Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

Steven schreef: 07 okt 2017, 23:53 In Nederland is men verplicht de treindienstleider te contacteren een min voor het vertrek indien je niet tijdig kan vertrekken. Treinen die te laat zijn krijgen een nieuw rijpad.
Hoe kan je pakweg een probleem deuren al een minuut voor vertrek opmerken? Dat is nochtans iets dat dagelijks verschillende keren gebeurt. En dan zou er een nieuw rijpad moeten worden aangevraagd? Ze zullen op TC lachen. Zelfs 's nachts moet je al vaak tot bijna een halfuur wachten vooraleer dat rijpad in orde is. En dan moet de bestuurder de dienstregeling nog krijgen en heb je nog iemand nodig die het ergens kan gaan uitprinten en aan de bestuurder bezorgen. Totaal ondoenbaar.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

groentje schreef: 07 okt 2017, 23:50 Gewoon de voorziene volgorde, behalve wanneer bestuurder of boordchef vertraging meldt? Dat zal uiteraard wel meer verantwoordelijkheid geven aan het treinpersoneel om tijdig te communiceren...
In de knooppunten komen dagelijks treinen uit verschillende regio's samen, elk met hun vertraging. Indien je dan vasthoudt aan de theoretische volgorde, ga je vaak L-treinen voor IC-treinen of leeg materieel steken of wordt het voor bestuurders van goederentreinen al helemaal een hel.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door groentje »

En dat risico bestaat niet vandaag?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

groentje schreef: 08 okt 2017, 02:21 En dat risico bestaat niet vandaag?
Zeker wel. Vandaar dus een slecht idee om er een regel van te maken.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 07 okt 2017, 22:36Bij dat systeem heb je dan wel het nadeel dat de verkeersleiding op voorhand een keuze moet maken inzake welke trein als eerste gaat rijden. Niet zelden zou daardoor een reisweg worden aangelegd terwijl de trein helemaal niet vertrekkensklaar is.

Het lijkt mij gewoon beter om de AVG te draaien en alle deuren te sluiten en dan af te wachten tot het sein opent.
Iets wat in de rest van Europa werkt, zal ook bij de NMBS kunnen werken. Natuurlijk moet er hier en daar een procedure worden aangepast. Wat je hier schrijft, illustreert de klassieke spoorweghouding: problemen (of argumenten waarom iets niet kan) zoeken i.p.v. oplossingen.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door dentheo »

Asterix schreef: 08 okt 2017, 00:53

Hoe kan je pakweg een probleem deuren al een minuut voor vertrek opmerken? Dat is nochtans iets dat dagelijks verschillende keren gebeurt. En dan zou er een nieuw rijpad moeten worden aangevraagd? Ze zullen op TC lachen.
Moet "elk" nieuw rijpad in "heel" België bij TC aangevraagd ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 08 okt 2017, 10:45 Moet "elk" nieuw rijpad in "heel" België bij TC aangevraagd ?
Als dat last-minute gebeurt wel ja (tot de dag ervoor moet je bij een andere diens zijn).
Maar in België werken we helemaal niet met aangepaste rijpaden, hier wordt een trein gewoon met vertraging de lijn opgestuurd en dan wordt in realtime bekeken wat er met die trein en het ander verkeer gebeurt.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door dentheo »

Lijkt mij dan de simpelste oplossing.... moet je niks vragen ook...
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

@ dentheo, klopt maar mijn antwoord was een reactie op het voorstel om dat wél te doen, zoals in Nederland.

@ Rian, omdat iets ook op een ander zo wordt toegepast, is op zich geen valabel argument. De meerwaarde van de aangereikt 'oplossing' ontgaat mij want het bezuinigt sterk op flexibiliteit. In een station als Schaarbeek worden 's ochtends veel P-treinen 'leeggemaakt' en gecontroleerd alvorens ze uitwijken naar het rangeeremplacement. Het is koffiedik kijken hoe lang zoiets duurt: de ene trein is langer dan de andere, er zitten nog verloren reizigers op, het personeel vraagt nog om instructies etc. Als je in zo een gevallen eerst een reisweg moet aanleggen alvorens de treinbegeleider de AVG mag bedienen, gaat dat heel inefficiënt zijn omdat die trein vaak nog niet klaar zal zijn om te vertrekken. Binnen de kortste keren staat je station helemaal vast. Het is dan ook de logica zelve dat je pas een reisweg aanlegt wanneer de boordchef aangeeft dat de trein vertrekkensklaar is.

Zoiets hoeft ook niet in tegenstrijd te zijn met de veiligheid. Wanneer alle deuren (behalve die van de boordchef) correct gesloten zijn, stapt deze op en sluit hij zijn eigen deur. Probleem opgelost. Daarvoor hoeft toch niet op voorhand een reisweg te worden aangelegd of een lamp met een V te worden geïnstalleerd? Ik zie het probleem echt niet. Op de luchthaven moet de piloot toch ook niet eerst een 'clearance for take-off' krijgen alvorens de gate wordt gesloten?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door dentheo »

Asterix schreef: 08 okt 2017, 18:57 @ dentheo, klopt maar mijn antwoord was een reactie op het voorstel om dat wél te doen, zoals in Nederland.


Ik denk dat een lid van het forum dat bijna dagelijks in Nederland reed daar best een antwoord op kan geven...
Ik weet niet hoe lang het duurde om dat "nieuwe " rijpad te krijgen. Misschien hebben de lokale ebp mensen daar meer "autoriteit" dan hier ?
In moderne management talk is dat "empowerment" toch ? :)
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 08 okt 2017, 18:57@ Rian, omdat iets ook op een ander zo wordt toegepast, is op zich geen valabel argument. De meerwaarde van de aangereikt 'oplossing' ontgaat mij want het bezuinigt sterk op flexibiliteit. In een station als Schaarbeek worden 's ochtends veel P-treinen 'leeggemaakt' en gecontroleerd alvorens ze uitwijken naar het rangeeremplacement. Het is koffiedik kijken hoe lang zoiets duurt: de ene trein is langer dan de andere, er zitten nog verloren reizigers op, het personeel vraagt nog om instructies etc. Als je in zo een gevallen eerst een reisweg moet aanleggen alvorens de treinbegeleider de AVG mag bedienen, gaat dat heel inefficiënt zijn omdat die trein vaak nog niet klaar zal zijn om te vertrekken. Binnen de kortste keren staat je station helemaal vast. Het is dan ook de logica zelve dat je pas een reisweg aanlegt wanneer de boordchef aangeeft dat de trein vertrekkensklaar is.
QED. Oplossingen zoeken is niet mogelijk?
België is ook het enige land in Europa waar reizigers minuten lang naar een trein kunnen kijken die nog in het station staat maar waarin ze niet meer mogen instappen (en kom niet met "dan moet je eerder komen". Er bestaat nog zoiets als overstappen.). Dat dat niet nodig is, dat kun je buiten België overal zien. Een deel van de oplossing lijkt me dan ook om daar eens te gaan kijken hoe de benodigde flexibiliteit wordt verkregen.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

Ik heb het even goed in het buitenland al meegemaakt dat een trein zijn deuren sluit maar niet meteen kan vertrekken. Het wordt hier soms toch serieus op flessen getrokken, hoor. Maar goed, ik hoor graag concrete en werkbare oplossingen. Nog niet gelezen hier.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 08 okt 2017, 20:28Ik heb het even goed in het buitenland al meegemaakt dat een trein zijn deuren sluit maar niet meteen kan vertrekken.
In welk land eigenlijk?
Er zijn natuurlijk ook nog andere oorzaken waardoor een trein zelfs bij een geopende rijweg niet meteen kan vertrekken. Maar dat gebeurt niet zo vaak.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef: 08 okt 2017, 21:09
Asterix schreef: 08 okt 2017, 20:28Ik heb het even goed in het buitenland al meegemaakt dat een trein zijn deuren sluit maar niet meteen kan vertrekken.
In welk land eigenlijk?
Frankrijk en Portugal dit jaar.

Het zou wel interessant zijn om te weten hoe andere netten dit dan voor mekaar krijgen. Het heeft misschien met de structuur van hun net te maken waardoor er geen kruisingen zij of er minder intens verkeer is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Asterix schreef: 08 okt 2017, 00:53
Steven schreef: 07 okt 2017, 23:53 In Nederland is men verplicht de treindienstleider te contacteren een min voor het vertrek indien je niet tijdig kan vertrekken. Treinen die te laat zijn krijgen een nieuw rijpad.
Hoe kan je pakweg een probleem deuren al een minuut voor vertrek opmerken? Dat is nochtans iets dat dagelijks verschillende keren gebeurt. En dan zou er een nieuw rijpad moeten worden aangevraagd? Ze zullen op TC lachen. Zelfs 's nachts moet je al vaak tot bijna een halfuur wachten vooraleer dat rijpad in orde is. En dan moet de bestuurder de dienstregeling nog krijgen en heb je nog iemand nodig die het ergens kan gaan uitprinten en aan de bestuurder bezorgen. Totaal ondoenbaar.
Je denkt te Belgisch. Ze geven u het eerste vrij slot dat er is, de voorziene andere treinen rijden verder op uur. Op elke uurregeling voorziet men een paar min marge. Het is niet dat je met tien sec vertraging moet panikeren. Je moet dus niet letterlijk een nieuwe uurregeling krijgen. Je voorziene blijft bestaan maar zet ze dan op slag met x min vertraging.
Plaats reactie