Testritten M6 op de lijn 2

Alles over reizigerstreinen in België.
carlos

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door carlos »

Steven schreef:
carlos schreef:vraagje


als ik mij niet vergis, heeft men een aantal jaren geleden in Wallonie treinen gehad waarbij 2 locs in tractieschakeling reden gebruikmakend van de trekduw-kabels van rijtuigen M4. (locs HLE23/26)


waarom past men dit niet toe met HLE21 op IC-F (ipv 2 loc HLE27)?
Omdat maar een klein deel M6 ooit de juiste kabels hiervoor hadden en ik denk dat die kabels hiervoor al weer verwijderd zijn.

steven het gaat over rijtuigen M4 en hun trekduw-kabels
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Een combinatie 21 + M4 + 21 waarbij beide tractie leveren, is volgens mij nu al perfect mogelijk hoor. Zelfs met twee 18'en blijkt het te werken (zie hier.

Men zal wel 27'en gebruiken om nog meer vermogen te hebben. Met het huidige locoverschot kan men zich dat wellicht makkelijker veroorloven.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door nahoj »

carlos schreef:
nahoj schreef: De afweging van de exploitatiekost van 2 locs aan elke kant t.o.v. het inbouwen van MUX in reeds bestaande stuurrijtuigen, en zo een functioneel homogeen trek-duw-park te bekomen, is vlug gebeurd, me dunkt.
Voor veel trajecten volstaat immers het acceleratievermogen van 1 moderne locomotief ruimschoots.

De keuze om het overschot aan locomotieven weg te werken en MUX te voorzien in M4 en M5 is dus de goede.
Waarom rijden er vandaag dan zoveel treinen met 2 locs?
Omdat er vandaag nog geen MUX zit in M4 en M5. :roll: Dat is nu net de reden om ze ermee uit te rusten: het locomotieveoverschot afbouwen door de reeks 21 af te bouwen, en maximaal MUX stuurrijtuigen en locomotieven behouden (standaardisatie).
carlos

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door carlos »

nahoj schreef: Omdat er vandaag nog geen MUX zit in M4 en M5. :roll: .
IC-F heeft altijd trek-duw gereden met M4 en HLE21, die locs zijn tot op heden nog atijd beschikbaar en toch heeft er iemand beslist om met 2 locs (HLE27) per trein te rijden. Die beslissing is zeker niet ingegeven vanuit kostenbesparend werken.
Dus moet er een andere reden zijn

Zelfs al zou men op termijn de HLE21 aan de kant zetten dan nog is het VANDAAG goedkoper om trekduw te rijden met HLE21 dan met een tractieschakeling van 2x HLE27
nahoj schreef: het locomotieveoverschot afbouwen door de reeks 21 af te bouwen

Het locomotievenoverschot zou ook afgebouwd kunnen worden door eigen locomotieven te gebruiken ipv van altijd maar te huren

denk maar aan die HLE28 voor de Benelux; als men in januari beslist had om een aantal HLE18-en aan te passen voor Nederland, dan had men nu (ongeveer een jaar later) die dure leasing locs buiten kunnen zetten en dan was er geen overschot. idem voor de situatie met Luxemburg, zorg dat HLE18 naar Luxemburg kan en dan heb je die HLE13-en niet meer nodig, kan je ze naar logistics sturen...

voor Nederland zou men zelfs de HLE11 opnieuw kunnen inzetten met het huurgeld voor HLE28 kan men echt wel het onderhoud (en eventuele revisie) van HLE11 betalen
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Retard »

In Het Laatste Nieuws stond er dat E506 en E529 zullen worden verzekerd door M6'ssen (wel niets over 's avonds).
In Spoorwegjournaal stond er ook dat er meer met I11'en op de IC G zal worden gereden (die waarschijnlijk dan van de IC A komen), maar dat dat men HLE 27's aan weerszijden zal zijn; Er was daar al een verbinding met M6 als ik mij goed herinner, ik veronderstel dat er op die manier gewisseld zal worden tussen de IC A en de IC G.
Mijn ma wil graag weten of dat er op haar regulaire treinen (E507 en E539) ook M6'ssen komen. Als eersteklassereizigster is ze er in ieder geval geen fan van.
Nog over de lijn 2: De 4 HLD 62 TBL2 voor HSL 2, zullen buiten dienst gaan en vervangen worden door elektrische locomotieven van de reeks 18, die eveneens als 'planton' in Leuven worden opgesteld. Indien echter door een incident geen elektrisch treinverkeer mogelijk is op de HSL 2, zal een HLR77 van Schaarbeck of Kinkempois ingeschakeld worden voor een eventuele evacuatie. Pijnlijk detail: een dergelijke HLR 77 moet dan wel op zicht rijden op de L2, dat wil zeggen met een maximumsnelheid van 30 km/h.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Retard schreef: In Spoorwegjournaal stond er ook dat er meer met I11'en op de IC G zal worden gereden (die waarschijnlijk dan van de IC A komen), maar dat dat men HLE 27's aan weerszijden zal zijn;
Waar is al dat MUX'en dan eigenlijk nodig voor geweest? Een HLE 27 kan daardoor toch perfect communiceren met een I11-stuurrijtuig?
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Treinen9880 »

