Pagina 1 van 28

Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 24 sep 2012, 21:32
door loic1811
De afgelopen weekends 14-16/09 en 21-23/09 zijn er testritten geweest op de lijn 2 met M6 rijtuigen .ze zouden er tegen 200km/h gereden hebben ondanks de maximum snelheid 160 km/h bedraagd . Ik zou er niet van verschieten dat de IC-O binnenkort verzekerd wordt door M6 rijtuigen in plaats van I11en
Ik heb dit net gehoord van men vader dat TB te FBMZ is
groeten HLE 2127

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 24 sep 2012, 21:49
door Shrek
hle2127 schreef:De afgelopen weekends 14-16/09 en 21-23/09 zijn er testritten geweest op de lijn 2 met M6 rijtuigen .ze zouden er tegen 200km/h gereden hebben ondanks de maximum snelheid 160 km/h bedraagd . Ik zou er niet van verschieten dat de IC-O binnenkort verzekerd wordt door M6 rijtuigen in plaats van I11en
Ik heb dit net gehoord van men vader dat TB te FBMZ is
groeten HLE 2127
Op zijn minst de stuurstand zal toch I11 moeten zijn, de M6 hebben voor zover ik weet geen TBL2.
Weet je toevallig de samenstelling van de testtreinen?

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 24 sep 2012, 21:51
door loic1811
Eerlijk gezegd ik geloofde het eerst ook niet echt goed .Maar een instructeur van FBMZ zou die ritten uitgevoerd hebben . We hebben de zaterdag 2 M6 rammen in de bundel gent zien staan . En dat was al iets raar want normaal staat er niet zo een ram in het weekend .Maar als ze zo zouden rijden is het geen probleem want de HLE 18 staat aan de uiteinden van de trein .En die beschikt wel over TBL 2

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 24 sep 2012, 23:08
door Mechanik
de stuurrijtuigen kunnen ook uitgerust worden met TBL2, is een module bij te plaatsen in de DMI :-)

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 24 sep 2012, 23:12
door Steve
En zou 200 km/h "au fond" echt zo problematisch zijn voor een M6? Uiteraard mag je niet zomaar vergelijken, maar de I11 en de (omgebouwde maar nog steeds veel oudere) I6 en I10 kunnen 't ook probleemloos...

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 24 sep 2012, 23:19
door Shrek
MIVB-reiziger schreef:En zou 200 km/h "au fond" echt zo problematisch zijn voor een M6? Uiteraard mag je niet zomaar vergelijken, maar de I11 en de (omgebouwde maar nog steeds veel oudere) I6 en I10 kunnen 't ook probleemloos...
Voor de onderstellen maakt dat niet heel veel verschil. Maar de ruiten en deuren moeten een schokgolf kunnen weerstaan van een trein die met 500km/h kruist.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 24 sep 2012, 23:50
door Steven
Niet te onderschatten is ook de hoogte, wat bij stevige zijwind, deze rijtuigen vangen veel meer wind dan de andere rijtuigen.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 24 sep 2012, 23:54
door wbrm
De M6 heeft echt een gigantische oppervlakte aan deuren als je het vergelijkt met ander 200km/h mat. Dat wil niet zeggen dat het niet veilig kan.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 25 sep 2012, 00:19
door Dorfmeister
Ik heb een gesprek gehad enkele manden geleden met "iemand" van de "bureau matériel" en hij had mij gezegd dat de bedoeling was de snelheid van een antaal M6 te verhogen naar 200 Km/h (dat is wel mogelijk) maar deze moeten in samenstelling met een HLE18/19 aan beide kanten omdat het is onmogelijk (te veel en te kostelijk werken nodig) de M6 stuurijtuig aan te passen.

Deze proeven moeten zeker een begint zijn.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 25 sep 2012, 00:21
door Retard
Dorfmeister schreef:Ik heb een gesprek gehad enkele manden geleden met 'iemand' van de 'bureau matériel' en hij had mij gezegd dat de bedoeling was de snelheid van een antaal M6 te verhogen naar 200 Km/h (dat is wel mogelijk) maar deze moeten in samenstelling met een HLE18/19 aan beide kanten omdat het is onmogelijk (te veel en te kostelijk werken nodig) de M6 stuurijtuig aan te passen.

Deze proeven moeten zeker een begint zijn.
Kan er niet met een I11-stuurrijtuig gewerkt worden, zoals Shrek hier al suggereerde? Er staan er in Oostende toch zoveel aan de kant.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 25 sep 2012, 00:25
door Dorfmeister
Retard schreef:Kan er niet met een I11-stuurrijtuig gewerkt worden, zoals Shrek hier al suggereerde? Er staan er in Oostende toch zoveel aan de kant.
"Normal gezien" alles kan samenwerken met de MUX Univ... maar als echt het geval is, da's een ander verhaal (en ik heb er geen idee over) ;)

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 25 sep 2012, 00:26
door Steve
In ieder geval, mocht iemand weet hebben van nieuwe proeven die zullen plaatshebben, aarzel niet om het te delen... zou leuk zijn om dat eens vast te leggen!

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 25 sep 2012, 00:37
door Joris
Hallo,
Het werd naar mijn mening hoog tijd dat de NMBS eens denkt aan dubbeldekmaterieel dat geschik is voor 200kmph. In de nabije toekomst zal je van Brugge tot Luik (met uitzondering van de NZV) 200 kmph kunnen rijden, maar tot nu toe kan geen enkele Belgische dubbeldek dat...
Of zouden dit testen zijn voor een volgende bestelling?
Tegen 2015 zou de NMBS namelijk "iets" bestellen ter grote van 100 000 zitplaatsen (tov 85 000 voor de Desiro), bron: De Tijd.
Deze zomer zat ik bvb in de dubbeldek Flirts van WestBahn (of zijn dat Kiss?), en dat zou voor hier ideaal zijn: die stellen kunnen ook 200kmph, en koppelproblemen met de Knokke/Blankenberge behoren tot het verleden.
Groeten,
Joris De Mol

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 25 sep 2012, 01:05
door msts.be
Joris schreef:Deze zomer zat ik bvb in de dubbeldek Flirts van WestBahn (of zijn dat Kiss?), en dat zou voor hier ideaal zijn: die stellen kunnen ook 200kmph, en koppelproblemen met de Knokke/Blankenberge behoren tot het verleden.
Yep, dat zijn Kiss. Je weet toch, je geeft toch een dikke smakkerd aan je partner na eens goed geflirt te hebben :lol: De BLS-stellen zijn buiten de andere voorkant ook KISS-stellen, maar de BLS ziet het iets frisser en zet ze een muts (mutz) op:
http://www.flickr.com/photos/fototak/8007451183/

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 25 sep 2012, 02:53
door Mechanik
MIVB-reiziger schreef:In ieder geval, mocht iemand weet hebben van nieuwe proeven die zullen plaatshebben, aarzel niet om het te delen... zou leuk zijn om dat eens vast te leggen!
Hier zit iemand die naast zijn werk ook niets anders doet als de BNX'en uitpluizen ... die is perfect op de hoogte maar lost spijtig genoeg nooit iets tenzij aan zijn "vrienden" ...