reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Alles over reizigerstreinen in België.
ijzeren rijn 82
Berichten: 384
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Gewoon spanningssluis maken aan de grens en voorlopig met Breaks of 800den rijden tot men ander materiaal heeft . In maastricht en Roosendaal doet men het ook . Het bundel van Weert heeft toch ruimte voor een extra perron . Dat mag toch geen altegroot probleem zijn ....

Als er nu volwaardig bovenleiding is tussen Antwerpen en Weert kan ook het goederen transport er van profiteren. Zo heb je meer rendement van je investeringen in dat lijn gedeelte . Bijvoorbeeld als lijn 12 buiten dienst is voor werken of een storing kun je via Weert nog naar Nederland en Duitsland ( frontwissel in Weert.) verder naar Emmerich of Bad bentheim .
Voor Lijn 12 is er nu vrijwel geen alternatief als daar iets loos is .
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10330
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Shrek »

ijzeren rijn 82 schreef: 14 feb 2021, 16:02 Gewoon spanningssluis maken aan de grens en voorlopig met Breaks of 800den rijden tot men ander materiaal heeft . In maastricht en Roosendaal doet men het ook . Het bundel van Weert heeft toch ruimte voor een extra perron . Dat mag toch geen altegroot probleem zijn ....

Als er nu volwaardig bovenleiding is tussen Antwerpen en Weert kan ook het goederen transport er van profiteren. Zo heb je meer rendement van je investeringen in dat lijn gedeelte . Bijvoorbeeld als lijn 12 buiten dienst is voor werken of een storing kun je via Weert nog naar Nederland en Duitsland ( frontwissel in Weert.) verder naar Emmerich of Bad bentheim .
Voor Lijn 12 is er nu vrijwel geen alternatief als daar iets loos is .
Er is zeker ruimte voor een extra perron, maar dat aanleggen kost een pak centen, die moet iemand op tafel leggen.

Goederentreinen laten keren in Weert is niet realistisch met de huidige infra, ook in Venlo is dat moeilijk. Bovendien lijkt het argument van goederentreinen mij eerder iets negatief dan positief in Nederland.
groentje
Berichten: 6402
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door groentje »

@ijzeren rijn 82, de breaks en 800-en mogen misschien naar Roosendaal en Maastricht, maar dat geeft hen nog geen recht om naar Weert te rijden. Erger nog, breaks mogen zelfs niet naar Roosendaal. Die stellen mogen alleen maar naar daar, omdat ze al naar daar reden vooraleer de verplichting kwam dat nieuwe treinen moesten uitgerust zijn met ATB. Voor Weert zou je eventueel nog zo'n ontheffing kunnen vragen, maar die is verre van zeker.
Sowieso zou ik pleiten voor een spanningssluis dichter bij Weert, de bediening van de zinkfabriek in Budel gebeurt voornamelijk (uitsluitend?) vanuit België, hoe korter het Belgisch materieel onder 1,5 kV rijdt, hoe beter, en Nederlands materieel gaat niet naar Budel en verder rijden, dus... Was er trouwens geen vaag voorstel om Nederland om te schakelen op 3 kV?
Voor de rest, plaats is er inderdaad, maar daarom is het nog niet gratis. We zullen moeten zien wat de Nederlanders willen betalen... Ik hoop met jou dat de lijn heropend wordt, maar ik vrees dat het toch niet zo eenvoudig zal zijn.
LML
Berichten: 1190
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: Mol (L15 en L19)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door LML »

dantjebram72 schreef: 14 feb 2021, 13:32 Waarom test men dit gewoon niet eens een maandje uit? Met de mw41 kan je perfect tot in weert rijden. Laat tijdelijk een NS medewerker mee in de stuurpost zitten tussen Hamont en Weert en meet de resultaten. Hoeveel reizigers, hoeveel andere treinen hinder je, hoeveel vertraging is er gemiddeld? En dan kan je die knoop doorhakken op basis van de echte feiten.
Gewoon 'ns een maand testen anno 2021 met MW41? Euhm,... vergeet het. Zoals al gemeld, de MW41 mag Nederland niet in. O.k., in de jaren '90 en '00 bolde er op TTB-dag een trein - Teutenexpress - enkele keren gedurende het TTB-weekend tussen Neerpelt en Weert enkele edities met Dlocs 51, ook edities met Dlocs 62/63, telkens met K-, M- of I-rijtuigen. Eén TTB-weekend bolde er zelfs een stoomtrein tussen Neerpelt-Weert. De laatste 2 'Teutenexpressen' begin jaren '00 waren met MW41, inderdaad. Maar destijds zag de hogere instanties dat allemaal door de vingers à la: 'rij maar naar Weert, we weten van niks'. Nu, in 2021 is er bureaucratie ten top en is het bij de minste vraag of suggestie om nogeens naar Weert te rijden, al is het maar 1 H&T-rit gewoonweg een 'njet'. Dus zo simpel dan 'gewoon eens een maand uittesten en naar Weert rijden met MW41' is het allemaal niet (meer) anno 2021...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Eindhoven (NL)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door DDietzen »

Shrek schreef: 14 feb 2021, 13:51
dantjebram72 schreef: 14 feb 2021, 13:32 Waarom test men dit gewoon niet eens een maandje uit? Met de mw41 kan je perfect tot in weert rijden. Laat tijdelijk een NS medewerker mee in de stuurpost zitten tussen Hamont en Weert en meet de resultaten. Hoeveel reizigers, hoeveel andere treinen hinder je, hoeveel vertraging is er gemiddeld? En dan kan je die knoop doorhakken op basis van de echte feiten.
Waarom test men het niet?
1) De spoorlijn moet aan Nederlandse kant geüpgrade worden naar een hogere snelheid, aan 40 km/h kan je niet binnen de huidige dienstregeling heen en weer naar Weert.
2) Er is geen ontvangstcapaciteit op de perrons van Weert waar deze trein zou kunnen keren
3) De MW41 heeft geen compatibel veiligheidssysteem, zolang er geen ETCS in Weert ligt of een ontheffing wordt gegeven kan die Nederland niet binnen.
1) Met 40 km/h zou het toch precies moeten passen? Weert-Hamont (11,2 km) is 18 minuten aan een gemiddelde snelheid van 37 km/h (optrekken/afremmen plus een beetje speling). Hamont-Neerpelt lijkt tamelijk ruim in de jas te zitten, aangezien je grotendeels 120 km/h kunt rijden over 8,2 km, dat zou in een minuut of 6 te doen moeten zijn. Plus 1 minuut halteertijd in Hamont in beide richtingen, en 2 minuut overkruistijd in Neerpelt, heb je dan 8 minuten keertijd te Weert. Of zijn de overwegen tussen Weert en Hamont zodanig ingericht dat je telkens moet stoppen om ze te sluiten? In dat geval red je het niet, nee.

2) Met doortrekken van de huidige dienstregeling kom je op het hele uur in Weert. De IC uit Enkhuizen komt binnen om .55 op 3b, de trein uit Antwerpen kan dan tegen .58 binnenrollen op 3a. Vervolgens liefst om .04 alweer terug vertrekken richting grens, want de Sprinter uit Tilburg Uni wil om .09 aankomen (5 minuten overkruistijd). Overstaptijd 6 minuten naar / 9 minuten vanuit Eindhoven. Als de Antwerpse trein te lang is voor spoor 3a, gooi je de IC uit Enkhuizen naar 2 en kan de Antwerper de volle lengte van spoor 3 gebruiken. Hoe lang heeft MW41 eigenlijk nodig om te keren?

