Testritten M6 op de lijn 2

Alles over reizigerstreinen in België.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door loic1811 »

Ze gaan blijkbaar werken uitvoeren op de lijn 37 om daar met M6en te kunnen gaan rijden op de as Eupen- Oostende
Het zou waarschijnlijk pas gedaan zijn tegen december 2015
http://www.lameuse.be/714002/article/re ... esse%22%7D
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door groentje »

Begrijpelijk. De IC-A is een van de grote assen, met veel reizigers, waar de I11-en eigenlijk niet voor geschikt zijn. Maar M6 is niet mogelijk als je verder dan Luik wil, of over lijn 2...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Begrijpelijk. De IC-A is een van de grote assen, met veel reizigers, waar de I11-en eigenlijk niet voor geschikt zijn. Maar M6 is niet mogelijk als je verder dan Luik wil, of over lijn 2...
Er zou vanaf 2014 ook een tweede IC naar Verviers rijden, het is dus nog niet zeker dat het voor de IC-A is dat deze werken nu gebeuren.

En wat de M6 op L2 betreft: ETCS op lijn 2 zit nog maar in de studiefase, voor 2015 kan je daar dus nog niet met M6'en gaan rondvliegen.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door groentje »

Toch zal het er ooit van moeten komen, die dubbeldekkers op lijn 2. In de spits is er gewoon niet voldoende plaats meer met enkeldeksmaterieel, en dat dreigt er niet op te verbeteren. Het lijkt me een van de redenen waarom er toch vaart wordt gezet achter die ETCS-studie (en -invoering?) op lijn 2, alsook met de werken op lijn 37 naarstig wordt doorgedaan.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door loic1811 »

En tegen dan heeft de T 18 misschien al ETCS ? En kunnen ze (tijdelijk ) met 2 locs in TS rijden ? Ik ben er wel voorstander van zoals groentje al aangeeft de reizigers groei zal blijven aannemen ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Toch zal het er ooit van moeten komen, die dubbeldekkers op lijn 2. In de spits is er gewoon niet voldoende plaats meer met enkeldeksmaterieel, en dat dreigt er niet op te verbeteren. Het lijkt me een van de redenen waarom er toch vaart wordt gezet achter die ETCS-studie (en -invoering?) op lijn 2, alsook met de werken op lijn 37 naarstig wordt doorgedaan.
Die ETCS op lijn 2 is niet specifiek voor de M6 hoor. Zowel B-technics als de DB als Thalys vragen daarom.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door groentje »

Nee, maar het is momenteel wel het enige Belgische dubbeldeksmaterieel dat ik nog enigszins over een HSL zou durven sturen.
En een uniek systeem onderhouden is op termijn ook duurder dan een nieuw systeem installeren dat op termijn toch overal moet worden ingevoerd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
groentje schreef:Begrijpelijk. De IC-A is een van de grote assen, met veel reizigers, waar de I11-en eigenlijk niet voor geschikt zijn. Maar M6 is niet mogelijk als je verder dan Luik wil, of over lijn 2...
Er zou vanaf 2014 ook een tweede IC naar Verviers rijden, het is dus nog niet zeker dat het voor de IC-A is dat deze werken nu gebeuren.

En wat de M6 op L2 betreft: ETCS op lijn 2 zit nog maar in de studiefase, voor 2015 kan je daar dus nog niet met M6'en gaan rondvliegen.
Tiens, de IC-F uit Quiévrain reed op een gegeven moment toch (gedeeltelijk) verder naar Verviers? Wat is daar nu precies weer de geschiedenis van?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Steve schreef: Tiens, de IC-F uit Quiévrain reed op een gegeven moment toch (gedeeltelijk) verder naar Verviers? Wat is daar nu precies weer de geschiedenis van?
Die deed dat op de momenten de IC A nog deels naar Keulen reed en toen geen stilstanden deed in verviers en welkenraedt.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Retard »

Niet in Welkenraedt, maar van de IC A die niet stopt in Verviers (Centraal dan wel), heb ik nooit gehoord.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Retard schreef:Niet in Welkenraedt, maar van de IC A die niet stopt in Verviers (Centraal dan wel), heb ik nooit gehoord.
Dat was het geval normaal tot 2002, december 2003 ging de L2 open en is het huidige systeem in voege gekomen met de IC A die altijd naar Eupen ging.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Retard »

Alle IC A's (of IC B's tot 1998) hebben altijd gestopt in Verviers, of ze nu naar Keulen of Eupen gingen. Zal het morgen eens inscannen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Retard schreef:Alle IC A's (of IC B's tot 1998) hebben altijd gestopt in Verviers, of ze nu naar Keulen of Eupen gingen. Zal het morgen eens inscannen.
Moet ik zelf eens nazien, kan zijn dat ik het slecht onthouden heb, maar het zat zo in mijn geheugen dat de IC F doorreed net omdat de de IC A niet in Verviers stopte. Welkenraedt viel volledig uit de boot voor die IC F.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door nahoj »

M6 zal vanaf december dit jaar ingezet worden op enkele IC-A verbindingen, via L2 aan 200km/h, ingesloten tussen 2 HLE18 (hoewel het kunnen inzetten van M6 op L37 wellicht een bepalende factor zal worden (uitstel of beperking van het traject)).
Als alles vlot blijft lopen, kan inzet zelfs al verwacht worden op L2 op enkele P-treinen vanaf september.

De aangepaste rijtuigen zullen overigens goed herkenbaar zijn.

Het hierboven aangehaald artikel is onduidelijk: het citaat van Infrabel spreekt over het mogelijk maken van M6 in die tunnel vanaf december; de tekst over werken die 2 jaar zullen duren.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door FLV-FGSP »

Als er M6 in IC-A gaat rijden, zullen die ritten voorlopig in Verviers geknipt moeten worden.
IC-0 lijkt me ook een kanshebber. P-treinen zijn er niet op L2.
Plaats reactie