Reeks 11, Rust in Vrede

Alles over reizigerstreinen in België.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door Mechanik »

Robin schreef:
Mechanik schreef:er zijn 3 redenen waarom een 11 niet echt geschikt is om goederentreinen te verzekeren

- beperkt vermogen
- Motoren 2 per 2 in Parallel-geschakeld, = lager koppel en dus aanzetkracht
- de pilot-air remkraan en zijn remcentrale zijn niet echt geschikt om goederentreinen te verzekeren
korte binnenlandse treinen moet wel lukken denk ik.
echt zware treinen zal een andere zaak worden.
dan zit je weer met een beperkte inzetbaarheid die de kostprijs van de loc's omhoogjaagd ... en is planmatig niet altijd realiseerbaar
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door Mechanik »

Steven schreef:
dentheo schreef:
Mechanik schreef: - Motoren 2 per 2 in Parallel-geschakeld, = lager koppel en dus aanzetkracht/quote]

Leg uit aub.
De motoren staan anders geschakeld dan deze van de reeksen 21/27, ondanks ze een gelijk vermogen hebben als de reeks 21 zal je dus niet dezelfde rijeigenschappen krijgen bij het aanzetten. Dit is gedaan om onder de 1500V te kunnen rijden met vol vermogen.
Normaal gingen alle locs met gelijkstroommotoren bij het aanzetten eerst de motoren in serie zetten om ze dan nadien over te schakelen naar serieparallel. Maar dan heb je onder 1500V niet het volle vermogen bij een HLE11 vandaar dus de lichte aanpassing om toch op vol vermogen te kunnen rijden.
hartelijk dank Steven voor de bijkomende uitleg ;-)
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door dentheo »

Steven schreef: De motoren staan anders geschakeld dan deze van de reeksen 21/27, ondanks ze een gelijk vermogen hebben als de reeks 21 zal je dus niet dezelfde rijeigenschappen krijgen bij het aanzetten. Dit is gedaan om onder de 1500V te kunnen rijden met vol vermogen.
Normaal gingen alle locs met gelijkstroommotoren bij het aanzetten eerst de motoren in serie zetten om ze dan nadien over te schakelen naar serieparallel. Maar dan heb je onder 1500V niet het volle vermogen bij een HLE11 vandaar dus de lichte aanpassing om toch op vol vermogen te kunnen rijden.
Gedragen twee motoren in serie onder 3KV , zich anders dan twee motoren in parallel onder 1,5KV ?
Motoren ontvangen in beide gevallen 1,5KV, bij eenzelfde stroom geeft dat eenzelfde koppel....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef: De motoren staan anders geschakeld dan deze van de reeksen 21/27, ondanks ze een gelijk vermogen hebben als de reeks 21 zal je dus niet dezelfde rijeigenschappen krijgen bij het aanzetten. Dit is gedaan om onder de 1500V te kunnen rijden met vol vermogen.
Normaal gingen alle locs met gelijkstroommotoren bij het aanzetten eerst de motoren in serie zetten om ze dan nadien over te schakelen naar serieparallel. Maar dan heb je onder 1500V niet het volle vermogen bij een HLE11 vandaar dus de lichte aanpassing om toch op vol vermogen te kunnen rijden.
Gedragen twee motoren in serie onder 3KV , zich anders dan twee motoren in parallel onder 1,5KV ?
Motoren ontvangen in beide gevallen 1,5KV, bij eenzelfde stroom geeft dat eenzelfde koppel....
Er zit alvast een verschil op, de juiste uitleg kan ik nu even niet geven want dat moet ik even opzoeken. Want het gaat verder dan alleen de schakeling van de motoren op zich.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door Retard »

Op B-foto staan er foto's van de 1183 die locs van de reeks 26 en één van de reeks 23 sleept. Ook zie je iemand in de stuurpost die er zoals een stoomtreinmachinist uitsteekt.

http://www.bfoto.be/fu.php
COCOKEN007

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo iedereen,

een jaar geleden toen ik schreef op 1 van de onderwerpen dat het treinaanbod saai en monotoom aan het worden was had ik het mis.
Gelukkig lees ik hier vandaag dat het nu zo aan het komen is en niet meer tegen te houden is.

We zijn vanaf de periode 2009 tot nu voor de liefhebber van Belgische treinen heel wat types
kwijt en dit brengt stilaan nostalgische gevoelens naar boven.Vergeet ook onze diesels niet want vanaf 2009 zijn die massaal afgeschreven.

In dit onderwerp is het Type 11 afgeschreven , voor 2014 max gaat type 20 eruit en dan komt type 21 en 27 en al wat Belgisch is zal dan verdwenen zijn van de baan.

Dit is toekomst en ook zal het heden worden. Het gaat zo ver dat je een bepaalt type loco of
treinstel in heel Europa zal tegenkomen alleen de kleuren zullen verschillend zijn volgens land.

