Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door AlexNL »

Bluetooth Low Energy is prima geschikt voor lokale plaatsbepaling, en daar wordt het al veelvuldig voor gebruikt.

De consumententoepassing ervan is bijvoorbeeld Apple's AirTag of Samsung's SmartTag - kleine plastic dingen die je in een tas of jas stopt en die een signaal uitzenden. Passerende smartphones pikken dat op, en op basis van de ID van de tag kun je zo je voorwerp traceren.

Zulke technologie kan ook in omgekeerde manier worden gebruikt: "Als ik tag 1-2-3 tegenkom, ben ik in Antwerpen Centraal in de buurt van spoor 23."
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

AlexNL schreef: 18 apr 2023, 16:11 Bluetooth Low Energy is prima geschikt voor lokale plaatsbepaling, en daar wordt het al veelvuldig voor gebruikt.

De consumententoepassing ervan is bijvoorbeeld Apple's AirTag of Samsung's SmartTag - kleine plastic dingen die je in een tas of jas stopt en die een signaal uitzenden. Passerende smartphones pikken dat op, en op basis van de ID van de tag kun je zo je voorwerp traceren.
Ja, en die dingen worden volop misbruikt door autodieven. Op de parking van de supermarkt kiezen die hun auto uit, plakken er zo'n ding onder, en volgen de wagen tot ze hun slag kunnen slaan. Apple worstelt wanhopig om de apparaatjes af te sluiten voor dat soort mistoestanden.
Zulke technologie kan ook in omgekeerde manier worden gebruikt: "Als ik tag 1-2-3 tegenkom, ben ik in Antwerpen Centraal in de buurt van spoor 23."
En wat gebeurt er als iemand in Guillemins of (beter) in Berchem of (nog beter) in Antwerpen-C op spoor 15 tag 1-2-3 begint uit te zenden?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door ovspotter_be »

Sabotage kun je altijd last van hebben, paar jaar geleden was er ook iemand die Brussel-Centraal helemaal de war in stuurde door met een vierkantsleutel uit de Brico even in een AVG-kast te draaien.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door AlexNL »

jan_olieslagers schreef: 18 apr 2023, 16:15 En wat gebeurt er als iemand in Guillemins of (beter) in Berchem of (nog beter) in Antwerpen-C op spoor 15 tag 1-2-3 begint uit te zenden?
Als er maar één tag binnen bereik is dan zal dat kunnen zorgen voor een verkeerde plaatsbepaling. Maar een simpele oplossing is het plaatsen van meerdere tags, dan kan de valse tag worden genegeerd.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

Okee, dan maak ik studentenclub "de kromme koerspedaal" zot om 20 valse tags te gaan plaatsen, en regelmatig te verplaatsen. Ambiance!

Natuurlijk is het waar dat ieder systeem kan worden gesaboteerd, en iedere beveiliging omzeild; maar ZO gemakkelijk zou men het toch echt niet mogen maken. Om iet of wat aanvaardbaar te zijn moet men alle standaardtechnologie vermijden, m.a.w. enkel "proprietary" technieken toepassen, met niet-openbare definities en parameters. En bovenal moet men alle "customer-grade" toestanden vermijden, want die zijn niet alleen onveilig, maar op de koop nog eens weinig stabiel.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 18 apr 2023, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jknockaert »

AlexNL schreef: 18 apr 2023, 10:32 Het enige wat we in Nederland niet hebben is een koppeling van het vertrekproces aan het reisinformatiesysteem. Dat leidt wel eens tot situaties waarbij reizigers op of na vertrektijd op het perron komen, 'hun trein' aangekondigd zien staan en dan nog tevergeefs proberen om de deuren te openen.