Steve schreef:
Retard schreef: In Spoorwegjournaal stond er ook dat er meer met I11'en op de IC G zal worden gereden (die waarschijnlijk dan van de IC A komen), maar dat dat men HLE 27's aan weerszijden zal zijn;
Waar is al dat MUX'en dan eigenlijk nodig voor geweest? Een HLE 27 kan daardoor toch perfect communiceren met een I11-stuurrijtuig?
Dit komt volgens mij omdat de TB's van Antwerpen het stuurrijtuig niet kennen...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Treinen9880 schreef:
Steve schreef:
Retard schreef: In Spoorwegjournaal stond er ook dat er meer met I11'en op de IC G zal worden gereden (die waarschijnlijk dan van de IC A komen), maar dat dat men HLE 27's aan weerszijden zal zijn;
Waar is al dat MUX'en dan eigenlijk nodig voor geweest? Een HLE 27 kan daardoor toch perfect communiceren met een I11-stuurrijtuig?
Dit komt volgens mij omdat de TB's van Antwerpen het stuurrijtuig niet kennen...
Dan leer je het hen toch, temeer daar het grote overeenkomsten vertoont met dat van de M6? Het zou van den zotte zijn om daar zoveel locs aan te verspillen louter en alleen omdat de TB's de stuurstand niet kennen.
pietmol

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:Naast dat het nuttig is homogene stammen te behouden is het ook gewoon veel te duur om nieuwe stuurstanden te maken.
Over een paar jaar worden er nieuwe dubbeldekstellen besteld die 200km/h kunnen. Die zullen dan wel de drukke treinen op de HSL gaan rijden. Dan kunnen die tijdelijke loc-M6-loc-stammen weer terug naar de klassieke lijnen.

waarom slecht 200 km/u?
Men gaat toch niet opnieuw dezelfde fout maken als met de Siemens locs (Taurus kan 230 km/u, en NMBS koopt een downgraded versie die 200km/u kan)
de (SBB)Twindexx Express kan 230 km/u
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Retard »

Steve schreef:
Retard schreef: In Spoorwegjournaal stond er ook dat er meer met I11'en op de IC G zal worden gereden (die waarschijnlijk dan van de IC A komen), maar dat dat men HLE 27's aan weerszijden zal zijn;
Waar is al dat MUX'en dan eigenlijk nodig voor geweest? Een HLE 27 kan daardoor toch perfect communiceren met een I11-stuurrijtuig?
Die konden toch juist niet met het I11 stuurrijtuig communiceren?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Retard schreef:
Steve schreef:
Retard schreef: In Spoorwegjournaal stond er ook dat er meer met I11'en op de IC G zal worden gereden (die waarschijnlijk dan van de IC A komen), maar dat dat men HLE 27's aan weerszijden zal zijn;
Waar is al dat MUX'en dan eigenlijk nodig voor geweest? Een HLE 27 kan daardoor toch perfect communiceren met een I11-stuurrijtuig?
Die konden toch juist niet met het I11 stuurrijtuig communiceren?
Vroeger inderdaad niet, maar door het inbouwen van MUX in beide zou het wel moeten kunnen. Zo heb ik het toch altijd begrepen.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Stijn D.C. »

Vroeger zat er wel HLE 13 + I11Bdx op de IC-G , maar mss is anno 2013 het personeelsbestand in FN ook veranderd (veel nieuwe tb, verschuivingen reeksen, overplaatsing andere depots, noem maar op). Zodat de reeks waar IC-G inzit niet meer is voorzien van I11Bdx mannen, wel jammer. Khad liever 13 terug op IC-G gezien, maarja...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Steve schreef:
Retard schreef: In Spoorwegjournaal stond er ook dat er meer met I11'en op de IC G zal worden gereden (die waarschijnlijk dan van de IC A komen), maar dat dat men HLE 27's aan weerszijden zal zijn;
Waar is al dat MUX'en dan eigenlijk nodig voor geweest? Een HLE 27 kan daardoor toch perfect communiceren met een I11-stuurrijtuig?
neen die kan dat niet, de software (hij zal de reeks 27 niet herkennen, enkel HLE13 of 18) en hardware (ontbrekende knoppen) van het stuurrijtuig i11 is totaal niet aangepast om met een HLE27 te rijden, een stuurrijtuig M6 is dat weer wel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

Steven schreef:neen die kan dat niet, de software (hij zal de reeks 27 niet herkennen, enkel HLE13 of 18) en hardware (ontbrekende knoppen) van het stuurrijtuig i11 is totaal niet aangepast om met een HLE27 te rijden, een stuurrijtuig M6 is dat weer wel.
Dat zijn nu geen onoverkomelijke problemen, maar de belangrijkste reden lijkt mij te zijn dat het gewoon bijna nooit nuttig zou zijn en er daarom niet naar gekeken wordt.
I11 kan 200km/h rijden, dat materieel verspil je niet door er een trage 27 achter te hangen.
Dat ze de vrijgekomen I11 maar mooi met een 18 op de Luik-Mons stoppen, dan kan hij vanaf volgend jaar ook 200 rijden op L36.N
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Steven schreef:neen die kan dat niet, de software (hij zal de reeks 27 niet herkennen, enkel HLE13 of 18) en hardware (ontbrekende knoppen) van het stuurrijtuig i11 is totaal niet aangepast om met een HLE27 te rijden, een stuurrijtuig M6 is dat weer wel.
Dat zijn nu geen onoverkomelijke problemen, maar de belangrijkste reden lijkt mij te zijn dat het gewoon bijna nooit nuttig zou zijn en er daarom niet naar gekeken wordt.
Dat weet ik dat dat kan aangepast worden, maar momenteel ligt daaromtrent zeker niets op tafel, wel het plaatsen van ETCS in deze stuurrijtuigen.
Plaats reactie