reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Alles over reizigerstreinen in België.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

Daarom dat er al enkele keren aangehaald werd dat er bij thema goederen een topic IJzeren Rijn is. En ja, ook door mezelf... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door TB_worden »

Heeft ProRail indertijd enkel het stuk tussen de grens en de aftakking in Budel vernieuwd of helemaal tot aan de bocht in Weert?

Waarom zijn die kosten dan zo groot? Is het verkeer tussen Eindhoven en Weert dan zo druk dat je er geen trein Weert-Antwerpen tussen krijgt? En de perrons in Weert zijn toch wel lang genoeg om er een IC te zetten? Het is niet dat er ooit 4 gekoppelde breaks of twee stammen M6 moeten halteren...
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door pietje »

Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat de lijn tussen eindhoven en Weert idd zo druk is dat ze eigenlijk een volledig apart spoor willen tot het station of zo.
Een extra brug over het kanaal is dan direct een dure kost en niet zomaar te verantwoorden om eens een paar maanden "te proberen"

Maar misschien wil iemand het wel even exact zeggen hoe het zit.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 255
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door DDietzen »

Tussen Eindhoven en Weert rijden momenteel per uur 4 IC's, 2 sprinters en een aantal goederentreinen (misschien 2, hoogstens 4 paden per uur). Bij mijn weten wordt dat voorlopig ook niet meer; ik heb ooit ideeën gehoord voor 2 extra sprinters maar dat zie ik de eerste 10-15 jaar eigenlijk niet gebeuren.

De reden van de extra brug zal echter niet het drukke verkeer op de hoofdlijn zijn; in Geldermalsen lukt eenzelfde in- en uitvoegbeweging van de stoptrein richting Dordrecht immers ook nog met 6 IC's, 4 sprinters en 2 goederenpaden. Het zal de wens zijn tot het scheiden van de Belgische en Nederlandse systemen, zodat een Belgische trein zonder 1,5 kV-tolerantie en ATB toch beveiligd naar Weert kan rijden en ook weer tractie kan geven om terug te geraken.
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door TB_worden »

DDietzen schreef: 25 feb 2021, 15:47 Tussen Eindhoven en Weert rijden momenteel per uur 4 IC's, 2 sprinters en een aantal goederentreinen (misschien 2, hoogstens 4 paden per uur). Bij mijn weten wordt dat voorlopig ook niet meer; ik heb ooit ideeën gehoord voor 2 extra sprinters maar dat zie ik de eerste 10-15 jaar eigenlijk niet gebeuren.

De reden van de extra brug zal echter niet het drukke verkeer op de hoofdlijn zijn; in Geldermalsen lukt eenzelfde in- en uitvoegbeweging van de stoptrein richting Dordrecht immers ook nog met 6 IC's, 4 sprinters en 2 goederenpaden. Het zal de wens zijn tot het scheiden van de Belgische en Nederlandse systemen, zodat een Belgische trein zonder 1,5 kV-tolerantie en ATB toch beveiligd naar Weert kan rijden en ook weer tractie kan geven om terug te geraken.
Ergens ga je toch een spanningssluis moeten voorzien of zouden ze speciaal in Weert een apart perron voorzien? Dat is wat overkill voor een korte extensie van de Antwerpen-Hamont. Als NL ooit overschakelt op 3kV zou men in principe ook verder dan Weert kunnen sporen. Een spanningssluis net voor de hier al genoemde bocht zou toch een pak efficiënter zijn. Je kan voorlopig Belgische treinen dan een ontheffing geven voor ATB.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door jan_olieslagers »

Een spanningssluis is inderdaad wat men doet op de beide andere locaties (Roosendaal en Randwyck) maar dat is toch een beetje knutselig, een behoorlijk triestig compromis, en ik denk dat niemand er gelukkig mee is, noch Infrabel noch ProRail noch NMBS. Het mooiste zou inderdaad zijn een apart spoor onder 3kV= vanaf Hamont-grens tot in Weert maar dat kost een pak geld, niet in het minst voor die extra brug.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

TB_worden schreef: 25 feb 2021, 13:19 Heeft ProRail indertijd enkel het stuk tussen de grens en de aftakking in Budel vernieuwd of helemaal tot aan de bocht in Weert?

Waarom zijn die kosten dan zo groot? Is het verkeer tussen Eindhoven en Weert dan zo druk dat je er geen trein Weert-Antwerpen tussen krijgt? En de perrons in Weert zijn toch wel lang genoeg om er een IC te zetten? Het is niet dat er ooit 4 gekoppelde breaks of twee stammen M6 moeten halteren...
Neerpelt-Hamont(grens) is in 2007 opgeknapt, het stukje Budel(grens) tot vlak achter de wissel naar de zinkfabriek om één of andere reden niet (reden? Joost mag het weten...), vanaf de wissel tot in Weert ook in 2007 opgeknapt.
In Weert is er 1 IC-dienst en 1 sprinterdienst. Maar omdat een treindienst in Nederland standaard om het half uur is (in België (helaas) om het uur), stoppen er in Weert 2 IC's richting Roermond en verder, 2 IC's richting Eindhoven en verder. Dn nog de spinterdienst Weert-Tilburg universiteit om het half uur. Samengeteld 6 treinen per uur aan het eilandperron, behoorlijk druk dus... Om daar dan nog een trein van/naar België te ontvangen, wordt het behoorlijk puzzelen, laat staan dat dit praktisch onmogelijk wordt. Opties zijn: ofwel een zakperron, ofwel een bijkomend perron in Weert.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door jan_olieslagers »

ofwel een zakperron
Wat is een zakperron?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ostbahnhof
Berichten: 878
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door ostbahnhof »

Cul de sac? Kopspoor?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

Een spoor dat vanaf het perroneinde doorloopt tot een stuk door het huidige (in Weert liggende) eilandperron. Dat is inderdaad een kopspoor of doodlopend spoor. Vraag me nu geen schetsje, want daar ben ik gene held in... :wink:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 25 feb 2021, 22:53
ofwel een zakperron
Wat is een zakperron?
Hier wordt denk ik een zakspoor bedoeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zakspoor

Groetjes,
Rian
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

Klopt, ik vermeldde zakperron, maar bedoelde zakspoor. Zeer duidelijke schets trouwens...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door jan_olieslagers »

Okee, duidelijk - maar om zoiets toe te voegen is er in Weert toch al helemaal geen plaats? Als er al een afgescheiden perronspoor bij kan zal het al heel wat zijn , lijkt me.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door AlexNL »

LML schreef: 25 feb 2021, 22:30 In Weert is er 1 IC-dienst en 1 sprinterdienst. Maar omdat een treindienst in Nederland standaard om het half uur is (in België (helaas) om het uur), stoppen er in Weert 2 IC's richting Roermond en verder, 2 IC's richting Eindhoven en verder. Dn nog de spinterdienst Weert-Tilburg universiteit om het half uur. Samengeteld 6 treinen per uur aan het eilandperron, behoorlijk druk dus... Om daar dan nog een trein van/naar België te ontvangen, wordt het behoorlijk puzzelen, laat staan dat dit praktisch onmogelijk wordt. Opties zijn: ofwel een zakperron, ofwel een bijkomend perron in Weert.
Op dit moment is dat inderdaad correct, maar dat komt omdat er wat uitsnijdingen zijn in de dienstregeling i.v.m. het coronavirus.

Tijdens een normale dienstregeling doen de volgende treinseries station Weert aan (en alles 2x/u/richting):
- De IC Maastricht - Den Helder / Enkhuizen (afhankelijk van tijdstip)
-De IC Heerlen - Enkhuizen (rijdt alleen overdag, momenteel beperkt tot Sittard - Heerlen)
- De sprinter Tilburg Universiteit - Weert

De sprinter uit Tilburg keert in Weert aan het perron. Ik zie niet echt een mogelijkheid om op deze infrastructuur nog een extra kerende treinserie af te handelen, in ieder geval niet op een robuuste manier.

Je moet dus hoe dan ook gaan knutselen in Weert:
- Een compleet nieuw perron aanleggen
- Of spoor 2 verlengen en opdelen in perronfases (zoals is gedaan met spoor 3)
- Of een keerspoor aanleggen ten oosten van Weert

Aan iedere optie hangt een flink prijskaartje, niet iets wat je zomaar even doet voor een proefproject.
JHS2013
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door JHS2013 »

jan_olieslagers schreef: 25 feb 2021, 23:30 Okee, duidelijk - maar om zoiets toe te voegen is er in Weert toch al helemaal geen plaats? Als er al een afgescheiden perronspoor bij kan zal het al heel wat zijn , lijkt me.
Als ik kijk op Google Maps lijkt het alsof er wel een spoor in het perron past, het perron voor het zakspoor wordt dan wel niet al te breed...
Plaats reactie