendaal en 20 in Antwerpen-Centraal.
43 minuten keertijd in Roosendaal voor een stel 800? Daar geloof ik geen snars van.
Dat wil zeggen dat dit stel ongeveer 1 uur onder het 1.5KV net "gevoed" wordt....
De batterijlading op het NS net is voor ons 800's nu al alles behalve optimaal. Trouwens ze gaan aan den Hollander veel te veel moeten betalen om in Roosendaal een Belgische lokale trein, 43 minuten een spoor te laten bezetten.
Eerlijk gezegd wilde ik ook niet dat dat kon (43min onder 1500V), maar B-TC heeft bevestigd dat dat geen enkel probleem is. En NS had geen probleem met 43min aan perron (perron 3).
spoorwegrealist
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door brouckie »

Dienstregeling NMBS 2013 - stilte voor de storm
Geschreven door Kees Smilde
woensdag, 22 augustus 2012 00:00
In december 2013 komt de NMBS met een geheel herwerkte dienstregeling. In vergelijking daarmee zijn de veranderingen die op 9 december 2012 zullen ingaan bescheiden, maar zeker het vermelden waard.

1) Aanpassingen ten noorden van Antwerpen

Vanaf december 2012 zal de Benelux Brussel- Amsterdam (via Roosendaal) als alles volgens plan verloopt - enige twijfel is hier op zijn plaats - vervangen worden door de FYRA, die over de HSL 4 zal rijden en dus niet meer via Roosendaal. Daardoor zijn er aanpassingen aan de dienstregeling op de lijnen 4 Antwerpen ­ Noorderkempen en 12 Roosendaal- Antwerpen.

* Lijn 4 Antwerpen- Noorderkempen

Infrabel vindt het nodig om op de hogesnelheidslijn 4 een aantal werkvensters (blancs travaux) in te voeren. Dit is een Franse ziekte, in Nederland, Scandinavië, Duitsland en Zwitserland is dit verschijnsel onbekend. Hierdoor kunnen enkele IR-treinen Antwerpen­ Noorderkempen vv niet meer rijden. Het betreft volgende treinen:

A. Weekdagen:
IR 611 Antwerpen-Centraal 11u35- Noorderkempen 11u52
IR 631 Noorderkempen 11u08 -Antwerpen-Centraal 11u25
IR 613 Antwerpen-Centraal l3u35- Noorderkempen 13u52
IR 633 Noorderkempen 13u08 -Antwerpen-Centraal 13u25

IR 621 Antwerpen-Centraal 21u35 - Noorderkempen 21u52 en IR 641 Noorderkempen 21u08- Antwerpen-Centraal 21u25 stonden op de lijst van te schrappen treinen, zodat op weekdagen dus 6 treinen van deze IR-verbinding zullen geschrapt worden.

B. Weekend:
IR 610 Antwerpen-Centraal 10u35- Noorderkempen 10u52
IR 630 Noorderkempen 10u08 -Antwerpen-Centraal 10u25
IR 615 Antwerpen-Centraal 15u35- Noorderkempen 15u52
IR 635 Noorderkempen 15u08- Antwerpen-Centraal 15u25

Samen met IR 611, 621, 631 en 641 die op de lijst met de af te schaffen treinen staan, betekent dit dat er tijdens het weekend maar liefst 8 treinen van deze IR-verbinding zullen geschrapt worden.

* Lijn 12 Roosendaal - Antwerpen

Door het verdwijnen van de Beneluxtrein van lijn 12 kan de L-trein opschuiven, zodat er betere overstapverbindingen met Brussel en Oostende komen. Verder wordt de L-trein Roosendaal - Antwerpen doorgekoppeld met de L-trein Antwerpen - Puurs, zodat er op werkdagen een L­ verbinding Puurs - Antwerpen- Roosendaal vv komt. Dit biedt voor de reizigers nieuwe mogelijkheden zoals bijvoorbeeld een rechtstreekse verbinding Kapellen- Antwerpen-Zuid.

De L-trein Antwerpen- Roosendaal zal in Roosendaal aankomen om u38 (ipv u24 nu) en er vertrekken om u22 (ipv u37 nu). Dit biedt in Roosendaal goede aansluitingen op het Nederlandse net (naar Rotterdam - Amsterdam, Vlissingen en Nijmegen), al lijkt ons de aansluiting van en naar Rotterdam wel erg nipt.



2) Bediening Diabolo

Vanaf december 2012 zal de huidige IR i (De Panne - Gent - Brussel - Luchthaven - Mechelen) op weekdagen verlengd worden tot Antwerpen zodat vanaf dat ogenblik zowel Antwerpen als Mechelen twee verbindingen per uur zullen hebben naar de Luchthaven.

Om rijpadconflicten met de Fyra te vermijden moet de IR-n Antwerpen - Brussel zijn stop in Mortsel-Oude-God opgeven. Dit wordt gecompenseerd door aan de verlengde IR-i De Panne- Brussel- Luchthaven­ - Antwerpen via de diabolo een extra stop in Mortsel-Oude-God te geven. Hierdoor verkrijgt Mortsel-Oude-God tegelijk een rechtstreekse verbinding met de luchthaven maar verliest het een van de twee rechtstreekse verbindingen met Brussel.



3) Aangepaste dienstregeling op baanvak Virton - Rodange - Athus - Arlon

Alle treinstellen van de NMBS worden uitgerust met het veiligheidssyssteem TBLl+. Door de fantastische proactieve houding van B-Technics mogen treinstellen met dit systeem niet meer naar het buitenland. Dit geldt ook voor de moterstellen reeks 41, die niet meer naar het Luxemburgse Rodange mogen. De Desiro's van de NMBS hebben nog geen toelating voor het Luxemburgse net. Verder leggen de Luxemburgse spoorwegen CFL vanaf december een halfuursdienst Luxemburg - Rodange - Athus via de kortste route in.

Het aanbod van de NMBS zal worden aangepast: Rodange wordt niet meer bediend door de L-treinen van de NMBS. Wel ontstaat er in Athus een goede aansluiting van en naar Rodange en Luxemburg-stad. Er bijven wel P-treinen Virton - Rodange - Luxemburg rijden (zoals nu).



4) Heropening stopplaatsen Beringen en Zonhoven

Op de lijn Mol- Hasselt zal NMBS-groep de stopplaatsen Beringen en Zonhoven heropenen. De Lijn zal de stopplaats Beringen uitbouwen tot een regionaal busknooppunt in West-Limburg.

Door deze heropeningen zal de dienstregeling van de IR e Antwerpen - Mol­ Neerpelt/ Hasselt op de lijn Mol-Hasselt aangepast worden. De IR e Antwerpen- Mol- Neerpelt/Hasselt krijgt een vroeger vertrek in Antwerpen (vertrek u10) en een latere aankomst (u50).



5) Afschaffing binnenlandse treinen

De Raad van Bestuur van de NMBS besliste op 18.10.2011 tot het afschaffen van 170 treinen van het binnenlands aanbod in december 2012. Enkele media verspreidden destijds de zwarte lijst.

Door voortschrijdend inzicht is deze lijst ondertussen lichtjes gewijzigd.

- P8930 Gent 17u39- Deinze 17u52 (alleen op vrijdag): deze trein werd al in december 2011 afgeschaft.

- IC Q 2605 Leuven 5u35 - Antwerpen-C 6u18 was opgenomen in de lijst maar deze trein kreeg een nieuwe reisweg via de luchthaven waardoor de gemiddelde bezetting is toegenomen.

- Op lijn 34 Hasselt - Luik was oorspronkelijk voorgesteld om 6 opeenvolgende treinen van de L-verbinding Hasselt- Tongeren te schrappen. Een kind kan begrijpen dat dat niets oplevert, zo zouden immers nutteloze lege ritten ontstaan. In de praktijk zullen de volgende 6 treinen worden geschrapt:
L5111: 11u04 Hasselt- 11u27 Tongeren, L5131: 11u33 Tongeren- 11u57 Hasselt, L5113: 13u04 Hasselt- 13u27 Tongeren, L5133: 13u33 Tongeren- 13u57 Hasselt, L5115: 15u04 Hasselt- 15u27 Tongeren en L5135: 15u33 Tongeren- 15u57 Hasselt.

- Een treinpaar dat het traject Welkenraedt- Aachen verzekert wordt ook geschrapt: IR 5005 en 5026.

De volgende treinen worden tot Arlon beperkt:

- P 7602 Luxembourg 5u37 - Arlon 5u55/57- Brussel-Z 8u51. IC J 2128 Luxembourg 5u20 - Arlon 5u38/40- Brussel-Z 8u27 biedt een alternatief.
- P 8600 Brussel-Z 15u41 - Arlon 18u45/47- Luxembourg 19u05. IC J 2115 Brussel-Z 15u33- Arlon 18u20/22- Luxembourg 18u40 biedt een alternatief en er wordt tevens een nieuwe trein voorzien: L5920 Arlon 18u45 - Luxembourg 19u10.

-IC J 2121 Brussel-Z 21u33- Arlon 0u17/22- Luxembourg 0u40 (als gevolg van werken op CFL-net). IC J 2120 van 1 uur vroeger wordt dan de laatste verbinding.

- P 8677 Arlon 19u25 - Athus 19u39 sneuvelt ook.



6) Werkzaamheden

Tussen Brugge en Blankenberge/Zeebrugge/Knokke is er een minuut extra nodig voor de werkzaamheden aan de Blauwe Toren. De treinen Brugge - Zeebrugge zullen een minuutje eerder vertrekken. Ook tussen Luik en Namen en Namen en Dinant worden minuten toegevoegd.

Twee P-treinen uit Oostende naar Brussel zullen voortaan uit Brugge vertrekken en 's avonds maar tot Brugge rijden.



7) Instroom nieuw materieel

De Desirostellen blijven instromen. Zodra de problemen met de deuren zijn opgelost zullen ze verder ingezet worden op hoofdzakelijk de L-verbindingen rond Brussel. Als alles volgens planning verloopt, zullen tegen juni 2013 alle Desiro's van de eerste levering in dienst zijn.

De locomotieven type 18 zullen deze verder instromen op P-treinen. Zodra de GF-koppelingen van type 19 genoeg stempels en handtekeningen hebben verzameld, zullen deze loks ingezet worden op de IC E Knokke/Blankenberge- Tongeren, een deel van IC M Liers/Dinant ­ Namur- Brussel en een deel van IR i De Panne- Brussel- Luchthaven- Mechelen.
Plaats reactie