Ja dat is waar maar dan is mijn vraag, want dat weet ik niet. Hoe gaat het in de huidige situatie op deze plaatsen ivm vertrekken zonder de AVG, of is dit misschien iets voor een andere topic?Shrek schreef: ↑03 jan 2021, 16:33De AVG werkt even goed met stopmerkborden, dat is geen issue en werkt vandaag al in Noorderkempen.twuyts schreef: ↑03 jan 2021, 16:02 De AVG hoeft toch in mijn geval niet te vervallen? De AVG werkt (denk ik) met een timer, je draait die, en na 10 seconden gaat het naar de witte lamp. Als daartegen de TBG zijn deur dicht heeft en de TB een groene lamp heeft zijn er 2 punten die veilig zijn => dus een veilig vertrek.
Nu weet ik ook wel dat de AVG in dit geval werkt in combinatie met de laterale seinen (dus die zal niet wit oplichten als het sein gesloten is), maar als deze in 2026 verdwijnen kan deze lamp toch gekoppeld worden aan ERTMS of zelfs los werken ervan.
Als je de procedure dusdanig maakt:
- Machinist controleert of ETCS rijtoestemming geeft en geeft door aan TBG via portofoon.
- TBG fluit sluit alle deuren behalve de zijne en gaat na controle de AVG draaien.
Dus kortom: er is via AVG een terugkoppeling naar seinpost, via de groene lamp is er controle dat de deuren dicht zijn, en via ETCS weet men dat men kan vertrekken.
- Conducteur sluit zijn deur. En machinist controleert nogmaals rijtoestemming, daarna AVG daarna groene lamp.
Wat me in dit voorstel stoort is de "portofoon". Vandaag hebben de TBG's enkel een gsm, als je die in elke halte moet opbellen zal het veel te lang duren. Die handeling willen ze nu net automatiseren zodat de TB niet nog meer belast wordt dan vandaag.
En natuurlijk is er ook de vraag: wat doe je bij de honderden stopplaatsen die vandaag geen AVG hebben?
Nieuwe vertrekprocedure
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Ofwel via de eigen overbrengingsinstallatie (lamp deuren of een ding-dong geluid) voor de treinen die daar mee zijn uitgerust ofwel door een visueel teken tussen begeleider en bestuurder.
LINDA klinkt veelbelovend en logisch maar de reputatie vd spoorwegen op het gebied van informaticatoepassingen (zoals TWEE gebrekkige reisplanners) en het herhaaldelijk uitstellen wekt toch weinig vertrouwen
LINDA klinkt veelbelovend en logisch maar de reputatie vd spoorwegen op het gebied van informaticatoepassingen (zoals TWEE gebrekkige reisplanners) en het herhaaldelijk uitstellen wekt toch weinig vertrouwen
Re: Nieuwe vertrekprocedure
De vraag is natuurlijk of de treinbegeleiders aan boord blijven de komende jaren (vooral dan specifiek op de stoptreinen).
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Ik mag het hopen want alleen de MR86 is in theorie geschikt voor “one man”. Bovendien is dat toch al vaker zonder succes geprobeerd in te voeren?
-
- Berichten: 3795
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Mag ik daarbij deze (wellicht domme) nevenvraag: hoe ziet er dat uit op langere termijn? Is er een streven om overal AVG te hebben, of juist nergens, of kan men er op langere termijn mee leven dat AVG er in sommige stations/stopplaatsen wel is, en in andere niet?wat doe je bij de honderden stopplaatsen die vandaag geen AVG hebben?
Als ik verneem dat er een streven - nuja zelfs een project! - is om de traditionele seinen af te schaffen, dan zou het me nogal raar lijken om AVG wel in leven te houden - maar er zijn blijkbaar mensen die de zaken graag ingewikkeld maken ;)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
De avg laten verdwijnen is inderdaad de bedoeling. Als de koppeling er tussen seinhuis en linda is kan dit veilig. Dat zou de veiligheid ten goede komen, nu zijn er heel wat situaties waar het volgende sein beheerd is maar er toch geen avg staat.jan_olieslagers schreef: ↑03 jan 2021, 21:18Mag ik daarbij deze (wellicht domme) nevenvraag: hoe ziet er dat uit op langere termijn? Is er een streven om overal AVG te hebben, of juist nergens, of kan men er op langere termijn mee leven dat AVG er in sommige stations/stopplaatsen wel is, en in andere niet?wat doe je bij de honderden stopplaatsen die vandaag geen AVG hebben?
