reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Alles over reizigerstreinen in België.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door LML »

@ mod: horen de opmerkingen over goederentreinen niet thuis bij 'IJzeren Rijn', topic 'Goederen'?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Nadleeh »

AlexNL schreef: 15 feb 2018, 17:20Goederenlocs voor 1,5 kV =, 3 kV = en 15 kV ~... bestaan die überhaupt?
Ja hoor. Een hele bekende zelfs.

https://www.bombardier.com/en/transport ... ion=europe
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door AlexNL »

Nadleeh schreef: 19 feb 2018, 19:00 Ja hoor. Een hele bekende zelfs.

https://www.bombardier.com/en/transport ... ion=europe
Die lust ook 25 kV ~, het ging juist over goederenlocs die dat níet lusten. ;)
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Nadleeh »

Ah :D. Hmmm, geen idee. Het is voor de vervoerders ook niet echt interessant om juist zo'n loc te kopen gok ik zo.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door LML »

De doortrekking van de treindienst van Hamont naar Weert is sinds begin deze maand opnieuw een hot item. Vorige woensdag is dit thema aan bod geweest tijdens de kamercommissie mobiliteit. De laatste stand van zaken lees je op de facebook-pagina 'Trein Weert-België' en 'TreinTramBus'.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door TB_worden »

LML schreef: 12 feb 2021, 16:54 De doortrekking van de treindienst van Hamont naar Weert is sinds begin deze maand opnieuw een hot item. Vorige woensdag is dit thema aan bod geweest tijdens de kamercommissie mobiliteit. De laatste stand van zaken lees je op de facebook-pagina 'Trein Weert-België' en 'TreinTramBus'.
Geen positieve businesscase voor de NMBS dus... Tijd voor er de stekker uit te trekken? Met Weert en Hamont op zo'n korte afstand van elkaar kan je vanuit de regio ook met de wagen naar het dichtsbijzijnde station in repsectievelijk Nederland en België bereiken.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door trainlovertje »

TB_worden schreef: 13 feb 2021, 20:49
LML schreef: 12 feb 2021, 16:54 De doortrekking van de treindienst van Hamont naar Weert is sinds begin deze maand opnieuw een hot item. Vorige woensdag is dit thema aan bod geweest tijdens de kamercommissie mobiliteit. De laatste stand van zaken lees je op de facebook-pagina 'Trein Weert-België' en 'TreinTramBus'.
Geen positieve businesscase voor de NMBS dus... Tijd voor er de stekker uit te trekken? Met Weert en Hamont op zo'n korte afstand van elkaar kan je vanuit de regio ook met de wagen naar het dichtsbijzijnde station in repsectievelijk Nederland en België bereiken.
Dan spreek je enkel in naam van de inwoners van de regio Hamont/Weert, reizigers op doorreis hebben die wagen niet klaarstaan in Weert om even naar Hamont te rijden of omgekeerd en moeten dus omreizen.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door trainlovertje »

https://www.dekamer.be/doc/CCRI/pdf/55/ic378.pdf

Helemaal in het begin vind je het volledige verslag van de Commissie Mobiliteit, voor wie het eens rustig wil doornemen. Ik zou zeker niet besluiten dat het politiek 'dood verklaard' is, zeker niet nu we een groene minister van Mobiliteit hebben. Ik denk dat we inderdaad in eerste instantie de details van de studie zelf moeten afwachten, want de vraag blijft hoe men tot die resultaten is bekomen: elektrificatie of niet, spanning op de bovenleiding, aanpassingen in station Weert, ...
1000 nieuwe reizigers per dag is namelijk veel meer dan het aantal reizigers dat men gewonnen heeft door de verbinding door te trekken tot Hamont...
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door groentje »

Het lijkt erop dat ze vooral een probleem hebben met de extra kosten omwille van het grensoverschrijdende aspect, duizend extra reizigers, daarvoor kunnen ze wel een binnenlands traject goedkeuren. Nu kan ik me helaas nog wel wat voorstellen bij extra kosten voor grensverkeer, dat zijn extra treinen die moeten worden goedgekeurd in Nederland, want ik betwijfel dat ze daar van grootvaderrechten zullen kunnen genieten zoals in Maastricht of Roosendaal. Grootvader in Weert is al decennia dood. Ook je personeel moet extra opgeleid worden (en betaald).
Maar toch. Ik vermoed dat ze de baten onderschatten, en de kosten kunnen hopelijk bijgepast worden met Europese middelen, die houden nogal van internationale projecten. De winst is trouwens niet 1000 reizigers op Hamont-Weert, maar een paar honderden extra reizigers op Hamont-Antwerpen. Er staan heel wat NL nummerplaten op de parkings van stations Hamont en Neerpelt, dus er is een Nederlandse vraag naar een aanbod richting, maar niet elke Nederlander neemt z'n auto of fiets naar het buurland om daar de trein te nemen. Ik denk ook dat het nog steeds kans maakt.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door AlexNL »

Grootvadersrechten zul je niet vinden, het gaat immers om een nieuwe verbinding en niet iets wat al bestaat. Er zullen dus wel wat haken en ogen zijn aan het realiseren van een nieuwe verbinding. Echter, dat maakt het niet onmogelijk. Zelfs als de kosten voor een 'volwaardige' implementatie te hoog zijn, dan zijn er nog wel oplossingen te bedenken waarmee er alsnog een trein kan rijden.

Mijn voorstel:
- Batterijtreinen
- TBL1+ / ERTMS
- Perronverlenging.

Rollend materieel
Een groot struikelblok voor doorrijden naar Weert is dat men in Nederland een ander voltage op de bovenleiding heeft staan. Belgisch materieel rijdt op dit moment op eigen kracht naar Roosendaal en Maastricht, maar het materieel dat dit kan is ook geen eeuwig leven beschoren en niet al het NMBS-materieel kan dit.

Een paar oplossingsrichtingen:
- Een extra brug over de Zuid-Willemsvaart, en aanleg van een 3 kV-perron in Weert.
- Inzet van meerspanningsmaterieel.
- Inzet van dieselmaterieel.
- Inzet van batterijtreinen.

Een extra brug en 3 kV-perron is peperduur en operationeel onhandig. Meerspanningsmaterieel, mits dit beschikbaar is, zou een goede oplossing zijn. Kan M7 onder 1500 V rijden, en is dit voorzien om naar Hamont te rijden? Dieselmaterieel is niet gewenst, als er tot Hamont wordt geëlektrificeerd is het ontzettend zonde van die investering om dan alsnog op brandstof van dode dino's te gaan rijden.

De inzet van batterijtreinen kan hier uitkomst bieden. Deze technologie is de laatste jaren ver gevorderd en wordt inmiddels in meerdere landen ingezet (of zal dat binnenkort worden). Hoewel dit ook weer z'n nadelen kent (microvloot) wordt het hiermee wel mogelijk om het laatste stukje (11km van station tot station) te overbruggen. Eenmaal onder de Belgische draad kan er weer worden opgeladen.

Wellicht is het mogelijk om een aantal Desiros te laten aanpassen tot batterijtreinen? ÖBB heeft dit al laten doen met hun Desiro ML's, zij noemen het Cityjet eco. Een groot deel van het ingenieurswerk is dus al gedaan door Siemens, en kan wellicht 1-op-1 worden overgenomen voor de MS08.

Treinbeveiliging
Ik weet niet op welke termijn men in Nederland van plan is om in die regio ERTMS aan te gaan leggen (noch welke variant), wellicht is een 'stopgap' te vinden in de aanleg van TBL1+ in en rond station Weert. Als ik het me goed herinner is men daar al (jaren) mee bezig rond Roosendaal, dus zou er meegelift kunnen worden op het werk wat daarvoor wordt gedaan.

Indien er een uitrol van ERTMS is is dat natuurlijk nog beter, het NMBS-materieel wordt hier immers ook van voorzien dus dat zou (in theorie...) moeten werken.

