Pagina 8 van 25

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 26 feb 2015, 13:08
door Bibke
Ik heb toch wel de indruk dat er geen protest is tegen het reizigersvervoer zelf maar zoals aangehaald tegen het goederenvervoer.
Anderzijds de IJzeren Rijn reactiveren hoeft niet veel te kosten. Men moet enkel niet blijven hameren op het historisch tracé.
Nu al rijden er treinen vanuit Antwerpen via lijn 12 naar Duitsland en verder.
Het is op dit moment perfect mogelijk om treinen te laten via Hamont naar Duitsland, wel enkel met dieseltractie.
Dus voor België (en dus ook Infrabel) zou het goed zijn dat die treinen via Mol en Hamont zouden rijden zodat er inkomsten voor België gegenereerd zouden worden.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 26 feb 2015, 15:51
door Cipallieter
Shrek schreef: ... Enkel het tweede spoor zal er niet snel komen, dat is immers weggegooid geld indien er geen extra goederentreinen komen...
Op slide 23 van een presentatie van dhr. Cornu in 2014 in de Kamercommissie infra staat nochtans dat het een ‘zo goed als overbelaste lijn’ is.
https://drive.google.com/file/d/0B0iK8O ... edit?pli=1

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 26 feb 2015, 16:12
door Bibke
Cipallieter schreef:
Shrek schreef: ... Enkel het tweede spoor zal er niet snel komen, dat is immers weggegooid geld indien er geen extra goederentreinen komen...
Op slide 23 van een presentatie van dhr. Cornu in 2014 in de Kamercommissie infra staat nochtans dat het een ‘zo goed als overbelaste lijn’ is.
https://drive.google.com/file/d/0B0iK8O ... edit?pli=1
Inderdaad, maar volgens mij was dat de situatie toen de lijn nog niet op EPB stond. Nu zijn de blokken veel korter en moet men geen mensen meer hebben in Balen werkplaatsen om treinen op zij te zetten.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 26 feb 2015, 16:12
door groentje
Via Roosendaal moet je niet kopmaken om naar Duitsland te rijden via Venlo, via Hamont moet je 2x kopmaken, ofwel in Weert en Eindhoven, ofwel in Roermond en Venlo. Alleen als je verder naar Heerlen en Aken zou rijden, moet je niet kopmaken, maar dan heb je geen winst tov de Montzenlijn.
Een van de voorstellen van de Nederlanders indertijd, was dan ook in de plaats van de IJzeren Rijn door de Meinweg te heropenen, via Venlo om te rijden, en 2 bogen te bouwen. Dat is indertijd door de Belgische overheid afgeschoten, omdat ze zolang heeft vastgehouden aan het originele tracé, waar noch de provincie Limburg, noch de Nederlandse overheid, noch de milieuverenigingen voor te vinden zijn. En ik kan hen daar wel in begrijpen. Maar de omweg via Venlo is niet min als je naar het Roergebied wil, met Düsseldorf, Mönchengladbach of Wuppertal, bovendien is de lijn van Venlo naar Viersen grotendeels enkelsporig, en de Duitsers talmen met de uitbouw ervan.
Ik ben dus voorstander geworden van een nieuwe lijn langs de A52, die de woonkernen van Roermond, Dalheim en Wegberg en het natuurgebied de Meinweg niet storen, maar integendeel het verkeer bundelen met de autoweg die ten noorden van Roermond loopt. Akkoord, dat is wellicht een dure optie (al kan ik me moeilijk voorstellen dat het duurder is dan een tunnel onder de Meinweg, en op de ene of andere manier zou je op de lijn Mönchengladbach-Neuss-Düsseldorf moeten geraken, liefst zonder kopmaken. Maar sowieso zijn we nog heel wat tijd verwijderd van welke bouw dan ook.
Niettemin, er zal flink moeten worden geïnvesteerd, ook in het Belgische deel, om daar intensief goederenverkeer mogelijk te maken...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 26 feb 2015, 16:19
door Bibke
groentje schreef:Alleen als je verder naar Heerlen en Aken zou rijden, moet je niet kopmaken, maar dan heb je geen winst tov de Montzenlijn.
Maar je kan wel zwaardere treinen rijden.
groentje schreef:Een van de voorstellen van de Nederlanders indertijd, was dan ook in de plaats van de IJzeren Rijn door de Meinweg te heropenen, via Venlo om te rijden, en 2 bogen te bouwen. Dat is indertijd door de Belgische overheid afgeschoten, omdat ze zolang heeft vastgehouden aan het originele tracé, waar noch de provincie Limburg, noch de Nederlandse overheid, noch de milieuverenigingen voor te vinden zijn. En ik kan hen daar wel in begrijpen.
Mee akkoord, daarom ook dat ik schreef dat men op dit moment niet moet blijven doorboren over het historisch tracé.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 26 feb 2015, 16:20
door Cipallieter
Bibke schreef:...Inderdaad, maar volgens mij was dat de situatie toen de lijn nog niet op EPB stond. Nu zijn de blokken veel korter en moet men geen mensen meer hebben in Balen werkplaatsen om treinen op zij te zetten.
Is deze informatie op wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_19) dan ook ondertussen achterhaald?
'...In 2009 werd bekendgemaakt dat het enkelsporig gedeelte tussen Balen-Werkplaatsen en Neerpelt zou uitgebouwd worden tot dubbelspoor tegen 2016'...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 26 feb 2015, 16:26
door Bibke
Cipallieter schreef:
Bibke schreef:...Inderdaad, maar volgens mij was dat de situatie toen de lijn nog niet op EPB stond. Nu zijn de blokken veel korter en moet men geen mensen meer hebben in Balen werkplaatsen om treinen op zij te zetten.
Is deze informatie op wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_19) dan ook ondertussen achterhaald?
'...In 2009 werd bekendgemaakt dat het enkelsporig gedeelte tussen Balen-Werkplaatsen en Neerpelt zou uitgebouwd worden tot dubbelspoor tegen 2016'...
Dat is toen inderdaad geopperd maar nu we bijna zover zijn hoor je er niets meer van. Het zal waarschijnlijk aangehaald worden in de studie waarover minister Galant het zaterdag had in het station van Neerpelt.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 26 feb 2015, 19:16
door ijzeren rijn 82
groentje schreef:Via Roosendaal moet je niet kopmaken om naar Duitsland te rijden via Venlo, via Hamont moet je 2x kopmaken, ofwel in Weert en Eindhoven, ofwel in Roermond en Venlo. Alleen als je verder naar Heerlen en Aken zou rijden, moet je niet kopmaken, maar dan heb je geen winst tov de Montzenlijn.
Een van de voorstellen van de Nederlanders indertijd, was dan ook in de plaats van de IJzeren Rijn door de Meinweg te heropenen, via Venlo om te rijden, en 2 bogen te bouwen. Dat is indertijd door de Belgische overheid afgeschoten, omdat ze zolang heeft vastgehouden aan het originele tracé, waar noch de provincie Limburg, noch de Nederlandse overheid, noch de milieuverenigingen voor te vinden zijn. En ik kan hen daar wel in begrijpen. Maar de omweg via Venlo is niet min als je naar het Roergebied wil, met Düsseldorf, Mönchengladbach of Wuppertal, bovendien is de lijn van Venlo naar Viersen grotendeels enkelsporig, en de Duitsers talmen met de uitbouw ervan.
Ik ben dus voorstander geworden van een nieuwe lijn langs de A52, die de woonkernen van Roermond, Dalheim en Wegberg en het natuurgebied de Meinweg niet storen, maar integendeel het verkeer bundelen met de autoweg die ten noorden van Roermond loopt. Akkoord, dat is wellicht een dure optie (al kan ik me moeilijk voorstellen dat het duurder is dan een tunnel onder de Meinweg, en op de ene of andere manier zou je op de lijn Mönchengladbach-Neuss-Düsseldorf moeten geraken, liefst zonder kopmaken. Maar sowieso zijn we nog heel wat tijd verwijderd van welke bouw dan ook.
Niettemin, er zal flink moeten worden geïnvesteerd, ook in het Belgische deel, om daar intensief goederenverkeer mogelijk te maken...
de Belgische treinen via Venlo maken allemaal kop in Viersen ! Keulen kan wel rechtstreeks vanuit Venlo maar die treinen uit Belgie rijden via Montzen
De huidige route die men gebruikt via grens Roosendaal-Venlo rijdt de route door grote en drukke steden (Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo) willen ook daar geen goederentreinen . Tja waar willen ze die wel :?
De ijzeren rijn langs de A52 is een prima alternatief en dus rechtstreeks ! de infra in België valt mee vindt ik , het is binnekort dubbel elektrisch tot Mol dus enkel de resterende 27km tot aan de grens waar het baanlichaam voorzien is op dubbel spoor !
Ook de meeste gedeelte van de ijzeren rijn zijn minder intensief bereden reizigerslijn dan de Montzenroute tussen Tongeren en Antwerpen of de Brabantroute in NL

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 26 feb 2015, 21:31
door groentje
Tja, wij zijn spoorliefhebbers en storen ons dus iets minder aan treinverkeer, maar nadat ik het grootste deel van mijn leven naast een spoorlijn gewoond heb, moet ik wel zeggen dat goederentreinen vaak behoorlijk luidruchtig zijn, en toenemend verkeer betekent ook dat je overwegen vaker dicht zijn. Dat wil je liever niet dwars door je stadscentrum, en het zou me dus niet verbazen als ook een hoop Belgische steden langs de IJzeren Rijn om begeleidende maatregelen gaan vragen. Ze zouden niet eens ongelijk hebben, wat mij betreft.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 feb 2015, 23:08
door nahoj
Shrek schreef:Bij de reizigerstreinen Weert-Hamont hebben beide landen te winnen.
Wat heeft België daar bij te winnen?

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 feb 2015, 23:16
door groentje
Een eindpunt dat extra reizigers kan opleveren, en een Nederlandse overheid (provincie? nationaal?) die het exploitatietekort in Nederland bijpast?

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 feb 2015, 23:36
door nahoj
M.a.w. de exploitatiekost Hamont-Weert wordt gedekt door de tickets van die reizigers en de bijpassing door de Nederlandse overheid op Nederlands grondgebied, en de Belgische overheid op Belgisch grondgebied. Want een bijpassing zal steeds noodzakelijk zijn op dergelijke verbinding.
Nogmaals: wat heeft België daarbij gewonnen? Misschien een iets hogere ticketinkomst op het deel Hamont-Antwerpen of Hamont-Hasselt, that's it.

Let op: ik ben geen tegenstander van een uitbreiding van deze of andere treindiensten, integendeel, maar niet per se omdat er puur financiële winst zal gemaakt worden. En als de maatschappelijke winst enkel voor de bewoners van Weert is, dan mag daar toch iets tegenover staan?

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 feb 2015, 23:53
door groentje
Zoals gezegd, als er extra reizigers zijn tussen Weert en Antwerpen, dan zijn dat inkomsten die ook het Belgische exploitatietekort helpen verkleinen, hé. En omgekeerd kan er ook makkelijker naar Nederland gereisd worden, Weert zal wel wat interessante winkels hebben, en met een omwegje en overstappen kan je ook naar Eindhoven, Roermond, en de rest van Nederland. Voor de relatief kleine investeringen die in België nog moeten gebeuren om dat mogelijk te maken, vind ik dat eigenlijk niet slecht. Sowieso is het gewoon belachelijk om in een groot dorp als Hamont te stoppen, als er op enkele km daarvandaan een grotere stad ligt, met goede verbindingen verder. Hetzelfde is ook waar voor Quiévrain (en Valenciennes), De Panne (en Duinkerke), of Noorderkempen (en Breda) trouwens.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 28 feb 2015, 01:36
door Bibke
Voor ons hier in het Noorden van Limburg erg handig. Vanuit Weert om het halfuur een trein in beide richtingen. Kunnen we lekker gaan shoppen in Nederland.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 28 feb 2015, 17:06
door giuseppe
Bibke schreef: om het halfuur .
Iedere 15 minuten...