Nu ben ik bezig voor mn werk in Station Brussel zuid en je merkt met de nieuwe kleurenstelling van de NMBS dat het nog meer monotoom en saai is .
Nu zijn de BReaks , I11 rijtuigen ,Deense Neus , nieuwe klassiekskes, M4 enz allemaal dezelfde kleur en dat is ook niet goed.Het oog wil ook wat.
Gelukkig blijft type 21 ,27 en nog type 11 in dezelfde kleur als in het begin toen ze uitkwamen en dat brengt toch iets speciaals , vroeger stond je daar niet bij stil nu wel.
Het draait allemaal rond geld . Als je maar 1 soort verf en kleur moet aankopen en dan bestellen met duizende liters dan wordt het goedkoop.
Zo wordt er nu gedacht , aan de kleuren en mooi uitzicht wordt niet meer gedacht en dat is spijtig ,alles moet functioneel zijn en goedkoop. Maar de estetica en design en ook een goed gevoel wanneer je reist dat doet er niet toe dan moet je maar met de TGV of ICE rijden die geven dat gevoel maar is ook niet waar.
Allee hopelijk rijdt de nieuwe Fyra die zal ons oog ook doen strelen of het nu mooi of lelijk zal zijn.
De Type 11 heeft een mooie en frisse kleurstelling alsook de volledige Benelux trein en ik ga deze ook missen nu al meer dan een jaar in het Brussel Zuid station en hopelijk zal de NMBS ook afstappen van dat mottig grijze kleur voor zn treinen en wat onderscheidt maken in zn types voor het schilderen ervan. :wink:
vg
cocoken
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door Bordensteker »

Cocoken,

in België mag je eigenlijk nog van geluk spreken, want in veel andere landen steekt men oudere typen materieel bij grote revisies mee in de laatst gekozen nieuwe kleurstelling.

In menig ander land zouden de T12 / 20 / 21 / 26 / 27 en zelfs de 22 / 23 na de bredere toepassing van de Memling kleuren, of dan toch bij de komst van de MS96 en T13 met I11, allang in de nieuwe kleuren gestoken zijn geweest.
Bij luchtvaartmaatschappijen gebeurt dat ook. Nieuwe huisstijl, nieuw briefpapier, nieuwe uniformen, en uw materieel uiterlijk bij de volgende grote revisie in de nieuwe livrei spuiten.

Voor mensen zoals u en ik heeft het vasthouden aan de oorspronkelijke kleur inderdaad charme, maar voor een klant die geïnteresseerd is in het vervoer van reizigers of goederen is het eigenlijk eerder ongewoon dat de dienstverlener voor ouder materieel aan een oude huisstijl vasthoudt. De meerderheid van de mensen is modegevoeliger dan u en ik, waarschijnlijk ...
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door Mechanik »

volgens een treinbestuurder van FGSP, in lijnstudie, gaat de 11 er begin NOVEMBER al uit roulatie ....
COCOKEN007

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo

Bordensteker, ik kan je mening wel volgens en je hebt gelijk als je het bekijkt vanuit het stand-
punt van de reizigers en de NMBS. Het is uniformeler en ja als de treinen een nieuwe verflaag krijgen betekent dat ze opnieuw een deftig onderhoudsbeurt krijgen met alles erop en eraan.
Maar ik zal het anders dan uitleggen , is het dan niet beter dat ze een kleurpalet vastleggen per type wagon of loc dan heb je ook al variatie in de kleuren .
Waar ik ook voorstander van ben is reclame, ik vind dat de Thalys en TGV er wel goed in slagen om bepaalde onderwerpen in het daglicht te zetten, voorbeeld de Kuifjestrein vond ik heel geslaagd, ING heeft ook al uitgevoerd, eigenlijk is zo reclame op de treinen niet zo slecht , het geeft ook een variatie in de kleuren van de trein.
Maar dit uniformeel grijs vind ik persoonlijk niks en het type 11 is een beetje een zonnetje in huis terwijl hij technisch veel fouten heeft.
VG
cocoken
OMC

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door OMC »

Mechanik schreef:volgens een treinbestuurder van FGSP, in lijnstudie, gaat de 11 er begin NOVEMBER al uit roulatie ....
Het is eigenlijk nog veel simpeler: bij de T11, T12 en T20 mogen er geen herstellingen meer gedaan worden (behalve dan die van het type "kapot lampke" natuurlijk ..), defect = in park. Normaal zouden er al enkele T11 in Merelbeke als zgn. reserve moeten staan.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door Steve »

OMC schreef:
Mechanik schreef:volgens een treinbestuurder van FGSP, in lijnstudie, gaat de 11 er begin NOVEMBER al uit roulatie ....
Het is eigenlijk nog veel simpeler: bij de T11, T12 en T20 mogen er geen herstellingen meer gedaan worden (behalve dan die van het type "kapot lampke" natuurlijk ..), defect = in park. Normaal zouden er al enkele T11 in Merelbeke als zgn. reserve moeten staan.
Enkele? Laatste keer dat ik er passeerde, stond de helft van het totale bestand aan 11'en er... :?
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door Stijn82 »

iemand een idee wat er met deze locs gaat gebeuren? De 12 is nog niet rijp voor 't schroot, en de 11... toch ook nog niet echt he ;)
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door loic1811 »

in schaarbeek heb ik gisteren nog 3 zien staan
de zaterdag ook nog 1 in oudenaarde gezien
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik stond donderdag te Munkzwalm, en ik heb welgeteld EEN 11 gezien... dus het lijkt me al niet zo simpel meer er nog tegen te komen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Wilson
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door Wilson »

Daar gaat mijn favoriete trein/loco :cry:
Prachtige tijden meegemaakt met de 11. Dat geluid, de uitstraling, robuustheid. Magisch.
Is er al iets bekend over een afscheidsrit ? Museum ?
Groet, Wilson HLE 11 gek
http://www.youtube.com/wilsonhonda
Plaats reactie