Perronverlenging
Voor een extra kerende trein in Weert is er op dit moment niet genoeg ruimte. Voor de aanleg van een extra perron zie ik niet meteen ruimte (zonder allerlei opstelsporen te slopen), maar ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om spoor 2 te verlengen en op te splitsen. Dit is al gebeurd bij spoor 3, waardoor er daar een stoptrein uit Eindhoven kan keren (spoor 3a) terwijl ICs richting Limburg vanaf spoor 3b vertrekken.

Door spoor 2 te verlengen en op een soortgelijke manier te splitsen, en door de aanleg van een extra wissel, wordt het mogelijk om een plek te creëren waar de trein uit België kan keren. Wellicht zijn er nog andere optimalisaties in Weert nodig, zoals het verplaatsen van seinen en/of wissels, maar dat lijkt mij niet onoverkomelijk.

Het lijkt me hoe dan ook goedkoper dan de bouw van een extra viaduct en de bouw van een toegewijd 3 kV-perron (of de aanschaf van meerspanningsmaterieel).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Shrek »

Dat van de perronverlenging kan ik volgen, maar over de andere zaken ben ik het niet eens.
Een hele reeks batterijtreinen aanschaffen/ombouwen enkel voor Weert, dat zal niet gebeuren. Maar het hoeft ook niet, breaks genoeg die er zo naartoe kunnen rijden, die kunnen nog zeker 15 jaar mee.

TBL1+ in Nederland zal er niet komen. ProRail werkt al jaren tegen om het in Roosendaal of Maastricht te installeren, Weert zal niet anders zijn. Ze zullen waarschijnlijk beloven dat er ooit ERTMS komt, maar in tussentijd rijden de treinen dan (quasi) onbeveilgd.

Ik vrees er echter wel voor met de cijfers die op tafel liggen. 1000 reizigers is niet zo veel, zeker als een deel van hen vandaag al opstapt in Neerpelt of Hamont valt er niet zoveel meer bij te winnen. Ook qua doorgaande reizigers zal het in Weert maar magertjes zijn als er ooit een Brussel-Eindhoven zou komen, wat zeker niet uit te sluiten valt.
Het voordeel is natuurlijk wel dat het duidelijk is: de NMBS heeft vandaag al een legertje breaks klaarstaan om de grens over te gaan, het is enkel aan ProRail om de investeringen te doen. Wilt Nederland dat of niet?
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door ostbahnhof »

Met een halfuurdienst tot in Weert ontsluit je natuurlijk wel heel Noord Limburg en Oost Antwerpen voor verbindingen naar Nederland. t is aan de studiediensten om de mogelijkheden hiervan te onderzoeken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door kika »

Er zijn een paar technische/ProRail/.. hobbels, die met goede wil (en tijd) zijn op te lossen. Maar de biljetten, hoe realistisch is het daar om pakweg Weert ook als binnenlands station in de tarieven te verwerken?
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door dantjebram72 »

Waarom test men dit gewoon niet eens een maandje uit? Met de mw41 kan je perfect tot in weert rijden. Laat tijdelijk een NS medewerker mee in de stuurpost zitten tussen Hamont en Weert en meet de resultaten. Hoeveel reizigers, hoeveel andere treinen hinder je, hoeveel vertraging is er gemiddeld? En dan kan je die knoop doorhakken op basis van de echte feiten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Shrek »

dantjebram72 schreef: 14 feb 2021, 13:32 Waarom test men dit gewoon niet eens een maandje uit? Met de mw41 kan je perfect tot in weert rijden. Laat tijdelijk een NS medewerker mee in de stuurpost zitten tussen Hamont en Weert en meet de resultaten. Hoeveel reizigers, hoeveel andere treinen hinder je, hoeveel vertraging is er gemiddeld? En dan kan je die knoop doorhakken op basis van de echte feiten.
Waarom test men het niet?
1) De spoorlijn moet aan Nederlandse kant geüpgrade worden naar een hogere snelheid, aan 40 km/h kan je niet binnen de huidige dienstregeling heen en weer naar Weert.
2) Er is geen ontvangstcapaciteit op de perrons van Weert waar deze trein zou kunnen keren
3) De MW41 heeft geen compatibel veiligheidssysteem, zolang er geen ETCS in Weert ligt of een ontheffing wordt gegeven kan die Nederland niet binnen.
Plaats reactie