Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 17 sep 2023, 03:21
Klassiekje schreef: 16 sep 2023, 22:01 Ach, deze hele procedure met goedkope toestellen 'van den Aldi' slaat helemaal nergens op. Dat moet je eens gaan uitleggen in het buitenland.
Ironisch genoeg is uitleg in het buitenland net de sterke kant van deze hele procedure. Op papier is het immers één van de betere systemen die er zijn. Veiliger dan de Fransen, sneller dan de Duitsers en goedkoper dan de Nederlanders.
Wat is er in Nederland dan zo duur?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 17 sep 2023, 07:41 Wat is er in Nederland dan zo duur?
Daar staan lampen op het perron die het sein herhalen voor de boordchef. Dat kost een stuk meer dan je zou denken :wink:
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 17 sep 2023, 08:45
rvdborgt schreef: 17 sep 2023, 07:41 Wat is er in Nederland dan zo duur?
Daar staan lampen op het perron die het sein herhalen voor de boordchef. Dat kost een stuk meer dan je zou denken :wink:
Ik weet wat daar staat (alleen op de perrons waar het sein niet goed zichtbaar is) maar kost dat dan ook vele miljoenen?
Er zijn overigens geen problemen mee, voor zover ik weet. Al decennia niet.
Verder doet me dat meteen aan nog iets anders denken: kan LINDA ook rekening houden met de rijweg?

Groetjes,
Rian
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door ovspotter_be »

Normaal gezien zou de treinbestuurder geen auditieve boodschap "verrichtingen gedaan" krijgen als het volgende sein op rood staat.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 17 sep 2023, 11:01 Normaal gezien zou de treinbestuurder geen auditieve boodschap "verrichtingen gedaan" krijgen als het volgende sein op rood staat.
Maar de deuren zijn dan al dicht. Ik bedoelde: wachten met deuren sluiten zolang het sein rood is. Kan dat? Komt dat nog?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 17 sep 2023, 11:01 Normaal gezien zou de treinbestuurder geen auditieve boodschap "verrichtingen gedaan" krijgen als het volgende sein op rood staat.
Enkel op die plaatsen waar er een koppeling is met het sein, dat is niet overal het geval. Er zijn dus perfect genoeg plaatsen waar je je vertrek kan krijgen met een rood sein als volgende seinbeeld.
koeleboe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door koeleboe1 »

rvdborgt schreef: 17 sep 2023, 11:07
ovspotter_be schreef: 17 sep 2023, 11:01 Normaal gezien zou de treinbestuurder geen auditieve boodschap "verrichtingen gedaan" krijgen als het volgende sein op rood staat.
Maar de deuren zijn dan al dicht. Ik bedoelde: wachten met deuren sluiten zolang het sein rood is. Kan dat? Komt dat nog?

Groetjes,
Rian
Afgelopen zomer op interrail geweest in Italië. Los van de zeer onregelmatige dienstregeling, wachten (de regionale treinen dan toch) ze met het sluiten van de deuren tot het sein op groen staat. Dit zorgt ervoor dat bepaalde overstappen wel gehaald kunnen worden. Al vaak genoeg gehad dat de trein vanuit Opwijk naar Dendermonde paar minuten te laat is en je de trein op een haar na mist of nog enkele minuten met gesloten deuren aan perron staat.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Klassiekje »

Had men meteen ingezet op een vertrekprocedure met open sein en met de eigen overbrengingsinstallatie was er héél véél geld (en miserie) bespaard.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

koeleboe1 schreef: 17 sep 2023, 14:30
rvdborgt schreef: 17 sep 2023, 11:07
ovspotter_be schreef: 17 sep 2023, 11:01 Normaal gezien zou de treinbestuurder geen auditieve boodschap "verrichtingen gedaan" krijgen als het volgende sein op rood staat.
Maar de deuren zijn dan al dicht. Ik bedoelde: wachten met deuren sluiten zolang het sein rood is. Kan dat? Komt dat nog?
Afgelopen zomer op interrail geweest in Italië. Los van de zeer onregelmatige dienstregeling, wachten (de regionale treinen dan toch) ze met het sluiten van de deuren tot het sein op groen staat.
Ik ken geen ander land dan België, waar de deuren al gesloten worden als het sein nog rood is.

Groetjes,
Rian
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Paul »

rvdborgt schreef: 17 sep 2023, 21:33
koeleboe1 schreef: 17 sep 2023, 14:30
rvdborgt schreef: 17 sep 2023, 11:07
Maar de deuren zijn dan al dicht. Ik bedoelde: wachten met deuren sluiten zolang het sein rood is. Kan dat? Komt dat nog?
Afgelopen zomer op interrail geweest in Italië. Los van de zeer onregelmatige dienstregeling, wachten (de regionale treinen dan toch) ze met het sluiten van de deuren tot het sein op groen staat.
Ik ken geen ander land dan België, waar de deuren al gesloten worden als het sein nog rood is.
... En als de trein dan nog minutenlang aan het perron blijft staan, leidt dat tot bijzonder ergerlijke situaties. Reizigers die daardoor hun aansluiting missen, kunnen zoiets onmogelijk begrijpen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jknockaert »

Steven schreef: 17 sep 2023, 03:49
jan_olieslagers schreef: 17 sep 2023, 03:01 Ik denk dat de afbouw van G2 nu aan de gang is, maar daar kan ik stevig mis in zijn. Nu, het maakt ook niet echt uit. Wat wel uitmaakt - en het werd reeds eerder gesteld - is dat de huidige procedure gebaseerd is op "brol uit den Aldi".
Het gaat over onze toestellen, de software zal wel beter en stabieler werken als de apparatuur van een hogere kwaliteit zou zijn. Zoals bij alle merken (nmbs werkt samen met Samsung) zijn er toptoestellen en de goedkopere reeksen (met bijhorende technische specificaties). Laat ons zeggen dat we niet moeten rekenen op toestellen van de S reeks bij Samsung.
Ik denk eerlijk gezegd dat Android als platform weinig geschikt is voor de hier beoogde toepassing, en de Samsung variant ervan nog minder geschikt is. Android is geoptimaliseerd rond interacties van de gebruiker met het toestel. Alle andere activiteit wordt zoveel mogelijk beperkt met het oog op het minimaliseren van batterijgebruik. En Samsung doet dat behoorlijk agressief. Tijdkritische gebeurtenissen zonder gebruikersinteractie zijn daardoor lastig te implementeren. Er zijn wel manieren om tot op zekere hoogte daaromheen te werken, maar dat is erg toestelafhankelijk en betekent vooral dat je het wil gebruiken voor iets waar het platform niet voor bedoeld is.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door groentje »

Zijn er dan wel platformen die dat goed kunnen en geen fortuinen kosten, puur omdat ze zo'n kleine oplage kennen? Oprecht nieuwsgierig.
Plaats reactie