3) Ik zie ProRail nog niet zo gauw ETCS of TBL plaatsen in Weert, gezien de traagheid van vergelijkbare operaties in Roosendaal en Maastricht. Geen idee of een tijdelijke ontheffing voor een strak gedefinieerde proefperiode haalbaar is. Nadeel van een proefperiode is wel dat je weinig forenzen meekrijgt, want die zullen de trein vaak alleen gaan benutten als die structureel (een halfjaar, een jaar of langer) zal rijden.
ijzeren rijn 82
Berichten: 384
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door ijzeren rijn 82 »

LML schreef: 15 feb 2021, 19:29
dantjebram72 schreef: 14 feb 2021, 13:32 Waarom test men dit gewoon niet eens een maandje uit? Met de mw41 kan je perfect tot in weert rijden. Laat tijdelijk een NS medewerker mee in de stuurpost zitten tussen Hamont en Weert en meet de resultaten. Hoeveel reizigers, hoeveel andere treinen hinder je, hoeveel vertraging is er gemiddeld? En dan kan je die knoop doorhakken op basis van de echte feiten.
Gewoon 'ns een maand testen anno 2021 met MW41? Euhm,... vergeet het. Zoals al gemeld, de MW41 mag Nederland niet in. O.k., in de jaren '90 en '00 bolde er op TTB-dag een trein - Teutenexpress - enkele keren gedurende het TTB-weekend tussen Neerpelt en Weert enkele edities met Dlocs 51, ook edities met Dlocs 62/63, telkens met K-, M- of I-rijtuigen. Eén TTB-weekend bolde er zelfs een stoomtrein tussen Neerpelt-Weert. De laatste 2 'Teutenexpressen' begin jaren '00 waren met MW41, inderdaad. Maar destijds zag de hogere instanties dat allemaal door de vingers à la: 'rij maar naar Weert, we weten van niks'. Nu, in 2021 is er bureaucratie ten top en is het bij de minste vraag of suggestie om nogeens naar Weert te rijden, al is het maar 1 H&T-rit gewoonweg een 'njet'. Dus zo simpel dan 'gewoon eens een maand uittesten en naar Weert rijden met MW41' is het allemaal niet (meer) anno 2021...
Omgekeerd gebeurde het ook . In Neerpelt zijn ook een NS koploper en een NS dubbeldekker stam geweest . Uiteraard overgebracht door een NS 6500 vanuit Weert . Op dat gebied is het nu moeilijker.
ostbahnhof
Berichten: 669
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door ostbahnhof »

jammer dat het stukje Zuid Willemsvaart - Weert station niet volledig af te zonderen valt van het hoofdspoor; dan zou er wel wat mogelijk zijn. We kunnen er hier nog veel overschrijven 😎
Die teutenexpress, heb hem ook es genomen ergens begin jaren 90, K rijtuigen, 👍
AlexNL
Berichten: 1918
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door AlexNL »

Ik vraag me af of Hamont-grens - Weert echt maar geschikt is voor 40 km/u, of dat dit een praktische beperking is ingegeven door het gebrek aan een treinbeveiligingssysteem.
LML
Berichten: 1190
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: Mol (L15 en L19)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door LML »

ijzeren rijn 82 schreef: 15 feb 2021, 20:00
LML schreef: 15 feb 2021, 19:29
dantjebram72 schreef: 14 feb 2021, 13:32 Waarom test men dit gewoon niet eens een maandje uit? Met de mw41 kan je perfect tot in weert rijden. Laat tijdelijk een NS medewerker mee in de stuurpost zitten tussen Hamont en Weert en meet de resultaten. Hoeveel reizigers, hoeveel andere treinen hinder je, hoeveel vertraging is er gemiddeld? En dan kan je die knoop doorhakken op basis van de echte feiten.
Gewoon 'ns een maand testen anno 2021 met MW41? Euhm,... vergeet het. Zoals al gemeld, de MW41 mag Nederland niet in. O.k., in de jaren '90 en '00 bolde er op TTB-dag een trein - Teutenexpress - enkele keren gedurende het TTB-weekend tussen Neerpelt en Weert enkele edities met Dlocs 51, ook edities met Dlocs 62/63, telkens met K-, M- of I-rijtuigen. Eén TTB-weekend bolde er zelfs een stoomtrein tussen Neerpelt-Weert. De laatste 2 'Teutenexpressen' begin jaren '00 waren met MW41, inderdaad. Maar destijds zag de hogere instanties dat allemaal door de vingers à la: 'rij maar naar Weert, we weten van niks'. Nu, in 2021 is er bureaucratie ten top en is het bij de minste vraag of suggestie om nogeens naar Weert te rijden, al is het maar 1 H&T-rit gewoonweg een 'njet'. Dus zo simpel dan 'gewoon eens een maand uittesten en naar Weert rijden met MW41' is het allemaal niet (meer) anno 2021...
Omgekeerd gebeurde het ook . In Neerpelt zijn ook een NS koploper en een NS dubbeldekker stam geweest . Uiteraard overgebracht door een NS 6500 vanuit Weert . Op dat gebied is het nu moeilijker.
Zoals ik al zei, dat was in de jaren '90 (in 1995 als ik me niet vergis...).
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10330
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 15 feb 2021, 22:19 Ik vraag me af of Hamont-grens - Weert echt maar geschikt is voor 40 km/u, of dat dit een praktische beperking is ingegeven door het gebrek aan een treinbeveiligingssysteem.
De maximumsnelheid van een spoorlijn wordt bepaald door het minimum dat sporen, bovenleiding en seininrichting aankunnen. Als hier maar treinbeveiliging ligt voor 40km/u is die spoorlijn maar geschikt voor 40 km/h.
LML
Berichten: 1190
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: Mol (L15 en L19)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door LML »

AlexNL schreef: 15 feb 2021, 22:19 Ik vraag me af of Hamont-grens - Weert echt maar geschikt is voor 40 km/u, of dat dit een praktische beperking is ingegeven door het gebrek aan een treinbeveiligingssysteem.
In 2007 is de spoorlijn Neerpelt-Weert volledig opgeknapt (nieuwe ballast, dwarsliggers, rails). Na de werken werd er toen gezegd (ik heb het jammer genoeg (nog) niet op papier gezien) dat deze spoorlijn geschikt was gemaakt voor 120 km/u, behalve het stuk Budel(grens) tot net voorbij de wissel naar de zinkfabriek waar er slechts 40 km/u mag, omdat dit stukje niet opgeknapt was (en nog altijd is).
De spoorlijn is dus klaarblijkelijk geschikt voor 120 km/u (op bovenstaand stukje na...), maar de snelheidsborden '7' en '4' die er toen stonden, zijn ook blijven staan tot op de dag van vandaag.
De afstand Hamont-Weert kan overbrugd worden in een 8 à 9 minuten (inclusief vertragen voor bocht en wissels), als er over dit stukje 120 km/u gereden wordt. Tegen 70 en 40 km/u naar Weert tuffen met een reizigerstrein heeft nu geen enkele zin. Dat zou minstens 90 km/u moeten zijn, liefst 120 km/u.
De 'Teutenexpressen' van destijds die op de TTB-weekends/-dag reden, liep ook samen met Weert-kermis. Dus dat was een leuke (gezinds)uitstap of als toerist de enige kans om met de trein tussen Neerpelt en Weert te rijden. Daar kraaide toen geen haan naar wegens te trage snelheid. Toen moest er ook nog aan elke overweg op Nederlands grondgebied gebeld worden naar de Nederlandse seinpost met de vraag om door te mogen rijden. Zie je dat nu ook nog gebeuren...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
4017-4018
Berichten: 203
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door 4017-4018 »

Groetjes
LML
Berichten: 1190
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: Mol (L15 en L19)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door LML »

Dat is al nieuws van enkele dagen - intussen al een week - oud... :roll:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
trainlovertje
Berichten: 1290
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door trainlovertje »

LML schreef: 17 feb 2021, 19:45
Dat is al nieuws van enkele dagen - intussen al een week - oud... :roll:
Maar nu komt NMBS er zelf mee naar buiten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10330
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 17 feb 2021, 22:22
LML schreef: 17 feb 2021, 19:45
Dat is al nieuws van enkele dagen - intussen al een week - oud... :roll:
Maar nu komt NMBS er zelf mee naar buiten.
Die site is niet van de NMBS hoor.
Plaats reactie