Als ik verneem dat er een streven - nuja zelfs een project! - is om de traditionele seinen af te schaffen, dan zou het me nogal raar lijken om AVG wel in leven te houden - maar er zijn blijkbaar mensen die de zaken graag ingewikkeld maken
-
- Berichten: 3795
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Dankje (maar het mislukte experiment met de gele broeksknopen wordt er wel nog pijnlijker bij). En wat was nu toch weer linda ? Mijn arme oude hoofd heeft het zo lastig met al die kreten... Was dat de opvolg(st)er van Artemis, aangekocht in Zwitserland?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekprocedure
In een Desiro kan je niet tegelijkertijd de deuren bedienen én zien, wat me toch vrij essentieel lijkt in het sluitproces
-
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekprocedure
In Duitsland gebeurt het ook zonder spiegel: hoofd door de venster ter visuele controle, elke halte opnieuw, tenzij er camera's staan. Zowel S-bahn als regionale treinen.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Klopt, in Duits materieel kan je de deuren dan ook staand en uit het venster hangend bedienen
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Dat zou hier ook lukken, ware het niet dat dat display rechts zit en we links rijden. Maar er is daar wel een mouw aan te passen indien nodig. Aan de ramen zitten een soort rangeerstuurtafels, die worden niet gebruikt, daar zou je wel een knop kunnen zetten om de deuren te sluiten. Het is ook maar één knop.trainlovertje schreef: ↑03 jan 2021, 23:08In Duitsland gebeurt het ook zonder spiegel: hoofd door de venster ter visuele controle, elke halte opnieuw, tenzij er camera's staan. Zowel S-bahn als regionale treinen.
Linda staat voor Location based INtelligent Departure Approach, locatie afhankelijk op een slimme manier het vertrek geven dus. Het alternatief voor de Aanwijzer Verrichtingen Gedaan.jan_olieslagers schreef: ↑03 jan 2021, 22:18 Dankje (maar het mislukte experiment met de gele broeksknopen wordt er wel nog pijnlijker bij). En wat was nu toch weer linda ? Mijn arme oude hoofd heeft het zo lastig met al die kreten... Was dat de opvolg(st)er van Artemis, aangekocht in Zwitserland?
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Dit zal alleen maar werken onder ETCS Level 2, waarbij er een continue verbinding is tussen de trein en de wal. Daarmee kan de machinist zien wanneer hij een nieuwe/verlengde movement authority krijgt.
Onder ETCS L1 gebeurt dit niet*, daar wordt de informatie puntsgewijs overgedragen. De machinist zal dus pas nieuwe informatie over zijn toegestane reisweg krijgen zodra hij een bepaald punt passeert.
* Tenzij er sprake is van 'infill' op basis van radio of kabels in het spoor
Re: Nieuwe vertrekprocedure
In level 1 zal er altijd iets zijn dat de bestuurder vertelt wanneer hij mag vertrekken, in Noorderkempen is dat een lamp onder het stopmerkbord. De bestuurder weet dus wanneer hij mag vertrekken en kan deze info doorgeven. Het zou echter veel praktischer zijn als de bestuurder dit niet hoeft te doen en de info rechtstreeks tot bij de TBG geraakt.AlexNL schreef: ↑09 jan 2021, 02:44Dit zal alleen maar werken onder ETCS Level 2, waarbij er een continue verbinding is tussen de trein en de wal. Daarmee kan de machinist zien wanneer hij een nieuwe/verlengde movement authority krijgt.
Onder ETCS L1 gebeurt dit niet*, daar wordt de informatie puntsgewijs overgedragen. De machinist zal dus pas nieuwe informatie over zijn toegestane reisweg krijgen zodra hij een bepaald punt passeert.
* Tenzij er sprake is van 'infill' op basis van radio of kabels in het spoor
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Kan de conducteur die lamp niet zien? Het principe klinkt wel heel erg naar de vertreklamp in Nederland, die voor de conducteur bedoeld is.Shrek schreef: ↑09 jan 2021, 08:27 In level 1 zal er altijd iets zijn dat de bestuurder vertelt wanneer hij mag vertrekken, in Noorderkempen is dat een lamp onder het stopmerkbord. De bestuurder weet dus wanneer hij mag vertrekken en kan deze info doorgeven. Het zou echter veel praktischer zijn als de bestuurder dit niet hoeft te doen en de info rechtstreeks tot bij de TBG geraakt.
Groetjes,
Rian