Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Je zoekt het wat te ver, de gps info die wij krijgen dient om de dienstfiche te laten meevolgen (scrollen) met de rit zodat station Mechelen in beeld is als je daar effectief bent. Ze heeft op geen enkel moment een veiligheidsfunctie. Dus een automatische scroll functie en als extra ook de min vertraging op punt X (die enkel dienst heeft voor de bestuurder en niet voor de reizigers want die heeft een andere bron). Dus in het slechtste geval irriteer je een treinbestuurder omdat op zijn scherm zijn trein een lijntje vooruit of achteruit zit op de werkelijkheid en daardoor eventueel foutieve vertraging aanduid in onze app. Maar dat is nu al gekend door de zwakke gps ontvangst op bepaalde plaatsen. Maak van een mug geen olifant. Het is irritant maar meer dan dat is het niet.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

Dankje, Steven. Ik erken graag dat ik erg veel belang hecht aan het aspect "veiligheid", dat komt van het jarenlange werken in superbeveiligde serveromgevingen (overheden, banken, en ja ook de spoorweg).

Van de andere kant vind ik toch dat ook een niet-cruciale toepassing wel eens op serieus materiaal mocht gebaseerd zijn, ook al kost het dan wat meer. Trouwens als die toepassing niet meer belang heeft, was ze dan het vele geld wel waard, bv. van de software-ontwikkeling?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Die toepassing heeft een informatieve functie en geen veiligheidsfunctie. Ze maakt deel uit van de eDrive app. Een app die agenda, dienstfiche, reglementering, handleidingen … bevat. De Drive mode zoals wij die noemen is het deel van de app die uw dienst live meevolgt en naast de dienstregeling ook nog andere info kan geven (informatie over wie er nog als personeel aan boord is). De optie om snel een aanduiding te maken om vertraging te rechtvaardigen (seinen, beweging reizigers bij drukte, storing infra, ….) en ja Linda of de nieuwe vertrekprocedure maakt daar ook een stukje van uit. Het deel Linda bestaat enkel uit een auditieve boodschap voor de treinbestuurder dat de verrichtingen gedaan zijn en die gaat vooraf door een kleine pictogram die informatief laat weten dat de procedure gestart is door de TBG. Die informatie gaat via 4G verbinding tussen de toestellen van de TBG die een Linda app heeft en de tablet van de treinbestuurder. Dus een slecht netwerk zal meer impact hebben op een vlotte vertrekprocedure dan de slechte GPS ontvangst op de tablet van de machinist die enkel dient om de positie van zijn dienstregeling juist weer te geven.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door FLV-FGSP »

Er zijn de voorbije weken verschillende treinen vertrokken zonder dat de treinbegeleider daarvoor het sein had gegeven. Met de deuren nog open, of met de treinbegeleider nog op het perron. De vakbonden vragen een aanpassing aan de nieuwe vertrekprocedure.
Vervolg hier: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230915_94702624
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door BVG1988 »

Het valt mij op dat de nieuwe vertrekprocedure in het station van Haaltert vaak misloopt. Vandaag weer op de 2257. In Welle gebeurt alles vlot. Op de S10 waren er ook geen problemen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jknockaert »

BVG1988 schreef: 16 sep 2023, 15:25 Het valt mij op dat de nieuwe vertrekprocedure in het station van Haaltert vaak misloopt. Vandaag weer op de 2257. In Welle gebeurt alles vlot. Op de S10 waren er ook geen problemen.
Op een recente reis met de benelux trein viel het me in Anterpen-Centraal op dat tussen het sluiten van de deuren en het daadwerkelijke vertrek er bijna twee minuten voorbij gingen. Het sein stond nochtans open en de trein had al voldoende vertraging... Geen idee wat de concrete aanleiding was maar spontaan dacht ik aan Linda.

Het begint een beetje een soap te worden die nieuwe vertrekprocedure. Ik vraag me wel eens af of het dogmatische vasthouden aan een uniforme procedure voor al het materiaal en alle stations het niet onnodig complex maakt. In de praktijk zie ik wel eens dat machinist en conducteur een alternatieve procedure afspreken. Waarom ook niet, als dat efficiënt en effectief is voor die trein op die rit?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Er zijn maar 2 opties ofwel is het vertrek met Linda ofwel gebruikt men de backupprocedure maar dan moet de procedure met Linda eerst vervallen zijn om welke reden dan ook. Standaard de backup gebruiken zonder Linda mag dus niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

BVG1988 schreef: 16 sep 2023, 15:25 Het valt mij op dat de nieuwe vertrekprocedure in het station van Haaltert vaak misloopt. Vandaag weer op de 2257. In Welle gebeurt alles vlot. Op de S10 waren er ook geen problemen.
Vaak ligt het aan de GSM ontvangst. Is er in dat station een goede ontvangst?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Er zijn inderdaad heel wat stations die op een soort zwarte lijst staan, er zijn nu eenmaal plaatsen waar het meer fout dan goed gaat.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door BVG1988 »

In het station is normaal 5G operationeel. Verderop ook (aan de volgende overweg richting Zottegem, overweg 10). Misschien zijn de vele Wifi verbindingen de boosdoener. Aan de overweg is een appartementsgebouw.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Klassiekje »

Ach, deze hele procedure met goedkope toestellen 'van den Aldi' slaat helemaal nergens op. Dat moet je eens gaan uitleggen in het buitenland.

Alsnog zullen we het hiermee moeten doen, een tweede gezichtsverlies en verkwisting van miljoenen euro's na Dice zal men nooit aanvaarden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

BVG1988 schreef: 16 sep 2023, 17:03 In het station is normaal 5G operationeel. Verderop ook (aan de volgende overweg richting Zottegem, overweg 10). Misschien zijn de vele Wifi verbindingen de boosdoener. Aan de overweg is een appartementsgebouw.

Daar mogen zoveel 5G masten staan als het wil, onze toestellen die we krijgen zijn niet van die top reeksen die 5G ondersteunen.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 17 sep 2023, 02:18
BVG1988 schreef: 16 sep 2023, 17:03 In het station is normaal 5G operationeel. Verderop ook (aan de volgende overweg richting Zottegem, overweg 10). Misschien zijn de vele Wifi verbindingen de boosdoener. Aan de overweg is een appartementsgebouw.
Daar mogen zoveel 5G masten staan als het wil, onze toestellen die we krijgen zijn niet van die top reeksen die 5G ondersteunen.
Met alle begrip voor uw ergernis: al wat G5 ondersteunt zal vandaag, en nog wel enkele jaren, ook G4 ondersteunen, zelfs G3. Let wel, nu ook weer geen 50 jaar - de tijd dat enig technologisch product 50 jaar meeging is grondig voorbij, tenzij men een hamer en een jefzaag ook als "technologisch" klasseert :)

Ik denk dat de afbouw van G2 nu aan de gang is, maar daar kan ik stevig mis in zijn. Nu, het maakt ook niet echt uit. Wat wel uitmaakt - en het werd reeds eerder gesteld - is dat de huidige procedure gebaseerd is op "brol uit den Aldi".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 16 sep 2023, 22:01 Ach, deze hele procedure met goedkope toestellen 'van den Aldi' slaat helemaal nergens op. Dat moet je eens gaan uitleggen in het buitenland.
Ironisch genoeg is uitleg in het buitenland net de sterke kant van deze hele procedure. Op papier is het immers één van de betere systemen die er zijn. Veiliger dan de Fransen, sneller dan de Duitsers en goedkoper dan de Nederlanders.
In een powerpoint is het systeem mooi uit te leggen, zelfs een demo op een laptop die een lokaal netwerk gebruikt ipv gsm zal perfect werken :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 17 sep 2023, 03:01 Ik denk dat de afbouw van G2 nu aan de gang is, maar daar kan ik stevig mis in zijn. Nu, het maakt ook niet echt uit. Wat wel uitmaakt - en het werd reeds eerder gesteld - is dat de huidige procedure gebaseerd is op "brol uit den Aldi".
Het gaat over onze toestellen, de software zal wel beter en stabieler werken als de apparatuur van een hogere kwaliteit zou zijn. Zoals bij alle merken (nmbs werkt samen met Samsung) zijn er toptoestellen en de goedkopere reeksen (met bijhorende technische specificaties). Laat ons zeggen dat we niet moeten rekenen op toestellen van de S reeks bij Samsung.
Plaats reactie