Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 09 jan 2021, 14:54
Shrek schreef: 09 jan 2021, 08:27 In level 1 zal er altijd iets zijn dat de bestuurder vertelt wanneer hij mag vertrekken, in Noorderkempen is dat een lamp onder het stopmerkbord. De bestuurder weet dus wanneer hij mag vertrekken en kan deze info doorgeven. Het zou echter veel praktischer zijn als de bestuurder dit niet hoeft te doen en de info rechtstreeks tot bij de TBG geraakt.
Kan de conducteur die lamp niet zien? Het principe klinkt wel heel erg naar de vertreklamp in Nederland, die voor de conducteur bedoeld is.

Groetjes,
Rian
Neen die lamp staat onder het stopmerkbord, dat kan je niet van op het hele perron zien.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Zwoopaman »

Blijkbaar verlopen de testen van Linda nog niet 100% zoals het zou moeten.

http://www.ovs-sic.be/nl/nieuwe-vertrek ... T-SCcQ_zcE
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door HLE18 »

Deze week bleef de trein in Malderen ook een tijd stil staan waarop de TBG telefoon kreeg van de bestuurder om te vragen of het goed was om te vertrekken.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door CursorX »

HLE18 schreef: 22 apr 2021, 18:13 Deze week bleef de trein in Malderen ook een tijd stil staan waarop de TBG telefoon kreeg van de bestuurder om te vragen of het goed was om te vertrekken.
Malderen ligt niet op een lijn waar momenteel tests op bezig zijn. Dus dat heeft niets met Linda te maken.

Zwoopaman schreef: 22 apr 2021, 16:52 Blijkbaar verlopen de testen van Linda nog niet 100% zoals het zou moeten.

http://www.ovs-sic.be/nl/nieuwe-vertrek ... T-SCcQ_zcE
Daarom is het natuurlijk een test. Omdat iedereen goed is in zijn of haar vak zijn daar geen ongelukken gebeurd. Maar ik ben ervan overtuigd dat men zal onderzoeken wat daar gebeurd is.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Glodenox »

Maar dat soort testen hoor je dus niet te doen met reizigers erbij. Een vertrekprocedure heeft te maken met de veiligheid van het instappen van reizigers. Verder ben ik vrij geschokt dat de applicatie (aldus de uitleg van de vakbond) geen rekening kan houden met het verliezen van het GPS-signaal en dan maar een foutieve boodschap durft te laten zien. Uiteraard zullen we het onderzoek moeten afwachten om meer zekerheid te krijgen van de oorzaak, maar dit zou me toch iets lijken waar het systeem gewoon tegen opgewassen zou moeten zijn.

Mijn standpunt blijft dat dit soort communicatie gewoon bekabeld in de treinstellen zelf moet gebeuren in plaats van draadloos of met GPS. Alleen de trein weet met zekerheid dat alle deuren goed vergrendeld zijn. Al de andere oplossingen introduceren variabiliteit die opgevangen moet worden met procedures om de risico's te beperken, maar dat risico tot nul herleiden gaat daar bijna nooit. Dus dan kan je beter voorkomen dat je risico's moet gaan beheersen.

Ik ben wel voor het toevoegen van allerhande hulpmiddelen om bijvoorbeeld aan de treinbegeleider aan te geven wanneer de deuren gesloten moeten worden of een overzicht voor treinbestuurders van wat er verderop op het spoor aan het gebeuren is zodat ze hun snelheid daar op kunnen aanpassen en dergelijke. En verder zouden treinbegeleider en treinbestuurder ook veel makkelijker met elkaar in contact moeten kunnen komen. Een soort van walkie-talkie waarbij je lokaal met elkaar kan praten lijkt me daarbij beter dan werken via een telefoonnetwerk.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door JHS2013 »

Als het goed is zou LINDA de locatie moeten forceren afhankelijk van de smartwatch van de TBG, maar blijkbaar gaat dat niet goed wat toch wel zorgelijk is vlak voor de eigenlijke invoering.

Qua communicatie: iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en dat gaat net zo snel als een walkietalkie als je de nummers maar paraat hebt (die tegenwoordig ook via LINDA worden overgemaakt) en je elkaar vriendelijk laat weten waar je afgelost wordt.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door TB_worden »

Sorry als de uitleg hier al ergens staat, maar wat is er mis met AVG? Lijkt me toch een vrij robuust systeem.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Ducktape »

TB_worden schreef: 23 apr 2021, 11:08 Sorry als de uitleg hier al ergens staat, maar wat is er mis met AVG? Lijkt me toch een vrij robuust systeem.
Infrabel wilt daar vanaf, onderhoud etc.
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door wuitz »

Linda is geen slechte applicatie die de communicatie tussen de verschillende partijen beter maakt, in de trein waar je natuurlijk de interne telefoon hebt (die het echter toch vaak laat afweten) maar ook met de wal. Maar het is (nog) niet robuust genoeg om er een veiligheidsfunctie mee uit te oefenen. Er rijdt nog te veel rond waar er geen automatische controle van de deuren bestaat waarmee de bestuurder enkel maar op het teken van de treinbegeleider vertrekt, als dan dat teken niet 100% waterdicht is dan is er toch wel een groot probleem me dunkt.

Infrabel wil al heel lang van de AVG af, het is immers een kostenpost waar ze niks aan heeft. Hoe een vervoerder zijn trein laat vertrekken is tenslotte niet haar probleem.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Ducktape schreef: 23 apr 2021, 12:00
TB_worden schreef: 23 apr 2021, 11:08 Sorry als de uitleg hier al ergens staat, maar wat is er mis met AVG? Lijkt me toch een vrij robuust systeem.
Infrabel wilt daar vanaf, onderhoud etc.
Verder is het verre van reizigersvriendelijk omdat de deuren moeten worden gesloten zonder dat er een rijweg hoeft te zijn. Dat is misschien ook wel op te lossen binnen het AVG-systeem maar iets moet er toch veranderen.

Groetjes,
Rian
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door wuitz »

Linda zal daar (zeker in het begin) geen verandering in brengen, Linda houdt in principe geen rekening met het stand van het sein.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door trainlovertje »

wuitz schreef: 23 apr 2021, 14:50 Linda zal daar (zeker in het begin) geen verandering in brengen, Linda houdt in principe geen rekening met het stand van het sein.
Maar linda gaat uit van NMBS en niet van Infrabel. In sommige stations is het namelijk zo dat het rijpad pas aangelegd wordt nadat er aan de AVG-bediening gedraaid is. Dat zal hoe dan ook verdwijnen; de rijpaden zullen dan aangelegd worden op het voorziene uur van vertrek (of zo snel mogelijk daarna).
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door HLE18 »

JHS2013 schreef: 23 apr 2021, 11:03 Als het goed is zou LINDA de locatie moeten forceren afhankelijk van de smartwatch van de TBG, maar blijkbaar gaat dat niet goed wat toch wel zorgelijk is vlak voor de eigenlijke invoering.
Inderdaad of zels een simpele time stamp in het verzonden bericht, berichten moeten dan vb. binnen 1 minuut bij de bestuurder aankomen anders niets weergeven.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door HLE18 »

CursorX schreef: 22 apr 2021, 19:34
HLE18 schreef: 22 apr 2021, 18:13 Deze week bleef de trein in Malderen ook een tijd stil staan waarop de TBG telefoon kreeg van de bestuurder om te vragen of het goed was om te vertrekken.
Malderen ligt niet op een lijn waar momenteel tests op bezig zijn. Dus dat heeft niets met Linda te maken.
Wat zit de TBG dan tegenwoordig altijd over zijn smartwatch te swipen (hele tijd PING DING...)? Ik dacht dat dit voor Linda was :? ?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

HLE18 schreef: 23 apr 2021, 18:13
JHS2013 schreef: 23 apr 2021, 11:03 Als het goed is zou LINDA de locatie moeten forceren afhankelijk van de smartwatch van de TBG, maar blijkbaar gaat dat niet goed wat toch wel zorgelijk is vlak voor de eigenlijke invoering.
Inderdaad of zels een simpele time stamp in het verzonden bericht, berichten moeten dan vb. binnen 1 minuut bij de bestuurder aankomen anders niets weergeven.
Ja, maar dan moet men wel zeker zijn dat de klokken gelijk lopen, en dat is ook al niet zo danig vanzelfsprekend.
Maar wat ik hier lees wijst toch wel op een stevige graad van improvisatie, jawel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie