Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 06 okt 2017, 15:10
dentheo schreef: 06 okt 2017, 15:08
Klopt zij zien elke trein als een treinstel, ook de getrokken treinen..
Hier bestaat die verbinding tussen rijtuigen en lok niet.... daarom omweg over sleutelen en de margriet (roosje ?)
De verbinding wordt wel stelselmatig ingebouwd in meer en meer treinen, op een dag zal het dus wel kunnen.
MIsschien budget van Dice gebruiken om die inbouw te versnellen ? :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 06 okt 2017, 15:13
Shrek schreef: 06 okt 2017, 15:10
dentheo schreef: 06 okt 2017, 15:08
Klopt zij zien elke trein als een treinstel, ook de getrokken treinen..
Hier bestaat die verbinding tussen rijtuigen en lok niet.... daarom omweg over sleutelen en de margriet (roosje ?)
De verbinding wordt wel stelselmatig ingebouwd in meer en meer treinen, op een dag zal het dus wel kunnen.
MIsschien budget van Dice gebruiken om die inbouw te versnellen ? :)
Probleem is dat dat budget intussen al uitgegeven is :roll:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door dentheo »

Voor gans Belgie en alle treinen ???
Oei, dan kon men het geen proef meer noemen , maar een "ongelukkige" beslissing. :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 06 okt 2017, 15:37 Voor gans Belgie en alle treinen ???
Oei, dan kon men het geen proef meer noemen , maar een "ongelukkige" beslissing. :)
Alle stopplaatsen en elke trein zijn al uitgerust met het DICE-systeem ja. Moest de backend deftig werken zou het bij wijze van spreken morgen in dienst kunnen komen.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door traxie »

Shrek schreef: 06 okt 2017, 15:10
traxie schreef: 06 okt 2017, 13:38 Ik verwoord mijn opmerking opnieuw. De Dice procedure, zoals ze naar de treinbestuurders is gecommuniceerd is geweest, duurde steeds ongeveer 1 min. De nieuwe vertrekprocedure zou elke geldende vertrekprocedure vervangen. L of S treinen komen in kleinere stations of stopplaatsen vaak aan op dezelfde minuut als het vertrekuur. Wanneer de vertrekprocedure dan ook nog eens één minuut duurt moet je, volgens mij, de dienstregeling aanpassen of rij je met vertraging.
Akkoord met de probleemstelling, maar dat heeft niets met de EBP te maken.
Neen dat heeft niets met EPB te maken ik mengde dan ook twee vragen. De eerste was de programmeertaal van EPB. Daarna ging ik verder op Dice.
dentheo schreef: 06 okt 2017, 15:37 Voor gans Belgie en alle treinen ???
Oei, dan kon men het geen proef meer noemen , maar een "ongelukkige" beslissing. :)
ik zou dat eerder categoriseren als slecht bestuur / wanbeheer.
ebpdude

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door ebpdude »

EBP is ontwikkeled in een populaire, gestandaardiseerde, en extreem performante programmeertaal, die al sinds begin 1970 bestaat. Zeker geen eigen taaltje dus. En met die taal is performance dus zeker geen probleem. EBP draaide dankzij die taal al prima op computers van 25 jaar geleden, en vandaag gaat dat nog sneller.

EBP heeft vandaag de dag juist heel veel verschillende koppelingen met andere systemen, maar elke koppelingen is min of meer op maat gemaakt. En sommige van die system kunnen erg traag zijn. Zoals DICE dat was, bevoorbeeld.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door HLE18 »

traxie schreef: 06 okt 2017, 15:59
dentheo schreef: 06 okt 2017, 15:37 Voor gans Belgie en alle treinen ???
Oei, dan kon men het geen proef meer noemen , maar een "ongelukkige" beslissing. :)
ik zou dat eerder categoriseren als slecht bestuur / wanbeheer.
De update van de GSM-R zowel hardware als software moest toch gebeuren om een aantal belangrijke bugs op te lossen en de dekking te verbeteren. Er is gewoon gewacht op het gepaste moment zodat dit samen met DICE kon gebeuren. Zeker geen weggesmeten geld dus.

De tags die overal geplakt zijn is een andere zaak, daar hadden ze beter mee gewacht tot ze een werkend systeem hadden...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Davy schreef: 06 okt 2017, 08:32En het kan allemaal zo eenvoudig... ze hoeven alleen maar naar de Noorderburen te kijken, Nederland heeft een eenvoudige doch doelmatige vertrekprocedure.

Fluiten, deuren sluiten behalve deur van conducteur, eventueel sleutelen, deur conducteur meteen sluiten en bij gesloten deur vertrekt de trein. Heb je al die zever niet nodig en je bent van de discussies af van reizigers die niet meer mogen instappen.
Vergeet dan niet om de vertrekprocedure ook pas te starten als er een rijweg is. Net als bij de noorderburen en de rest van Europa. Dan wordt het niet alleen veiliger maar ook klantvriendelijker.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door dentheo »

Dat is de witte vertreklamp op het NL-perron neem ik aan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Jan-Mark »

Inderdaad. De conducteur is in Nederland officieel zelfs verplicht om naar het V-licht te kijken en niet naar de seinen. Het vertreklicht is voor de HC dus leidend in Nederland, niet het sein. Het V-licht gaat wel tegelijkertijd branden als ook een rijweg wordt ingelegd (en de machinist dus een geel of groen sein te zien krijgt), maar dat terzijde.
ebpdude

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door ebpdude »

Ja, dat is eenvoudig. En zo een V lamp kan direct door het EBP aangestuurd worden, zonder dat een nieuw tussensysteem nodig is. Maar ja, dan moeten I. En N. Wel iets beter gaan samenwerken...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

Bij dat systeem heb je dan wel het nadeel dat de verkeersleiding op voorhand een keuze moet maken inzake welke trein als eerste gaat rijden. Niet zelden zou daardoor een reisweg worden aangelegd terwijl de trein helemaal niet vertrekkensklaar is.

Het lijkt mij gewoon beter om de AVG te draaien en alle deuren te sluiten en dan af te wachten tot het sein opent.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door groentje »

Gewoon de voorziene volgorde, behalve wanneer bestuurder of boordchef vertraging meldt? Dat zal uiteraard wel meer verantwoordelijkheid geven aan het treinpersoneel om tijdig te communiceren...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Steven »

In Nederland is men verplicht de treindienstleider te contacteren een min voor het vertrek indien je niet tijdig kan vertrekken. Treinen die te laat zijn krijgen een nieuw rijpad.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door groentje »

Ter illustratie een bedrijfsfilmpje van NS en ProRail: http://youtu.be/QsOuISRv5xg .
Plaats reactie