reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Wat doet DB dan met ICE ze stoppen in Brussel Noord en Luik.
Daar is de NMBS de vervoerder ! Raar maar waar...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Steven »

Heel raar want de nmbs heeft niets aan de inkomsten zover ik tot nu toe weet. De reden waarom ze u in Brussel altijd eerst proberen een thalys ipv ICE ticket te verkopen als je niet verder gaat dan Keulen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Heel raar want de nmbs heeft niets aan de inkomsten zover ik tot nu toe weet. De reden waarom ze u in Brussel altijd eerst proberen een thalys ipv ICE ticket te verkopen als je niet verder gaat dan Keulen.
DB heeft het commerciële risico voor de ICE en krijgt dus alle inkomsten daarvoor. Maar DB is geen vervoerder in België en betaalt dus de NMBS om de trein in België te rijden. De NMBS staat daarom ook als vervoerder op een ICE-ticket. De NMBS heeft dus wel inkomsten aan de ICE, maar die hangen niet van de verkochte tickets af...
Alleen in de begintijd werd de ICE op de klassieke manier geëxploiteerd.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Steven »

ze hebben geen ticketverkoopinkomsten, wat soort inkomsten dan wel? Het rijpad moet DB aan infrabel betalen. Hooguit misschien de kosten dus aan personeel voor 2 heen en terugritten waar er een Belg aan het stuur te vinden is. Maar hoe lang gaat dat nog duren?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:ze hebben geen ticketverkoopinkomsten, wat soort inkomsten dan wel? Het rijpad moet DB aan infrabel betalen. Hooguit misschien de kosten dus aan personeel voor 2 heen en terugritten waar er een Belg aan het stuur te vinden is. Maar hoe lang gaat dat nog duren?
Nee, DB is geen vervoerder en heeft dus geen relatie met Infrabel. Het is de NMBS die de rijpaden betaalt en aan DB doorfactureert. Idem de kosten voor het personeel dat de NMBS moet stellen. DB betaalt de NMBS voor de diensten die nodig zijn om de ICE's in België te rijden en en die DB niet zelf uitvoert omdat ze geen vervoerder in België zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Shrek »

Steven schreef:ze hebben geen ticketverkoopinkomsten, wat soort inkomsten dan wel? Het rijpad moet DB aan infrabel betalen. Hooguit misschien de kosten dus aan personeel voor 2 heen en terugritten waar er een Belg aan het stuur te vinden is. Maar hoe lang gaat dat nog duren?
Wij (Infrabel) ontvangen enkel van de NMBS en van Eurostar voor passagiers-rijpaden. Alle andere treinen worden via de NMBS geregeld.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef:Cabotage is toegestaan onder voorwaarden, met name dat daardoor het economische evenwicht van bestaande openbaredienstcontracten niet in gevaar mag komen en dat de treindienst een hoofdzakelijk internationaal karakter moet hebben. Het is aan de lidstaten om die criteria verder in te vullen. Zie verder richtlijn 91/440 (incl. wijzigingen).
De Nederlandse invulling van deze richtlijn is dat er zonder verdere voorwaarden slechts in 1 Nederlands station gestopt mag worden. Wil een vervoerder zijn internationale trein in meerdere stations laten stoppen, dan dient dit via de mededingingsautoriteit (NMa) te lopen, die op zijn beurt zal beoordelen of de trein het eerdergenoemde economisch evenwicht niet verstoort. Hoe de Belgische invulling van deze richtlijn is is mij onbekend, ik ben niet goed genoeg op de hoogte van Belgische wet- en regelgeving.

Een trein Weert - Hamont - Antwerpen zou denk ik zeer welkom zijn voor reizigers in beide grensregio's, omdat deze dan spreekwoordelijk een stuk dichter bij elkaar komen te liggen. Mits de trein een goed alternatief is voor de auto en er niet te lang over doet.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:
rvdborgt schreef:Cabotage is toegestaan onder voorwaarden, met name dat daardoor het economische evenwicht van bestaande openbaredienstcontracten niet in gevaar mag komen en dat de treindienst een hoofdzakelijk internationaal karakter moet hebben. Het is aan de lidstaten om die criteria verder in te vullen. Zie verder richtlijn 91/440 (incl. wijzigingen).
De Nederlandse invulling van deze richtlijn is dat er zonder verdere voorwaarden slechts in 1 Nederlands station gestopt mag worden. Wil een vervoerder zijn internationale trein in meerdere stations laten stoppen, dan dient dit via de mededingingsautoriteit (NMa) te lopen, die op zijn beurt zal beoordelen of de trein het eerdergenoemde economisch evenwicht niet verstoort.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. De Nederlandse uitwerking staat het pas dit jaar (slechts 2,5 jaar te laat...) gepubliceerde Besluit Liberaliseringsrichtlijn:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 2-271.html
De NMa komt pas in actie als er een betrokken partij bezwaar maakt.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door K V B »

Steven schreef: Wat doet DB dan met ICE ze stoppen in Brussel Noord en Luik.
Kan je met een kaartje Brussel -Luik ook de ICE?

Met Cabotage bedoel ik niet meerderen keren stoppen in België, daarmee bedoel ik met een internationale trein ook binnenlandse reizigers vervoeren.

Voor zover ik weet mag dat niet zomaar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Steven »

normaal kan je dat wel heb al met vrienden via de ice van luik naar brussel gereden (kwamen van maastricht met de stopper)
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef:
AlexNL schreef:
rvdborgt schreef:Cabotage is toegestaan onder voorwaarden, met name dat daardoor het economische evenwicht van bestaande openbaredienstcontracten niet in gevaar mag komen en dat de treindienst een hoofdzakelijk internationaal karakter moet hebben. Het is aan de lidstaten om die criteria verder in te vullen. Zie verder richtlijn 91/440 (incl. wijzigingen).
De Nederlandse invulling van deze richtlijn is dat er zonder verdere voorwaarden slechts in 1 Nederlands station gestopt mag worden. Wil een vervoerder zijn internationale trein in meerdere stations laten stoppen, dan dient dit via de mededingingsautoriteit (NMa) te lopen, die op zijn beurt zal beoordelen of de trein het eerdergenoemde economisch evenwicht niet verstoort.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. De Nederlandse uitwerking staat het pas dit jaar (slechts 2,5 jaar te laat...) gepubliceerde Besluit Liberaliseringsrichtlijn:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 2-271.html
De NMa komt pas in actie als er een betrokken partij bezwaar maakt.

Groetjes,
Rian
Oh, dan is dat veranderd sinds de laatste keer, de documenten die ik toen bekeek verkeerden nog in conceptfase. Bedankt :)
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
Steven schreef:Wat doet DB dan met ICE ze stoppen in Brussel Noord en Luik.
Kan je met een kaartje Brussel -Luik ook de ICE?
Ja, als je een toeslag koopt:
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... CE-toeslag
K V B schreef:Met Cabotage bedoel ik niet meerderen keren stoppen in België, daarmee bedoel ik met een internationale trein ook binnenlandse reizigers vervoeren.

Voor zover ik weet mag dat niet zomaar.
Dat mag onder de voorwaarden die ik al genoemd heb.

Groetjes,
Rian
neigezug

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door neigezug »

Ticketys kopen op bahn.de, dan wordt de reiziger niet richting Thalys gestuurd
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door deadlock »

rvdborgt schreef:Ja, als je een toeslag koopt:
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... CE-toeslag

Groetjes,
Rian
PARDON ACHT EURO :/

Hier is het €2,- voor de reis van A'dam naar Arnhem en gratis voor OV-chipkaart abonnementhouders m.u.v. studentenOV-jaarkaarten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Steve »

Is inderdaad exorbitant duur zeg! Aangezien de nota ivm NMBS-personeel er zo expliciet tussen staat: hebben je vrienden en jezelf die toeslag dan allemaal betaald, Steven??
Plaats reactie