Nieuwe vertrekprocedure
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Sinds eind februari wordt blijkbaar LINDA getest in de Brusselse stations, waarvan sprake in een blog op Reddit . De boordchefs zouden de aankondigingsborden op het perron via smartphone kunnen aansturen met 'Niet meer instappen'.
Iemand meer informatie hierover?
Iemand meer informatie hierover?
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Het enige wat ik er al effectief van gezien heb is dat ze op een smartphone een soort teller hebben die hen duidelijk maakt wanneer ze de vertrekprocedure mogen starten.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Dat bericht is wel een jaar geleden gepost.Asterix schreef: ↑08 mar 2019, 00:12 Sinds eind februari wordt blijkbaar LINDA getest in de Brusselse stations, waarvan sprake in een blog op Reddit . De boordchefs zouden de aankondigingsborden op het perron via smartphone kunnen aansturen met 'Niet meer instappen'.
Iemand meer informatie hierover?
In HLN van vandaag "Bellot voegt nog toe dat NMBS aan een project werkt voor een bijkomende stap in de procedure tegen 2020. "We blijven de procedure verbeteren en verfijnen", aldus Temmerman."
Re: Nieuwe vertrekprocedure
En wanneer is dat dan eigenlijk? Ik merk nu best vaak dat er 1 minuut (!) voor vertrektijd al wordt gefloten en enkele seconden later zijn de deuren dan al dicht. Ik mag hopen dat die teller ze toch wat later laat starten.
Nieuwsgierig,
Rian
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Voor het moment testen een paar honderd tbg's de Linda-toepassing (Location based Intelligent Departure Approach) die op redelijke snelle termijn de avg's zal vervangen (Infrabel wil daar immers zo snel mogelijk vanaf). De tbg's krijgen via die toepassing de toelating om de vertrekprocedure te laten beginnen, wanneer ze dit bevestigen komt de melding 'niet meer instappen' op de aankondigingsborden (nu alleen nog maar in Brussel), na het sluiten van de deuren en het visueel controleren ervan geeft de tbg de verrichtingen gedaan aan de bestuurder die deze zal ontvangen via zijn/haar smartphone/tablet. Van wat ik hoor zijn de eerste bevindingen positief onthaald.
Laatst gewijzigd door wuitz op 10 mar 2019, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Zou die procedure hebben kunnen zorgen voor het verdwijnen van de aankondiging op de borden voor de trein naar Genk, gisteravond? Ik kwam toe met de 1519 omstreeks 21:04, goed op tijd, dus, maar op de borden stond reeds/nog Niet meer instappen, terwijl vertrek pas 21:11 is. Even voor vertrek kwam het er terug op. Ik hoop dat niet teveel mensen hun trein kwijt waren daardoor...
EDIT: enkele storende typfouten gecorrigeerd, ik had deze post met mijn telefoon geplaatst.
EDIT: enkele storende typfouten gecorrigeerd, ik had deze post met mijn telefoon geplaatst.
Laatst gewijzigd door groentje op 09 mar 2019, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Het zou kunnen maar zou niet mogen. Er zijn ook een pak instructeurs op pad die er mee spelen/testen....
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Ik heb vernomen dat het toch nog niet zo vlot loopt. Zo is er onduidelijkheid over de (fluctuerende?) doorlooptijd van het sein, tussen het geven van het signaal via de smartwatch en het verschijnen van 'Niet meer instappen' op de perronborden (APQ's). Dit zou kunnen leiden tot een over-anticiperen waardoor de reizigers te vroeg de toegang tot de trein wordt ontzegd. Ook de terugkoppeling naar het EMMA-systeem zou problematisch zijn.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Nu wordt de reizigers toch ook relatief vroeg de toegang tot de trein ontzegd, slechter kan niet toch?Asterix schreef:Ik heb vernomen dat het toch nog niet zo vlot loopt. Zo is er onduidelijkheid over de (fluctuerende?) doorlooptijd van het sein, tussen het geven van het signaal via de smartwatch en het verschijnen van 'Niet meer instappen' op de perronborden (APQ's). Dit zou kunnen leiden tot een over-anticiperen waardoor de reizigers te vroeg de toegang tot de trein wordt ontzegd. Ook de terugkoppeling naar het EMMA-systeem zou problematisch zijn.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Je zegt het zelf: relatief vroeg. Ik vind dat niet. De trein vertrekt nu in ideale omstandigheden op het voorziene vertrekuur + 0 seconden. De reiziger is daarvan op de hoogte en moet zich dan ook maar aanpassen. Het is waarschijnlijk even wennen geweest maar het resultaat is wel dat het aantal gevallen van agressie toch wel spectaculair gedaald is. En als ik dit schrijf, dan besef ik ook dat ik in enkele gevallen een trein niet meer zal halen waar ik die vroeger nipt nog wel haalde. Maar dat neem ik er "relatief" graag bij.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Ik betwijfel nog steeds dat dat te maken heeft met het vroeger sluiten, Vic, en alles met het sluiten van de laatste deur.
Maar als het het inderdaad iemand was die aan het testen was, dan vind ik 5' vroeger op de schermen laten verschijnen dat je niet meer mag instappen, toch wel heel veel vroeger. De schermen werden overigens terug geactiveerd, ongeveer een minuut voor vertrek. Ik durf niet zeker zijn dat er daardoor geen reizigers die trein hebben gemist...
Maar als het het inderdaad iemand was die aan het testen was, dan vind ik 5' vroeger op de schermen laten verschijnen dat je niet meer mag instappen, toch wel heel veel vroeger. De schermen werden overigens terug geactiveerd, ongeveer een minuut voor vertrek. Ik durf niet zeker zijn dat er daardoor geen reizigers die trein hebben gemist...
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Ik had het niet over dit ene inderdaad extreme en slechte voorbeeld, maar wat ik nu in het algemeen meen waar te nemen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Ik ook, hoor. En het sluiten van de laatste deur was een nuttige en zeer logische beslissing die al lang geleden had moeten worden doorgevoerd. We hebben in België al decennia (?) geen treinen meer met niet-automatische deuren.
Maar de deuren sluiten voor het aangekondigde vertrekuur, tot soms meer dan een minuut vooraf, daarin zie ik niet goed hoe dat agressie heeft verminderd. Er zijn misschien minder slachtoffers, omdat ontevreden reizigers niet meer zo gemakkelijk aan hun uitverkoren slachtoffer kunnen, maar dat is omdat de deuren dicht zijn, niet omdat ze, om welke reden ook, te laat waren om de trein nog op te kunnen.
Maar de deuren sluiten voor het aangekondigde vertrekuur, tot soms meer dan een minuut vooraf, daarin zie ik niet goed hoe dat agressie heeft verminderd. Er zijn misschien minder slachtoffers, omdat ontevreden reizigers niet meer zo gemakkelijk aan hun uitverkoren slachtoffer kunnen, maar dat is omdat de deuren dicht zijn, niet omdat ze, om welke reden ook, te laat waren om de trein nog op te kunnen.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
De trein is vertrokken als reizigers niet meer kunnen instappen. Die reizigers worden, nu de NMBS-campagne over de nieuwe vertrekprocedure is afgelopen, niet ingelicht over het feit dat de deuren al voor de vertrektijd worden gesloten. Bovendien blijkt in de praktijk dat het in een significant aantal gevallen nog veel vroeger is dan wat de NMBS in die campagne beweerde. Ik zie dan ook he-le-maal niets positiefs in het steeds vroeger sluiten van de deuren.
Groetjes,
Rian