Testritten M6 op de lijn 2

Alles over reizigerstreinen in België.
pietmol

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door pietmol »

260689 schreef:
Shrek schreef:
pietmol schreef:op de IC trein van Brussel naar Genk gebruikt men tegenwoordig ook M6 rijtuigen met die '200' stickers.

betekent dit dat men deze trein op de lijn 36n 200km/u laat rijden?
neen, zolang de etcs op de 18 niet aangezet wordt is zoiets uitgesloten
En de stuurrijtuigen M6 zijn niet toegelaten om 200km/h te rijden.

de trein had geenstuurrrijtuig, maar 2 locs 18
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door loic1811 »

Dan nog zoals er al op de vorige pagina gezegd werd heeft de T 18 nog geen ETCS in dienst . En ook zal dit wellicht niet een hele stam met stickers van Vmax 200km/h zijn . En stel dat het wel zo was dat de T 18 zijn ETCS in dienst had en allemaal de goede rijtuigen had om "200" te mogen rijden ging deze trein nog altijd beperkt geweest zijn tot 170 km/h ... En welke trein was dit dan ? :)
pietmol

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door pietmol »

loic1811 schreef:Dan nog zoals er al op de vorige pagina gezegd werd heeft de T 18 nog geen ETCS in dienst . En ook zal dit wellicht niet een hele stam met stickers van Vmax 200km/h zijn . En stel dat het wel zo was dat de T 18 zijn ETCS in dienst had en allemaal de goede rijtuigen had om "200" te mogen rijden ging deze trein nog altijd beperkt geweest zijn tot 170 km/h ... En welke trein was dit dan ? :)

op dinsdag 18maart, en het zou de 2217 moeten geweest zijn...
260689
Berichten: 3321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door 260689 »

pietmol schreef:
loic1811 schreef:Dan nog zoals er al op de vorige pagina gezegd werd heeft de T 18 nog geen ETCS in dienst . En ook zal dit wellicht niet een hele stam met stickers van Vmax 200km/h zijn . En stel dat het wel zo was dat de T 18 zijn ETCS in dienst had en allemaal de goede rijtuigen had om "200" te mogen rijden ging deze trein nog altijd beperkt geweest zijn tot 170 km/h ... En welke trein was dit dan ? :)

op dinsdag 18maart, en het zou de 2217 moeten geweest zijn...
Heeft te maken dat ze maandag de stuurpost (65029) in Hasselt hebben ontkoppeld voor wijzigingen in de deurbediening. deze rijd inderdaad met 2 HLE's.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door msts.be »

Afgelopen week een 3-tal M6 200 gezien in een dromedaris-samenstelling met 27 GF (denk een IC E of IC K), dus ik denk dat we mogen besluiten dat de M6 200 een snel-snel oplossing was die zijn doel niet bereikt heeft.

Ik stel voor dat men gewoon die terug allemaal degradeert naar 160, en voor die bepaalde ritten die men met die samenstelling rijdt wat meer buffertijd inbouwt om andere treinen op L2 niet in de weg te zitten. Of anders moet men die ritten over L36 laten gaan.

Nog een andere oplossing, maar ééntje die niet echt zal lukken wegens te weinig tractie en te korte perrons is de IC A in de spits te verlengen naar 15 of 16 rijtuigen. Dan moet men wel een extra aantal I10B voor 200 ombouwen. En ik weet niet of die in Brussel-Centraal aan de perrons zal passen.. :?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Men heeft momenteel een tekort aan M6 160 km/u werd hier recent gemeld, dus het overtollig deel M6 200 km/u is daardoor iets meer te zien in de andere treinen. Heeft te maken met aanpassingen of onderhoud volgens ik begrepen heb.
260689
Berichten: 3321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door 260689 »

Klopt Steven. 95% zijn we genoodzaakt rijtuigen voor Max 160km/h te gebruiken. Maar die andere 5% mogen we niet gebruiken en heeft invloed daarop. Dit wanneer het rijtuig GO (grondige schouwing) moet krijgen. Daardoor gebeurt het vaak dat we verplicht een rijtuig voor 200km/h moeten inzetten. En inderdaad, we hebben de laatste tijd een croniesch tekort aan M6 160km/h.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:Nog een andere oplossing, maar ééntje die niet echt zal lukken wegens te weinig tractie en te korte perrons is de IC A in de spits te verlengen naar 15 of 16 rijtuigen. Dan moet men wel een extra aantal I10B voor 200 ombouwen. En ik weet niet of die in Brussel-Centraal aan de perrons zal passen.. :?
Waarom zo moeilijk doen, als men in de nieuwe dienstregeling nu eens zou zorgen voor een ontdubbeling van de IC-A door een tweede snelle trein met stops in Brussel,Leuven, Luik en Verviers te maken? Dan kan je het vol spreiden over 2 treinen ipv dure aanpassingen aan materiaal of infra te moeten doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

er komt al een tweede IC naar Welkenraedt MET stop in Leuven, dus daar heeft men aan gedacht.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