Het systeem werkt bij ons enkel op basis van blokbezetting. Pas wanneer een trein effectief rijdt en het volgende blok bezet, schakelen de schermen over naar de volgende trein.
In Nederland lijken er wel meer koppelingen te ontbreken tussen het treinvolgsysteem en de reisinfo. Zo zag ik eens op Sloterdijk een IC uit Alkmaar aangekondigd op spoor 6 terwijl hij op dat moment al aangekomen was op spoor 8. Die wissel ligt bij Uitgeest dus moet de versporing toch al enige tijd vooraf erg voorspelbaar geweest zijn...
En recent werd bij Sloterdijk op het ringspoor om een onduidelijke reden links gereden. Ook dat ging niet echt goed met de reisinfo.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door CursorX »

jknockaert schreef: 18 apr 2023, 22:01
AlexNL schreef: 18 apr 2023, 10:32 Het enige wat we in Nederland niet hebben is een koppeling van het vertrekproces aan het reisinformatiesysteem. Dat leidt wel eens tot situaties waarbij reizigers op of na vertrektijd op het perron komen, 'hun trein' aangekondigd zien staan en dan nog tevergeefs proberen om de deuren te openen.

Het systeem werkt bij ons enkel op basis van blokbezetting. Pas wanneer een trein effectief rijdt en het volgende blok bezet, schakelen de schermen over naar de volgende trein.
In Nederland lijken er wel meer koppelingen te ontbreken tussen het treinvolgsysteem en de reisinfo. Zo zag ik eens op Sloterdijk een IC uit Alkmaar aangekondigd op spoor 6 terwijl hij op dat moment al aangekomen was op spoor 8. Die wissel ligt bij Uitgeest dus moet de versporing toch al enige tijd vooraf erg voorspelbaar geweest zijn...
En recent werd bij Sloterdijk op het ringspoor om een onduidelijke reden links gereden. Ook dat ging niet echt goed met de reisinfo.
Oh maar voor dat soort dingen moet je heus niet naar Nederland hoor. Tegenwoordig rijd ik met goederentreinen, en hoe vaak ik even aan een perron moet wachten (of voorbij rijd) en ik er als reizigerstrein aangekondigd sta op de borden is haast niet bij te houden. Als je moet stoppen zie je mensen dan echt richting de trein stappen, om dan vreemd te kijken van hmmm, die rijtuigen zien er wat vreemd uit....

Omgekeerd ook, hoe vaak ik, toen ik vroeger (tot vorig jaar, niet in de prehistorie) met reizigerstreinen reed, aan een perron stopte waar reeds bij aankomst ofwel niet meer instappen stond, ofwel doorrijdende trein (zelfs in Oostende, ik hoop van harte dat geen enkele bestuurder die borden opvolgt...) aangekondigd staat, is echt niet te tellen... De vaste pendelaar kan hiermee wel om, die herkennen hun treinen wel, maar de occasionele reiziger kan het allemaal niet zo goed volgen.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door AlexNL »

jan_olieslagers schreef: 18 apr 2023, 21:32 Okee, dan maak ik studentenclub "de kromme koerspedaal" zot om 20 valse tags te gaan plaatsen, en regelmatig te verplaatsen. Ambiance!

Natuurlijk is het waar dat ieder systeem kan worden gesaboteerd, en iedere beveiliging omzeild; maar ZO gemakkelijk zou men het toch echt niet mogen maken.
Het zou kunnen, maar doet iemand dat ook echt? Neen. Aan een AVG draaien is één ding maar valse locatiebakens gaan uitzenden in de hoop dat je daarmee het treinverkeer ontregelt... mwah. Vergezocht en het levert weinig op.
Om iet of wat aanvaardbaar te zijn moet men alle standaardtechnologie vermijden, m.a.w. enkel "proprietary" technieken toepassen, met niet-openbare definities en parameters. En bovenal moet men alle "customer-grade" toestanden vermijden, want die zijn niet alleen onveilig, maar op de koop nog eens weinig stabiel.
En wordt het meteen 10x zo duur, en over 5 jaar kun je de onderdelen niet meer krijgen omdat de leverancier er geen goesting meer in heeft om ze nog te maken. Standaardcomponenten gebruiken drukt de prijs, verlengt de levensduur en maakt het ook eens mogelijk om vele leveranciers te kiezen.

Overigens is het ook nog wel mogelijk om dit aan de serverkant af te vangen: als je weet dat treinbegeleider Piet op een trein van Antwerpen naar Brussel aan het werk is, dan is het logisch als zijn smartwatch een signaal verstuurt vanaf Sint-Katelijne-Waver. Maar het is niet logisch als dit signaal afkomstig lijkt te zijn van Erps-Kwerps.

(Ik snap overigens nog altijd niet waarom men zo'n complex systeem heeft opgetuigd met smartwatches en een internetverbinding, wat is er mis met een sleutelkastje op een perron?)
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door JHS2013 »

JHS2013 schreef: 18 apr 2023, 14:57 Dat probleem speelt in België ook omdat treinen soms nog minuten lang aan een perron staan nadat het vertrek gegeven is.
Ik las onlangs een artikel dat ik nu niet direct terug vind waarin stond dat men bluetooth-antennes gaat gebruiken om locatiegegevens af te dwingen.
https://www.railwaygazette.com/technol ... 91.article het betreffende artikel
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Eimai »

AlexNL schreef: 18 apr 2023, 10:32 Het enige wat we in Nederland niet hebben is een koppeling van het vertrekproces aan het reisinformatiesysteem. Dat leidt wel eens tot situaties waarbij reizigers op of na vertrektijd op het perron komen, 'hun trein' aangekondigd zien staan en dan nog tevergeefs proberen om de deuren te openen.
Mja maar in België zie je het ook vaak genoeg dat er "niet meer instappen" op de borden staat en de trein al aan het bewegen is en er toch nog proberen de deuren open te doen. Of dat nu op de borden staat of niet dat houdt ze niet tegen hoor 😄.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Eimai schreef: 19 apr 2023, 03:22
AlexNL schreef: 18 apr 2023, 10:32 Het enige wat we in Nederland niet hebben is een koppeling van het vertrekproces aan het reisinformatiesysteem. Dat leidt wel eens tot situaties waarbij reizigers op of na vertrektijd op het perron komen, 'hun trein' aangekondigd zien staan en dan nog tevergeefs proberen om de deuren te openen.
Mja maar in België zie je het ook vaak genoeg dat er "niet meer instappen" op de borden staat en de trein al aan het bewegen is en er toch nog proberen de deuren open te doen. Of dat nu op de borden staat of niet dat houdt ze niet tegen hoor 😄.
Een groter probleem is dat "niet meer instappen" sinds een tijdje soms al op de borden komt nog voordat er zelfs maar gefloten is. Komt dat ook door de nieuwe vertrekprocedure?

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 19 apr 2023, 08:00 Een groter probleem is dat "niet meer instappen" sinds een tijdje soms al op de borden komt nog voordat er zelfs maar gefloten is. Komt dat ook door de nieuwe vertrekprocedure?

Groetjes,
Rian
Het voorbije weekend viel me op dat nu ook de ICE's geen gebruik meer maken van AVG en er 'NIET MEER INSTAPPEN ' verschijnt op de displays, zelfs kort na aankomst van de trein richting Brussel al, zodat er in Luik-G of Brussel-N geen 'ongewenste reizigers' meer opstappen. Dat gebeurt waarschijnlijk expres en heeft bij die trein zo z'n voordelen, want in Luik durven er soms zeker heel wat onaandachtige(?) reizigers opstappen op de ICE richting Brussel.

Gebruiken de Duitsers exact hetzelfde Linda-systeem of verschilt dat dan weer met het NMBS-systeem?
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 19 apr 2023, 08:00
Eimai schreef: 19 apr 2023, 03:22
AlexNL schreef: 18 apr 2023, 10:32 Het enige wat we in Nederland niet hebben is een koppeling van het vertrekproces aan het reisinformatiesysteem. Dat leidt wel eens tot situaties waarbij reizigers op of na vertrektijd op het perron komen, 'hun trein' aangekondigd zien staan en dan nog tevergeefs proberen om de deuren te openen.
Mja maar in België zie je het ook vaak genoeg dat er "niet meer instappen" op de borden staat en de trein al aan het bewegen is en er toch nog proberen de deuren open te doen. Of dat nu op de borden staat of niet dat houdt ze niet tegen hoor 😄.
Een groter probleem is dat "niet meer instappen" sinds een tijdje soms al op de borden komt nog voordat er zelfs maar gefloten is. Komt dat ook door de nieuwe vertrekprocedure?

Groetjes,
Rian
Het is de treinbegeleider die dat moet swipen. En soms gebeurt dat wel eens te vroeg.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 19 apr 2023, 08:00 Een groter probleem is dat "niet meer instappen" sinds een tijdje soms al op de borden komt nog voordat er zelfs maar gefloten is. Komt dat ook door de nieuwe vertrekprocedure?
Sommige treinbegeleiders swipen de eerste maal net voordat ze fluiten. Maar waarom zou dat een probleem zijn?
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

AlexNL schreef: 18 apr 2023, 23:39
jan_olieslagers schreef: 18 apr 2023, 21:32 Okee, dan maak ik studentenclub "de kromme koerspedaal" zot om 20 valse tags te gaan plaatsen, en regelmatig te verplaatsen. Ambiance!

Natuurlijk is het waar dat ieder systeem kan worden gesaboteerd, en iedere beveiliging omzeild; maar ZO gemakkelijk zou men het toch echt niet mogen maken.
Het zou kunnen, maar doet iemand dat ook echt? Neen. Aan een AVG draaien is één ding maar valse locatiebakens gaan uitzenden in de hoop dat je daarmee het treinverkeer ontregelt... mwah. Vergezocht en het levert weinig op.
Om iet of wat aanvaardbaar te zijn moet men alle standaardtechnologie vermijden, m.a.w. enkel "proprietary" technieken toepassen, met niet-openbare definities en parameters. En bovenal moet men alle "customer-grade" toestanden vermijden, want die zijn niet alleen onveilig, maar op de koop nog eens weinig stabiel.
En wordt het meteen 10x zo duur, en over 5 jaar kun je de onderdelen niet meer krijgen omdat de leverancier er geen goesting meer in heeft om ze nog te maken. Standaardcomponenten gebruiken drukt de prijs, verlengt de levensduur en maakt het ook eens mogelijk om vele leveranciers te kiezen.

Overigens is het ook nog wel mogelijk om dit aan de serverkant af te vangen: als je weet dat treinbegeleider Piet op een trein van Antwerpen naar Brussel aan het werk is, dan is het logisch als zijn smartwatch een signaal verstuurt vanaf Sint-Katelijne-Waver. Maar het is niet logisch als dit signaal afkomstig lijkt te zijn van Erps-Kwerps.

(Ik snap overigens nog altijd niet waarom men zo'n complex systeem heeft opgetuigd met smartwatches en een internetverbinding, wat is er mis met een sleutelkastje op een perron?)
* Ik heb al een voorbeeld gegeven van iemand die moedwillig en bewust het vliegverkeer in het honderd stuurde door het uitzenden van nepinformatie. Waarom zou dat met het spoorverkeer niet kunnen gebeuren?

* Trouwens, als ik prof was aan een hogere informaticaopleiding, ik zou gerust durven een team studenten de opdracht geven om de kwetsbaarheid van zo'n systeem te onderzoeken, theoretisch en practisch;

* Ja, fatsoenlijke beveiliging kost geld. Toch hoort men keer op keer roepen "veiligheid boven alles" - niet onterecht, trouwens;

* Ja, de zeer lange levensduur van spoormateriaal (naar tegenwoordige normen) speelt de spoorbedrijven al eens parten. Ik herinner me nog het ongeloof bij bepaalde ingenieurs van wat toen nog geen Infrabel heette dat een bepaald model server na tien jaar niet meer kon geleverd worden (de fault-tolerant servers waarop EBP draaide, ik dacht dat ze "Stratus" heetten, en van Siemens kwamen). Maar dat probleem stelt zich evenzeer met consumentenmateriaal: ga vandaag maar eens een audiocassette kopen, of een rol papier voor de fax.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie