reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 14 jul 2023, 15:35 Hoeveel meerwaarde heeft deze lijn voor Nederland? En hoeveel moet België op Nederlandse bodem bijdragen? En hoeveel mag dat voor België kosten?
Ik zie een Belgische minister niet snel geld aan Nederland geven om deze lijn te kunnen heropenen. En terecht overigens, er kan met minder geld in België zelf meer bereikt worden dan op dit traject over de grens.
Laten we om te beginnen al maar eens een tweede trein per uur inleggen vanuit Neerpelt richting binnenland, dat zijn allemaal bestemmingen waar veel meer vraag naar is en waar het relatief eenvoudig is om het aanbod uit te breiden.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door jknockaert »

maarten schreef: 14 jul 2023, 10:33Bedenk ook dat Arriva bij invoering van de nieuwe busconcessie Limburg (2017) plannen aanbood om de bus Venlo - Weert door te trekken naar Hamont. Daar is ook niks van gekomen. Mag duidelijk zijn dat dat niet is omdat ze dachten dat er teveel reizigers zouden zijn. Die lijn zou ook lang parallel lopen met een bestaande lijn (11 van Maarheeze naar Weert). En om nu bijvoorbeeld De Lijn 84 door te trekken naar Budel (Sint Barbaraweg via de Fabrieksstraat) zal ook niet echt aantrekkelijk zijn voor reizigers, maar dan heb je tenminste iets.
Ik heb geen zicht op reizigersaantallen, maar het lijkt me wel dat de vraag naar verplaatsingen tussen de Antwerpse Kempen en NL is toegenomen de afgelopen jaren. Lijn 450 Tilburg—Turnhout rijdt nu vaak met goed gevulde gelede wagens en zal -als ik het goed heb- vanaf 2024 om het halfuur gaan rijden tot Tilburg. Met de trein langs Weert zou voor courante bestemmingen niet heel veel sneller zijn, maar vaak wel minder overstappen (en in Weert zou het ook wat minder omslachtig kunnen zijn dan in Antwerpen Centraal van +1 naar -2). Een en ander hangt natuurlijk samen met de exacte reizigersstromen; als de bulk tussen Turnhout en Tilburg reist zal het niet veel opleveren langs Weert.
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 14 jul 2023, 18:47
TB_worden schreef: 14 jul 2023, 15:35 Hoeveel meerwaarde heeft deze lijn voor Nederland? En hoeveel moet België op Nederlandse bodem bijdragen? En hoeveel mag dat voor België kosten?
Ik zie een Belgische minister niet snel geld aan Nederland geven om deze lijn te kunnen heropenen. En terecht overigens, er kan met minder geld in België zelf meer bereikt worden dan op dit traject over de grens.
Laten we om te beginnen al maar eens een tweede trein per uur inleggen vanuit Neerpelt richting binnenland, dat zijn allemaal bestemmingen waar veel meer vraag naar is en waar het relatief eenvoudig is om het aanbod uit te breiden.
Dat bedoel ik dus. Deze provincie, en dan vooral het Noorden heeft hele andere noden dan een soort prestigeproject met minder meerwaarde dan veel noodzakelijkere punten.

Bovendien is het tracé tot aan de grens gewoon klaar. Aan Nederland om iets te doen. En als ze er daar niets mee willen doen, laten voor wat het is.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door groentje »

Welke prioriteiten zie je precies? Zeker als je niet alleen aan rendabiliteit, maar ook aan territoriale spreiding denkt, lijkt dit een Limburgs project met best wel wat potentie. Al helemaal als je bedenkt dat het om nog geen 10 km gaat, naast een eventuele verbouwing van station Weert om de extra treinen te ontvangen, die ook de binnenlandse capaciteit zou kunnen verhogen. Voor een verbinding die niet enkel Hamont met Weert zou verbinden, maar de rest van Noord-Limburg en een deel van de Antwerpse Kempen, en met overstap een groot deel van ZO-Nederland. De omweg naar pakweg Eindhoven is kleiner dan vanuit St-Niklaas naar Dendermonde sporen...
En de kosten zijn een stuk lager dan wat nodig zou zijn om pakweg L20 te heropenen, iets waar ik voor alle duidelijkheid niet tegen ben, maar daarvoor moeten 2 grote bruggen gebouwd worden ipv één van kleinere omvang, moet Maastricht ook verbouwd worden, etc.
Dus ja, volgens mijn inschatting wordt dit zo'n project dat, als het ooit werkelijkheid wordt, dat iedereen zich zal vragen waarom het zolang heeft geduurd na enkele jaren.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door jknockaert »

groentje schreef: 15 jul 2023, 00:37Al helemaal als je bedenkt dat het om nog geen 10 km gaat, naast een eventuele verbouwing van station Weert om de extra treinen te ontvangen, die ook de binnenlandse capaciteit zou kunnen verhogen.
groentje schreef: 15 jul 2023, 00:37En de kosten zijn een stuk lager dan wat nodig zou zijn om pakweg L20 te heropenen, iets waar ik voor alle duidelijkheid niet tegen ben, maar daarvoor moeten 2 grote bruggen gebouwd worden ipv één van kleinere omvang, moet Maastricht ook verbouwd worden, etc.
Die opgevoerde kosten voor een stationsverbouwing en een brug in Weert lijken me nogal overdreven. Voor de RegioExpres blijkt een extra sneltrein te kunnen zonder extra brug over de Oude IJssel noch een verbouwing van station Doetinchem. Met wat puzzelen kan je wellicht ook een dergelijke oplossing vinden voor Weert. Neemt niet weg dat het moderniseren van die 10km niet per definitie goedkoop hoeft te zijn; met bovenleiding, een modern seinsysteem en snelheidsverhoging (incl. aanpassen/afschaffen overwegen) loopt het snel in de papieren.
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door TB_worden »

groentje schreef: 15 jul 2023, 00:37 Welke prioriteiten zie je precies? Zeker als je niet alleen aan rendabiliteit, maar ook aan territoriale spreiding denkt, lijkt dit een Limburgs project met best wel wat potentie. Al helemaal als je bedenkt dat het om nog geen 10 km gaat, naast een eventuele verbouwing van station Weert om de extra treinen te ontvangen, die ook de binnenlandse capaciteit zou kunnen verhogen. Voor een verbinding die niet enkel Hamont met Weert zou verbinden, maar de rest van Noord-Limburg en een deel van de Antwerpse Kempen, en met overstap een groot deel van ZO-Nederland. De omweg naar pakweg Eindhoven is kleiner dan vanuit St-Niklaas naar Dendermonde sporen...
En de kosten zijn een stuk lager dan wat nodig zou zijn om pakweg L20 te heropenen, iets waar ik voor alle duidelijkheid niet tegen ben, maar daarvoor moeten 2 grote bruggen gebouwd worden ipv één van kleinere omvang, moet Maastricht ook verbouwd worden, etc.
Dus ja, volgens mijn inschatting wordt dit zo'n project dat, als het ooit werkelijkheid wordt, dat iedereen zich zal vragen waarom het zolang heeft geduurd na enkele jaren.
Ik verwacht weinig, eigenlijk geen, 'harde' investeringen meer in Limburg. Het meest haalbare is misschien nog een volledige ontdubbeling van Mol tot Neerpelt en L15, al zou het maar over wijksporen gaan om de capaciteit te verhogen, en de ontdubbeling tussen Allen en Sint-Truiden.

Heropening van lijnen zullen gewoon nooit meer gebeuren.

Ik verwacht vooral meer frequenties en nieuwe diensten. Noord-Limburg is meer gebaat bij een regelmatige IC van Neerpelt naar Brussel bijvoorbeeld, naast die naar Antwerpen.

Daarnaast een groter en vooral efficiënter aanbod vanuit Genk.

Op de IC08 in het weekend evenveel treinen aanbieden als door de week,...

Ik weet ook wel dat er nu voor alles nog geen grote vraag is, maar creëer tenminste eerst het aanbod en de passagiers zullen ongetwijfeld volgen. Niemand betaalt graag 100 euro voor een bak diesel om vervolgens in de file te gaan staan.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

TB_worden schreef: 15 jul 2023, 10:09
groentje schreef: 15 jul 2023, 00:37 Welke prioriteiten zie je precies? Zeker als je niet alleen aan rendabiliteit, maar ook aan territoriale spreiding denkt, lijkt dit een Limburgs project met best wel wat potentie. Al helemaal als je bedenkt dat het om nog geen 10 km gaat, naast een eventuele verbouwing van station Weert om de extra treinen te ontvangen, die ook de binnenlandse capaciteit zou kunnen verhogen. Voor een verbinding die niet enkel Hamont met Weert zou verbinden, maar de rest van Noord-Limburg en een deel van de Antwerpse Kempen, en met overstap een groot deel van ZO-Nederland. De omweg naar pakweg Eindhoven is kleiner dan vanuit St-Niklaas naar Dendermonde sporen...
En de kosten zijn een stuk lager dan wat nodig zou zijn om pakweg L20 te heropenen, iets waar ik voor alle duidelijkheid niet tegen ben, maar daarvoor moeten 2 grote bruggen gebouwd worden ipv één van kleinere omvang, moet Maastricht ook verbouwd worden, etc.
Dus ja, volgens mijn inschatting wordt dit zo'n project dat, als het ooit werkelijkheid wordt, dat iedereen zich zal vragen waarom het zolang heeft geduurd na enkele jaren.
Heropening van lijnen zullen gewoon nooit meer gebeuren.
Deze lijn hoeft zelfs niet heropend te worden, ze is trouwens nooit gesloten geweest (is zelfs volledig opgeknapt in 2007), alleen dat er momenteel amper/geen treinen meer over rijden tussen Budel-Weert...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door TB_worden »

LML schreef: 15 jul 2023, 10:47
TB_worden schreef: 15 jul 2023, 10:09
groentje schreef: 15 jul 2023, 00:37 Welke prioriteiten zie je precies? Zeker als je niet alleen aan rendabiliteit, maar ook aan territoriale spreiding denkt, lijkt dit een Limburgs project met best wel wat potentie. Al helemaal als je bedenkt dat het om nog geen 10 km gaat, naast een eventuele verbouwing van station Weert om de extra treinen te ontvangen, die ook de binnenlandse capaciteit zou kunnen verhogen. Voor een verbinding die niet enkel Hamont met Weert zou verbinden, maar de rest van Noord-Limburg en een deel van de Antwerpse Kempen, en met overstap een groot deel van ZO-Nederland. De omweg naar pakweg Eindhoven is kleiner dan vanuit St-Niklaas naar Dendermonde sporen...
En de kosten zijn een stuk lager dan wat nodig zou zijn om pakweg L20 te heropenen, iets waar ik voor alle duidelijkheid niet tegen ben, maar daarvoor moeten 2 grote bruggen gebouwd worden ipv één van kleinere omvang, moet Maastricht ook verbouwd worden, etc.
Dus ja, volgens mijn inschatting wordt dit zo'n project dat, als het ooit werkelijkheid wordt, dat iedereen zich zal vragen waarom het zolang heeft geduurd na enkele jaren.
Heropening van lijnen zullen gewoon nooit meer gebeuren.
Deze lijn hoeft zelfs niet heropend te worden, ze is trouwens nooit gesloten geweest (is zelfs volledig opgeknapt in 2007), alleen dat er momenteel amper/geen treinen meer over rijden tussen Budel-Weert...
Maar blijkbaar wel nog kosten die voor NL te groot zijn om te investeren. En, nogmaals, van mij mag het hé. Absoluut.

In een ideale wereld heropenen ook de lijn 20 Hasselt-Maastricht, lijn 18 Hasselt-Neerpelt-Eindhoven, het Bels lijntje Turnhout-Tilburg,... En als we dan toch bezig zijn ook de lijn 21 Winterslag-As-Maasmechelen/Maaseik en het verbindingsstuk tussen Genk-Noord en lijn 18 :wink:
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

TB_worden schreef: 15 jul 2023, 13:57
LML schreef: 15 jul 2023, 10:47
TB_worden schreef: 15 jul 2023, 10:09 Heropening van lijnen zullen gewoon nooit meer gebeuren.
Deze lijn hoeft zelfs niet heropend te worden, ze is trouwens nooit gesloten geweest (is zelfs volledig opgeknapt in 2007), alleen dat er momenteel amper/geen treinen meer over rijden tussen Budel-Weert...
Maar blijkbaar wel nog kosten die voor NL te groot zijn om te investeren. En, nogmaals, van mij mag het hé. Absoluut.

In een ideale wereld heropenen ook de lijn 20 Hasselt-Maastricht, lijn 18 Hasselt-Neerpelt-Eindhoven, het Bels lijntje Turnhout-Tilburg,... En als we dan toch bezig zijn ook de lijn 21 Winterslag-As-Maasmechelen/Maaseik en het verbindingsstuk tussen Genk-Noord en lijn 18 :wink:
... met als verschil dat Hamont-Weert klaarligt (mits de nodige aanpassingen in Nederland). De rest moet allemaal opnieuw heraangelegd worden vanaf 0 (nul), over investeringen gesproken...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door Shrek »

LML schreef: 16 jul 2023, 10:18 ... met als verschil dat Hamont-Weert klaarligt (mits de nodige aanpassingen in Nederland).
Die nodige aanpassingen willen natuurlijk zeggen dat het helemaal niet klaarligt.
Het zou goed kunnen dat het voor België veel eenvoudiger is om zelf een binnenlandse lijn te heropenen dan om de Nederlanders tot actie te laten overgaan.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door groentje »

Deels akkoord, je zou in theorie vandaag al kunnen rijden (mochten we dieseltreinen hebben die Nederland binnen mogen), maar de snelheid is niet aantrekkelijk, en er is een capaciteitsprobleem in station Weert, dus dat gaan we niet doen. Voor een aantrekkelijke verbinding zijn investeringen nodig, de vraag is, hoe groot die investeringen zijn. Het gaat immers om minder dan 10 km die je sneller moet maken en liefst electrificeren, da's niet niks, maar toch ook geen monstersbedrag. Het moeilijkst wordt nog de capaciteit in station Weert, en misschien de brug over de Zuid-Willemsvaart, maar zou een ietwat apart gelegen perron, thv de huidige goederenbundel, niet op z'n minst als tijdelijke oplossing kunnen dienen? Er bestaan eenvoudige prefabelementen waarmee je makkelijk en snel een perron kan bouwen, zeker wanneer je geen verkeer langs dat spoor hebt...
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door jknockaert »

groentje schreef: 16 jul 2023, 18:38Het moeilijkst wordt nog de capaciteit in station Weert
Echt niet hoor. Gewoon het perron langs spoor 2 verlengen (ruimte zat, hetzelfde perron is aan de kant van spoor 3 al in beide richtingen verlengd omdat de sprinter daar keert) en opdelen in een 2a en 2b met een wissel ertussen (zoals tussen 3a en 3b). De sprinter naar Tilburg kan dan naar 2a, de IC krijgt 2b en 3b, en voor de trein naar BE is dan de klok rond 3a vrij. Makkelijk zat.
groentje schreef: 16 jul 2023, 18:38misschien de brug over de Zuid-Willemsvaart
Met wat passen en meten moet daar toch nog een trein tussen kunnen over dat korte stukje?
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door groentje »

Zal de nuttige perronlengte dan nog volstaan voor de IC's? Ze kunnen ook overwegen om de stoptrein uit Tilburg tot Roermond door te trekken, dat heeft ook extra ruimte, natuurlijk. En een extra potentiële halte of 2...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 16 jul 2023, 19:48 Echt niet hoor. Gewoon het perron langs spoor 2 verlengen (ruimte zat, hetzelfde perron is aan de kant van spoor 3 al in beide richtingen verlengd omdat de sprinter daar keert) en opdelen in een 2a en 2b met een wissel ertussen (zoals tussen 3a en 3b). De sprinter naar Tilburg kan dan naar 2a, de IC krijgt 2b en 3b, en voor de trein naar BE is dan de klok rond 3a vrij. Makkelijk zat.
Wissels bijleggen en perrons verlengen makkelijk zat noemen... dan is alles natuurlijk makkelijk.
Wat je hier beschrijft kost makkelijk enkele miljoenen €, dat is geen evidente ingreep en al helemaal niet om een ander land het te laten financieren.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door maarten »

groentje schreef: 16 jul 2023, 20:19 Zal de nuttige perronlengte dan nog volstaan voor de IC's?
Waarschijnlijk niet. Spoor 3b is zo'n 330 meter lang, daar kun je 12 bakken kwijt. Spoor 2 is in zijn totaliteit 430 meter lang. Met een wisselstraat van 80 meter krijg je dan 330 meter spoor 2b en 20 meter spoor 2a.
Ja, spoor 3 is aan beide zijden langer als spoor 2.
Ze kunnen ook overwegen om de stoptrein uit Tilburg tot Roermond door te trekken, dat heeft ook extra ruimte, natuurlijk. En een extra potentiële halte of 2...
Dan krijg je dezelfde problemen in Roermond :lol: Daar heb je sporen 1 en 2 voor de IC's en spoor 3a en 3b voor de stoptreinen naar Venlo en Sittard.
Provincie Limburg zou het denk ik wel willen, zijn ook al wel discussies over geweest, met haltes in Baexem en Haelen.
Dan kun je beter de trein uit Antwerpen doortrekken naar Roermond en verder naar Maastricht of Heerlen (Aken!?). De vervoersvraag van Baexem en Haelen zal ook eerder richting Roermond gaan.
Plaats reactie