Steven schreef:er komt al een tweede IC naar Welkenraedt MET stop in Leuven, dus daar heeft men aan gedacht.
Op die trein doelde ik dan ook :mrgreen:
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door BVG1988 »

Gaat men op de IC01 vanaf december dan evenveel I11s gebruiken als nu, of gaat men het aantal verminderen naar bijvoorbeeld 9 om die dan bijkomend te geven aan de IC12 met dat de IC12 nu ook zo goed als hetzelfde traject rijdt?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door The_Knitter »

Uit 'Ongewone samenstellingen':
260689 schreef:
BVG1988 schreef:Ik heb gisteren ook de korte stam gezien op de IC A 542 in Brussel-Zuid. Ik dacht eerst dat het andere trein was, maar dan zag ik op Railtime dat het toch de 542 was.
Er is gisteren terug een rijtuigen stel met 9 HV type M6 max 200km/h vertrokken van Kortrijk naar Oostende en dit voor een 4e rijtuigenstel te vormen op de IC-A.
Begrijp ik dan goed dat er dus nog een omloop I11 vervangen gaat worden in de IC-A, en dat ondanks de lagere maximumsnelheid op dit moment? Ik zie wel dat het de DRGL aardig kan halen ...
260689
Berichten: 3321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door 260689 »

The_Knitter schreef:Uit 'Ongewone samenstellingen':
260689 schreef:
BVG1988 schreef:Ik heb gisteren ook de korte stam gezien op de IC A 542 in Brussel-Zuid. Ik dacht eerst dat het andere trein was, maar dan zag ik op Railtime dat het toch de 542 was.
Er is gisteren terug een rijtuigen stel met 9 HV type M6 max 200km/h vertrokken van Kortrijk naar Oostende en dit voor een 4e rijtuigenstel te vormen op de IC-A.
Begrijp ik dan goed dat er dus nog een omloop I11 vervangen gaat worden in de IC-A, en dat ondanks de lagere maximumsnelheid op dit moment? Ik zie wel dat het de DRGL aardig kan halen ...
Dat 4e rijtuigenstel moest normaal al van in april in voege treden maar wegens een tekort aan M6 200km/h was dit uitgesteld. Voordeel is wel. Met de zomer is dit wel een comfort verhoging voor de reizigers die naar de kust willen gaan ;-).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Intussen zijn we meer dan een halfjaar verder, na de troubles rond de 200 km/h met de M6... is er nog enige progressie te melden? Eerder was er nog sprake van een relatief snelle oplossing voor het probleem.

Ik veronderstel dat de nieuwe dienstregeling sowieso als een soort deadline moet worden gezien? De rittijden zijn immers krapper... Waar de IC-A nu 37 minuten heeft tussen het vertrek in Luik-Guillemins en dat in Leuven (waarvan 3 minuten stilstand), zullen de beide IC's in de nieuwe dienstregeling "slechts" 33 minuten hebben, waarvan 2 tot 3 minuten stilstand in Leuven. Het wordt dus allemaal minder ruim dan vandaag, al blijft er in Luik een vrij royale stilstand van 5 minuten die kan helpen om een kleine vertragingen in te lopen.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:Intussen zijn we meer dan een halfjaar verder, na de troubles rond de 200 km/h met de M6... is er nog enige progressie te melden? Eerder was er nog sprake van een relatief snelle oplossing voor het probleem.

Ik veronderstel dat de nieuwe dienstregeling sowieso als een soort deadline moet worden gezien? De rittijden zijn immers krapper... Waar de IC-A nu 37 minuten heeft tussen het vertrek in Luik-Guillemins en dat in Leuven (waarvan 3 minuten stilstand), zullen de beide IC's in de nieuwe dienstregeling "slechts" 33 minuten hebben, waarvan 2 tot 3 minuten stilstand in Leuven. Het wordt dus allemaal minder ruim dan vandaag, al blijft er in Luik een vrij royale stilstand van 5 minuten die kan helpen om een kleine vertragingen in te lopen.
Luik - Leuven kan met M6 in 30-31 minuten worden gereden. Er blijft dus wel buffer over.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie