reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door pietje »

25 kV was het lange-termijn plan voor het Nederlandse net.
Het kan pas starten als ATB weg is, dus nog vele tientallen jaren te gaan.
Om niet teveel kapitaalvernietiging te doen, is men op een bepaald moment, tientallen jaren geleden, gestart met alle nieuwe en vernieuwde bovenleiding ineens te bouwen met materiaal geschikt voor 25 kV
Daar is men intussen mee gestopt, omdat dat duurder is en de kans reëel dat het er uiteindelijk niet van komt.

Intussen zijn er studies gedaan die aantonen dat 3kV relatief snel en goedkoop kan uitgerold worden met een "terugverdientijd" van pakweg 10 jaar.
Prorail is voorstander, want het vermijdt nodeloze investering in verzwaring van de bestaande installaties om het toegenomen verkeer aan te kunnen (vooral dikkere kabels en meer voedingsposten bouwen) en het zorgt voor significant minder verliezen, wat de kosten ten goede komt.
De regionale vervoerders willen zo snel mogelijk een omslag naar 3 kV
Goederenvervoerders willen liever naar 25 kV (want de meeste locs kunnen dit aan en men kan goedkopere AC-locs gaan gebruiken)
NS wil vooral wachten tot al het 1500 V materieel uit dienst is genomen, maar wil graag nu wel een beslissing naar wat het gaat worden.

Intussen gebeurt er vooral niets, behalve veel geld steken in het "oprekken" van de mogelijkheden van 1500 V

Vooral de houding van NS vind ik nogal dom: ombouw van treinstellen is helemaal niet zo moeilijk meer. Vermogenelectronica kan vlotjes 3kV omzetten naar 1500 V.
Als men nu eens zou starten met het ontwerp van zo'n omvormer voor 1 van de jongste treintypes, kan men eens kijken op welke manier een uitrol haalbaar kan zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 12 jul 2023, 10:35 De oplossing die het dichtst aan de horizon ligt is MS30 met accu's.
En dan moet ProRail daartegen nog ETCS installeren, dat valt ook nog af te wachten.
Kortom: er zullen daar niet snel passagierstreinen de grens over gaan...
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door AlexNL »

En dan is het nog maar de vraag of er genoeg perroncapaciteit is in Weert, en of het dienstregelingtechnisch inpasbaar is. Zoals het spoor nu ligt moet je van Weert > Hamont zo'n 500 meter 'verkeerd spoor' rijden om bij de aansluiting te komen.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door maarten »

Veel ruimte is er niet. De stopper uit Eindhoven keert nu op spoor 3a waar hij moet wachten tot de IC uit Maastricht via spoor 2 weg is terwijl in de tussentijd de IC naar Maastricht via spoor 4 naar spoor 3b komt.
Dus op die tijd kun je de trein uit Hamont niet afwikkelen, dat moet dan een kwartier later gebeuren. En een dergelijke constructie heb je niet op spoor 2.

Het standpunt van Prorail is op dit moment dat er een extra spoor met een extra brug bij moet komen omdat het anders niet zou passen. Dat kan de elektrificatie dan ook weer makkelijker maken door een aparte lijn met 3 kV aan te leggen en in Weert een extra perron aan de zuidzijde te leggen (en Prorail te overtuigen dat 3kV in Nederland een Toegelaten Systeem wordt), maar de kosten zijn uiteraard hoog.
En daarvoor moet ook station Weert worden omgebouwd. Toegang naar dat perron moet via de tunnel die dan verlengd moet worden of via een overweg van het middenperron naar het nieuwe perron en daar zal Prorail wel weer wat van vinden.
Dat extra perron moet dan langs spoor 5 komen (want anders kan de IC nog niet over spoor 4 langsrijden) en daarvoor moet je sporen 6 en 7 opofferen.
Ik weet niet of die sporen nog veel gebruikt worden, maar dan heb je in Weert in feite geen wachtsporen meer.

Er rijden nu in beide richtingen 6 reizigerstreinen per uur en er zal nog wel wat vracht rijden.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 12 jul 2023, 10:17
LML schreef: 12 jul 2023, 09:54 Nu het kabinet Rutte (zoveel...) er niet meer is in Nederland - enkel nog voor lopende zaken - zou de doortrekking van de reizigerstrein van Hamont naar Weert opnieuw op de helling staan. Zijn er al (pers)berichten verschenen en/of Iemand die er het fijne van weet...?
Zelfs toen het kabinet er nog was beweegde er niet veel, dus ik denk niet dat dat veel impact gaat hebben...
Dat er weinig in de pers verscheen, wil niet zeggen dat er niks bewoog. Het overleg tussen ProRail, de provincie Limburg, het ministerie van I&W en soms de reizigersorganisaties ging wel gewoon door. Daarover komt zeer weinig in de publiciteit, behalve dan af en toe een status in een Kamerbrief, zoals onlangs:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -per-spoor

Groetjes,
Rian
TKR
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door TKR »

pietje schreef: 12 jul 2023, 13:06 ...
NS wil vooral wachten tot al het 1500 V materieel uit dienst is genomen, maar wil graag nu wel een beslissing naar wat het gaat worden.
...
En besteld intussen een hoop nieuw materieel dat enkel 1.5kV aankan? Dat gaat nog even duren dan.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door maarten »

TKR schreef: 12 jul 2023, 19:04
En besteld intussen een hoop nieuw materieel dat enkel 1.5kV aankan? Dat gaat nog even duren dan.
Er is geen roadmap dus NS kan zich daar ook niet door laten leiden. En er is niemand die een beslissing durft te nemen en ik maak me sterk dat de opdracht aan de onderzoeksbureaus is "reken dit kapot".
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door pietje »

Er was een doelstelling, namelijk alles voorbereiden op 25 kV, dus de VIRM's zijn indertijd gekocht met de mogelijkheid om ze later te voorzien van een transformator en dergelijke voor 25 kV.

Intussen is die piste verlaten en wordt er bij bestelling niets meer voorzien naar toekomstige aanpassing van de spanning.

Daarom is 3 kV de enige oplossing die op een termijn van 10 jaar haalbaar is: ontwikkel de nodige omvormers die je wij wijze van spreken op of onder het treinstel vastsplakt en je bent vertrokken.
(ik weet dat het iets ingewikkelder is, maar er is een reden waarom die optie naar voor wordt geschoven)
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door dentheo »

pietje schreef: 12 jul 2023, 22:25 Er was een doelstelling, namelijk alles voorbereiden op 25 kV, dus de VIRM's zijn indertijd gekocht met de mogelijkheid om ze later te voorzien van een transformator en dergelijke voor 25 kV.
Intussen is die piste verlaten en wordt er bij bestelling niets meer voorzien naar toekomstige aanpassing van de spanning.
Daarom is 3 kV de enige oplossing die op een termijn van 10 jaar haalbaar is: ontwikkel de nodige omvormers die je wij wijze van spreken op of onder het treinstel vastsplakt en je bent vertrokken.
Dan is er in die VIRM's zeker plaats genoeg voor die omvormer... :D
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door pietje »

dentheo schreef: 12 jul 2023, 23:31
pietje schreef: 12 jul 2023, 22:25 Er was een doelstelling, namelijk alles voorbereiden op 25 kV, dus de VIRM's zijn indertijd gekocht met de mogelijkheid om ze later te voorzien van een transformator en dergelijke voor 25 kV.
Intussen is die piste verlaten en wordt er bij bestelling niets meer voorzien naar toekomstige aanpassing van de spanning.
Daarom is 3 kV de enige oplossing die op een termijn van 10 jaar haalbaar is: ontwikkel de nodige omvormers die je wij wijze van spreken op of onder het treinstel vastsplakt en je bent vertrokken.
Dan is er in die VIRM's zeker plaats genoeg voor die omvormer... :D
Idd, en bij eender welk ander type treinstel kan je ook wel een bruikbaar plekje vinden voor zo'n omvormer
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door AlexNL »

Bij de meest recente aanbestedingen vraagt NS om treinstellen die 1500 V lusten, met als optie voor een vervolgbestelling 3 kV. Dat is het geval bij ICNG (reeds ingevuld), DDNG, en ook bij de volgende lichting sprinters. Ook voor de SNG zou dat moeten gelden.

Dat maakt de kans al iets groter dat er in het elektrisch ontwerp van de treinstellen door de fabrikanten al rekening is gehouden met een hogere bovenleidingsspanning. Dat maakt aanpassen naar 3 kV wellicht ook eenvoudiger dan bij een treinstel dat er nooit voor is gespecificeerd.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door pietje »

Ik ga er ook vanuit dat een fabrikant amper meerprijs gaat aanrekenen voor een 1500V trein die moet voorbereid zijn op 3000V
Het enige waar je moet over waken is dat de isloatie van de hoogspanning iets groter is en dat er ergens een mogelijkheid of ruimte is om een bijkomende omvormer te installeren.
Die eisen gaan de betrokkne treinstellen niet duurder maken in aankoop, maar kunnen er wel voor zorgen dat de ombouw later goedkoper kan uitgevoerd worden.
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door TB_worden »

Dus als ik alles bij elkaar leg, is Weert-Hamont zo goed als uitgesloten.

Stoppen dus met dat verhaal. Ik zie er ook nauwelijks een meerwaarde in. Mensen uit Noord-Limburg die in Eindhoven of Maastricht moeten zijn en daarvoor de trein willen nemen, zijn zo ook met de auto in Weert.

En omgekeerd. NL-Limburgers die in Brussel of Antwerpen moeten zijn, rijden eveneens in een wip naar Hamont.
TKR
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door TKR »

En als je van Antwerpen of Mol naar Roermond wil? ...
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door pietje »

TB_worden schreef: 13 jul 2023, 21:54 Dus als ik alles bij elkaar leg, is Weert-Hamont zo goed als uitgesloten.

Stoppen dus met dat verhaal. Ik zie er ook nauwelijks een meerwaarde in. Mensen uit Noord-Limburg die in Eindhoven of Maastricht moeten zijn en daarvoor de trein willen nemen, zijn zo ook met de auto in Weert.

En omgekeerd. NL-Limburgers die in Brussel of Antwerpen moeten zijn, rijden eveneens in een wip naar Hamont.
Stop dan ook met Luik-Maastricht en andere lokale grenstreintjes, want dat kan je even goed met de auto doen.
Ik kan binnen België ook nog wel wat lijntjes opnoemen met weinig meerwaarde, dus doeken we die ook maar op.
Ik waan mij terug in de jaren 1980, toen enkel de TGV nog een toekomst had...

Ik ben er van overtuigd dat Weert-Hamont voor passagiers nog niet voor morgen is, maar als het er ooit van komt, zal men zich snel afvragen waarom er zolang mee gewacht is.
Plaats reactie