Pagina 13 van 25

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 17 feb 2021, 22:45
door trainlovertje
Shrek schreef: 17 feb 2021, 22:28
trainlovertje schreef: 17 feb 2021, 22:22 Maar nu komt NMBS er zelf mee naar buiten.
Die site is niet van de NMBS hoor.
Inderdaad, maar als je het artikel leest, zie je dat NMBS nu zelf zou beweren wat reeds eerder gezegd werd door de minister.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 18 feb 2021, 17:21
door ostbahnhof
Rijdt er iemand onder ons met MW41? Voila, we huren een stel en rijden ermee tot Weert ( eventueel tot vlak voor de wissel) 👍😀

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 19 feb 2021, 11:44
door LML
ostbahnhof schreef: 18 feb 2021, 17:21 Rijdt er iemand onder ons met MW41? Voila, we huren een stel en rijden ermee tot Weert ( eventueel tot vlak voor de wissel) 👍😀
(zucht...) Zoals al vermeld:
Gewoon 'ns een maand testen anno 2021 met MW41? Euhm,... vergeet het. Zoals al gemeld, de MW41 mag Nederland niet in. O.k., in de jaren '90 en '00 bolde er op TTB-dag een trein - Teutenexpress - enkele keren gedurende het TTB-weekend tussen Neerpelt en Weert enkele edities met Dlocs 51, ook edities met Dlocs 62/63, telkens met K-, M- of I-rijtuigen. Eén TTB-weekend bolde er zelfs een stoomtrein tussen Neerpelt-Weert. De laatste 2 'Teutenexpressen' begin jaren '00 waren met MW41, inderdaad. Maar destijds zag de hogere instanties dat allemaal door de vingers à la: 'rij maar naar Weert, we weten van niks'. Nu, in 2021 is er bureaucratie ten top en is het bij de minste vraag of suggestie om nogeens naar Weert te rijden, al is het maar 1 H&T-rit gewoonweg een 'njet'. Dus zo simpel dan 'gewoon eens een maand uittesten en naar Weert rijden met MW41' is het allemaal niet (meer) anno 2021...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 19 feb 2021, 14:50
door dantjebram72
De spoorwegen denken al jaren in functie van problemen ipv oplossingen. Moesten andere industrieën dezelfde mentaliteit hebben leefden we nog steeds in de middeleeuwen. Langs de ene kant kunnen we met een E320 een 900 tal mensen aan 300 kilometer per uur transporteren over land en door een 50km lange tunnel. Maar tijdelijk eens een treintje laten pendelen tussen Hamont en weert is precies onmogelijk, het einde van de wereld precies. Natuurlijk als beide partijen het eigenlijk niet willen en op hun manier dwars willen zitten lukt er niets...

-> Nl kan echt wel de MW41 een tijdelijke toelating geven om tot weert te rijden met eventueel een extra Nederlandse treinbestuurder aan boord zodat de veiligheid gewaarborgd is.
-> Er kunnen tijdelijk perrons gebouwd worden.

Ik kan me ook wel vinden in de argumenten die naar boven gebracht zijn tijdens het onderzoek, het aantal reizigers in redelijk laag maar de complexiteit om de dienst commercieel uit te baten is redelijk hoog.

-> Treinbestuurders moeten opgeleid zijn voor 2 landen
-> Treinen moeten extra beveiligingssystemen hebben
-> Je hebt te maken met veel enkelsporige trajecten dus het is zeer lastig je dienst robuust en betrouwbaar te maken
-> Het station van weert moet wel aangepast worden moest er elke uur een trein uit België stoppen

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 20 feb 2021, 09:17
door Rww
LML schreef: 19 feb 2021, 11:44
ostbahnhof schreef: 18 feb 2021, 17:21 Rijdt er iemand onder ons met MW41? Voila, we huren een stel en rijden ermee tot Weert ( eventueel tot vlak voor de wissel) 👍😀
(zucht...) Zoals al vermeld:
Gewoon 'ns een maand testen anno 2021 met MW41? Euhm,... vergeet het. Zoals al gemeld, de MW41 mag Nederland niet in. O.k., in de jaren '90 en '00 bolde er op TTB-dag een trein - Teutenexpress - enkele keren gedurende het TTB-weekend tussen Neerpelt en Weert enkele edities met Dlocs 51, ook edities met Dlocs 62/63, telkens met K-, M- of I-rijtuigen. Eén TTB-weekend bolde er zelfs een stoomtrein tussen Neerpelt-Weert. De laatste 2 'Teutenexpressen' begin jaren '00 waren met MW41, inderdaad. Maar destijds zag de hogere instanties dat allemaal door de vingers à la: 'rij maar naar Weert, we weten van niks'. Nu, in 2021 is er bureaucratie ten top en is het bij de minste vraag of suggestie om nogeens naar Weert te rijden, al is het maar 1 H&T-rit gewoonweg een 'njet'. Dus zo simpel dan 'gewoon eens een maand uittesten en naar Weert rijden met MW41' is het allemaal niet (meer) anno 2021...

Grote onzin, geen enkele belgische trein voldoet aan de nederlandse eisen en mag officieel nederland in!! De ms75 en klassiekjes die de grens overgaan hebben een ontheffing gekregen.


Een ontheffing kan ook prima worden afgegeven voor de mw41, er zijn geen technische beperkingen zoals bij de dubbeldekkers.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 20 feb 2021, 11:51
door LML
Rww schreef: 20 feb 2021, 09:17
LML schreef: 19 feb 2021, 11:44
ostbahnhof schreef: 18 feb 2021, 17:21 Rijdt er iemand onder ons met MW41? Voila, we huren een stel en rijden ermee tot Weert ( eventueel tot vlak voor de wissel) 👍😀
(zucht...) Zoals al vermeld:
Gewoon 'ns een maand testen anno 2021 met MW41? Euhm,... vergeet het. Zoals al gemeld, de MW41 mag Nederland niet in. O.k., in de jaren '90 en '00 bolde er op TTB-dag een trein - Teutenexpress - enkele keren gedurende het TTB-weekend tussen Neerpelt en Weert enkele edities met Dlocs 51, ook edities met Dlocs 62/63, telkens met K-, M- of I-rijtuigen. Eén TTB-weekend bolde er zelfs een stoomtrein tussen Neerpelt-Weert. De laatste 2 'Teutenexpressen' begin jaren '00 waren met MW41, inderdaad. Maar destijds zag de hogere instanties dat allemaal door de vingers à la: 'rij maar naar Weert, we weten van niks'. Nu, in 2021 is er bureaucratie ten top en is het bij de minste vraag of suggestie om nogeens naar Weert te rijden, al is het maar 1 H&T-rit gewoonweg een 'njet'. Dus zo simpel dan 'gewoon eens een maand uittesten en naar Weert rijden met MW41' is het allemaal niet (meer) anno 2021...

Grote onzin, geen enkele belgische trein voldoet aan de nederlandse eisen en mag officieel nederland in!! De ms75 en klassiekjes die de grens overgaan hebben een ontheffing gekregen.

Een ontheffing kan ook prima worden afgegeven voor de mw41, er zijn geen technische beperkingen zoals bij de dubbeldekkers.
Waar en niet waar. Nederland wil op het gedeelte Budel(grens)-Weert geen dieseltreinen zien, wel elektrische treinen. Dus met de MW41 zal er in geen geval naar Nederland gereden worden, ontheffing of niet. Ook al om het feit dat op Belgische bodem de elektrificatie van Mol-Hamont(grens) quasi afgewerkt is (elektrische tractie vanaf juni '21).
Voor die resterende 9 km tussen Budel(grens) en Weert is Nederland nu aan zet. Als Nederland geen dieseltreinen wil zien op Budel(grens)-Weert, is ook voor hen de enige optie elektrificatie (en snelheidsverhoging). Het zou het domste van het domste zijn om tussen Hamont-Weert een pendeltreintje in te zetten. Je zit dan nog altijd met een overstap wat niet aantrekkelijk is, eerder afstotend, wat gedoemd is om op korte termijn weer te verdwijnen. En dan begint alles weer vanaf 0 (nul).
Een IC-trein Antwerpen-Weert is nog steeds de meest logische ijver en optie, volledig elektrisch. Als het zover is zal er zeker bekeken worden welk materieel er dan wel of niet de grens over kan en mag. Mijn voorgevoel zegt dat er dan geen sprake meer zal zijn van MS66 en MS75 wegens uit dienst, misschien de breaks voor hun laatste loopbaanjaren,... in het slechtste geval...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 21 feb 2021, 12:10
door wbrm
Als je dan toch een homologatieprocedure moet doorlopen (lees betalen), kies dan voor zo nieuw mogelijk materieel. Op deze manier rendeert de homologatie het langste toch? Akkoord je gaat nergens 200km/u rijden op Antwerpen - Mol - Weert maar van M7 gaan er genoeg zijn denk ik dan.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 21 feb 2021, 13:26
door HLE21
Ik denk niet dat ze de M7 op die verbinding zullen inzetten

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 21 feb 2021, 15:38
door LML
Het is nog steeds niet geweten wel elektrisch materieel er komt in juni '21 op de IC Antwerpen-Mol-Hamont, laat staan of ze nu al weten welk materieel er gaat komen als Budel(grens)-Weert geëlektrificeerd is...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 21 feb 2021, 15:44
door LML
@ mods: kan de titel van dit thema gewijzigd worden naar 'Reizigerstrein Hamont-Weert' (of nog beter 'Reizigerstrein Antwerpen-Mol-Hamont-Weert)? Want tussen Neerpelt en Hamont rijden sinds 2014 opnieuw reizigerstreinen.

Thanks...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 21 feb 2021, 16:00
door TB_worden
HLE21 schreef: 21 feb 2021, 13:26 Ik denk niet dat ze de M7 op die verbinding zullen inzetten
Desiro's misschien? Als het nieuw materieel moet zijn...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 21 feb 2021, 16:03
door LML
Hou de Desiro a.u.b. weg van IC-diensten. Dat zijn treinstellen die ontworpen en geschikt zijn voor L- en S-diensten, niet voor IC's (daar bestaat er trouwens al een topic over...).

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 21 feb 2021, 16:07
door 4017-4018
TB_worden schreef: 21 feb 2021, 16:00
HLE21 schreef: 21 feb 2021, 13:26 Ik denk niet dat ze de M7 op die verbinding zullen inzetten
Desiro's misschien? Als het nieuw materieel moet zijn...
Die stellen mogen Nederland niet in, iets te maken met apparatuur op 1500 V (staat hier op het forum)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 21 feb 2021, 16:09
door HLE21
LML schreef: 21 feb 2021, 16:03 Hou de Desiro a.u.b. weg van IC-diensten. Dat zijn treinstellen die ontworpen en geschikt zijn voor L- en S-diensten, niet voor IC's (daar bestaat er trouwens al een topic over...).
Wat is dan uw voorstel als materieel op die verbinding?

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 21 feb 2021, 16:13
door LML
HLE21 schreef: 21 feb 2021, 16:09
LML schreef: 21 feb 2021, 16:03 Hou de Desiro a.u.b. weg van IC-diensten. Dat zijn treinstellen die ontworpen en geschikt zijn voor L- en S-diensten, niet voor IC's (daar bestaat er trouwens al een topic over...).
Wat is uw voorstel als materieel op die verbinding?
Dat ligt eraan wanneer er elektrisch kan gereden worden tussen Hamont en Weert. Tevens ook welk materieel er dan geschikt is om naar Nederland door te rijden.