Testritten M6 op de lijn 2

Alles over reizigerstreinen in België.
treinfan93
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 dec 2010, 18:00

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door treinfan93 »

Dorfmeister schreef:Ik heb een gesprek gehad enkele manden geleden met "iemand" van de "bureau matériel" en hij had mij gezegd dat de bedoeling was de snelheid van een antaal M6 te verhogen naar 200 Km/h (dat is wel mogelijk) maar deze moeten in samenstelling met een HLE18/19 aan beide kanten omdat het is onmogelijk (te veel en te kostelijk werken nodig) de M6 stuurijtuig aan te passen.

Deze proeven moeten zeker een begint zijn.
L2 is intussen geschikt voor ETCS en dat hebben sommige stuurstanden M6 wel ...
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door b-loc »

treinfan93 schreef:
Dorfmeister schreef:Ik heb een gesprek gehad enkele manden geleden met "iemand" van de "bureau matériel" en hij had mij gezegd dat de bedoeling was de snelheid van een antaal M6 te verhogen naar 200 Km/h (dat is wel mogelijk) maar deze moeten in samenstelling met een HLE18/19 aan beide kanten omdat het is onmogelijk (te veel en te kostelijk werken nodig) de M6 stuurijtuig aan te passen.

Deze proeven moeten zeker een begint zijn.
L2 is intussen geschikt voor ETCS en dat hebben sommige stuurstanden M6 wel ...
Anders zou er ook niet in duw met M6 riching Noorderkempen worden gereden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

treinfan93 schreef:
Dorfmeister schreef:Ik heb een gesprek gehad enkele manden geleden met "iemand" van de "bureau matériel" en hij had mij gezegd dat de bedoeling was de snelheid van een antaal M6 te verhogen naar 200 Km/h (dat is wel mogelijk) maar deze moeten in samenstelling met een HLE18/19 aan beide kanten omdat het is onmogelijk (te veel en te kostelijk werken nodig) de M6 stuurijtuig aan te passen.

Deze proeven moeten zeker een begint zijn.
L2 is intussen geschikt voor ETCS en dat hebben sommige stuurstanden M6 wel ...
Waar haal je die info? Er ligt op heel lijn 2 nog geen enkele actieve eurobaken. Alle bakens in gebruik op L2 zijn TBL2 bakens die van een volledig ander type zijn dan de eurobakens die men voor ETCS gebruikt.
treinfan93
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 dec 2010, 18:00

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door treinfan93 »

sorry , ik bedoelde dat L2 op termijn wel geschikt zal zijn voor ETCS ...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door nahoj »

Het gaat om homologatieproeven voor M6 aan 200km/h. De stuurstanden zullen nìet uitgerust worden met TBL2.

Uiteindelijke doel zou zijn treinen samen te stellen omkaderd door 2 HLE 18, om de ontoereikende capaciteit van het huidige aanbod IC-A en IC-O te verhelpen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

treinfan93 schreef:L2 is intussen geschikt voor ETCS en dat hebben sommige stuurstanden M6 wel ...
Dikke zever :lol:
Sterker nog: L2 is onlangs verlaagd in prioriteit en zal dus nog enkele jaren langer de TBL2 behouden. Maar dat hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn, er bestaat een STM voor zowel TBL1,2,1+ als kroko. Als die op enkele stuurstanden komt te staan kan het dus perfect :) (maar er bestaan ook gewoon I11 stuurstanden die perfect werken met M6-rijtuigen en HLE18)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
treinfan93 schreef:L2 is intussen geschikt voor ETCS en dat hebben sommige stuurstanden M6 wel ...
Dikke zever :lol:
Sterker nog: L2 is onlangs verlaagd in prioriteit en zal dus nog enkele jaren langer de TBL2 behouden. Maar dat hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn, er bestaat een STM voor zowel TBL1,2,1+ als kroko. Als die op enkele stuurstanden komt te staan kan het dus perfect :) (maar er bestaan ook gewoon I11 stuurstanden die perfect werken met M6-rijtuigen en HLE18)
Een lekenvraag: hoe zit het met de aerodynamica als je zo'n I11-stuurstand vooraan zet en dan meteen een veel hogere M6 erachter, dat alles bij 200 km/h?
nahoj schreef:Het gaat om homologatieproeven voor M6 aan 200km/h. De stuurstanden zullen nìet uitgerust worden met TBL2.

Uiteindelijke doel zou zijn treinen samen te stellen omkaderd door 2 HLE 18, om de ontoereikende capaciteit van het huidige aanbod IC-A en IC-O te verhelpen.
Hoe zullen ze dat dan doen op de IC-A? Knippen in Luik of Verviers, of blijkt het met wat technische aanpassingen en goede wil toch mogelijk om tot Eupen te gaan met M6? De vraag is ook waar ze die M6 zullen halen - ze zijn nu vrijwel allemaal in gebruik, dus je zult onvermijdelijk opnieuw enkeldeks materieel moeten introduceren op een aantal verbindingen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

De M6 mag niet voorbij Luik richting Verviers, de tunnels zijn daar niet aangepast en ik moet het effe nazien of de tunnel richting Visé al dan niet is aangepast is.
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door brouckie »

Mss voorbereidingen op het magische jaar 2013. Treinverbinding Oostende - Luik i.p.v. Oostende - Eupen?
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door loic1811 »

daarvoor zijn er al niet genoeg rijtuigen en zoals steven al mogen de M6 rijtuigen niet door de tunnels na Luik.
de IC-O zou hier eigenlijk de beste oplossing zijn en laat de IC-A maar met die I 11 rijtuigen rijden
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

MIVB-reiziger schreef:Een lekenvraag: hoe zit het met de aerodynamica als je zo'n I11-stuurstand vooraan zet en dan meteen een veel hogere M6 erachter, dat alles bij 200 km/h?
Zo groot is het hoogteverschil nu ook weer niet volgens mij (de grootte van de bult op het stuurstandrijtuig ongeveer). Dus ik denk niet dat dat merkbare invloed heeft. Een I11 stuurstand is op zich al niet het meest aerodynamische voorwerp, volgens mij is de stroming 25 meter achter het front nog niet terug laminair, dus is de invloed klein denk ik (maar ik ben natuurlijk ook maar een leek).
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door brouckie »

hle2127 schreef:daarvoor zijn er al niet genoeg rijtuigen en zoals steven al mogen de M6 rijtuigen niet door de tunnels na Luik.
de IC-O zou hier eigenlijk de beste oplossing zijn en laat de IC-A maar met die I 11 rijtuigen rijden
Zo kan die I10 brol ook terug uit de IC-A :-p
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Beesty »

brouckie schreef:
hle2127 schreef:daarvoor zijn er al niet genoeg rijtuigen en zoals steven al mogen de M6 rijtuigen niet door de tunnels na Luik.
de IC-O zou hier eigenlijk de beste oplossing zijn en laat de IC-A maar met die I 11 rijtuigen rijden
Zo kan die I10 brol ook terug uit de IC-A :-p
Van mijn part mogen ze er wat maar I6A insteken :D
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Retard »

brouckie schreef:
hle2127 schreef:daarvoor zijn er al niet genoeg rijtuigen en zoals steven al mogen de M6 rijtuigen niet door de tunnels na Luik.
de IC-O zou hier eigenlijk de beste oplossing zijn en laat de IC-A maar met die I 11 rijtuigen rijden
Zo kan die I10 brol ook terug uit de IC-A :-p
Er hangen hoogstens 1 à 2 I10'en aan de IC A. Je kan je toch nog gerust in een I11 zetten?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Overigens snap ik de opmerking ook helemaal niet... die I10 is juist zeer comfortabel. Geen slecht woord over de I11 hoor, maar m'n keuze is toch snel gemaakt als ik een stam met een I10 aangeboden krijg. Dat hij dan ook nog eens helemaal vooraan hangt en dus gewoonlijk een stukje rustiger is (behalve als hij net uit Oostende vertrekt), is helemaal mooi meegenomen!
Plaats reactie