reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Alles over reizigerstreinen in België.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

Neen. Tot eind dit jaar, begin volgend jaar rijden er tijdens de daluren op werkdagen, in de weekends en op feestdagen MW41, tijdens de spits op werkdagen M5... Wat er in 2022 gaat komen qua elektrisch materieel valt nog af te wachten. Maar kans op de varkenssnuiten is klein...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door ronny »

In de planner dient er pas vanaf 3 juli overgestapt te worden te Mol voor de reizigers komende uit Balen en verder.
Astro_Geo
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2021, 10:03

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door Astro_Geo »

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210610_93979417

Volgens deze foto reed er een Desiro. Misschien was dat enkel voor het plechtige foto-moment voor de verzamelde pers?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

Voor dit moment was het een Misero... 😁. Vanaf maandag rijden er tijdens de spits op werkdagen loc 21/27 en M5...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door Zwoopaman »

LML schreef: 11 jun 2021, 13:30 Voor dit moment was het een Misero... 😁. Vanaf maandag rijden er tijdens de spits op werkdagen loc 21/27 en M5...
Liever een betrouwbare "misero" dan zo een 21/27 en M5 die om de haverklap in panne vallen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

Desiro's zijn niet ontworpen voor IC-diensten. Laat ze weg van de IC-dienst Antwerpen-Hamont. Ze zijn ideaal voor de S33 Antwerpen-Mol en voor andere S- en L-diensten...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door TB_worden »

Volgens een artikel in de papieren krant van HBvL zou de verbinding nu helemaal in de diepvries gestoken zijn aan Nederlandse kant. De verbinding is verdwenen uit het regeerakkoord van de nieuwe regering Rutte en zou totaal niet rendabel zijn.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door groentje »

Met nog wel wat randbemerkingen die toch nog een beetje hoop geven, maar dit is zonder twijfel een tegenvaller. Dat er bij Prorail al langer weinig animo is voor een heractivering van de lijn is genoegzaam bekend, maar dat de nieuwe regering Rutte terugkomt op eerdere beloftes in het vorige regeerakkoord is geen goed nieuws. En we zullen nog moeten afwachten hoe hard Gilkinet wil gaan voor wat uiteindelijk vooral een Vlaams dossier is (en hij niet meteen een 'oven-ready' tegenhanger heeft aan Waalse kant), en hoe zwaar Limburg en de nieuwe (Limburgse) staatssecretaris voor infrastructuur weegt in de nieuwe regering, maar ik reken op z'n minst op nieuwe vertraging...
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door rvdborgt »

TB_worden schreef: 27 jan 2022, 13:05 Volgens een artikel in de papieren krant van HBvL zou de verbinding nu helemaal in de diepvries gestoken zijn aan Nederlandse kant. De verbinding is verdwenen uit het regeerakkoord van de nieuwe regering Rutte en zou totaal niet rendabel zijn.
In dat artikel staat in feite niets nieuws. De nieuwe verbinding staat niet in het nieuwe regeerakkoord, er zijn vrij ruime kostenschattingen gemaakt voor de ingebruikname voor reizigersvervoer en er is nog geen beslissing.

Groetjes,
Rian
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

Nu het kabinet Rutte (zoveel...) er niet meer is in Nederland - enkel nog voor lopende zaken - zou de doortrekking van de reizigerstrein van Hamont naar Weert opnieuw op de helling staan. Zijn er al (pers)berichten verschenen en/of Iemand die er het fijne van weet...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door Shrek »

LML schreef: 12 jul 2023, 09:54 Nu het kabinet Rutte (zoveel...) er niet meer is in Nederland - enkel nog voor lopende zaken - zou de doortrekking van de reizigerstrein van Hamont naar Weert opnieuw op de helling staan. Zijn er al (pers)berichten verschenen en/of Iemand die er het fijne van weet...?
Zelfs toen het kabinet er nog was beweegde er niet veel, dus ik denk niet dat dat veel impact gaat hebben...
maarten
Berichten: 326
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door maarten »

Hoezo "op de helling staan". Er waren nooit serieuze plannen.
In 2022 zou de staatssecretaris (kabinet Rutte-IV) "dit najaar" (2022 dus) een beslissing nemen, maar heeft dat uitgesteld tot 2024. Dat kabinet is dus gevallen en toezeggingen daarvan hoeven niet nagekomen te worden.

En de beslissing zou dus zijn of er wel of geen heropening (en elektrificatie) voor reizigersvervoer zou komen.
De elektrificatie stond blijkbaar in het regeerakkoord van Rutte-III (dat in 2021 gevallen is) maar niet in het regeerakkoord van Rutte-IV dat nu gevallen is.

Maar... de elektrificatie van L19 heeft het dossier niet makkelijker gemaakt. Met diesels kon je nog doorrijden, NMBS heeft nu niet echt veel materieel meer dat door kan rijden en dat rijdt volgens mij niet naar Hamont. Arriva zou wel materieel hebben, maar die komen maar tot Roermond, niet tot Weert, en dan zou je in Hamont of Neerpelt moeten overstappen terwijl het idee meer is dat je toch minstens Weert - Antwerpen direkt doet en je moet de elektrificatie doortrekken.

De oplossing die het dichtst aan de horizon ligt is MS30 met accu's.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door pietje »

Of Prorail die eindelijk werk maakt van het veranderen van de spanning op de bovenleiding naar iets waarmee er wel mogelijkheden zijn.

De studies waren toch duidelijk dat 3kV betrekkelijk eenvoudig en snel te implementeren was.
25 kV is ook mogelijk, maar dan hebben we het over een veel langer en duurder project.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door jknockaert »

pietje schreef: 12 jul 2023, 10:41 Of Prorail die eindelijk werk maakt van het veranderen van de spanning op de bovenleiding naar iets waarmee er wel mogelijkheden zijn.

De studies waren toch duidelijk dat 3kV betrekkelijk eenvoudig en snel te implementeren was.
25 kV is ook mogelijk, maar dan hebben we het over een veel langer en duurder project.
3kV= is wellicht niet al te complex maar wat is het voordeel? Ik weet dat hogere spanningen grotere afstanden tussen de onderstations mogelijk maken, en ook de bovenleiding zelf kan dan lichter en goedkoper. Maar blijft dat voordeel als je met een hoge dichtheid aan treinen zit? Want dat is in Nederland natuurlijk wel zo...
maarten
Berichten: 326
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door maarten »

3 kV geeft natuurlijk wel meer capaciteit. Denk niet alleen aan stroomsterkte, denk ook aan spanningsval en denk aan retourstromen (wat op plekken ook de beperking in een dichtere dienst is).

Maar ook 3 kV kan niet even zomaar ingevoerd worden. Er komt nu net een serie treinstellen die weer onder 3 kV kunnen rijden (ICNG-B), 99% van het materieel kan dat niet en zou omgebouwd moeten worden. Dan is MS30 de snellere optie.
Ik geloof er niet in dat er zelfs op de middellange termijn ook maar iets besloten wordt voor een hogere spanning.

En blijkbaar vindt men het goedkoper om een grote slag te doen en niet een geleidelijke olievlekwerking (wat volgens mij nog altijd goedkoper en handiger is). Als je dat 30 jaar geleden had gekozen had je nu al 50% van het land op 3 kV kunnen hebben.
Plaats reactie